Unconfigured Ad

Collapse

Futaba 10C. R606FS FASST

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • skl
    • Nov 2007
    • 179

Futaba 10C. R606FS FASST

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet?

Jeg har Futaba 10C radio, med en R606FS mottaker.

Problemet er at den ene servoen lever sitt eget liv (Hitec HS125 MG)...

Når jeg sitter å setter opp flyet med de utslag som skal være og setter de forskjellige servoene i "senter" eller balanserorene i null. Begynner den ene (kanal 6) i mottakeren og bevege seg.. Den trekker seg lenger og lengre nedover.
    Jeg sub trimmer tilbake, og etter et par min skjer det igjen.. Når jeg tar av/på strømmen havner balanseroret skjeldent på samme sted uansett om det var "spot on" når jeg tok strømmen...
    Begge antenne står ut av flyet. Problem servoen er byttet med en ny uten noen forandring.
    De andre to servoene i flyet er helt normale.

Hva kan dette være?

Kan det være mottakeren?
    Eller kan det være støy på 2,4 ghz båndet som gjør dette. Jeg sitter i en blokk midt i byen.

Dette er bare helt utrolig frustrerende.......
    Svein Kjetil Litlehamar
    Stavanger

Futaba 10C Fasst
    -------------------
    Demon F5D
  • JanFredrik
    • Sep 2006
    • 491

Har du prøvd flere servoer i kanal 6? Hvis du har gjort det, og de oppfører seg på samme måte er det mottakeren. Hvis de oppfører seg normalt, er det servoen....
    Jan Fredrik Bjordal
    www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• Stin
      • Jan 2007
      • 629

hva slags fly er de servoen er montert i?? noen i klubben vår hadde samme problem med en servo i seilflya sine og di puttet inn en kondensator og da virket de fint etterpå. Torbjørn&kåre selger slike kondensatorer
      Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
      På vei inn i Hangaren.
      Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• jab
        • May 2007
        • 407

Var den andre servoen du testet med også en HS-125MG? Jeg ville i så tilfelle testet med en servo av annet merke også før jeg gav sender/mottager skylden. Har hatt mye problemer med at helt nye HS-125MG servoer er ustabile og lever sitt eget liv. Du finner en tråd på rcgroups om slike problemer med HS-125MG også.

Comment

• skl
          • Nov 2007
          • 179

Hs-125mg

Originally posted by jab
          Var den andre servoen du testet med også en HS-125MG? Jeg ville i så tilfelle testet med en servo av annet merke også før jeg gav sender/mottager skylden. Har hatt mye problemer med at helt nye HS-125MG servoer er ustabile og lever sitt eget liv. Du finner en tråd på rcgroups om slike problemer med HS-125MG også.
          Ja, testet mot samme type. Puttet i en helt ny og fikk samme problem. Når jeg har trimmet balanserorene og gir utslag på stikka begge veier, ser jeg også at de har problemer med å sentrere seg... Og etter litt begynner den ene og trekke seg nedover igjen.
          Disse servoene virker på meg veldig ustabile...

Skal prøve med en annen type servo.

Flyet er Pushy Cat fra X-Models.
          Svein Kjetil Litlehamar
          Stavanger

Futaba 10C Fasst
          -------------------
          Demon F5D

Comment

• jab
            • May 2007
            • 407

Originally posted by skl
            Ja, testet mot samme type. Puttet i en helt ny og fikk samme problem. Når jeg har trimmet balanserorene og gir utslag på stikka begge veier, ser jeg også at de har problemer med å sentrere seg... Og etter litt begynner den ene og trekke seg nedover igjen.
            Disse servoene virker på meg veldig ustabile...

Skal prøve med en annen type servo.

Flyet er Pushy Cat fra X-Models.
            Ahh,, Join the club... Samme fly, samme servoer, samme problemer med servoene.. Men flyet er bra da!

Comment

• skl
              • Nov 2007
              • 179

Da er de to HS 125MG byttet mot to nye, ny 7 kanals mottaker kjøpt inn og prøvd ut.
              Og alt er med det samme.... Det er jo bare helt utrolig!!

Det neste blir nå å kjøpe inn en annen type servoer for å se om det hjelper..

Virker veldig som om HS 125MG er overfølsome for støy fra et eller annet. Jeg skjønner bare ikke fra hva??

Jeg har aldri sett lignende.

Vurderer faktisk å gå opp på den digitale utgaven (HS 5125MG) da det har de samme servo rammene.
              Samtidig som jeg kjøper inn de gamle gode HS-65HB som jeg har god erfaring med. Vurderer i hvilken rekkefølge jeg skal handle de to forskjellige typene.
              Litt dumt å bruke en høvding til, på noe som kanskje er like ille!

Dette flyet begynner å bli dyrt!!
              Svein Kjetil Litlehamar
              Stavanger

Futaba 10C Fasst
              -------------------
              Demon F5D

Comment

• skl
                • Nov 2007
                • 179

Balanserors servoer er igjen byttet, denne gang til Futaba S3150 Digital.
                Og alt er nå i skjønneste orden!

Hitec HS 125MG må ha plukket opp støy fra noe..
                Jeg vil ikke anbefale denne servo i sammenheng med Futaba Fasst!
                Svein Kjetil Litlehamar
                Stavanger

Futaba 10C Fasst
                -------------------
                Demon F5D

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by skl
                  Da er de to HS 125MG byttet mot to nye, ny 7 kanals mottaker kjøpt inn og prøvd ut.
                  Og alt er med det samme.... Det er jo bare helt utrolig!!
                  Det neste blir nå å kjøpe inn en annen type servoer for å se om det hjelper..
                  Virker veldig som om HS 125MG er overfølsome for støy fra et eller annet. Jeg skjønner bare ikke fra hva??
                  Jeg har aldri sett lignende.
                  Vurderer faktisk å gå opp på den digitale utgaven (HS 5125MG) da det har de samme servo rammene.
                  Samtidig som jeg kjøper inn de gamle gode HS-65HB som jeg har god erfaring med. Vurderer i hvilken rekkefølge jeg skal handle de to forskjellige typene.
                  Litt dumt å bruke en høvding til, på noe som kanskje er like ille!
                  Dette flyet begynner å bli dyrt!!
                  Dette har neppe noe å gjøre med FASST mottakeren, har selv byttet flere HS-125MG sevoer grunnet at de plutselig begynner å drifte. Feilen ligger i selve servoen.
                  Kjører nå konsekvent på HS-5125MG og har ikke hatt problemer etter oppgraderingen (5125 er mye dyrere, men du sparer en del med å ta dem fra HK eller USA)
                  Last edited by Quadrocopter; 02-04-09, 13:58.

Comment

• Ben_E
                    • May 2003
                    • 621

Originally posted by Quadrocopter
                    Dette har neppe noe å gjøre med FASST mottakeren, har selv byttet flere HS-125MG sevoer grunnet at de plutselig begynner å drifte. Feilen ligger i selve servoen.
                    Kjører nå konsekvent på HS-5125MG og har ikke hatt problemer etter oppgraderingen (5125 er mye dyrere, men du sparer en del med å ta dem fra HK eller USA)
                    Jeg vet ikke mye om dette men vet at noen eldre Hitec servoer ikke liker Fasst mottakere. Det skal visst ha med spenningen som mottakeren operer på. Lurer derfor om dette kan være noe lignende...

Ben_E
                    Ben-Erik Ness
                    Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
                    http://www.jetsofbergen.no

Comment

• jab
                      • May 2007
                      • 407

Det er ikke Fasst i kombinasjon med Hitec servo som er problemet. Når jeg testet mine HS-125MG servoer så hadde jeg akkurat de samme problemene med både FASST og ASSAN mottager samt en servotester.

Tråd på RCGroups hvor folk har de samme problemene...

Comment

Working...