Unconfigured Ad

Collapse

6 eller 7 kanaler.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pettn
    • May 2006
    • 36

6 eller 7 kanaler.

Hei. sitter å lurer på den nye spitfire 90 fra kyosho, det står att en må ha 7 kanalers radio til dette og 8 servoer. det er flaps og retracts utenom om de vanlige 4 kanalene. spørsmålet er om det går an med 6 kanals radio. hvorfor må det vere 7.
    Takker for svar.
    MVH
    Pettn
  • JanFredrik
    • Sep 2006
    • 491

sikkert for å få plass til batteriet....
    Jan Fredrik Bjordal
    www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• pettn
      • May 2006
      • 36

då er det vel godt nok med 8 kanals mottager
      MVH
      Pettn

Comment

• kapia
        • May 2005
        • 1435

jeg vil uansett annbefale deg å handle så avansert radio som muligt! jeg satt nettopp her og programerte min radio, er nesten på gråten over at jeg ikke kjøpte radio med mer kanaler og mer avansert meny, jeg begynnte med bare 6 kanaler selv, og jaggu no skulle jeg hatt mer selv, enda jeg ikke driver med noe stor modeller eller noe slikt.

Comment

• LarsO
          • Dec 2007
          • 1273

Støtter "kapia" helt og holdent på det utsagnet, for jeg har gått på samme smellen selv.
          Kjøpte med en billig radio med begrenset menyfunksjon, akkurat det jeg trengte av funksjoner der og da og minimalt display, treger den dag i dag at jeg ikke la til noen tusenlapper å køpte meg noe litt mere avansert/brukervenlig med feks. et stort og oversiktlig display.
          Så den billige radioen kommer til å bli dyr likevel da jeg har veldig lyst til å bytte den ut snarest mulig.

Comment

• bad scientist
            • Oct 2006
            • 1506

Jeg er også i situasjonen der min 6 kanalers radio ikke er tilstrekkelig, og jeg må ha en ny. Litt irriterende, da jeg endelig kjenner radioen så godt at jeg ikke trenger å bla i bruksanvisningen i det hele tatt og ellers er helt fornøyd med den...
            i etterpåklokskapens grelle lys så ser jeg nok at jeg like gjerne kunne kjøpt en mer avansert i utgangspunktet. Trenger du ikke kanal nr 8 nå, så trenger du den sikkert om et år.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

Comment

• roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

Jeg er også lik de andre, jeg kjøpte en DX7 for noen måneder siden, men nå har jeg lyst på en 9-kanaler....
              Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Wiker
                • May 2003
                • 195

Vet ikke hva som er "vanlig" for motorfly, men det er vel ikke så ulikt seilfly så... (eller?)

Sideror, høyderor, to balanseror, og to flaps - da er vi oppe i 6 kanaler. Med motor og understell blir det 8. Jo da, man kan bruke y-kabel og slippe unna med én kanal til balanseror og én kanal til flaps. Det er flere fordeler med å ha hvert ror på separate kanaler. Det ene er kalibrering. Linker og kontrollhorn bør jo settes opp så nøyaktig som mulig, men det blir sjeldent 100%. Med individuelle kanaler kan man juster hver servo for seg, slik at rorene sentrerer og beveger seg likt på begge vingene.

Spørs jo hvor avansert man vil være, men med individuelle kanaler for alle ror har man større mixemuligheter. Lettere å få til ordentlig balanserors-differensiering når man kan justere det på radioen. Man kan koble flapsen slik at de også oppfører seg som balanserorene (ikke like mye utslag, men 30-50%). Dette gir jevnere løftfordeling over vingen når man gir balanserer, og skal (slik jeg har forstått det) være mer optimalt, gir mindre drag, og kan minske fare for tipstall.

Comment

• JanFredrik
                  • Sep 2006
                  • 491

Originally posted by Wiker
                  Vet ikke hva som er "vanlig" for motorfly, men det er vel ikke så ulikt seilfly så... (eller?)

Sideror, høyderor, to balanseror, og to flaps - da er vi oppe i 6 kanaler. Med motor og understell blir det 8. Jo da, man kan bruke y-kabel og slippe unna med én kanal til balanseror og én kanal til flaps. Det er flere fordeler med å ha hvert ror på separate kanaler. Det ene er kalibrering. Linker og kontrollhorn bør jo settes opp så nøyaktig som mulig, men det blir sjeldent 100%. Med individuelle kanaler kan man juster hver servo for seg, slik at rorene sentrerer og beveger seg likt på begge vingene.

Spørs jo hvor avansert man vil være, men med individuelle kanaler for alle ror har man større mixemuligheter. Lettere å få til ordentlig balanserors-differensiering når man kan justere det på radioen. Man kan koble flapsen slik at de også oppfører seg som balanserorene (ikke like mye utslag, men 30-50%). Dette gir jevnere løftfordeling over vingen når man gir balanserer, og skal (slik jeg har forstått det) være mer optimalt, gir mindre drag, og kan minske fare for tipstall.

Joda, for all del, du har rett i det, men det er forskjell på hva man MÅ ha, og hva man ønsker å ha. Trådstarter spør jo om det er NØDVENDIG med alle disse kanalene, ikke hva som kan være kjekt å ha...
                  Jan Fredrik Bjordal
                  www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• Wiker
                    • May 2003
                    • 195

Originally posted by JanFredrik
                    Trådstarter spør jo om det er NØDVENDIG med alle disse kanalene, ikke hva som kan være kjekt å ha...
                    ...nei, men nå fikk han svar på mer enn han spurte om - kanskje det kommer til nytte en gang.

Comment

• gadyrdal
                      • Sep 2008
                      • 344

Kyosho Spitfire 90 med seks kanaler

Har akkurat bestilt dette flyet selv. Jeg har en DX6i, seks kanaler, og det er tilstrekkelig
                      for å få til denne modellen. Det går helt fint å bruke Y-kabler på balanseror og flaps.
                      Det er bare å være nøye med installering og montering av servoer og linker. Gjør du det likt på begge sider, og med like servoer, blir det absolutt bra nok.
                      Setter man opp egen kanal på alle servoer, for så å finjustere senere på radioen, blir man
                      kanskje slurvete med innstallasjonen...

Kjør på og kjøp kjerra du, og bruk sekskanaleren du har. Koster nok som den gjør allikevel denne hobbyen....
                      Geir Dyrdal
                      Scale Warbirds of Norway

Comment

• Superstar40
                        • Dec 2002
                        • 1667

Tror alle i denne hobby har kjøpt radio mer med tanke for hva man trenger nå enn hva som kan være behovet i fremtiden. Har selv gått fra 6 kanals Hitec via Sanwa 8 kanals digital til dagens Graupner MC22.

Y-kabel er en grei løsning for å kunne bruke det utstyret man har men det optimale vil uansett være nok kanaler i forhold til oppsettet som er anbefalt samt å kunne mikse disse.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

Ønsker meg også en bedre radio..

Men når det er sagt, så er det utrolig hva man klarer å tyne ut av en 6kanalers hvis man må. Litt kreativitet og y-kabler kan lett erstatte en haug med kanaler.
                          Flyr både "fullhouse" elektroseiler og Dlg på min trofaste Optic 6, og bruker det meste av programmeringsmuligheter.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

• Aviator
                            • Mar 2005
                            • 601

Originally posted by gadyrdal
                            Har akkurat bestilt dette flyet selv. Jeg har en DX6i, seks kanaler, og det er tilstrekkelig
                            for å få til denne modellen. Det går helt fint å bruke Y-kabler på balanseror og flaps.
                            Det er bare å være nøye med installering og montering av servoer og linker. Gjør du det likt på begge sider, og med like servoer, blir det absolutt bra nok.
                            Setter man opp egen kanal på alle servoer, for så å finjustere senere på radioen, blir man
                            kanskje slurvete med innstallasjonen...

Kjør på og kjøp kjerra du, og bruk sekskanaleren du har. Koster nok som den gjør allikevel denne hobbyen....
                            Regner me at d ikkje e siste flyet du kommer te å kjøpe så bruk litt mere peng på en skikkelig radio.
                            Når du sitte å fettle me å justere linker osv den gang du må ha 2 servoer til høyderor, balanseror eller flaps så blir du å angre på at du ikkje brukte meir penga på en radio som gjør den jobben som en lek...
                            Svein Roe
                            ----------------
                            Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                            Boomerang Sprint - Simjet 2250
                            Starfire II P-60
                            C-arf Extra 2,3 - DA 50
                            EF Extra 91" - DA 60
                            EF Edge 48"
                            Ventus 4m
                            Mini Nyx

Comment

• gadyrdal
                              • Sep 2008
                              • 344

vel, har nå gått til anskaffelse av en Esm Tigercat. Den har 2 motorer, hjulluker på retractene, og mere til. Modellen skal ha 15 servoer, men fortsatt klarer jeg meg med min DX6i... Til og med bremser som slås på etter landing er fikset Så det er stor forskjell på hva man MÅ ha, og hva man KAN ha.... Bruk heller fantasien og vær nøye med linking av flere servoer på en kanal. Men det er meg da.....
                              Geir Dyrdal
                              Scale Warbirds of Norway

Comment

Working...