Unconfigured Ad

Collapse

Tankmontasje og "Flooding" av forgasser

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

Tankmontasje og "Flooding" av forgasser

Kjørte gjennom en tank på en ny Irvine 53 idag montert på en Tai-Ji.
    Motoren er montert med sylinderen ned, har nesten ikke noe valg med standard potte, tankplassering er også bestemt får ikke gjort noe med denne.
    Registrerte drypping fra forgasseren, noe som er naturlig iom att fuelnivået i tanken vil bli liggende høyere enn forgasseren.

Ser for meg ett mulig problem med flooding, spesielt ved lengre tids kjøring på lavt turtall, og sur halvvarm motor.

Liker uansett ikke fuelsøl
    Er det en mulighet og legge opp fuelslangen i en sløyfe som en "vannlås" eller er dette og be om problemer

Noen som har erfaring eller synspunkter.....venter spent?
    Satser på att noen i dette utmerkede fora kan komme med noen bevingede gullkorn.
    Dette kan jeg umulig være den første som har opplevd

hehe i løpet av helga vet jeg vel for da skal den etter planen ha vært på vingene.
    mvh MM
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Fuel e nokka griseri ja! Gå over til seilfly??

Etter mine ringe kunnskaper mener jeg bestemt at det ikke nytter å legge slangen i sløyfe: så lenge det er fuel i slangen vil hevert-prinsippet uansett sørge for at du har samme trykk på fuel-søylen" ved forgasseren. (Eller regelen om at du har samme trykk overalt i et rør-system) Og da er du like langt/kort bortsett fra at du har fått en lenger fuelslange som medfører større fare for at motoren leaner ut når du drar hardt i rorene!
    Dem som bruker pumpe har det vel på samme måte når motoren går? At det er en del mer trykk en normalt..... forgasseren skal vel la seg justere til å jobbe under disse arbeidsbetingelsene?

At det drypper fra forgasseren når motoren står er bare naturlig når tanken er høyere enn forgasseren, det gjør det i massevis når jeg kjører hjem fra stripa med full tank på flyet som ligger med nesa ned i forsetet Huske å tømme!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• MicroMac
      • Jan 2003
      • 632

Er vel bare og godta, vil bli litt mindre når jeg får justert ned motoren spesielt tomgangsdysa...den var feit merket jeg.

takker for svar
      mvh MM

Comment

• Sportive
        • Mar 2002
        • 320

Hadde min Irvine opp/ned i forige fly, fungerte greit det, men var mye vanskligere å starte.... På det flyet jeg bruker den motoren i nå skulle den også stå opp/ned men valgte å snu den rett veg. Ikke så pent, men praktisk, starter mye lettere. Jeg hadde ingen gang problemer når den stod opp/ned.
        Low and slow with power to go !!

Comment

• Tally-ho
          • Apr 2002
          • 219

Det som er vanlig når man har motoren opp ned i et fly, er at man har stativ og legger flyet opp ned når man starter og justerer.
          Mvh
          Lars Erik Arntsen

Comment

• MicroMac
            • Jan 2003
            • 632

Originally posted by Tally-ho
            Det som er vanlig når man har motoren opp ned i et fly, er at man har stativ og legger flyet opp ned når man starter og justerer.
            hehe, får vel dra med meg ett stativ også da , minnes med lengsel og smerte den tiden da man hadde plass til det meste i ett par store jakkelommer. Nå bærer jeg snart brokk på meg for en tur på stripa... lurer på når Volvo stasjons vognen blir for liten.
            Fieldboks med alskens duppeditter oppi, inkludert ett mega batteri, tidsriktig
            koffert for radion, sammenleggbar stol med plass til brus eller annet i armlenet for og kunne sitte bak vidunderet og småskryte med de andre gadgets gutta, også ett fly da helst ....minst. Fuelkanne på 5 liter hører med , før holdt det leeenge med en liter
            mvh MM

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Skjønner hva du mener. men har altid hatt nokk med 2,5l fuel i field boksen (og en 5 liter i bilen som backup) ett 16A gele batteri (tungt som nøkken, men gratis) og alt det andre røklet en må ha med.
              Hittil har jeg brukt mange sene kvelds timer på å pønske ut en ny og mere effektiv field boks (har i dag batteri og fuel i egen boks) enn hva jeg har i dag. Problemet er å finne de rette delene å bruke til field boks, da jeg har definert bruksområdet og innhold. Den skal være berbar med bæremeis, hjerne med to hjul (ala kabin koffert), kunne snuest opp ned uten å lekke. Ha mulighet til å feste den stolen du nevnte, helst ha plass til sender med styrepult/regndeksel (og det er egentlig det største problemet), helst kunne stå oppreist i bagasjerommet på bilen min (82 Ford Granada sedan), ikke veie noe som helst (hviss muligt), ha plass til minst 16" propeller og verktøy (verktøy gjerne i sånne plast bokser for små deler), ett 7A gel batteri (har kjøpt ett på NM, godt og rimligt), en sulivan hi torq starter med egen power pack og helst termos og matboks. Det var vel ikke store krava vel?
              Mvh
              Gert
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Til bake til tema
                Fløy i 5 år med en Modeltech Juno (dobbel dekker) og en TT 36Pro montert inverted. hadde aldri noe problem med motorgange hverken på fullgass, mellomgass eller tomgang. Men det kunne dryppe/sprute litt ut av forgasseren på lave turtal, uten at det så ut til å på virke motor gangen nevnverdigt (kunne være trasig på starten ja, men brukte å holde en finger foran forgasseren til fuelen kom frem før jeg satte på glødinga, da gikk det som regel greit). Ett lite obs er tank plasseringen hviss muligt bør ikke mere enn halve tanken stikke over dyse stokken på forgasseren (burde hvære innenfor toleransene i utgangspunktet når flyet er beregnet på inverted motor, men har opplevd litt av hvert i så henseende dessverre).
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...