Unconfigured Ad

Collapse

Pushermodell med tanken "feil" vei.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mortorp
    • Nov 2005
    • 54

    #1

    Pushermodell med tanken "feil" vei.

    Hei

    Jeg bygger en pusher modell og da må tanken stå "feil" vei.
    Er det noen som har erfaring med oppsett på å montere klunken "feil" vei?

    Bør man i tilegg ha en hoppertank?

    Morten
    Morten Torp
    http://www.ringerikemfk.com/
  • extracap
    • Feb 2006
    • 556

    #2
    pusher

    he he dette minner meg på mitt første pusher fly!
    fikk ett fly med en kjenning og det var mitt andre motor fly,monterte motor og,servoer .
    så kom det artige,propell skulle monteres her var det bare å montere en
    vanlig propell men huske på å snu den (he he).
    dette funket dårlig ,når jeg ga gass så rygget flyet.........................
    med en erfaring rikere så ble pusher propell kjøpt.

    når det gjelder tanken monterte jeg den som i vanelige fly med lengre fuel slanger.så slangene gikk fra fronten av tanken og bakover forbitanken og til motoren.

    mvh geir
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

    Comment

    • Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

      #3
      Du skrev ikke om det er montert motor helt bak flyet dvs på halen..

      Hvis det er det.. ha tanken nær motoren som vanlig som andre fly har motor/tank oppsettet i nesa. Balanser modellen med FULL tank. Det er bedre at flyet er nesetungt når tanken er tom enn flyet er ukontrollerbart pga baktung nettopp pga tom tank.

      Comment

      • mortorp
        • Nov 2005
        • 54

        #4
        Takker for svar.
        Tanken sitter ca. 15 cm fra motoren og tanken er 12 cm lang.
        Hvis jeg monterer tanken riktig vei vil fuelslangen bli ca. 30 cm.
        Morten Torp
        http://www.ringerikemfk.com/

        Comment

        • Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

          #5
          Er tanken plassert foran eller bak balansepunktet (balansepunktet på hovedvingen)?

          Foran balansepunktet = tom tank
          Bak balansepunktet = full tank

          30 cm slange fra tank til motor er litt for langt og nivåforskjellene mellom tank og forgasser kan bli store, jeg ville plassert tanken (hvis det er plass der) nær motor og kort vei fra tank til forgasser via slanger dvs flyet stiger vil det bli fetere fuelblanding enn flyet gikk nedover. Hvis du justerer hovedysenåla, hold nesa nedover mellom 45 og 90 grader og lean ut til max turtall og skru tilbake som vanlig 1/4-1/2. Men pass på at klunken er ennå i fuelen!

          Comment

          • mortorp
            • Nov 2005
            • 54

            #6
            Tanken blir liggende bak balansepunktet.
            I manualen står det at tanken skal settes feil vei, sikkert som du nevner å få kortetst mulig fuel slager. I manualen viser de standard oppsett på klunken i tanken, dvs. at klunken da vil bli liggende i feil ende på tanken.
            Leste en gang på et forum at noen hadde et oppsett på hvordan man kan få klunken til å ligge i samme ende som korken til tanken.
            Problemet er å finne ut hvor jeg leste om dette.
            Morten Torp
            http://www.ringerikemfk.com/

            Comment

            • Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

              #7
              Tanken skal peke samme vei som i kjøreretningen som om den satt i nesa som vanlige fly har. Hvis du snur tanken i motsatt vei så vil fuelen forflytte bakover, det gjør ikke klunken pga begrenset bøyelighet i fuelslangen og da stopper motoren pga mangel av fuelen.

              Ja, tanken skal plasseres nær motor med korken pekende mot kjøreretningen.
              Last edited by Motorboy; 04-12-06, 22:29.

              Comment

              • bad scientist
                • Oct 2006
                • 1506

                #8
                Jeg har aldri gjort det her, men hvis jeg skulle, så tror jeg at jeg ville hatt korken mot motoren, også hatt et langt kobberrør inni tanken, med en U i enden på innsiden, også festa slangen med klunk på den. da får du både kork å klunk i den enden du vil ha...men jeg har aldri gjort det som sagt, så jeg vil ikke være erstatningspliktig eller noe..
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment

                • joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

                  #9
                  Tror jeg ville montert tanken med korken mot motoren, og så gjort som foreslått.
                  Altså bruke et langt rør som går nesten til bakveggen av tanken, bøyd dette (med en rørbøyer) 170 grader og montert slange med klunk på det.
                  Lange slanger er og blir et problem hvis man ikke bare flyr rolig rett fram. I øvelser med noe særlig G vil fuelens masse skape undertrykk og gi motoren ujevn fueltilgang...
                  Pumper kan brukes selvsagt.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment

                  • mortorp
                    • Nov 2005
                    • 54

                    #10
                    Takker for alle forslag.

                    Skal test litt med et langt rør med 170 grader bøy.
                    Morten Torp
                    http://www.ringerikemfk.com/

                    Comment

                    Working...