Unconfigured Ad

Collapse

Graupner MC-22 programmering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _wizard_
    • Nov 2005
    • 224

Graupner MC-22 programmering

Noen som vet hvordan man programmerer en MC-22 slik at man kan benytte en 6 kanals mottager på et seilfly med 6 funksjoner? Flaps, balanse, vhale.. Altså benytte kanal 1 som flaps kanal(7)???
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Originally posted by _wizard_
    Noen som vet hvordan man programmerer en MC-22 slik at man kan benytte en 6 kanals mottager på et seilfly med 6 funksjoner? Flaps, balanse, vhale.. Altså benytte kanal 1 som flaps kanal(7)???
    Er noen år siden jeg hadde denne radioen men jeg tror det er i "DUAL MIXER" menyen du kan gjøre dette! Eventuelt bare lag en "FREE MIX"
    Har MC-24 nå, men de er ganske like i menyen, så si ifra om du får problemer!

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• RcPilot
      • Jun 2007
      • 103

hei
      har en link her som forklarer en del om programering ++. er på tysk desverre men med en god del bilder ,exempler.

håper det hjelper
      Alf-Reidar Mortensen

Mine fly
      33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
      30% yak 54 dl50
      Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
      PA Ultimate Amr
      MC-24/Hott
      Under Bygging
      Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
      Midlertidig stopp

Comment

• _wizard_
        • Nov 2005
        • 224

Mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men jeg får ikke dette til... Dual Mixer ser ikke ut til å fungere...Jeg er ikke så god i tysk, så jeg forstår ikke så mye av det som står på den linkede siten... Noen andre som vet?
        Med vennlig hilsen
        Baard Lindberg

Comment

• Te-raptor
          • Jul 2004
          • 693

Om det stemmer at funksjonene til -22 og -24 er ganske like, så kan manualen for mx24 lastes ned fra graupner. Der finnes store mengder info om mixere og forskjellige modelloppsett. Den er også på engelsk.
          Terje

Comment

• Karl H.
            • Mar 2006
            • 1452

Her er manual på engelsk http://users.belgacom.net/TX2TX/manuals.html . Skal du mixe fra kanal 7 til kanal 1 ? Dvs. ikke benytte throttelstikke .
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• _wizard_
              • Nov 2005
              • 224

Originally posted by Karl H.
              Skal du mixe fra kanal 7 til kanal 1 ? Dvs. ikke benytte throttelstikke .
              Skal mixe kanal 7 til 1 ja. Men Trottelstikka skal benyttes. Dette er et seilfly med balanseror, flaps og V-hale. Trottlestikka benyttes til "crow" eller "butterfly" som noen kaller det.

Oppsettet er vanligvis slik:

2 = balanseror
              3 = v-hale
              4 = v-hale
              5 = balanseror
              6= flap 1
              7= flap 2

Altså benyttes ikke 1 som er trottle. Men jeg har ikke plass til en 7 eller 8 kanals mottager i flyet(veldig trangt) så jeg har satt inn en 6 kanals. Dermed må jeg benytte kanal 1 til "flaps 2". Så servo tilkoblet kanal 1 skal oppføre seg som om den var på kanal 7. Jeg har nesten oppnådd dette, men får ikke miksingen for øvrig til å følge slik at trimming, alierons til flaps etc. fungerer. Dual Mixer kan ikke benyttes da denne ikke støtter C1(trottle).

Det må da være mulig å få dette til.... Det er bare dette som står igjen nå for å få dette flyklart. Skal til Holm på onsdag og vil gjerne ha alt klart
              Med vennlig hilsen
              Baard Lindberg

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                På 22S kan du ganske enkelt forandre slik at kanal 7 går ut på utgangen til kanal 1.
                Se "empfängerausgang" side 51. Der er nettopp problemet ditt beskrevet.
                Ellers må du bruke en fri mixer eller "kreuzmischer".Se side 128 i 22 manualen, 133 i 22S manual.
                I menyen "gebereinstellung" må du frigjøre kanal 1 fra giveren sin.

Jeg tror du beholder throttelstikka som input for brems uansett hvordan du gjør det.
                Last edited by Guest; 26-04-09, 17:18.

Comment

• _wizard_
                  • Nov 2005
                  • 224

Jeg har en 22, der finnes ikke den menyen som 22S har som gjør at man kan bestemme output til annen kanal enn opprinnelig. Når det gjelder mixingen tror du tar feil, for under Controladjust(gebereinstellung) Kan man ikke frigjøre kanal 1. Det starter på 5 og går til 12. Det ser ut til at der er begrensninger knyttet til kanal 1 desverre. Rart at ingen har ært borti den samme problemstillingen egentlig... Takk for svarene uansett. Fint om det er noen andre som har løsningen på dette....
                  Med vennlig hilsen
                  Baard Lindberg

Comment

• Karl H.
                    • Mar 2006
                    • 1452

Gå inn på Freie Mischer og mix fra; kanal 7 til kanal K1. Så går du til; Nur Mix Kanal og legger kanal 1 til; Nur MIX. (Fungerer på min MC22)
                    Hvis du ikke får det til, kan vi ta det over telefon.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• _wizard_
                      • Nov 2005
                      • 224

Originally posted by Karl H.
                      Gå inn på Freie Mischer og mix fra; kanal 7 til kanal K1. Så går du til; Nur Mix Kanal og legger kanal 1 til; Nur MIX. (Fungerer på min MC22)
                      Takk for svar. Jeg har gjort akkurat dette, men kanal1 er like død ved å legge inne en mixer som mixer fra C1 til C1 så virker det for så vidt, men trimming og seilflymixere(vingemixere) fungerer ikke for denne kanalen.

Jeg har trålet bruksanvisningen opp ogned og forsøkt mye, men får det ikke til. Tror rett og slett ikke det er mulgi å få dette til å funere uten en de knot med manuelle instillinger. Når du gjør det på din. Er du da i seilflyprogram med 2 balror og 2 flaps?
                      Med vennlig hilsen
                      Baard Lindberg

Comment

• Karl H.
                        • Mar 2006
                        • 1452

Jeg går ut fra at du har satt Mixanteil til 100%. ( Jeg glemte det engang )
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• _wizard_
                          • Nov 2005
                          • 224

Det har jeg gjort(Har engelsk software). Jeg får til å få kanal 1 til å gå som sakt, men de innebygde mixene fungerer da ikke, sånn som for eksempel balror til flap....differensiering fungerer heller ikke. selvfølgelig... Jeg kan jo sette opp dette manuelt, men da blir det mye pes å gjøre små endringer i etterkan liksom... Synes det er rart at det ikke skal gå an å gjøre dette, men det er jo en forbedret meny for dette i 22S så det kan jo være at det ikke finnes slike muligheter i 22....
                          Med vennlig hilsen
                          Baard Lindberg

Comment

• Guest

#14 Unapproved
                            Jeg har begge radioene, men måtte lete fram den gamle 22'en og lade en skvett.
                            På side 132 i manualen står det beskrevet "Programmierbeispiel: 6-Klappen-Flügel.
                            Deaktiver kanal 1 i nur mix kanal, og bruk kreuzmischer for å mikse valgt kanal til K1.
                            Funker på min.

Comment

• _wizard_
                              • Nov 2005
                              • 224

Jeg har lest igjennom dette. Det er mulig dette fungerer med en 6-flap wing hvor man mixer inn kanal 8 mot 1, men når jeg mixer inn kanal 7 mot 1 i stedet så fungerer mixingen mot balanseroer som de skal, men "crow" mixingen fungerer ikke" Det ene flapset blir stående nede mens det andre blir stående oppe. Det som står oppe fungerer, det andre står stille når man drar på brems, men fungerer når man kjører balanserosmix mot flaps... Jeg er veldig takknemmelig for alle svar, men er fortsatt ikke nærmere noen løsning...
                              Med vennlig hilsen
                              Baard Lindberg

Comment

Working...