Unconfigured Ad

Collapse

Hitec HS-125MG senter drift

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jab
    • May 2007
    • 407

Hitec HS-125MG senter drift

Er det noen andre som har hatt problemer med at HS-125MG thin wing servoer ikke klarer å holde senter?
    Bruker dem i vingene på en X-Model PushyCat pylon racer. Trodde først at den ene servoer var skadet etter en landing og kjøpte en ny (elefun). Men den nye oppfører seg likt. Dvs. at når jeg stiller dem inn i romtemperatur så fungerer alt helt fint, men med en gang jeg tar flyet med ut (ca 10 grader ute idag) så endrer senter seg på den ene servoen og fortsetter å endre seg når jeg beveger på stikkene. Det skjer kun på den ene servoen, den andre er helt stabil. Kjøpte ny servo fra elefun og denne oppfører seg omtrent likt, men drifter noe mindre. Har også byttet kanaler på mottagerer uten resultat så problemet ligger ikke der.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by jab
    Er det noen andre som har hatt problemer med at HS-125MG thin wing servoer ikke klarer å holde senter?
    ..... Kjøpte ny servo fra elefun og denne oppfører seg omtrent likt, men drifter noe mindre. Har også byttet kanaler på mottagerer uten resultat så problemet ligger ikke der.
    Har byttet 3 stk på et 1/2 år. alle var helt nye
    Etter bytte er alt ok, vet ikke hva feilen er men tydeligvis en svakhet i 125'en
    Har ikke hatt samme problemer med HS5125 - den digitale utgaven.

Synd at dette skjer på en elles så bra servo, vel er de "billige" men likevel såpass dyre at slik ikke burde forekomme fra en kvalitet produsent som HiTec.

Har du nettopp kjøpt den så klag og få dem byttet

Comment

• jab
      • May 2007
      • 407

Kjøper du HS5125 i norge, og har dem samme dimensjoner og feste som HS-125?
      Vingene i PushyCat'n er laget for akkurat den servoen og hadde håper jeg skulle få flydd den nå i romjula, så jeg må få tak i servoer som fungerer fortere enn svint.

Comment

• jab
        • May 2007
        • 407

Har nå gjort litt flere tester og problemet er definitivt relatert til temperatur.

Når servoene er akklimatisert til romtemperatur så fungerer alt helt fint. Etter noen minutter ute i kulden (5 grader akkurat nå) så endrer senter seg radikalt på den ene servoen. Noen minutter under varmepumpen inne igjen og den fungerer normalt. Det var kun servoene som ble kjølt ned, mottager, radio og batteri hadde samme temperatur ved alle tester for å eliminere disse som feilkilder.

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by jab
          Kjøper du HS5125 i norge, og har dem samme dimensjoner og feste som HS-125?
          Vingene i PushyCat'n er laget for akkurat den servoen og hadde håper jeg skulle få flydd den nå i romjula, så jeg må få tak i servoer som fungerer fortere enn svint.
          Når $ var lav hentet jeg alt Hitec utstyret fra Esprit i USA

Ja, 125 og 5125 har identiske mål.

Ang temperatur - min driftet mitt på sommeren med +26 ute og rundt 20 inne, prøvde å varme/kjøle dem uten at det påvirket mine

Comment

• Olavjoergensen
            • Jun 2005
            • 2208

Har også 2 stk slike som plutselig står utenfor senter, har ikke åpnet opp å sjekket feilen enda men dette er også helt nye servoer som har noen få turer i lufta i litt kald temperatur.

Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

Comment

• jab
              • May 2007
              • 407

Ville bare oppdatere tråden med siste nytt. Har nå gått flere runder med elefun hvor jeg har fått nye servoer. Etter mye om og men, fant vi omsider noen som fungerer i kulden. All honnør til elefun for god service. Mitt inntrykk av Hitec er derimot ikke fult så rosenrødt. Jeg måtte byttet ut seks helt nye servoer før jeg til slutt ende opp med 3 stk. som fungerer i kulden. Testen er enkel. Sett signal på servo med servotester og sentrer servo arm. Hiv servo i fryseren 10 minutter og koble tilbake på servo tester. Da ser du fort om den fungerer som den skal. Hvis ikke så skifter den senter posisjon og/eller lever sitt eget liv med sporadiske rykk og napp til den er varmet opp igjen.

Comment

• Seiler`n
                • Mar 2005
                • 821

MEllom hoved drevet og potmetret sitter det en gummi / plast foring som holder senter på potmetret. Hvis den blir slak så sentrerer ikke servoen..

Sjekk det, eventuelt lag et hakk i den foringen slik at ikke potmetet slurer.

Hjelper det ?
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• jab
                  • May 2007
                  • 407

Servoene sentrerer helt fint dem sålenge temperaturen er over 0 grader. Problemene oppstår kun når servo skal operere i minus grader og forsvinner igjen når servo er tilbake i varmen. Har ikke mulighet til å kjøre flere tester siden jeg nå endelig har fått byttet til noen fra et parti som takler kulde slik dem skal i utgangspunktet.

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Originally posted by jab
                    Servoene sentrerer helt fint dem sålenge temperaturen er over 0 grader. Problemene oppstår kun når servo skal operere i minus grader og forsvinner igjen når servo er tilbake i varmen. Har ikke mulighet til å kjøre flere tester siden jeg nå endelig har fått byttet til noen fra et parti som takler kulde slik dem skal i utgangspunktet.
                    Har sjekket med varmluft og kjølespray - det nærmest jeg kom var selve micro controlleren som sitter på et av printene - trolig er det A/D converteren eller klokka som skaper problemer. Sjekket om det var noen av komponentene runt som hadde dårlig toleranse men det så ikke slik ut.

Sitter med 3 stykk som jeg ikke får byttet så lenge ikke HiTec går ut og innrømmer feilen offentlig noe som kun vil være ønsketenkning.

Comment

Working...