Unconfigured Ad

Collapse

JR9xII = JR9303 ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Det er helt korrekt at den i utgangspunktet er knyttet til aux3 og kan ha flere funksjoner som mange av knappene også kan, var nok litt kort.
    Dog omtales den fortsatt i manualen på side 24 som Hovering Throttle Lever på samme måte som den venstre omtales som Hovering Pitch Lever så jeg uttalte meg med tanke på heli og vanlig bruk ihht manualen.

Begge kan man velge om man vil ha/bruke eller ikke.

Potmeterets innstilling derimot er likt for alle flight modi
    Ifølge manualen, fortsatt side 24, så stemmer ikke dette. der står det:

Please note that the Hovering Pitch Lever is only active when the Flight Mode switch is in the NORMAL
    position.
    Hvilket stemmer med min erfaring på dette punktet.

Comment

• lipo
      • Aug 2006
      • 491

Originally posted by Tintin
      Det er helt korrekt at den i utgangspunktet er knyttet til aux3 og kan ha flere funksjoner som mange av knappene også kan, var nok litt kort.
      Dog omtales den fortsatt i manualen på side 24 som Hovering Throttle Lever på samme måte som den venstre omtales som Hovering Pitch Lever så jeg uttalte meg med tanke på heli og vanlig bruk ihht manualen.

Begge kan man velge om man vil ha/bruke eller ikke.

Ifølge manualen, fortsatt side 24, så stemmer ikke dette. der står det:

Hvilket stemmer med min erfaring på dette punktet.
      OK. Da har vi tolket spørsmålet til hansolav forskjellig. Det som i manualen er beskrevet som "Hovering Pitch Lever" sitter til venstre for JR-logoen og er merket "HOV PIT" under og "FLAP TRIM" over. Tilsvarende er Hovering Throttle Lever på høyre side av logoen og er merket "HOV THRO" under og "AUX TRIM" over.

Slik jeg oppfattet hansolavs spørsmål så spør han om de potmetrene som sitter helt på siden av senderen, nesten bak. Det er analoge potmetere med "hakk". I spørsmålet sier han at de kan dreies en halv omdreining, men jeg ville heller sagt en kvart. På mitt eksemplar er de ikke merket i det hele tatt, men manualen kaller dem Flap Lever og AUX3 Lever.

Hvis du oppfattet at han spurte om Hovering Pitch Lever og Hovering Throttle Lever så stemmer selvsagt det du skriver. Bortsett fra en liten detalj. På mitt eksemplar virker faktisk Hovering Pitch Lever (som jeg tidligere har omtalt som HOV PIT) også i Throttle Hold. Der er det avvik mellom manualen og hvordan mitt eksemplar oppfører seg.

Hvis du legger min tolkning til grunn så tipper jeg vi er enige om det meste.
      Last edited by lipo; 25-05-07, 07:47. Reason: Presisert (mangel på) merking av potmetrene.

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Sorry, manualen er faktisk litt slurvete på det punktet. Hovering Pitch Lever er imo potmeteret på siden av senderen. Det som på tegningen på side 2 er avmerket som Flap Lever. (Og tilsvarende på høyre side for AUX3 lever = Hovering Throttle Lever.)

Det som manualen kaller The Hovering Pitch Digital Trim lever og The Hovering Throttle Digital Trim lever er de knappene opp på midten av radioen. Benevnt som hhv "Flap trim/Hover Pitch" og "Aux trim/Hover Throttle" på Layout side 2.

Dog står det Hovering Throttle Lever i overskriften på side 24 der de omtaler funksjonen til Hovering Pitch Digital Trim lever. (De sier også at den kun flytter de 3 midterste punktene og at den flytter kurven parallelt, personlig anser jeg at man ikke kan parallelforskyve en 7 punkts kurve om man bare flytter 3 av punktene) I tillegg står det under "Hovering Pitch Lever" side 25

The Hovering Pitch Digital Trim lever only affects the middle three points of the Throttle curve. The Hovering Throttle
        Lever shifts the curve upward or downward parallel with the original curve and does not affect the other points.
        Det kan virke som om noe har falt ut her...

Du har nok rett i at potene på siden funker uansett FM(logisk siden de er analoge) men om manualen skal være noenlunde rett så bør dig. trimmene kun funke i Normal.

Comment

• sjaa
          • Feb 2006
          • 601

Originally posted by ehaga
          Så langt jeg har forstått så dette samme radio. En for USA og en for Europa.

Modulen fungerer sikkert. Men jeg vet at når JR lanserer sin 9xII i 2.4 ghz versjon vil de ha en raskere CPU i radioen. Sannsynligvis har de funnet ut at de for et bedre resultat å lage en ny radio i stedet for å selge moduler.
          Leste på SpectrumRc sine sider at 2,4 ghz modul kjører over PPM tjenesten, og den er noe raskere enn PCM. Med 2,4 ghz modul i en "vanlig" sender vil overføringshastigheten tilsvare dagens PCM.
          Dette er mer enn godt nok til mitt bruk, og siden jeg er så glad i min MX-22 kommer jeg til å teste ut modulsystemet i denne før jeg evt. går for en dedikert 2,4 radio..

Ser frem til å høre erfaringer med denne varianten på forumet fremover..
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

Comment

• Ludo
            • Mar 2007
            • 190

Originally posted by sjaa
            Leste på SpectrumRc sine sider at 2,4 ghz modul kjører over PPM tjenesten, og den er noe raskere enn PCM. Med 2,4 ghz modul i en "vanlig" sender vil overføringshastigheten tilsvare dagens PCM.
            Dette er mer enn godt nok til mitt bruk, og siden jeg er så glad i min MX-22 kommer jeg til å teste ut modulsystemet i denne før jeg evt. går for en dedikert 2,4 radio..

Ser frem til å høre erfaringer med denne varianten på forumet fremover..
            Og MX-22 er vel samme radio som min JR9XII(med unntak av software)?
            skulle vel tru at min radio er kompatibel med Spektrum`s 2,4 ghz modul, eller..?
            Har ikkje sjekka leveringstid hos "Østersunds Modellhobby", men med mindre den er svært lang trur eg at eg tar tjangsen og prøver denne.
            Er det forresten nokon som har erfaring med denne butikken? ser ut til å ha litt tungvint opplegg for betaling, men spennande vareutvalg...............
            Hans-Olav Malkenes
            Kalveid
            5419 Fitjar
            hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• lipo
              • Aug 2006
              • 491

Originally posted by hansolavm@gmail.com
              Har JR9xII og lurer på om dette: http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=5032
              vil funke på min radio???
              Nå har Elefun lagt den ut. Det står faktisk ikke at den passer til JR9xII, men det får vi tro den gjør. Ser ut som de bare har kopiert teksten fra en annen side. Står en del der som ikke er relevant for Norge.

Prisen er temmelig stiv...

Comment

• sjaa
                • Feb 2006
                • 601

www.el-fly.dk har lagt ut følgende tekst om spectrum-moduler:
                "SPECTRUM moduler til Graupner/JR og Futaba forventes klar til lev. Juni/Juli. Bestilling modtages allerede nu. Pris incl. modtager ca. 1800,- kr."

Har sendt mail med spørsmål om MX-22, men de hadde ikke fått all info fra sin leverandør enda. De oppdaterer siden med mer info når de vet mer..
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

Comment

• Ludo
                  • Mar 2007
                  • 190

Den passer

Originally posted by lipo
                  Nå har Elefun lagt den ut. Det står faktisk ikke at den passer til JR9xII, men det får vi tro den gjør. Ser ut som de bare har kopiert teksten fra en annen side. Står en del der som ikke er relevant for Norge.

Prisen er temmelig stiv...

Dermed kan det bekreftast, den passer, ser også ut til å fungera godt ellers, svært enkel å instalera.
                  Einaste minus så langt må evt. vera tilkoblings-løysinga antenneledning til modul, denne bygger eindel ut på baksida av radioen og vil nok vera sårbar når ein legg radioen frå seg på bakken, det må også lagast eit hull i evt. sendepult for denne.
                  Dersom ein ikkje nytter sendepult så blir radioen baktung(pga. antenna)
                  Hans-Olav Malkenes
                  Kalveid
                  5419 Fitjar
                  hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Sniper
                    • Nov 2005
                    • 1386

Da ligger det an til en bestilling av 2,4 ghz modul til min 9XII. Gjort noen fler erfaringer Hans Olav? Med baktung - hva legger du i det? Vil det være til bryderi dersom jeg flyr med nakkestropp? Til sist; hvor kjøpte du? Jeg ser at Elefun har en noe stiv pris..
                    Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Ludo
                      • Mar 2007
                      • 190

Kjempefornøyd så langt

Originally posted by Sniper
                      Da ligger det an til en bestilling av 2,4 ghz modul til min 9XII. Gjort noen fler erfaringer Hans Olav? Med baktung - hva legger du i det? Vil det være til bryderi dersom jeg flyr med nakkestropp? Til sist; hvor kjøpte du? Jeg ser at Elefun har en noe stiv pris..

Kjøpte den hos Fullkontroll, det var ingen Norske forhandlere som hadde den på det tidspunktet, Elefun la den ut eit par dager etter at egb hadde bestilt mn i Sverige, den var egentlig enda dyrare hjå Fullkontroll.....men slik er det jo ofte når ein har hastverk, ser nå at SmallSize Også har fått den inn og selger den eit par hundre billigare enn Elefun: http://shop.smallsize.no/product_inf...66787c068c20b1

Har svært gode erfaringer med Sendermodul og mottagere i forhold til forstyrrelser/glitsh, sleit skikkeleg med MYKJE glitsh på 35mhz, Spektrum-sakene har eliminert dette fulstendig, samtidig som eg har beholdt den gode/fungsjonelle JR9XIIèn min
                      Baktung: den korte Spectrum-antenna fører til at tyngdepungtet er flytta ganske mange cm framover, reint praktisk fører dette til at senderen "reiser" seg opp når den henger i nakkestroppen(dersom du skrur av FM atenna di og henger radioen rundt halsen, får du eit godt inntrykk av korleis det blir). I starten kjentes dette ikkje bra ut, tenkte på å bruka sendepult eller laga ein bøyle el. av pianotråd under radioen, men vart forbausande raskt vant med det nye tyngdepunktet og trur det skal få vera slik det er, i allefall for ei stund.
                      Har ingen betenkeligheter med å anbefala dette produktet, iallefall ikkje dersom du slit med glitsh
                      Hans-Olav Malkenes
                      Kalveid
                      5419 Fitjar
                      hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• sjaa
                        • Feb 2006
                        • 601

Interessant å lese erfaringene dine, og håper med flere rapporter etterhvert som testingen skrider frem...

Det kan også være verdt å ta en titt på IFS systemet som Graupner/XtremePowerSystems kommer med i august før man velger system. Jeg har vurdert å gå for Spektrum sitt system i min Graupner MX-22, men etter jeg fant informasjon om IFS har jeg valgt å vente. Det er ikke fordi jeg tror Spektrum sitt system ikke er bra.

Det som fikk valget til å falle på IFS er:
                        - de har allerede startet arbeidet med å benytte seg av toveiskommunikasjonen teknologien åpner for med utveksling av data (hastighet, høyde, stig, motor/batteritemperatur e.t.c.) mellom fly og sender.
                        - Ingen satelitt på mottakerne (6, 8 og 10 kanaler)
                        - Prisen er omtrent lik Spektrum (og jeg forventet at Graupner kom til å være mye dyrere)

Det er mer info om IFS på:
                        RCGroups og Graupner sine sider (sjekk PDF).

Her er prisoversikt

Systemet støtter JR, Futaba og Graupner..
                        Last edited by sjaa; 27-07-07, 18:18.
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

Comment

Working...