Unconfigured Ad

Collapse

hjelp til en j§#%& asp 61 totakt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Christen

    #16 Unapproved
    Det er ikke pottetrykket det er noe feil med, hvis du ikke har satt på en annen potte da vel å merke, som vil gi helt feil trykk til motoren (ikke tanken)

    Har du skrudd ifrahverandre forgasseren? det er utrolig lite møkk som skal til for at motoren blir helt tullete.

    Ellers er det fuel slanger, ta dem av og dra i dem for da ser du evt. sprekker.

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

      #17
      Har du hatt tanken ute av flyet?
      Hvis den har vært brukt ei stund kan der være diverse grums som flyter rundt og tetter igjen slangen til forgasseren etter ei stund i lufta. Hvis du fyller tanken gjennom samme slangen som går til forgasseren presser du grumset ut i tanken igjen og den virker noen minutter før prosessen gjentar seg...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • olle
        • May 2002
        • 708

        #18
        Hvis alt er i orden, slik du beskriver det, med rett plugg, ikke rusk, feilfrie koblinger, så tyder dette på feiljustert tomgangsdyse.

        At du ikke får dratt av gassen, stemmer ikke. Den kan du stenge helt. Tønna har en stoppskrue som kan justeres til å stenge helt.

        Hvis du titter ned i forgasseren på full gass, så skal tomgangsnåla og dyserøret stå omtrent helt sammen.
        Med andre ord, det skal ikke være noen synlig åpning mellom hoveddyserøret og enden på tomgangsnåla på full gass.

        Hvis du vil ha bedre trottlingsegenskaper på motoren, så kan du spisse tomgangsnåla 45 grader i enden. Som en butt konspiss. Da får du en jevner trottling over hele registeret. Toppturtallet kan da synke med noen promille. Men det er bedre å ha en stabil motor som trottler sikkert, enn en som bare går på tomgang og fullgass, og slokner på mellomgass.

        Men da må du også huske å skru tomgangsnåla ytterligere litt inn.

        Ikke vær så opptatt av pottetrykket. En motor går utmerket uten trykk. Den suger fuel selv også. Det er bare å åpne for mer fuel på hoveddysa.

        olle
        Last edited by olle; 03-12-06, 18:18.

        Comment

        • BARDUBOY
          • Mar 2006
          • 249

          #19
          Hei, fyller ikke gjennom slange til forgasser, har akkurat hatt en os46 og den fungerte helt topp, har ikke hatt tønna løs, men det kan være noe dær, for ved full gass så er det åpning mellom dyse og spreder.
          Kan noe være skjevt dær? For når eg skrudde nåla inn 3.5 tørn som nevnt tidligere så fikk eg ikke lukket tønna,så det er tydlig noe feil dær.
          Skal sjekke imorgen og gi tilbakemelding.
          Børge G Hansen

          Futaba 10C 2.4FASST
          Optic6
          C17E
          Dassler
          T-Rex
          T-Rex 600 N Pro
          U-CAN-DO 46
          Cessna Cardinal
          Cessna 182 skyline
          cap 232 27% alitalia
          edge 540 vince

          Comment

          • olle
            • May 2002
            • 708

            #20
            Du må ikke skru så langt at du ikke får lukket tønna.
            Du må stoppe å skru før tomgangsnåla går inn i sprederøret på fullgass.
            Tomgangsnåla skal bare inn til enden av røret. Dvs at du så vidt kan ane en liten åpning mellom enden av røret og tomgangsnåla, hvis du lyser ned i forgasseren med en skarp lampe.
            Her snakker vi om at "et par knepp" kan gjøre hele forskjellen. Å stille inn en tomgangsnål riktig, er en "finmekanikerjobb".

            olle

            Comment

            • BARDUBOY
              • Mar 2006
              • 249

              #21
              Ja, men når man lukker tønna så går dysa inn i røret?!
              Børge G Hansen

              Futaba 10C 2.4FASST
              Optic6
              C17E
              Dassler
              T-Rex
              T-Rex 600 N Pro
              U-CAN-DO 46
              Cessna Cardinal
              Cessna 182 skyline
              cap 232 27% alitalia
              edge 540 vince

              Comment

              • tyor
                • Mar 2005
                • 9757

                #22
                Ja da går den inn i røret for når du kommer ned på lavere gass er det den som bestemmer blandinga. Du kan ta og sette tønne med såvidt åpning tilsvarende tomgang og blåse i slangen inn til forgasseren. så justerer du da tomgangsdysa så det såvidt slipper luft igjennom. Det er en grei måte å grovjustere den på. ha da hoved dysa 2 turn opp.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                • olle
                  • May 2002
                  • 708

                  #23
                  Selvsagt går den inn i røret når du trottler ned.
                  Hvis du kikker nøyere på den, så ser du at den er lett konet.
                  Dvs litt smalere i enden enn ute ved forgasserhusveggen.
                  Dermed så lukker den mer og mer jo lenger inn i røret den går.

                  Det som er fordelen med en slik butt (flat ende) tomgangsnål, er at fuelen knuses ekstra godt da den treffer den flate enden. Det gir en stabil tomgang og høy effekt på topp. Men det går ut over trottlingsegenskapene.

                  Ved å spisse enden på tomgangsnåla (slik: > ), så får man en jevner trottling. Men mister noe stabilitet på tomgang og litt effekt på topp. Men motoren går hele tiden uten tendens til å kveles under trottling. Langt å foretrekke for de fleste.

                  olle

                  Comment

                  • Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

                    #24
                    Under full gass har tomgangsnåla ikke noe med å gjøre, kun hovedysenåla. Juster hovedysenåla til motoren er på max turtall og still 1/4-1/2 tørn tilbake. Går den ennå uten problem under full gass, så er hovedsprederen ok.

                    Stopp motoren, ikke rør hovedysenåla!

                    Ta en ren fuelslangen og kople til forgasseren og blås gjennom med munnen din. Du merker det blåser fritt i full gass, lukk tønnen gradvis til tomgangen, det skal bli trangere etterhvert å blåse gjennom. Still tomgangsnåla slik den begynner å lukke når tønnen er halveis og til tomgang vil det bli mindre luft å blåse gjennom. La den stå.

                    Start opp motoren på full gass, den går ennå full gass. Ikke problem, ok la den varme opp en stund.

                    Lukk tønnen forsiktig mens motoren går ennå,

                    1: kan du se den spytter mye fuel ut av potta og fusker når du gir gass, skru innover tomgangsnåla 1/8-1/4

                    2: Stopper motoren på tomgang uten røyk eller uten å spytte fuel ut av potta, skru utover tomgangsnåla 1/8-1/4 og prøv på nytt..

                    3: Får du motoren til å gå uten motoren stopper både tomgang og full gass og ikke helt rent på turtallet, så ta ørliten finjustering og prøv å gi gass uten tull, det skal være litt røyk ut av potta under tomgang.

                    Comment

                    • olle
                      • May 2002
                      • 708

                      #25
                      Gratulerer med nybakt, Motorboy

                      Du har helt rett ang tomgangsnåla. Posisjonen av den har ingen innvirkning på fullgass. Hvis den da ikke er for langt innskrudd (feilinnstillt).

                      Men utformingen av den har innvirkning på hele området. En butt tomgangsnål knuser (forstøver) fuelen bedre enn en spiss nål. Også på fullgass. Fuelen treffer enden på tomgangsnåla og forstøves. Gir bedre og enklere forbrenning. Personlig liker jeg ikke en slik nål, da den fører mer til en av/på effekt av gassen, og et plundrete mellomregister.

                      Ytterligere forstøving oppnåes enklest ved å slipe til "turbineffekt" i utløpet av veivakselen. Gjøres enkelt med en dremmel. Begge disse tingene medfører litt økt toppeffekt.

                      Dette, pluss polering av luftinntak, og evt forbedret inntaksåpning (gripeeffekt) på veivaksel er stort sett de en amatør bør ta seg til med av trimming på en modellmotor.
                      Løfting av porter osv er mer for eksperten og kan føre til at motoren ikke går som den skal hvis det ikke utføres korrekt.
                      Referanse: Tidligere europamester i pylon.

                      Men alt dette går jeg ut fra at du kan fra før? Kanskje du kan supplere med noe mer, hvis der er noen som sysler med tanken om å forbedre motoren sin?
                      Mange av disse Chinamotorene har ofte stort forbedringspotensiale med enkle midler.

                      olle

                      Comment

                      • Motorboy
                        • Nov 2003
                        • 1566

                        #26
                        Originally posted by olle
                        Gratulerer med nybakt, Motorboy

                        Men utformingen av den har innvirkning på hele området. En butt tomgangsnål knuser (forstøver) fuelen bedre enn en spiss nål. Også på fullgass. Fuelen treffer enden på tomgangsnåla og forstøves. Gir bedre og enklere forbrenning. Personlig liker jeg ikke en slik nål, da den fører mer til en av/på effekt av gassen, og et plundrete mellomregister.


                        Men alt dette går jeg ut fra at du kan fra før? Kanskje du kan supplere med noe mer, hvis der er noen som sysler med tanken om å forbedre motoren sin?
                        Mange av disse Chinamotorene har ofte stort forbedringspotensiale med enkle midler.

                        olle
                        Takk

                        Ikke riktig at fuelen treffer den flate enden av tomgangsnåla og forstøver.. Det er lufthastigheten som river fuelen av sprederen og forstøver..

                        Det er den ovale hullet som regulerer fuelmengden med den butte enden av tomgangsnåla, tomgangsnåla og tønnen er skrudd sammen og flytter sideveis, dermed lukkes det mer eller mindre åpning i det ovale sprederhullet. Se i bildet.
                        Ikke gjør noe modifisering av tomgangsnåla, ikke fil til spiss ende foreløping og les nedenfor videre..

                        Jeg kjenner til SC/Magnum og ASP hadde problemer med tomgang i de første perioder.. kan forekomme kontrollsvikt under produksjon at motoren med feil åpning i forgasser (se bildet), det er fort gjort å kontrollere og rette feilen med halvmåneformet fil, da er problemet løst. Det har jeg gjort 2 av mine motor og har både 2 og 4 takt SC/Magnum og 2 takt ASP.



                        Ytterligere forstøving oppnåes enklest ved å slipe til "turbineffekt" i utløpet av veivakselen. Gjøres enkelt med en dremmel. Begge disse tingene medfører litt økt toppeffekt.

                        Dette, pluss polering av luftinntak, og evt forbedret inntaksåpning (gripeeffekt) på veivaksel er stort sett de en amatør bør ta seg til med av trimming på en modellmotor.
                        Løfting av porter osv er mer for eksperten og kan føre til at motoren ikke går som den skal hvis det ikke utføres korrekt.
                        Referanse: Tidligere europamester i pylon.
                        Denne er off topic og har ikke med motorproblemer å gjøre.. Barduboy søkte hjelp med motorproblemer..
                        Attached Files
                        Last edited by Motorboy; 04-12-06, 05:40.

                        Comment

                        • olle
                          • May 2002
                          • 708

                          #27
                          Alt er riktig og velfundert. Det med klaring til tønna trodde jeg produsentene hadde kontroll på, men tydeligvis ikke

                          Men det spørs om vi ikke snakker litt forbi hverandre her.
                          Og at trådstarter ikke har gitt nok opplysninger om forgassertype.

                          Nå har både SC, ASP og Magnum brukt diverse typer sprederør.

                          De eldre typene hadde rør tverrs over luftinntaket med et ovalt hull i midten (slik du beskriver).

                          De nyere typene har et hoveddyserør som går halvveis inn i luftinntaket og stopper der. Så kommer tomgangsnåla inn fra andre siden (i fri luft) og går inn i røret ved trottling. I og med at enden på tomgangsnåla må stå så nærme åpningen av røret, ved rett tomgangsinnstilling, så begynner den nesten umiddelbart å ha innvirkning på gangen selv med den minste nedtrottling fra fullgass. Det er derfor motoren kveles (hoster) nesten med det samme trottelarmen røres fra fullgass.

                          Det er denne typen jeg har forstått trådstarter har. Dvs nyere type. Har jeg oppfattet feil, er det bare å beklage. Men da kan kanskje andre med denne typen konstruksjon, som leser dette, finne ut av sine problemer (hvis de har)

                          Samme type (butt nål) har blitt benyttet på Webra, Rossi osv i lang tid. Og som stort sett har skapt mye hodebry for brukerne opp gjennom tidene, ved å være plundrete i mellomregisteret. En Rossi 53 trottler nesten ikke i vårt klima hvis ikke tomgangsnålen modifiseres fra butt til spiss (slik:>). Det kan sikkert mange andre Rossieiere også bekrefte. Samme problemet har man på ASP,SC og Magnum med de nye forgasserene.

                          Hvordan denne typen utforming av tomgangsnåla virker på motorens gange, finner du forklart i manualen til Webramotorene (f eks den nye 36 motoren). Der står beskrevet og forklart alle tre typer tomgangsnåler Webra benytter og hva det innebærer for motorens gange. De benytter tre typer nåler. Den butte (som ASP), den som er spiss i enden ( slik: >), og den som har lang tynn spiss som en synål.

                          Den første (butte) er en racingnål. Den siste (lange tynne) gir meget gode og myke trottlingsegenskaper. Den i midten er en kombinasjon (slik: >), som langt de fleste er mest fornøyd og tjent med. Den butte nåla kan lett modifiseres til denne typen (slik:>), noe som løser plundrete trottling. Skulle man bomme på modifiseringen, så er det ingen katastrofe. En ny tomgangsnål koster ikke all verden Så her er det mer snakk om en vil ta sjangsen på dette, eller bare fortsette å skru, og banne (har hørt et par gloser før ), uten å oppnå det resultat man ønsker.

                          olle
                          Last edited by olle; 04-12-06, 10:46.

                          Comment

                          • BARDUBOY
                            • Mar 2006
                            • 249

                            #28
                            fortsatt irritasjonsmotor!

                            Har satt på helt klare fuelslanger, virker fortsatt som om den ikke får fuel nok.
                            Ser når eg primer motoren kommer fuelen greit fram,og motoren lar seg ruse opp ett øyeblikk, men etterpå står fuelen bare klar i slangen!
                            Motoren vil for ingen pris ta gass, har hatt sund forgasser just dyser i hytt å gevær. Når eg justerte tomgangsdysa ved full trottle slik at det nesten ikke var åpning mellom dyse og rør ble den nesten værre.
                            Har tatt ut tanken og dær virket alt som det skulle være(har ikke åpnet å sett, men den fungerte perfekt på forrige motor som akkurat er tatt ut).
                            Men skal ta ut pøbelen og prøve den i benk for å se nærmere.
                            Men er enda intr i tips for å luke ut ting og tang, lekkasje i hoveddyse, utett rundt lokk bakkantmotor ect!

                            Men nå når eg ikke hadde full tank så fusket motoren med en gang, selv kald. Det vil egentlig si at den gikk bedre med full tank!
                            Slange fra klunk til dyse er rett montert!
                            Last edited by BARDUBOY; 07-12-06, 18:43.
                            Børge G Hansen

                            Futaba 10C 2.4FASST
                            Optic6
                            C17E
                            Dassler
                            T-Rex
                            T-Rex 600 N Pro
                            U-CAN-DO 46
                            Cessna Cardinal
                            Cessna 182 skyline
                            cap 232 27% alitalia
                            edge 540 vince

                            Comment

                            • ChristianAustenå
                              • Feb 2006
                              • 257

                              #29
                              har du sjekket at tomgans skruen og fullgass skruen ikke justerer seg selv når motoren går?
                              har sett på noen motorer at de faktisk kan være så slappe i nålene sine at de justerer seg selv som en følge av vibrasjonene fra motorene.
                              bittelitt locktite kan hjelpe til her.(men for all del vær forsiktig så du ikike får det plasser du ikke skal ha det,).
                              for det hjelper ikke å justere noe som helst dersom de justerer seg vekk 2 sek etterpå.

                              Comment

                              • olle
                                • May 2002
                                • 708

                                #30
                                Høres veldig rart ut.
                                Disse motorene skal ikke være SÅ vanskelig å håndtere.
                                Generelt er en 2 takt modellmotor såre enkle greier.
                                Det Christen nevner her, skjer ofte med disse motorene hvis man skrur mye.
                                Høres nesten ut som du er særdeles knipen på fuelmengden på hovednåla.
                                Helt sikker på at den ikke går varm grunnet lite fuel og smøring?
                                Har du prøvd å skru nåla så langt ut at motoren ikke går helt reint på topp? Slakker litt på turtallet fra max. Dvs rikt.
                                Det er nemlig ca der den skal stå i luften, hvis du skal bruke den i et fly.
                                Det med benk er lurt. Da har du så mye bedre oversikt og kontroll. Lettere å lære motoren å kjenne.
                                Sjekk også det Motorboy nevner om åpninger i luftinntak i forhold til tønna.
                                Åpningen skal være større på undersiden enn oversiden. Hvis jeg har oppfattet riktig.

                                olle
                                Last edited by olle; 08-12-06, 13:37.

                                Comment

                                Working...