Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitec Optic 6/Krystaller??????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hitec Optic 6/Krystaller??????

    Kanskje et dumt sp.mål, men trenger litt hjelp her..

    Har en Hitec Optic 6 sender, og en Hitec mottaker(som fulgte med). Det var også med krystaller til tx/rx(35.110). Dette funker kjempefint sammen.
    Prob er: Hvordan får jeg denne senderen til å fungere mot de andre micro-mottakerene mine?? Har prøvd med 5 forskjellige krystall-sett, forskjellige innstillinger på senderen, men det er ikke liv. (micro-mottakerene er nye, og fungerer med "pakke-senderen")

    Tusen takk for all hjelp, visst noen kan gi meg noe

  • #2
    Hva slags mottagere er det du bruker? Er de 35mhz?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Hei

      Ja det er 35 mhz alt ihop. 6 kanals av merkene hitec og art-tech. Men hva mottakeren heter skal iflg manualen ikke bety noe. Sitat: Transmitter will work with ANY brand receiver!

      Kan det være at jeg må stikke å handle et nytt krystallsett, av samme merke som senderen?
      Mistenker at hitec-krystallene jeg har er dual conversion, men at jeg må ha HITEC-Singel conv krystallsett mot micro-mottakerene mine? ELLER?
      Er det kanskje slik at det er forskjell fra merke til merke, mtp mellomfrekvens, frekvensdobbling og krystallkapasitans osv? Slik at det er senderen(tx rf modulen) som bestemmer hvilket merke en må ha på krystallene, mens mottakeren bestemmer om det er singel conv eller dual conv?

      Comment


      • #4
        Har du en hitec sender, skal du ha et hitec krystall. (f.eks. det som fulgte med.)
        Til motakerene må du ha et krystall med samme produsent som mottakeren.
        singel eller dual bestemmes av type mottaker.(derfor ble det spurt om type mottaker tidligere.)
        det er ikke nødvendig med nytt krystall til senderen. du kan kjøpe enkle krystaller i stede for sett.

        I tilleg er det selfølgelig viktig med samme frekvens.
        Edvin
        ------
        http://home.no.net/hansenmh

        Comment


        • #5
          Takk for hjelpa

          Men hvorfor er det da fargekoding på krystallet i senderen? Blå(som jeg tror betyr dual conversion??

          Men da er forhåpentligvis bare å kjøpe "singel conversion" mottaker-produsents-krystall med samme frekvens som Hitec senderkrystallen jeg allerede har...

          Takker og bukker

          Comment


          • #6
            Hvis det er FM mottaker singel conversion, så funker nok ikke denne med din Hitec dual conversion krystall ( blå er DC krystall)... . Løp å kjøp en ny krystall med samme frekvens som TX du har i sender 35.110, og som er tilpasset merket på mottakeren din, så skal du nok se du får liv i stasen.
            Emil Nilsen
            www.rcpro.no

            Comment


            • #7
              Blå hos MPX betyr at det er et senderkrystall. Aner ikke om Hitec bruker samme merkingen...
              Senderkrystall er senderkrystall, det er ikke snakk om Dual Conversion i sendere. Kun i mottakere.

              Annen fargekoding, for RX-krystaller: Grønn er 40MHz, orange er 35MHz, tror brun var 27MHz etc.

              Dual Conversion (DC) kalles gjerne også DobbelSuper (DS).
              Single Conversion (SC) kalles gjerne også EnkeltSuper (ES).
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                PS: 35.110MHz tilsvarer kanal 71.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Ikkje snakk om!!! Har vert og kjøpt krystaller i hytt og he#"€%%, men det er ikke snakk om. Kjøpte hitec singel-conversion + ny sender-krystall(hitec 35.150), slik at eg til enhver tid kan ha samme krystallmerke som merket på sender/mottaker..

                  Utifra det jeg har prøvd er konklusjonen at en Hitech Optic 6 sender til 2200,- er helt ubrukelig, siden alle modeller jeg kjøper må byttes mottaker i dersom jeg ikke vil ha 15 sendere med meg hver gang jeg skal fly!!! Den funker rett og slett ikke slik som det står beskrevet i manualen. Flott skal det værra, med 8 modellminner og greier, PØHHH!

                  Hitec Optic 6 m/masse nye krystaller selges billig!!!

                  Comment


                  • #10
                    Ikke for å være frekk, men mistenker brukerfeil i dette tilfellet. Kan du skrive opp hvilken kombinasjoner sender/mottaker-krystaller du prøver?
                    Er senderen i QPCM eller i PPM (den må være i PPM for å bruke vanlige mottakere)?
                    Er senderen i riktig shift (positiv/negativ)?
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      FIKK DET TIL

                      Fikk med meg en som hadde god greie på slikt. Koblet på et oscilloscope, målte frekvenser hit og dit og i alle retninger Mens vi holdt på begynte det plutselig å virke. Har egentlig ikke funnet ut hva som var feil, men mest trolig var det BRUKERFEIL. Sikkert vert forskjellige innstillinger på forskjellige modellminner..

                      Takk for all hjelp

                      (Hitec optic 6, ikke til salgs lenger)

                      Comment

                      Working...
                      X