Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hei. sitter å lurer på den nye spitfire 90 fra kyosho, det står att en må ha 7 kanalers radio til dette og 8 servoer. det er flaps og retracts utenom om de vanlige 4 kanalene. spørsmålet er om det går an med 6 kanals radio. hvorfor må det vere 7.
Takker for svar.
jeg vil uansett annbefale deg å handle så avansert radio som muligt! jeg satt nettopp her og programerte min radio, er nesten på gråten over at jeg ikke kjøpte radio med mer kanaler og mer avansert meny, jeg begynnte med bare 6 kanaler selv, og jaggu no skulle jeg hatt mer selv, enda jeg ikke driver med noe stor modeller eller noe slikt.
Støtter "kapia" helt og holdent på det utsagnet, for jeg har gått på samme smellen selv.
Kjøpte med en billig radio med begrenset menyfunksjon, akkurat det jeg trengte av funksjoner der og da og minimalt display, treger den dag i dag at jeg ikke la til noen tusenlapper å køpte meg noe litt mere avansert/brukervenlig med feks. et stort og oversiktlig display.
Så den billige radioen kommer til å bli dyr likevel da jeg har veldig lyst til å bytte den ut snarest mulig.
Jeg er også i situasjonen der min 6 kanalers radio ikke er tilstrekkelig, og jeg må ha en ny. Litt irriterende, da jeg endelig kjenner radioen så godt at jeg ikke trenger å bla i bruksanvisningen i det hele tatt og ellers er helt fornøyd med den...
i etterpåklokskapens grelle lys så ser jeg nok at jeg like gjerne kunne kjøpt en mer avansert i utgangspunktet. Trenger du ikke kanal nr 8 nå, så trenger du den sikkert om et år.
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
Vet ikke hva som er "vanlig" for motorfly, men det er vel ikke så ulikt seilfly så... (eller?)
Sideror, høyderor, to balanseror, og to flaps - da er vi oppe i 6 kanaler. Med motor og understell blir det 8. Jo da, man kan bruke y-kabel og slippe unna med én kanal til balanseror og én kanal til flaps. Det er flere fordeler med å ha hvert ror på separate kanaler. Det ene er kalibrering. Linker og kontrollhorn bør jo settes opp så nøyaktig som mulig, men det blir sjeldent 100%. Med individuelle kanaler kan man juster hver servo for seg, slik at rorene sentrerer og beveger seg likt på begge vingene.
Spørs jo hvor avansert man vil være, men med individuelle kanaler for alle ror har man større mixemuligheter. Lettere å få til ordentlig balanserors-differensiering når man kan justere det på radioen. Man kan koble flapsen slik at de også oppfører seg som balanserorene (ikke like mye utslag, men 30-50%). Dette gir jevnere løftfordeling over vingen når man gir balanserer, og skal (slik jeg har forstått det) være mer optimalt, gir mindre drag, og kan minske fare for tipstall.
Vet ikke hva som er "vanlig" for motorfly, men det er vel ikke så ulikt seilfly så... (eller?)
Sideror, høyderor, to balanseror, og to flaps - da er vi oppe i 6 kanaler. Med motor og understell blir det 8. Jo da, man kan bruke y-kabel og slippe unna med én kanal til balanseror og én kanal til flaps. Det er flere fordeler med å ha hvert ror på separate kanaler. Det ene er kalibrering. Linker og kontrollhorn bør jo settes opp så nøyaktig som mulig, men det blir sjeldent 100%. Med individuelle kanaler kan man juster hver servo for seg, slik at rorene sentrerer og beveger seg likt på begge vingene.
Spørs jo hvor avansert man vil være, men med individuelle kanaler for alle ror har man større mixemuligheter. Lettere å få til ordentlig balanserors-differensiering når man kan justere det på radioen. Man kan koble flapsen slik at de også oppfører seg som balanserorene (ikke like mye utslag, men 30-50%). Dette gir jevnere løftfordeling over vingen når man gir balanserer, og skal (slik jeg har forstått det) være mer optimalt, gir mindre drag, og kan minske fare for tipstall.
Joda, for all del, du har rett i det, men det er forskjell på hva man MÅ ha, og hva man ønsker å ha. Trådstarter spør jo om det er NØDVENDIG med alle disse kanalene, ikke hva som kan være kjekt å ha...
Har akkurat bestilt dette flyet selv. Jeg har en DX6i, seks kanaler, og det er tilstrekkelig
for å få til denne modellen. Det går helt fint å bruke Y-kabler på balanseror og flaps.
Det er bare å være nøye med installering og montering av servoer og linker. Gjør du det likt på begge sider, og med like servoer, blir det absolutt bra nok.
Setter man opp egen kanal på alle servoer, for så å finjustere senere på radioen, blir man
kanskje slurvete med innstallasjonen...
Kjør på og kjøp kjerra du, og bruk sekskanaleren du har. Koster nok som den gjør allikevel denne hobbyen....
Tror alle i denne hobby har kjøpt radio mer med tanke for hva man trenger nå enn hva som kan være behovet i fremtiden. Har selv gått fra 6 kanals Hitec via Sanwa 8 kanals digital til dagens Graupner MC22.
Y-kabel er en grei løsning for å kunne bruke det utstyret man har men det optimale vil uansett være nok kanaler i forhold til oppsettet som er anbefalt samt å kunne mikse disse.
Men når det er sagt, så er det utrolig hva man klarer å tyne ut av en 6kanalers hvis man må. Litt kreativitet og y-kabler kan lett erstatte en haug med kanaler.
Flyr både "fullhouse" elektroseiler og Dlg på min trofaste Optic 6, og bruker det meste av programmeringsmuligheter.
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
Har akkurat bestilt dette flyet selv. Jeg har en DX6i, seks kanaler, og det er tilstrekkelig
for å få til denne modellen. Det går helt fint å bruke Y-kabler på balanseror og flaps.
Det er bare å være nøye med installering og montering av servoer og linker. Gjør du det likt på begge sider, og med like servoer, blir det absolutt bra nok.
Setter man opp egen kanal på alle servoer, for så å finjustere senere på radioen, blir man
kanskje slurvete med innstallasjonen...
Kjør på og kjøp kjerra du, og bruk sekskanaleren du har. Koster nok som den gjør allikevel denne hobbyen....
Regner me at d ikkje e siste flyet du kommer te å kjøpe så bruk litt mere peng på en skikkelig radio.
Når du sitte å fettle me å justere linker osv den gang du må ha 2 servoer til høyderor, balanseror eller flaps så blir du å angre på at du ikkje brukte meir penga på en radio som gjør den jobben som en lek...
Svein Roe
----------------
Skymaster F-15 - Nexus Mk II Boomerang Sprint - Simjet 2250
Starfire II P-60
C-arf Extra 2,3 - DA 50
EF Extra 91" - DA 60
EF Edge 48"
Ventus 4m
Mini Nyx
vel, har nå gått til anskaffelse av en Esm Tigercat. Den har 2 motorer, hjulluker på retractene, og mere til. Modellen skal ha 15 servoer, men fortsatt klarer jeg meg med min DX6i... Til og med bremser som slås på etter landing er fikset Så det er stor forskjell på hva man MÅ ha, og hva man KAN ha.... Bruk heller fantasien og vær nøye med linking av flere servoer på en kanal. Men det er meg da.....
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment