Unconfigured Ad

Collapse

grilla eclipse 7

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xcell
    • Jun 2006
    • 47

Er det en blå strek på RX- krystallet? Da er det Dual Conversion. Mangler streken er det singel. Forøvrig har du samme symptomene på din radio som jeg har på en av mine. På min radio ble det benyttet feil trainerkabel. Dette medførte svidd hovedkort og trainerkort. Ser ingen feil på kortene, men radioen sender ikke.

Comment

• bull7
      • Nov 2005
      • 47

fulgte med en trainer kabel til radioen. jeg har ikke brukt denne. men tidligere eier kan ha brukt den så kan godt være det som er problemet å. ingen blå strek. så det er nok singel krystaller. men vil denne fungere med singel con krystaller eller må jeg ha dual con krystaller?

men jeg tviler på at det bare er krystallene som er problemet.

Comment

• xcell
        • Jun 2006
        • 47

Det er mottakeren som bestemmer hva slags krystall du kan bruke. Radioen programmerer du, slik at den stemmer med mottakeren. PCM- mottaker = radio programmeres til PCM. PPM- mottaker= radioen programmeres til PPM. Dette er viktig at er riktig, ellers vil ikke systemet fungere.
        Last edited by xcell; 27-12-09, 12:01.

Comment

• Vegabond
          • Jun 2006
          • 1921

Så om du har en singel conversion mottaker, så kan du jo prøve den for og se om senderen din funker.

Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• xcell
            • Jun 2006
            • 47

Samtidig er det nok viktig å være kritisk til bruken av denne radioen. Skulle den mot formodning virke, har den nok fått seg en så kraftig smell at det ikke er snakk om om den kutter, men når. Og du kan være helt sikker på at det skjer på det mest ubeleilige tidspunkt. Min radio var to dager gammel når den røk, og jeg kjøpte ny på flekken. Den gamle bruker jeg som deleradio (Brytere og potmetere).Det er faktisk mulig å kjøpe bare radioen. Ta kontakt med en Hitecforhandler, dersom du ikke vil handle i utlandet.

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Originally posted by xcell
              PCM- mottaker = dual conversion og radio programmeres til PCM. PPM- mottaker= singel conversion og radioen programmeres til PPM.
              Det er ingen slik sammenheng. Det finnes PPM mottagere som er dual conversion og sikkert også PCM som er single conversion.
              Om radioen sender kan man sjekke med en vanlig FM radio ved å søke litt rundt 105MHz på FM-båndet mens senderen er påslått.
              Fred Larssen

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

10 tegn ....
                Last edited by joo; 31-12-09, 11:49.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

I de fleste tilfeller vil det bli billigere å få tilsendt (kjøpe) et nytt hovedkort å bytte dette, men ulempen er at man ikke vet om det stopper her (feil på feil) så alternativet blir som regel å sende den til produsentens servicesenter og da kan det fort lønne seg å kjøpe ny!

Hvis du ikke har noen som driver med elektro i nærheten av deg så kan du sende (levere den hvis du er eller har noen som kjører til Oslo) den til meg så kan jeg ta en titt på den. Send en PM for mere info.

Comment

• xcell
                    • Jun 2006
                    • 47

Var kanskje litt bastant med forklaringen min, men når det gjelder Hitec har jeg personlig aldri sett en ppm-mottaker som benytter dual conversion-krystaller. Inlegget mitt er redigert.

Comment

• bull7
                      • Nov 2005
                      • 47

er det noen som vet om noen/firma som repparerer radioer?..var innom hobbyco som er importør av hitec og dem har verksted,men finner ingen e-mail eller tlf å nå dem på....hadde vært gøy å høre ca pris på repp av denne radioen....

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by bull7
                        er det noen som vet om noen/firma som repparerer radioer?..var innom hobbyco som er importør av hitec og dem har verksted,men finner ingen e-mail eller tlf å nå dem på....hadde vært gøy å høre ca pris på repp av denne radioen....
                        De fleste store aktørene har et rep senter en eller annen plass i Europa som forhandleren sender utstyret til - trolig er ikke forhandleren kapable til å gi et prisestimat så da må den avgårde allikevel (hvis de da ikke har priser for "innbytte" radioer")
                        Bare å frakte en radio rundt i Europa (forsikret og skikkelig innpakket) koster noen hundrelapper hver vei så det blir en del penger ut av det initiellt før reparasjonen er påbegynt.
                        Last edited by Quadrocopter; 30-12-09, 21:12.

Comment

• bull7
                          • Nov 2005
                          • 47

ok...er det virkelig ingen i norge som reparerer radioer?..
                          jeg synes det er litt synd å bare kasere denne radioen da den ser ut som ny
                          jeg er uføretrygda og har heller ikke råd til å kjøpe meg en ny
                          Last edited by bull7; 31-12-09, 04:05. Reason: skrive leif

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Originally posted by bull7
                            ..hva kan jeg gjøre med denne radioen uten at det blir svindyrt?..hva må evt byttes i radioen?..
                            Du kan som jeg har nevnt tidligere få den ned til meg i Oslo på en eller annen måte og få noen til å ta den med tilbake en annen dag, så kan jeg se på den og eventuelt finne ut hva du må skaffe / bytte.
                            Kan ikke garantere resultat med det blir sikker det billigste for deg i første omgang.

Comment

• bull7
                              • Nov 2005
                              • 47

[QUOTE=Vegabond;228907]Hei.

Jeg har en slik radio, men den tror jeg også er grilla. Kan du sjekke med tidligere eier om hva som kan løses? og om du ikke kommer noen vei så kan jeg sende deg min eclipse gratis...

hvis du vil donere bort den radioen til meg så hadde jeg blitt glad..
                              tenkte å prøve å sette sammen til 1 virkende radio,hvis mulig

Comment

• Vegabond
                                • Jun 2006
                                • 1921

Send meg en pm med navn og adresse, så skal du få den! håper du får fiksa radioen din, om ikke så finner du sikkert en bra Futaba 9c på rcmarked eller noe. Som det er nevnt før i tråden så er det ikke sikkert at du skal bruke så mange lappene på denne radioen før du kan kjøpe en brukt 9c eller noen annen radio.

Mvh Robert.
                                ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                                ~Min Cnc byggetråd #2~
                                ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

Working...