Announcement

Collapse
No announcement yet.

En liten juvel.corona rp4s1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Det var da flott å høre Slipper jeg å uroe meg for det
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #47
      Originally posted by flarssen View Post
      Fikk "juvelen" min i dag. Dette er av de som kom inn til Hobbycity like over nyttår. Det ser ikke ut til at noe er "fixet". Den nevnte sentreringsproblematikken er på ca. 1,5mm på en 25mm arm. Hovedårsaken til dette er at det er en vanvittig grov oppløsning på pulslengden. Jeg telte kun 78 step fra ene ytterpunktet til det andre! Godt jeg bestillte bare en...
      Oj! Det var ikke veldig imponerende. Jeg har venta på 6-kanalsutgaven, for å bruke i helikopter. Men dette er ikke bra nok, spør du meg. Hjelper ikke med gode servoer, tighte lagere og linker, hvis mottageren "slarker". 78 steg på hele området. Hmm, kan omtrent stemme med 1024 steg (10 bit) på hele pulsen inkludert oppholdet imellom. I så fall har noen tatt en snarvei i designet/programmeringa.

      Comment


      • #48
        Originally posted by Ferry View Post
        Oj! Det var ikke veldig imponerende. Jeg har venta på 6-kanalsutgaven, for å bruke i helikopter. Men dette er ikke bra nok, spør du meg. Hjelper ikke med gode servoer, tighte lagere og linker, hvis mottageren "slarker". 78 steg på hele området. Hmm, kan omtrent stemme med 1024 steg (10 bit) på hele pulsen inkludert oppholdet imellom. I så fall har noen tatt en snarvei i designet/programmeringa.
        Håper ikke at du har tenkt å bruke en 4 kanal mottaker til en hundrelapp i et helikopter - det må da finnes andre områder å spare på.
        Har sett flere som bruker 6 eller 8 kanal versjonene, men har jeg et relativt dyrt heli som det koster en del å legge i bakken ville jeg ha valgt å går opp noen hakk på mottakeren

        Ang. snarvei i programmering - ja det er måten det gjøres på og jeg gjør det samme - gidder ikke så sløse dyrebare klokke pulser på å oppnå høy oppløsning.i utstyr i denne prisklassen.
        Skal du ha høy oppløsning i et lite format til en forholdsvis "rimelig" penge må du over på digitale løsninger (2,4GHz - Spektrum - FASST osv)

        Små park modeller og tilsvarende greier seg lenge med "billig mottakerne".

        Comment


        • #49
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Håper ikke at du har tenkt å bruke en 4 kanal mottaker til en hundrelapp i et helikopter - det må da finnes andre områder å spare på.
          Nja, nå var det den kommende 6-kanaleren jeg tenkte å bruke da, ikke en 4-kanaler. RP6D1 Hva prisen vil havne på, vet jeg ikke, men det er nok atskillig dyrere enn en hundrings. RP4S1 koster jo 378,- hos Throttlestore. Jeg siterer:
          "Høykvalitets mottaker med syntesizer. Kast x-tallene dine, og si adjø til "glitches"!
          Mottakeren vil virke sammen med eksisterende x-tall eller syntesizer 35 Mhz fjernkontroller.

          RP4S1 er den minste og letteste syntesizer mottaker på markedet. Størrelsen har ingen innvirkning på kvaliteten på mottak og har svært lang rekkevidde, med stor nøyaktighet (2uV). Tester viser en rekkevidde nær 2km.

          Før du investerer i nye 2.4Ghz mottakere bør du seriøst vurdere denne i steden!"
          Sitat slutt.

          Ut fra reklamen, og rykter, skulle Corona være et fint valg til helikopter. Men jeg tror dessverre du har rett når du skriver:
          Har sett flere som bruker 6 eller 8 kanal versjonene, men har jeg et relativt dyrt heli som det koster en del å legge i bakken ville jeg ha valgt å går opp noen hakk på mottakeren
          I TZ50 bruker en Multiplex RX7 IPD synth som fulgte med radion min, en Cockpit SX. Denne mottageren har fungert fintfint i Zoom'n også. Det er muligens lurest å kjøpe en slik til. Evt. dual conversion av den samme.

          Ang. snarvei i programmering - ja det er måten det gjøres på og jeg gjør det samme - gidder ikke så sløse dyrebare klokke pulser på å oppnå høy oppløsning.i utstyr i denne prisklassen.
          En mulig måte er å bruke sw eller hw PWM for å generere 20 ms pulser med duty cycle fra 5 - 10 %. Da "sløser" en bort 95 % av oppløsninga.
          En bedre løsning er å lage kun en periode med lengde 2 ms, og duty cycle fra 50-100 %. Og så gjøre dette ca 20 ganger pr. sekund.
          Eller en kan benytte en teller , hw eller sw.

          Hva slags utstyr programmerer du? Jeg leker med Microchip-kretser av ymse slag.

          Comment


          • #50
            Hei Ferry
            hyggelig og høre at det er andre der ute som også driver med microcontrollere. Har vært Microchip fan frem til i dag men har vel innsett at jeg må være litt mindre religiøs og har tatt inn Atmel AVR i varmen

            Blir en god del programmering på UAVP plattformen. Holder for øyeblikket på og modifisere noen ESC'er fra PWM til å bruke I2C, dette gir en 4 til 5 gang raskere oppdatering av ESCen og er avgjørende for å holde UAVP'en stabil i lufta.

            Et annet prosjekt jeg har om dagen er konvertering av "PCM" Spektrum/FASST/IFS data til PWM - høres sikker litt "stoneage" ut men løsningen er ideell for de som vil bruke 2.4 GHz mottakere på UVAP eller mikrokopter utstyr

            Er du interessert i hva vi holder på med så se på linken til UVAP eller Mikrokopter

            Blir spennede å se hva Corona gjør med den kommende 6 kanal synth mottakeren - forstår det slik at de kommer både med single og dual conv. i disse og håper ikke at de arver sentrerings problemet fra lillebroren. Det siste jeg hørte er at Corona har innsett problemet med den lille mottakeren - en annen ting er om de vil komme til og oppdatere software....

            Ryktene sier at Corona gjengen driver og utvikler 2,4GHz mottakere som skal være Spektrum / FASST kompatible - tiden vil vise hva som dukker opp men jeg ser muligheter for en 6 kanal Spektrum til noen hundrelapper

            378.- hos leverandøren din var vel litt drøyt, ga $18 for mine 6 kanal krystall utgaver og god del under $29 for 4 kanal synth versjonene hos U.H.
            Last edited by Quadrocopter; 11-01-08, 16:44.

            Comment

            Working...
            X