Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av spectrum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av spectrum

    Dere andre som har spectrum (DX7), hvordan lader dere radioen ?

    Jeg har en Hyperion DUO lader, men det virker ikke som om spenningen kommer "ut" av ladekontakten, slik at jeg må koble ifra batteriet og ta det ut av radioen hver gang jeg skal lade det, og det er jo lettere tungvint.

    Jeg vet at på endel andre radioer kan man fjerne en diode for å fikse dette, gjelder dette spectrum også tro ?

  • #2
    Hei Rappis

    Tror du må ut med batteriet, men batteriet som følger med er elendig så bare å få kjøpt ett slik: Siden finnes ikke

    Da kan du lade 1 gang pr mnd

    Fly pent, er 500`n i lufta?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by Rappis View Post
      Dere andre som har spectrum (DX7), hvordan lader dere radioen ?

      Jeg har en Hyperion DUO lader, men det virker ikke som om spenningen kommer "ut" av ladekontakten, slik at jeg må koble ifra batteriet og ta det ut av radioen hver gang jeg skal lade det, og det er jo lettere tungvint.

      Jeg vet at på endel andre radioer kan man fjerne en diode for å fikse dette, gjelder dette spectrum også tro ?

      Det er en sikring på ladeporten til DX7, som jeg mener er på 1A.

      Jeg vil anbefale deg å alltid ta batteriet ut, det er veldig kjedelig når det smeller inni radioen (been there, done that)
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Originally posted by affa View Post
        Hei Rappis

        Tror du må ut med batteriet, men batteriet som følger med er elendig så bare å få kjøpt ett slik: Siden finnes ikke

        Da kan du lade 1 gang pr mnd

        Fly pent, er 500`n i lufta?
        Hei Alf

        Det lipo batteriet passer rett inn uten å måtte skjære i deksler, lodde overganger osv ?

        500'n har vært 4 turer i lufta, men måtte avbryte siste turen halvveis siden radioen begynte å pipe pga lite strøm.

        Comment


        • #5
          Rett inn uten noe tullball. I tillegg er det balanseringskontakt og vanlig servoledning for enkel lading. Men ta det ut før du lader
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Hvordan er det å bruke et fulladet 11,1 volts batteri når senderen er beregnet på 9,6? Et fulladet 9,6 ligger på ca 11 volt, men et lipo ligger på 12,6.
            Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
            Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
            Futaba 12FG

            Comment


            • #7
              Originally posted by Speedfreak View Post
              Hvordan er det å bruke et fulladet 11,1 volts batteri når senderen er beregnet på 9,6? Et fulladet 9,6 ligger på ca 11 volt, men et lipo ligger på 12,6.
              JR/Spektrum sier nei, men det går vistnok...
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                Radioen går på 3,6V regulatoren som er i radioen er beregna for opp til 23,6V så det er ingen fare med å bruka lipo....
                Karsten
                Haugaland Modellklubb
                T-rex 600
                T-rex 450
                Cap 232
                At 40
                Piper J-3 Cub
                Cessna 182
                2 stk motorseilere
                Zagi
                Minium
                Lazy bee
                Diverse andre ting med propell

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kaggen View Post
                  Radioen går på 3,6V regulatoren som er i radioen er beregna for opp til 23,6V så det er ingen fare med å bruka lipo....
                  Hvor har det ifra?
                  Rart at JR/Spektrum sier no go da?

                  Jeg tenkte også sette inn lipo, men ble litt skremt av at det ikke var anbefalt fra "høyeste hold"

                  Lars.

                  Comment


                  • #10
                    Det har eg fra databladet som er til regulatoren som er i radioen Page Not Found - Datasheetsite.com
                    Karsten
                    Haugaland Modellklubb
                    T-rex 600
                    T-rex 450
                    Cap 232
                    At 40
                    Piper J-3 Cub
                    Cessna 182
                    2 stk motorseilere
                    Zagi
                    Minium
                    Lazy bee
                    Diverse andre ting med propell

                    Comment


                    • #11
                      Flyr selv med 3S 2500mA LiPo i min JR 9x2 og det virker utmerket!
                      Ser også at det er flere som bruker LiPo i DX7'en.

                      Med det er ikke maks spenningen som er problemet men utladnings kurven på LiPo batteriet.

                      Normalt trer "Battery low" alarmen på radion inn rundt 9,6V d,v,s rundt 3,2V pr celle.
                      Hvis du studerer utladnings kurven for LiPo så vil du se at du er på den bratte delen rett før batteriet er tomt, m.a.o. fra alarmen går har du kun et et minutt flytid før senderen slutter å virke!!

                      Måten å komme rundt dette på er å lodde inn 1 eller 2 (hvis du har en DX7) dioder (f.eks 1N4001) i serie med strømpluggen i radioen - eller lodde på en ekstra plugg med diodene på batteriet ( hvorfor 2 plugger? - pluggen uten dioder brukes til ladning - den med diode(r) går inn i radioen)

                      Det du oppnår med diodene er at spenningen på pluggen vil være 0,8V-1,6V lavere enn batterispenningen, når alarmen utløses (altså 9,6V på pluggen i radioen) vil batteri spenningen være 10,4 eller 11,2 altså ligge på den flate horisontale delen av utladnings kurven og du har flere minutter på deg før senderen slutter å virke.

                      Har modifisert mine batterier etter at jeg sendte et seilfly i bakken grunnet tomt TX batteri.
                      Dette er en modifikasjon som brukes av de fleste der ute og burde vært inkludert eller lagt med fra batteri produsentene.

                      Utover dette kan jeg på det varmeste anbefale LiPo i senderen
                      Har ca 10 timer brukstid på 35MHz og ca 20 timer på 2,4 GHz
                      Last edited by Quadrocopter; 15-11-08, 16:47.

                      Comment


                      • #12
                        Ok. Takk.
                        Gadd ikke lese hele databladet, da jeg surfer på telefonen, men jeg så noe om en kondensator som sitter sammen med regulatoren. Hva er specs på den da? Kanskje det er den som er begrensningen?

                        Lars.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Larsern View Post
                          Ok. Takk.
                          Gadd ikke lese hele databladet, da jeg surfer på telefonen, men jeg så noe om en kondensator som sitter sammen med regulatoren. Hva er specs på den da? Kanskje det er den som er begrensningen?

                          Lars.
                          Trolig er det spenningsfall over regulatoren med påfølgende varme utvikling som er utfordringen

                          f.eks har du 9,6V inn på regulatoren og trenger 3,6V ut så ligger det 6V over regulatoren. trekker radioen f.eks 120mA gir dette en effekt på 0,72W effekt tap.
                          Putter du på en LiPo (12,6V) gir dette 9V spennings fall og 1,08W effekt tap

                          D.v.s. 50% mer varme som må ledes vekk - bruker man regulatoren uten noen form for kjølekappe kan man bevege seg ut mot hva regulatoren tåler og dette kan igjen være grunnen til at Spektrum gjegen er konservative i hva de anbefaler

                          Comment


                          • #14
                            Som Frank sier er det nok varmeutviklingen som er problemet. Les s. 6 og 7 i databladet.

                            Comment


                            • #15
                              Da har eg jort ein test på varmen, begge radioene mine har stått påslått i 1 time i stua, 21,2 grader, begge er det lipo batteri montert(12.6 V) regulatoren er montert på ei kobberplate med kjølepasta mellom,(orginalt fra fabrikk) temperaturen eg måler etter 1 time er 84,2*C og 84,4*C Begge radioene har stått med alle deksler påmontert...
                              Karsten
                              Haugaland Modellklubb
                              T-rex 600
                              T-rex 450
                              Cap 232
                              At 40
                              Piper J-3 Cub
                              Cessna 182
                              2 stk motorseilere
                              Zagi
                              Minium
                              Lazy bee
                              Diverse andre ting med propell

                              Comment

                              Working...
                              X