Announcement

Collapse
No announcement yet.

BEWARE Futaba 12FG FASST 2,4Ghz BEWARE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    men dette med modul eller ikke......
    14mz, 12z og 12 fg er jo alle modul-radioer.
    på 35mhz så er det fremdeles bare en modul som er plugget i da og, så da er det vel ikke noen overaskelse at 2.4ghz versjonen er modulbasert den og?
    men tm14 modulen konverterer ikke noen signaler, den sender like direkte 2.4 som en hvilken som helst radio uten modul, så dette med hastighet er like raskt som noe annet.
    (så sant ikke jeg har blitt lurt et sted på veien.)


    og det med at man ikke kan benytte andre moduler en 2.4 er så vidt jeg vet BARE tull.
    de som skrev det i mailen tror jeg ikke helt vet hva de snakket om, alt annet jeg har lest tilsier at den kan bruke begge deler.
    på rcu sier de i allefall at de bruker begge deler, men at de venter på en ny oppgradering av sw pga at når man bytter fra 72mhz modulen til 2.4modulen så mister den vist triminstillingene.
    så det er sikkert likt med å bytte fra 35 til 2.4 og.
    men det skal vis bli fikset i neste sw-oppgradering sies det.

    Men etter hva jeg har lest tidligere var det bare 14kanals mottakeren som er 2048 res.....
    Men nå sier vist futaba japan at 8kanaleren OG støtter 2048 res med tm14 modulen, men så vidt jeg forstod IKKE med 8kanals modulen som brukes til de gamle futabaradioene (9c o.l.)

    men ang dette med 2048 og 1024 så er det vel ikke mange andre som har det heller, vet ikke helt hvem av spectrum/Jr som har det, men etter som hva jeg har lest tidligere er det fra dx9 og oppover som har det(noen her som vet det med sikkerhet eller? )
    Men aner ikke noe om hvilke mottakere som støtter det fra dem.
    Last edited by ChristianAustenå; 07-01-08, 21:20.

    Comment


    • #17
      Originally posted by ChristianAustenå View Post
      men dette med modul eller ikke......
      14mz, 12z og 12 fg er jo alle modul-radioer.
      på 35mhz så er det fremdeles bare en modul som er plugget i da og, så da er det vel ikke noen overaskelse at 2.4ghz versjonen er modulbasert den og?
      Overrasket? Jo, det kom vel tydelig frem i trådstarten. I ettertid så leser en jo at en rekke andre kjøpere, og de som var potensielle kjøpere, også er det, overrasket. Å lage en såpass dyr radio, og som ble annonsert av Futaba i mars/april 2007, og visst med et bilde så tilsa en native utgave, men som 8-9 måneder etter kommer som en kloning, ja det synes jeg er dårlig jobba.

      Ja, og mye går faktisk på det estetiske, og jeg unnskylder meg heller ikke for å ha det estetiske som et vurderingskriterie. Da tenker jeg på nåværende antenneløsning med bruk av modulen. Vil vi navngi de ulike antenneinngangene fremover med; 1'ern og 2'ern?

      S

      Comment


      • #18
        1-ern og 2-ern.. hehe...skal la den ligge....
        MEN,,, er enig i at det ser litt merkelig ut med antennen under, og ikke der den vanligvis er..
        Rent visuelt er det jo finere at den kommer ut der den andre gjør\gjorde.
        Men når de bruker forskjellig antenner, og radioen er beregnet brukt for begge frekvensene MÅ man jo nødvendigvis feste de to antennene forkejellig, dersom det ikke lar seg gjøre å feste begge med skruløsning der 35mhz antennen er beregnet festet.

        (men hvorfor det ikke er mulig å få begge antennene i samme "hullet" vet jeg ikke.)

        og hadde den nye antennen kommet ut der den andre antennen gjorde tror jeg ikke det hadde vert noen klager på radioen, SELV om den har modul under(dersom modulen da hadde sett ut som 35mhz modulen dvs "flush" med bunnen av radioen.)

        Så er nok mest det at det SER litt "ombygget!" ut med den nåværende løsningen på den.
        for funksjonsmessig er det så vidt jeg vet helt det samme.(oppløsning, hastighet osv).

        Comment


        • #19
          Det ble nevnt lenger oppe dette med latency. Om man bygger om en PCM1024 radio med "retrofit" FASST modul får man ikke redusert responstid, men om man monterer inn en FASST modul på en Futaba G3 radio får man fult utbytte av FASST teknologien i all sin prakt.

          En annen ting denne diskusjonen viser er at det ikke alltid er bra å være "cutting edge", først ute med alt som er nytt! Jeg går og venter på FASST modul til 14MZ'en min, men jeg tror jeg skal slappe av til noen andre har fått og testet sin....
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #20
            Originally posted by andersh View Post
            En annen ting denne diskusjonen viser er at det ikke alltid er bra å være "cutting edge", først ute med alt som er nytt!
            Joda, men noen må jo ta føringen, ellers vil jo alle bli sittende på gjerde

            S

            Comment


            • #21
              Til de interesserte så fortsetter denne tråden egentlig her:

              12FGH 2,4GHz FASST mottatt - (MFN) ModellflyNytt.no

              Synest det er litt viktig siden trådstarter først slakter både leverandøren og Futaba i denne tråden, og skal returnere driten. Mens i fortsettelsen skal han beholde den...
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #22
                Originally posted by andersh View Post
                Til de interesserte så fortsetter denne tråden egentlig her:

                12FGH 2,4GHz FASST mottatt - (MFN) ModellflyNytt.no

                Synest det er litt viktig siden trådstarter først slakter både leverandøren og Futaba i denne tråden, og skal returnere driten. Mens i fortsettelsen skal han beholde den...
                Nå synes jeg, trådstarter, at du som skribent skal være forsiktig å legge, tilsynelatende, dine ord i andres munn. Jeg har ikke brukt hverken karaktrestikker som 'slakter' og 'dritt' De er dine egne.

                Poenget jeg prøvde å få frem, for de som ikke forstod det, er måten Futaba har, og fremdeles, markedsfører denne radioen på. Jeg skal la være å ramse opp de argumentene igjen. Som bevisst forbruker har jeg også gitt mine synspunter, som vist, til både forhandler og deretter til Hobbico.

                De synspunkter ang. radioen gjelder fremdelses. At jeg i ettertid etter både å ha snakket med leverandør og forhørt meg med Tollvesen om retur og ikke minst, etter å ha ventet 9 mnd. og at de sikkert vil gå x-antall måneder før ev native utgave foreligger, velger av bekvemmelighetssyn å beholde radioen endrer ikke mine tidligere synspunkter.

                Radioen er og blir en kloning i forhold til det jeg hadde forventet meg ut i fra markedsføringen som Futaba driver.

                Så at jeg velger å beholde den, kanskje litt valg mellom pest(retur med styr) og kolera(beholde den), og at du lager et poeng av det, nei det forstår jeg egentlig ikke grunnen til, annet enn å være skadefro.

                Så de så

                Ang. ny tråd for selve leveringen så er det et bevvist valg, og definitivt ikke for på noen måte, for de som tror det, skjule at jeg har skiftet mening. Det har jeg som tidligere sagt ikke gjort.
                Personlig har jeg lenge syntes at tråder ofte drar ut i langdrag og at tema endrer seg såpass underveis at det ikke henger sammen med trådstart.

                Derfor valgte jeg å lage en ny tråd på leveransen og svare på de mange spørsmål om CE-merking, antenneløsning som jeg selv har lurt på og som helt sikkert mange andre sannsynligvis kunne ha nytte av, istedet for å legge det langt bak i en tråd.

                Stein Nilsen

                Comment


                • #23
                  Beklager om jeg oppfattes som krass i innlegget mitt, men jeg synest at du burde fortsatt tråden her i stedet for å starte en ny. Kanskje du selv innså at du gikk litt hardt ut?

                  "Dritten" var mitt ord. Men "Slakt" var min karakteristikk av ditt innlegg. Her er sitater fra deg:

                  mektig irritert
                  føler meg lurt
                  slett markedsføring
                  bevisst strategi fra Futaba, å underslå informasjon
                  'Pissed' er vel et riktig utrykk akkurat nå

                  Dette er slakt, og spør du meg så tok du litt hardt i tatt i betraktning at du tross alt fikk akkurat det du bestilte, bare i litt annen utførelse. Det er jo en 2.4Ghz radio med alle de funksjoner som du forventet av den? Eneste reelle forskjellen er at antennen står på et annet sted. At du da ikke kan bruke 35 Mhz modul i den (om det er tilfellet), så går jeg ut i fra at du ikke forventet av en native 2.4Gh radio, om den hadde vert satt opp slik...?

                  Men men. Meningen min her var bare å få evt. fremtidige lesere av denne tråden til å få med seg at hele saken roet seg litt ned da du fikk radioen...

                  Beklager om jeg var litt krass i formuleringene...
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #24
                    Alt i ordren.

                    Når karaktrestikken 'slakt' først skal brukes, ja så er det til markedsføringsmetodene, ikke radioen. Den gjør det den skal, selv om den ikke ser ut som jeg hadde forventet.

                    For kort å opsummere bakgrunnen til min utrykksform du gjengir ovenfor:

                    Har ventet på radioen siden mars/april, og ut fra de første bildene og uttalelsen om tilgjengelighet; 'Early summer'
                    Lot være å gå for annen Spectrum-variant påvente av 12FG
                    Forhåndsbestilte/betalte i september.
                    Lar være å kjøpe nødvendige RX'er i påvente.
                    Stadige utsettelser.
                    Mye synsing på forum, om modul eller ikke.
                    Ingen ofisielle bilder fra Futaba viser virkeligheten, før like før jul. Ingen forhandlere viser eller sier i klartekst hva de faktisk selger.

                    Så får jeg bekreftelse på at det er en 72Mhz radio med 2.4Ghz modul en dag etter radioen er sendt.
                    Kunne jo egentlig da ha kjøpt en 12FH for lenge siden, og deretter kjøpt FASST-modul.
                    Jeg hadde nå håpet på at radioen var ren 2.4Ghz for å slippe FM-bånd med problemer av tilhørende godkjennelser i vårt land.
                    Hadde fått forsikringer om at radioen var CE-merket( I mitt hode da 2.4Ghz)

                    Det er i såfall bakgrunnen hvis jeg skulle bruke utrykket slakt.

                    Og til slutt.
                    Jeg innså også at annenhåndsverdien på denne type radiokloning neppe vil bli så veldig høy da de iallefall jeg er overbevist om at en rendyrket variant, med en antenneutgang osv., vil komme innenfor den tid jeg vil eie denne radioen.

                    S






                    Stein

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Kingfisher View Post
                      Jeg innså også at annenhåndsverdien på denne type radiokloning neppe vil bli så veldig høy da de iallefall jeg er overbevist om at en rendyrket variant, med en antenneutgang osv., vil komme innenfor den tid jeg vil eie denne radioen.
                      Tja.. tror du det? Jeg tror kanskje ikke det har så mye å si. Ferdig med den modulen du har i der så er det jo en "fullblods" 2.4Ghz FASST radio. Rent praktisk er det ingen forskjeller, er det? I så fall vil den vel gå som varmt hvetebrød til en som klarer å se forbi akkurat mekanisk utforming? Det er vel helst noe som "spesielt interresserte" er mest opptatt av? Når FASST har vert på markedet i noen år og er "allemannseie" så er dette nok en FASST radio og detaljeen har mindre å si... Tror nå jeg.

                      Jeg venter forøvrig på FASST modul til 14MZ'en min og har planlagt å bruke både den og 35Mhz modulen om hverandre. Har en haug med PPM mottakere og 5-6 PCM1024/PCM-G3 mottakere i sving og da er det ikke aktuelt å bytte ut alt over natten. De første modulene går vel i radioene i disse dager hører jeg så jeg venter litt på tilbakemeldinger før jeg stiller meg i køen...
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #26
                        Ut fra denne tråden markrunryder så kan det se ut som forskjellen på en "ren" 2,4Ghz radio og en modulbasert faktisk er målbar. De modulbaserte radioene har tregere respons enn dedikerte 2,4Ghz systemer og det er interessant å se at en Futaba 12Z med G3 PCM er bedre enn samme radio med TM14/6014FS Fasst, det samme er trolig tilfelle for 14MZ selv om den ikke er testet med Fasst enda.
                        Denne grafen har i hvert fall fått meg til å vente litt med å oppgradere min aldrende MC24 med XPS selv om jeg slett ikke er sikker på at jeg vil være i stand til å merke forskjellen, det er jo ikke mange millisekundene forskjell det er snakk om.

                        (Disclamer: jeg har ikke hatt tid til å finlese de 25 sidene med diskusjon på runryder så ta gjerne et dypdykk i dette selv for å fastslå fakta. Testen som er gjort tar også utgangspunkt i en helikopter setting med eCCPM og kan således være av begrenset verdi for den som bare flyr fly)

                        Click image for larger version

Name:	latency_pcm10_avg.gif
Views:	1
Size:	14.9 KB
ID:	554354
                        --
                        Thomas Kvitle Jenssen

                        Comment


                        • #27
                          Hei.
                          Artig tråd dette her, spesielt link'ing mot andre tråder og forum som faktareferanser.....
                          Uansett, modul eller ikke modul er og blir smak og behag.
                          Futaba har i maaaange år brukt slike moduler på sine topp-radioer, og jeg tipper de vil fortsette med det også.
                          Det er jo slik at i disse dager så er 2,4Ghz i skuddet, men det er jo ikke noe garantert at det ikke om eks 2 år kan finnes SpreadSpectrum-systemer for bruk på 900Mhz eller kanskje 3/5Ghz. Da vil jeg tro at de som har kjøpt radio til 10 lapper eller mere vil være glad for å kun bytte modulen, og ikke kjøpe en ny komplett radio.
                          Det samme gjelder hvis man oppdager at 2,4Ghz ikke er helt optimalt, og ønsker seg tilbake.
                          En eks billig 6 kanalers 2,4Ghz radio til under 3 laken er jo bare å tråkke på når man ikke vil ha den lengre.

                          Om man liker plasseringen av antenna med FASST-modul eller ikke, det har lite med hvor bra eller dårlig systemet er.

                          La disse Futaba-haterene på diverse forum sutre og klage så mye dem vil om hvor rævva de synes FASST-systemet er. Det er helt klart at når verdens største RC radioprodusent setter igang med noe, så setter dem standarden. Ikke alle liker det.

                          Mvh,
                          RJ

                          Comment


                          • #28
                            Det morsomme med den tråden på Runryder er dog at noen faktisk har tatt seg tiden både til å teste dette og også beskrevet metoden sånn at andre kan vurdere kvaliteten på test og resultat og etterprøve testen om de så ønsker. Denne fremgangsmåten skal de ha honnør for, det er ikke akkurat normalen på Internett.

                            Det er ingen tvil om at 2,4Ghz, fra alle fabrikanter, er spennende teknologi og et steg fremover for modellflysporten. Men det er early days enda og vi vet lite om fordelene og ulempene med de forkjellige teknologiske løsningene som er valgt så etter min mening er det ekstremt positivt at noen faktisk har lyst og kompetanse til å kikke fabrikantene i kortene og gjøre egne tester av hvorvidt de leverer hva de lover. Det gir oss forbrukere muligheten til å ta mer informerte valg og ikke minst så er det et incentiv for fabrikantene til å levere kvalitetsprodukter til markedet.

                            Som sagt så har jeg ikke lest tråden på Runryder fra ende til annen men etter det jeg har skummet meg gjennom er det lite der som bærer preg av å være bashing av noen fabrikanter. Ok, Futaba 9C får litt juling men det er i det minste med bakgrunn i at den måler vesentlig dårligere enn de andre og at noen mener de også kan merke dette på flystripen ved at den fungerer dårlig som heli-radio i forhold til andre merker. Igjen, jeg har ikke fått min Trex i lufta en gang enda så jeg skal ikke uttale meg noe særlig om slike målbare forskjeller vil være merkbare eller ei men jeg registerer at de i det minste er synlige som interaksjoner i swash mekanismen. Jeg oppfordrer dog alle til å lese gjennom tråden på Runryder hvis de vil ha mer kjøtt på beinet enn de sedvanlige "min radio er best fordi jeg har den" utalelsene.

                            Min personlige oppfatting av hvem som har det beste 2,4Ghz systemet er dog at det uten tvil er Futaba som med evnen til å kontinuerlig frekvenshoppe har den beste løsningen. I tillegg har jeg større tro på at Futaba kommer til å videreutvikle Fasst og at å satse på dem vil være et trygt valgt. Etter min mening er det sannsynlig at det paradigmeskiftet vi nå er inne i på radiofronten vil føre til at noen av fabrikantene vil sakke akterut i konkurransen og bli mindre attraktive. Time will tell, som de sier.
                            Jeg har i hvert fall valgt og vente litt, kanskje vi etter Nürembergmessen og hva som blir lansert der vet mer om hvordan radio-landskapet vil se ut om noen år, hvem som blir vinnerne og taperne.

                            Og som jeg sier i innlegget mitt lenger opp, jeg er ikke i stand til å vurdere kvaliteten i de måligene som er foretatt på Runryder så jeg oppfordrer hver enkelt til kikke på det og vurdere selv.
                            --
                            Thomas Kvitle Jenssen

                            Comment

                            Working...
                            X