Announcement

Collapse
No announcement yet.

Micro Prossesorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ville bare nevne at du skriver C++ kode for å programmere Arduinoen. Men du har biblioteker som håndterer den verste bitfiklingen. Selv om en aksesserer hardwaren med egne funksjoner så er det ikke umulig å bli "skitten på fingrene" og håndtere lavnivå ting som for eksempel interrupt vektorer.

    Comment


    • #17
      Originally posted by runfa View Post
      Ville bare nevne at du skriver C++ kode for å programmere Arduinoen...
      Ja ser det nå. De eksempel bitene på hovedsiden til Arduino var så forenklet at jeg ikke så det var C basert. Har sirklet rundt Arduino hardware flere ganger, men aldri brukt det da jeg har utstyr til å lage egne PCB kort.

      Men da er det jo absolutt bare å sett igang med Arduino som platform for utvikling om du spør meg.

      Edit: Det enste jeg har å si er at siden disse prosjektene vinkles mot RC, så må det lages en overgang fra Arduino IO portene til servo plugger med jord og vcc i tillegg til styre signalet. Men det vil nok være det samme med andre typer trainer moduler også.
      Last edited by jab; 25-12-08, 13:22.

      Comment


      • #18
        Originally posted by runfa View Post
        Tenkte jeg skulle nevne Arduino. En rimelig og enkel rute for å komme i gang med micro controllere. Arduino er et open source initiativ som inneholder hardware, programmeringsbibliotek og utviklerverktøy. Basert på atmega168 Den kommer også i små utgaver som fint kan puttes inn i fly. Arduino har blitt veldig godt mottatt og det fins enormt mye info om denne og prosjekter hvis en googler litt.
        Takker for innspill Rune.

        Nå har jeg sett litt på AVR Studio 4 og dens muligheter. Så jeg går for AVR Studio 4 med dens programerings språk.

        Jeg vill heretter basere mine ting på dette språket / leverandøren tenker jeg.

        C er noe jeg har hatt lyst til å lære meg lenge så nå har jeg muligheten ?

        Forslag til Developer bord Jab eller Jorna ?
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #19
          Du finner utrolig mye varianter om du leter litt.

          Cerebot serien virker lovende.
          Digilent - Not Found

          Det siste "ServoMini" der har også potensiale. Liten og beregnet på servo styring.

          Comment


          • #20
            Originally posted by jab View Post
            Du finner utrolig mye varianter om du leter litt.

            Cerebot serien virker lovende.
            Digilent - Not Found

            Det siste "ServoMini" der har også potensiale. Liten og beregnet på servo styring.
            Jepp... Finner for mye..

            Men linken din hjalp. Denne er vel noe i den duren jeg hadde tenkt meg.
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment


            • #21
              Originally posted by Seiler`n View Post
              ... er vel noe i den duren jeg hadde tenkt meg.
              Bare vær obs på at akkurat den ikke har kontakter for standard servo plugger.

              Comment


              • #22
                Originally posted by esmel View Post
                I utgangspunktet tenker jeg at det hadde vært artig å lage en slik 4-motorssak med flybarlessgyro el. (tror det gjør ting ganske enkelt mtp. stabilisering, disse er jo i seg selv programmerbare) og kanskje en sensor eller to, f.eks en som oppdager underlaget eller akslerasjon på høydeaksen. Trenger ikke være store saken.

                Jeg vet tilfeldigvis at det er et slikt prosjekt under utvikling i nærheten av oss, Espen (han trengte forresten en testpilot snart)..
                Han pleier å være innom her og titte, skulle ikke forundre meg om det kommer et innlegg i denne tråden..

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Zniila View Post
                  Jeg vet tilfeldigvis at det er et slikt prosjekt under utvikling i nærheten av oss, Espen (han trengte forresten en testpilot snart)..
                  Han pleier å være innom her og titte, skulle ikke forundre meg om det kommer et innlegg i denne tråden..
                  Hva er det Espen bygger på?

                  Har designet og laget en 4-5 stykker selv gjennom de siste årene og begynner å få en oversikt på hva som gå eller ikke - sitter sammen med en del rundt om i verden UAVP i et UAVP opensource prosjekt.
                  Her kan du hente mengder av ideer og løsningsforslag.

                  Å starte fra scratch her er, unnskyld meg - nesten galskap - hvis du da ikke har uendelig med tid.
                  Oppdaget etter et 1/2 års tid at jeg hadde sittet og skrevet omtrent lik kode med de andre.
                  Jeg ville heller i riktig open source ånd sett på source koden til prosjektet og videreutviklet-forbedret denne mot ditt prosjekt.
                  Dessverre er de to siste versjonene av koden sperret public, grunnet noen litt for ivrige Kinesiske kopierings fantaster.

                  Holder på med en vesentlig mer avansert versjon nå NG som kommer til å bli klar rundt sommer-høst 09 - huff dette tar tid.

                  De finnes mengder av andre versjoner - en populær er StartSeite - MikrokopterWiki

                  Her er et gammelt bilde av en av UAVP'ene mine
                  Attached Files
                  Last edited by Quadrocopter; 26-12-08, 18:24.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Hva er det Espen bygger på?
                    Ikke Espen (Esmel), men en som holder til i nærheten av oss.. Skal tipse'n om denne tråden, så ser vi om det kommer noen tips.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by jab View Post
                      Bare vær obs på at akkurat den ikke har kontakter for standard servo plugger.
                      Skal brukes på bakkenivå dette her så deg gjør ikke noe.

                      Men et spørsmål.

                      Butterfly er et developer board med display ( kort beskrevet ) eller er det noe annet med den som er kjekt og ha ?
                      Jeg vil ha muligheten til å få opp enkel informajon fra prosjektet. Bør det da velges en slik en, eller skl jeg gå får bare et enkelt oppsett uten display for deretter å komble et eget display til enheten ?
                      **********************
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK


                      Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                      Futaba 12Fg Fasst

                      Comment


                      • #26
                        Spent på å høre hva dette dreier seg om Knut
                        Alltid nysjerrig på slike ting

                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Å starte fra scratch her er, unnskyld meg - nesten galskap - hvis du da ikke har uendelig med tid.
                        Det er det jeg å tenker. Samtidig kunne jeg tenkt meg å lære såpass at jeg kan legge til en sensor med dertil egnet reaksjon, dersom jeg ser behov for det / har lyst til det.

                        Har du noen forlag til billig førstegangs uavp prosjekt?

                        Jeg trener også rednignshund og vi kunne tenkt oss noen dingser ute i skogen som slenger opp belønning når hunden kommer inntil gjenstandene. Hadde vært helt knall å lært litt om disse sensorstyrte tingene
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #27
                          Jeg tror denne Quadrocopter versjonene er en av de mest populære i dag og enklest å starte med. (den flyr utrolig bra)
                          Den er enkel å bygge - det meste av HW finnes som DIY-kit (her har du faktisk mulighet til å bygge/designe dine egne ESC'er)
                          Alle komponentene kan handles fra en leverandør, noe som forenkler jobben betraktelig - du får de rette delene som spiller sammen.
                          De har også laget et bra PC-program for monitoring/kalibrering/oppsett (et must)

                          Et annet alternativ er UAVP modellen som mine er basert på - her blir det en god del mer mekking og håndarbeide. Delene fåes også kjøpt som et sett men ikke så bra dokumentert som den første.

                          Når jeg kommer tilbake til Norge skal jeg legge ut noen fler bilder.

                          Noe som er moro men UVAP'ene er å montere video/stillbilde kamera på dem, eller bruke FPV (Video kamera med video downlink og video briller)

                          Men et Quadrocopter er ingen flymaskin til å frese rundt med - det er en "sveve plattform", skal du fyke rundt er et helikoper eller en gyro stabilisert Glide Drone mer aktuell.

                          Men ikke la deg stoppe av dette - sett i gang, hadde vært gøy å få opp et UAVP/Quadrocopter miljø i Norge! (vet at det var noen rundt Smalsize miljøet i Oslo som holdt på med en med DuctedFan's)
                          Last edited by Quadrocopter; 26-12-08, 18:51.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Jeg tror denne Quadrocopter
                            (...)
                            Men et Quadrocopter er ingen flymaskin til å frese rundt med - det er en "sveve plattform", skal du fyke rundt er et helikoper eller en gyro stabilisert Glide Drone mer aktuell.
                            Takk for info. Skal sette meg mer inn i det.
                            Det er "sveveplattform" jeg ønsker meg
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Seiler`n View Post
                              ... Bør det da velges en slik en, eller skl jeg gå får bare et enkelt oppsett uten display for deretter å komble et eget display til enheten ?
                              Display kan være "kjekt å ha" men er ikke nødvendig etter min mening. Personlig så bruker jeg terminal program på PC og overfører debug informasjon via seriell porten (rs232). Unntaket er om du skal eksperimentere med programmering av menyer og slikt.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by jab View Post
                                Display kan være "kjekt å ha" men er ikke nødvendig etter min mening. Personlig så bruker jeg terminal program på PC og overfører debug informasjon via seriell porten (rs232). Unntaket er om du skal eksperimentere med programmering av menyer og slikt.
                                Nei menyer blir det ikke.

                                Men det er sikkert enklere å bruke den enheten me display i forhold til å koble til et eksternt display senere når jeg uansett må ha display av et eller annet slag ?

                                Har desuten kjøpt boken som anbefalt tidligere. Den går direkte mot butterfly så blir sikkert den enheten på meg.
                                **********************
                                Mvh
                                Stig Olsen
                                Lillehammer MFK


                                Nan Xplorer FullCarbon X tail
                                Pike Perfect X tail
                                Pike Brio / Giant
                                Alpina 4001
                                DG 500/22 Elan under opppussing
                                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                                Futaba 12Fg Fasst

                                Comment

                                Working...
                                X