Unconfigured Ad

Collapse

Micro Prossesorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Seiler`n
    • Mar 2005
    • 821

Lest litt rundt omkring og finner ut at lydavspilling er vist ikke så enkelt...

Kun små filer kan enkelt lagres og avspilles. Noen erfaringer ?
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• jab
      • May 2007
      • 407

Lyd avspilling, dvs. sende digital data til en analog utgang (DAC) i et fast tidsmønster er enkelt og nettopp hva en mikrokontroller (MCU) er godt egnet til.
      Problemstillingen er å gi MCU'en enkel tilgang til lyd data. Lagringsplassen internt i MCU'en er alt for begrenset til lagring av lydfiler, så du trenger ekstern lagring. Enkleste og mest fleksible løsningen blir da som oftest en minnekort tilkobling. Dvs. du lagrer lyd filene på minnekort (f.eks SD card) og henter dette stykkevis inn til MCU i så store bolker som den kan håndtere og overfører til DAC enheten (ekstern eller innebygd i MCU).

Men ja, det blir fort komplisert med SPI/I2C mot kortleser, FAT32 håndtering for filstruktur og samkjøring av det hele slik at du får jevn lyd avspilling. Hint, lær deg å bruker timers og hardware interrupts først som sist. Du kommer til å trenge dem.

Comment

• Seiler`n
        • Mar 2005
        • 821

Originally posted by jab
        Hint, lær deg å bruker timers og hardware interrupts først som sist. Du kommer til å trenge dem.
        Ja det har jeg skjønt... Venter nå på butterfly og kittet som leveres med boken. Så får jeg kjørt alle eksemplene i boka.

Det er ikke store lydsnuttene det er snakk om ( 1 - 5 sek tenker jeg ) sp det krever ikke allverden av plass, Men ekstern lagringer nok en god ide.
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• fishy
          • Dec 2008
          • 17

Noen banket på?

Originally posted by Zniila
          Ikke Espen (Esmel), men en som holder til i nærheten av oss.. Skal tipse'n om denne tråden, så ser vi om det kommer noen tips.
          Jeg har en mistanke om at "en som holder til i nærheten" kan være meg? :P

Jeg ser det blir slitsomt å komme i etterkant og prøve å kommentere alt jeg kunne tenkt meg å si noe om her, så da er det bra Quadrocopter, jorna, runfa og jab har kommet med mine kommenterer :P

PIC og Atmel er gode uC-plattformer å jobbe med, utviklingskort som Arduino og Butterfly letter jobben temmelig mye hvis man ikke vil lage elektronikken selv, men kun ha et kontrollerkort man kan kode på, og det er galskap å starte på en ny quadrocopter-platform uten å først ha _god_ kontroll på mikrokontrollerprogrammering, gyrotiming, motorkontrollerteknologi, samt en inngående kjennskap til hva som allerede er gjort på den fronten.

Selv flyr jeg rundt med et quadcopter bygget på Mikrokopter platformen, og har planer om å bygge ett mikrokopter samt et wolferng UAVP i løpet av året. Regner med at det er disse prosjektene Zniila tenkte på :P

Utover det: jeg ser stadig flere som deler min hobby med quadrocopter, og vil gjerne også se et litt synligere quadrocoptermiljø i Norge. Kanskje en egen seksjon for slike flyvende gjenstander ett eller annet sted på dette forumet er en start?

Comment

• Seiler`n
            • Mar 2005
            • 821

Hei du ! Takk for at du stakk innom. Skal nok ha min enhet godt plantet til moderjord. Men kunskapen dere sitter på kan bli god å ha !

Min Butterfly er en plass i mellom Miami og Lillehammer. Så nå skal det bli intresagt å begynne å teste om det som står i boka er riktig

Regner med å begynne og bygge opp programmet mitt iløpet av februar.
            En del elektronik som skal kobles til butterflyèn også ettterhver.
            Blir morro dette her....
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• fishy
              • Dec 2008
              • 17

Originally posted by jab
              Enkleste og mest fleksible løsningen blir da som oftest en minnekort tilkobling. Dvs. du lagrer lyd filene på minnekort (f.eks SD card) og henter dette stykkevis inn til MCU i så store bolker som den kan håndtere og overfører til DAC enheten (ekstern eller innebygd i MCU).
              Jeg er absolutt enig i en slik tilnærming, særlig når Atmel AVR CPU'ene er såpass glad i å bruke SPI som de er.... Noe som gjør at jeg stusset over:

Originally posted by jab
              Men ja, det blir fort komplisert med SPI/I2C mot kortleser, FAT32 håndtering for filstruktur og samkjøring av det hele slik at du får jevn lyd avspilling. Hint, lær deg å bruker timers og hardware interrupts først som sist. Du kommer til å trenge dem.
              Det som _kan_ bli komplisert her er absolutt ikke SPI, siden MMC/SD bruker nettop SPI til dataoverføring. Strengt tatt, dersom du har muligheten til å skrive data rått til minnekortet, uten noe FAT eller annet filsystem, trenger man kun eventuelle 3.3/5V konverteringer for å bruke MMS/SD.

Dersom man vil bruke et filsystem på kortet, blir ting brått noe mere komplisert. Men ikke så ille komplisert at det ikke kan løses med noen $$ :P

SparkFun har en veldig kjekk sak som lar deg bruke RS232 UART eller SPI kommunikasjon, og slippe å tenke over filsystem: DOSonCHIP FAT16 FAT32 uSD Module http://www.sparkfun.com/commerce/pro...oducts_id=8215

Du blir riktignok begrenset til 8.3 bokstaver i filnavn og mikroSD kort på maks 4GB, men jeg synes det er rimelig snille begrensninger, sett opp mot at et mikrokontroller-prosjekt får tilgang på fantastisk mye mer datalagringsplass på en enkel måte.

Litt dyr, men jeg mener den er verdt prisen.

Comment

• Seiler`n
                • Mar 2005
                • 821

Her er det snakk om kansje 2 - 5 minutter i mange små lydfiler.

Hvor raskt kan en lydfil hentes frem ? La os si fra du får I på ingangen til lyden er i høytaleren ?
                Hvordan gjøre om en lydfil i Feks MP3 eller Wav til rådata ?
                Dette er faste filer som ikke skal byttes ut så ofte.
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• fishy
                  • Dec 2008
                  • 17

Originally posted by Seiler`n
                  Hvordan gjøre om en lydfil i Feks MP3 eller Wav til rådata ?
                  Siden Butterfly er en AVR-prosessor av type ATMega169, er det nok lite trolig at du får gjort mye MP3-dekoding uten å bruke en ekstern MP3 dekoder-chip. Medmindre det er et alternativ, havner du på et format hvor 2-5 minutter ikke akkurat er "småtteri". Wave (.wav) filer er i bunn og grunn rådata, hvor du, hvis bitrate, samplingfrekvens og alt-det-der er kjent på forhånd, skal kunne klare å lese inn, og dytte ut til enten den innebygde D/A-konvertereren, eller dytte ut til en separat DAC, i den hastigheten som lagringsløsningen du velger kan levere deg.... Så i bunn og grunn begrenses lydkvaliteten i ditt tilfelle av hvor fort ATMega169 klarer å lese inn, bufre opp, og dytte ut data over SPI og DAC....

En kort liten sak jeg kom over, som forsåvidt er relevant: http://www.youtube.com/watch?v=_JFVHel1K80

Comment

• Seiler`n
                    • Mar 2005
                    • 821

UTrykte meg feil. Jeg vil lagre dataene ferdig dekodet på en eller annen måte. Prossesoren skal ikke dekode men bruke rådata. Så vis Wav fila er så godt som rådata, da er det ikke mye å gjøre med den eller ?
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• jorna
                      • Apr 2008
                      • 101

Her finner du litt om avspilling (og opptak) med avr. Dataflash byttes ut med et SD-kort av passe størrelse.

Atmel Corporation was acquired by Microchip in 2016. Find the original products, solutions & software sold by Atmel or equivalent products offered by Microchip.

Atmel Corporation was acquired by Microchip in 2016. Find the original products, solutions & software sold by Atmel or equivalent products offered by Microchip.

Hvis du vil ha FAT-filsystem finner du det du trenger her:

Comment

• fishy
                        • Dec 2008
                        • 17

Originally posted by Seiler`n
                        Så vis Wav fila er så godt som rådata, da er det ikke mye å gjøre med den eller ?
                        Stemmer. Dvs, det er en header på 44 bytes foran, men utover det inneholder fila kun sample-data. Sjekk http://ccrma.stanford.edu/courses/42...ts/WaveFormat/ for detaljer.

For hjelp i rett retning kodemessig, se på den app-note som ble kommentert i tråden mellom din og min post, og trål gjerne gjennom forumet på http://www.avrfreaks.net/index.php?n...B2&file=search

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Hvis du kun skal ha tale er TTS engines (Text To Speech) saken - Epson og flere andre har single chip utgaver av disse.
                          Alt du trenger å lagre er teksten (i ASCII) som skal fremføres.
                          Den snakker dessverre ikke Norsk enda

her er en til som er mer modulbasert
                          Last edited by Quadrocopter; 06-01-09, 10:01.

Comment

• Seiler`n
                            • Mar 2005
                            • 821

Originally posted by Quadrocopter
                            Hvis du kun skal ha tale er TTS engines (Text To Speech) saken - Epson og flere andre har single chip utgaver av disse.
                            Alt du trenger å lagre er teksten (i ASCII) som skal fremføres.
                            Den snakker dessverre ikke Norsk enda

her er en til som er mer modulbasert
                            Tøft !
                            Blir bare mer og mer spennende dette her....
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• jab
                              • May 2007
                              • 407

Originally posted by fishy
                              Det som _kan_ bli komplisert her er absolutt ikke SPI, siden MMC/SD bruker nettop SPI til dataoverføring. Strengt tatt, dersom du har muligheten til å skrive data rått til minnekortet, uten noe FAT eller annet filsystem, trenger man kun eventuelle 3.3/5V konverteringer for å bruke MMS/SD....
                              Jeg kunne nok formulerte meg litt bedre. Det jeg mente var å si at det blir komplisert som et start prosjekt for en som ikke er dreven med AVR, med mye forskjellig AVR funksjonalitet som må fungere sammen før man er i mål.

Er enig i at et rent SPI <-> SD system med rådata er enkelt å programmere. Perfekt for en definert "dump" med data som du vil aksessere igjen senere. Men hvordan får du enkelt overført og håndtert flere lyd snutter på SD brikken uten filsystem?

Comment

• Quadrocopter
                                Moderator
                                • Aug 2007
                                • 6357

Originally posted by jab
                                Jeg kunne nok formulerte meg litt bedre. Det jeg mente var å si at det blir komplisert som et start prosjekt for en som ikke er dreven med AVR, med mye forskjellig AVR funksjonalitet som må fungere sammen før man er i mål.

Er enig i at et rent SPI <-> SD system med rådata er enkelt å programmere. Perfekt for en definert "dump" med data som du vil aksessere igjen senere. Men hvordan får du enkelt overført og håndtert flere lyd snutter på SD brikken uten filsystem?
                                Glem SD-kort og andre flyttbare media, det blir alt for komplekst
                                Bruk USB interfacet mot µC og gjør hele konverteringen til rådata på PC/Laptoppen. Ha en liten rutin på µC som leser rå data fra USB porten og plasserer dette i minne.

Enkelt og greit å implementere.
                                Last edited by Quadrocopter; 06-01-09, 21:25.

Comment

Working...