Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av Uni plugg!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test av Uni plugg!

    Hei

    Har i dag foretatt noen enkle tester på hobbyrommet av Uni kontakten. Årsaken til at jeg ville teste denne litt er som følge av dt jeg har lest i tråden til "Eagle" som han har kalt "Utstyr" ( Utstyr - (MFN) ModellflyNytt.no )

    På de testene jeg har foretatt så har det vært koblet til en 3 ampere`s last med Uni kontakt til batteriet. Måle utstyret som er brukt er fra Fluke og er av høy kvalitet med prosentvis veldig lav feilmargin. Har målt temeratur på Selve Uni kontakten, ledningen mellom batteriet og batteriet ved de tidene som er skrevet under. Belastningen på 3 ampere har også blitt overvåket under testen.

    Grunnen til at jeg har valgt å kjøre på 3 ampere i første omgang er at flere av de sterke digital servoene er oppgitt med opptil 3 ampere strømm trekk, med unntak av JR 8711 som er oppgitt med opptil 4,5 amp. Tenker på digital servoer i standard fysisk størrelse.

    Det som er viktig å ta hensyn til når man leser dette er at det har vært kontinuerlig 3 ampere belastning på Uni kontakten, noe som vi alle vet at ikke er reelt i praksis.
    Har under testen alltid målt temperarur fra 1 enkelt celle og naturligvis den samme hele tiden.

    Nicd - 1700 mah
    Nimh - 2000 mah


    Tider og målinger Nicd 1700 mah under 3 ampere belastning

    Før start
    Uni kontakt: 23,5 grader
    Ledning : 21,6 grader
    Batteri : 21,6 grader

    Ved 4 minutters belasting
    Uni kontakt: 26,2 grader
    Ledning : 25,9 grader
    Batteri : 25,1 grader

    Ved 6 minutters belastning
    Uni kontakt: 26,3 grader
    Ledning : 26,1 grader
    Batteri : 28,3 grader

    Ved 10 minutters belastning
    Uni kontakt: 28,5 grader
    Ledning : 26,6 grader
    Batteri : 29,8 grader

    Ved 20 minutters belastning
    Uni kontakt: 30,8 grader
    Ledning : 30,1 grader
    Batteri : 35,5 grader

    Ved 25 minutters belastning
    Uni kontakt: 31,1 grader
    Ledning : 32,2 grader
    Batteri : 40,1 grader


    Tider og målinger Nimh 2000 mah under 3 ampere belastning

    Før start
    Uni kontakt: 21,9 grader
    Ledning : 22,2 grader
    Batteri : 23,6 grader

    Ved 1 minutts belastning
    Uni kontakt: 22,9 grader
    Ledning : 23,6 grader
    Batteri : 24,9 grader

    Ved 2 minutters belastning
    Uni kontakt: 24,1 grader
    Ledning : 24,3 grader
    Batteri : 25,1 grader

    Ved 3 minutters belastning
    Uni kontakt: 24,1 grader
    Ledning : 25 grader
    Batteri : 25,6 grader

    Ved 4 minutters belastning
    Uni kontakt: 25 grader
    Ledning : 25,6 grader
    Batteri : 25,7 grader

    Ved 5 minutters belastning
    Uni kontakt: 26 grader
    Ledning : 25,9 grader
    Batteri : 25,8 grader

    Ved 10 minutters belastning
    Uni kontakt: 28,8 grader
    Ledning : 26,8 grader
    Batteri : 26,4 grader


    Har også kjørt en 1 ampere test på Nicd 1700 mah batteriet
    Tider og målinger Nicd 1700 mah under 1 amp belastning

    Før start
    Uni kontakt: 23,7 grader
    Ledning : 24,1 grader
    Batteri : 25,1 grader

    Ved 1 minutts belastning
    Uni kontakt: 24,1 grader
    Ledning : 25 grader
    Batteri : 25,5 grader

    Ved 2 minutters belastning
    Uni kontakt: 25 grader
    Ledning : 25,2 grader
    Batteri : 26 grader

    Ved 3 minutters belastning
    Uni kontakt: 25,1 grader
    Ledning : 25,3 grader
    Batteri : 26,1 grader

    Ved 4 minutters belastning
    Uni kontakt: 25,1 grader
    Ledning : 25,3 grader
    Batteri : 26,1 grader

    Ved 5 minutters belastning
    Uni kontakt: 25,1 grader
    Ledning : 25,3 grader
    Batteri : 26,1 grader

    Ved 10 minutters belastning
    Uni kontakt: 25,1 grader
    Ledning : 25,3 grader
    Batteri : 26,1 grader

    Ved 20 minutters belastning
    Uni kontakt: 25,1 grader
    Ledning : 25,3 grader
    Batteri : 26,1 grader


    Tider og målinger Nicd 1700 mah under 1 amp belastning

    Har også målt temperatur flere steder på venstre arm for å gi en referanse.
    Midt i håndflata : 31,6 grader
    Midt oppå håndflata : 30,4 grader
    Midt på underarmen : 31,9 grader

    Uni pluggen har ikke vært merkbart varm under noe stadie av testen, temperatur økningen er mindre enn jeg hadde trodd ved en slik belastning. Ut ifra det jeg ser av denne testen er Uni kontakten mer enn god nok for strømførings evne på det aller meste. Selvfølgelig avhengig av at det er god kontakt mellom de strøm førende delene hele tiden. Temperaturen ville nok økt drastisk ved en dårlig kontakt, så dette skal jeg også prøve å få testet noe på!


    Er Uni kontakten så dårlig som flere tror???? Jeg tror heller det er dårlig kontakt flate/slarkete ledninger eller plugger som er det værste.

    Mvh OJ
    Last edited by Olavjoergensen; 31-03-08, 18:34.
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Meget bra.. Tror nok de fleste mottakker pakkene kneller før pluggene tar kveld...
    -Jim Johansen-
    Flyklart:
    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
    Under construction:
    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

    Comment


    • #3
      Hurra!!!
      Nyttigste jeg har sett på dette forum på lenge!!!!!!!!
      Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
      Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

      Comment


      • #4
        Temperaturtest av UNI

        Hei
        Nyttig å teste temperatur.

        Også.

        Temperaturøkning kan være tegn på ugunstig belastning.

        I den sammenheng som er er aktuell her (RC) er det ikke temperaturen som er viktigst og fokus på temperatur må ikke ta oppmerksomheten vekk fra det som er viktig, nemlig summen av spenningsfallet over pluss ledningen og spenningsfallet over minusledningen målt med nøyaktig utstyr under kjent last.
        Gjerne en pulstest.

        Jeg gjorde en slik test for en tid siden og har svart på dette i en tråd tidligere.
        Ved laster rundt 3A, og spesielt under oppstart av digitalservoer er det om å gjøre at spenningsfallet over kontakt(er) ikke blir så stort at den spenningen mottakeren "ser" blir faretruende lav. Ved nyladet batteri er det litt å gå på, men etterhvert som batterispenningen svekkes, samtidig som kravet til strømleveranse er vedvarende kan en slik situasjon oppstå. Den er vel kjent som havariårsak, men da helst som feil ved hovedbryter i form av utillatelig høy overgangsmotstand.

        Dissiker gjerne en unikontakt og kikk på belastningsfjæren og "u" kanalen og man vil umiddelbart forstå at dette ikke er en konstruksjon for de helt store strømmer!

        Fint at det blir satt fokus på strøm gjennom uni kontakten igjen - takk for godt initiativ!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Per Klepaker View Post
          Hei
          Nyttig å teste temperatur.

          Også.

          Temperaturøkning kan være tegn på ugunstig belastning.

          I den sammenheng som er er aktuell her (RC) er det ikke temperaturen som er viktigst og fokus på temperatur må ikke ta oppmerksomheten vekk fra det som er viktig, nemlig summen av spenningsfallet over pluss ledningen og spenningsfallet over minusledningen målt med nøyaktig utstyr under kjent last.
          Gjerne en pulstest.

          Jeg gjorde en slik test for en tid siden og har svart på dette i en tråd tidligere.
          Ved laster rundt 3A, og spesielt under oppstart av digitalservoer er det om å gjøre at spenningsfallet over kontakt(er) ikke blir så stort at den spenningen mottakeren "ser" blir faretruende lav. Ved nyladet batteri er det litt å gå på, men etterhvert som batterispenningen svekkes, samtidig som kravet til strømleveranse er vedvarende kan en slik situasjon oppstå. Den er vel kjent som havariårsak, men da helst som feil ved hovedbryter i form av utillatelig høy overgangsmotstand.

          Dissiker gjerne en unikontakt og kikk på belastningsfjæren og "u" kanalen og man vil umiddelbart forstå at dette ikke er en konstruksjon for de helt store strømmer!

          Fint at det blir satt fokus på strøm gjennom uni kontakten igjen - takk for godt initiativ!
          Hei Per

          Er godt klar over at det er nødvendig å ta hensyn til dette også. Det jeg har oppfattet at mange tror er at disse Uni kontaktene nærmest smelter i stykker ved litt høy belastning, derfor gjorde jeg denne testen på temperatur for å vise at en 3 amperes belastning på 1 stk Uni kontakt over tid ikke er så ille som mange tror. 3 amp på en slik kontakt over så lang tid er jo langt mere enn det som er naturlig i et RC fly/heli.

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment

          Working...
          X