Unconfigured Ad

Collapse

Weatronic 2.4 eller Jeti 2.4

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _wizard_
    • Nov 2005
    • 224

Originally posted by Quadrocopter
    Byggekvaliteten er også forskjellig - ser man på Jeti så ser det ut som om man har plukket litt fra her og der å satt det sammen på bakrommet, mens Weatronic virker bunnsolid og oser av kvalitet.

Innebygget telemetri - sikkert morsomt det men slik systemene er i dag (og i morgen) så er det å regne for leketøy - skal du ha telemetri som fungerer så er det bare et merke som gjelder og det er Eagel Tree punktum finale.

Vet ikke om noen som selger Jeti her i landet så jeg vet ikke hvor du kan få siste hånds info om disse systemene.
    Jeg synes slike uttallelser som her er flåsete og ikke bør veklegges under vurdering av system om man står fremfor et valg. Jeg har selv åpnet Jeti sine mottagere og det ser på ingen måte ut som om dette er satt sammen på noe bakrom. Kvaliteten ser derimot bra ut i forhold til andre 2,4 leverandører jeg har sett på. Weatronic er uten tvil en seriøs aktør, men deres 2,4 system er helt nytt, Jeti har vært på markedet i over et år lenger. Jeg ville vært skeptisk en periode for å se hva som skjer slik jeg var med Jeti.

Når det gjelder telemetri, så synes jeg uttalelsen rundt EagleTree er enda mer flåsete. Jeti har god basisfunkjonalitet på telemetri, og kan måle seg med EagleTree på flere områder. Og det kommer mer, og til en langt hyggeligere pris. Det er ingen som kan konkludere med at det bare er EagleTree som kan dette........

Når det gjelder tilgjengelighet på Jeti, så får du dette hos Elefun som er norges største modellflybutikk, de har passert Norwegian for en stund siden. T&K er en solid og god forhandler, men deres syn på sakene bærer nok ikke så mye preg av objektivitet som man ofte kunne ønske.
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

Comment

• _wizard_
      • Nov 2005
      • 224

Ser at det vises til test av Jeti mot Corrona 2,4 i en post over. Samme person som har testet dette, har også funnet graverende feil hos alle de andre leverandørene av 2,4 utstyr. Ingen klarte hans test - sier det noe om kriteriene? Samtidig kan man vel si at Corrona befinner seg i helt feil enda av kvalitetsskalaen, så hvem som har probblemer med hva er kanskje relativt? Søk på Youtube på disse tingene så finner du masser av informasjon. 2,4 her ikke bare vært en dans på roser å finne ut av. det er ikke lenge siden jeg ble anbefalt Graupner IFS av en av landets ledende Graupner forhandlere - hvor står IFS hos Grupner i dag i forhold til Weatronic?
      Med vennlig hilsen
      Baard Lindberg

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by _wizard_
        ........Jeg har selv åpnet Jeti sine mottagere og det ser på ingen måte ut som om dette er satt sammen på noe bakrom. Kvaliteten ser derimot bra ut i forhold til andre 2,4 leverandører jeg har sett på.
        Igjen - tema er Jeti vs. Weatronic ("andre" er holdt utenom)

Weatronic er uten tvil en seriøs aktør, men deres 2,4 system er helt nytt, Jeti har vært på markedet i over et år lenger. Jeg ville vært skeptisk en periode for å se hva som skjer slik jeg var med Jeti.
        Weatronic sin kundebase er i HighEnd miljøet - og det vil være en katastrofe for dem å lage et produkt som er ustabilt (slik som Jeti sin første versjon).
        Et feilsteg her vil gjøre uopprettelig skade for Weatronic, så får man håpe på at den sene ankomsten i 2.4 selskapet skyldes sikring av kvalitet.

Når det gjelder tilgjengelighet på Jeti, så får du dette hos Elefun som er norges største modellflybutikk, de har passert Norwegian for en stund siden.
        T&K er en solid og god forhandler, men deres syn på sakene bærer nok ikke så mye preg av objektivitet som man ofte kunne ønske.
        Som du sikkert ikke har fått med deg så er dette rettet opp i post #13
        og som nevnt i samme post - ta kontakt med begge leverandørene for å få den siste oppdateringen så har man noe å legge i hver vektskål. Objektivitet finnes ikke hos noen av leverandørene og særlig ikke blant brukere i de to grupperingene!

Originally posted by _wizard_
        ..... det er ikke lenge siden jeg ble anbefalt Graupner IFS av en av landets ledende Graupner forhandlere - hvor står IFS hos Grupner i dag i forhold til Weatronic?
        Regner med at IFS lever videre som mid/low end løsning fra Graupner - men dette viser igjen hvor utsatt de små 2.4 GHz produsentene er (skinner som sola en dag og er borte den neste)
        Spørsmålet får du ta opp med T&K!
        Last edited by Quadrocopter; 04-02-10, 13:47.

Comment

• Stian
          • Jan 2006
          • 484

Det er jeg interessert i å finne ut av! Hvor står IFS hos Graupner idag?

Jeg har IFS, eller XPS... Mistet spitfiren min og nesten seilflyet pga trøbbel (ikke spenningen sin feil!)

Har fått alt nytt og alt har funket helt fint siden....

Sier Graupner noe offisielt eller går det kun i rykter?

Stian

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by Stian
            Det er jeg interessert i å finne ut av! Hvor står IFS hos Graupner idag?
            Jeg har IFS, eller XPS... Mistet spitfiren min og nesten seilflyet pga trøbbel (ikke spenningen sin feil!)
            Har fått alt nytt og alt har funket helt fint siden....
            Sier Graupner noe offisielt eller går det kun i rykter?
            Blir OT her, og sikkert mange meninger rundt dette, men så lenge Graupner har dem under vingene (i katalogen) så lever de vel videre....

Comment

• ofremmi
              • Sep 2002
              • 490

Hvis man tar en titt i Graupners nyhetskatalog for 2010 som ble releaset i dag ifm. åpningen av messen i Nürnberg, så er det ingen ting der tyder på at de dumper IFS. Flere nye mottagere er lansert, bla. en 6-kanaler som veier 3g. Det ser ut til at de går vekk fra opplegget med en antenne til de vanlige to med en slags vurdering av signalkvaliteten fra dem og bruk av den beste :

"Mit der DX-Technologie verfügt der Empfänger über ein neues Hochfrequenzteil mit modernsten Komponenten. Ein Hardware-Antennendiversity schaltet zum Empfang immer auf das bessere Antennensignal und verwendet zum Senden immer die Antenne, die Fernsteuerungen und Zubehör iFS Empfänger und Zubehör iFS Module, Empfänger und Zubehör zuletzt zum Empfangen benutzt worden ist."

Det virker som om 'diversity' gjøres før HF-trinnet i motsetning til Weatronic som bruker to separate HF-trinn og gjør 'diversity' vurderingen senere i signalkjeden.

Nyhetskatalogen : http://www.graupner.de/filerootdir/d...eiten_2010.pdf

Jeg hadde forventet flere nyheter fra Weatronic (bla mindre mottagere og telemtri-sensorer), men det er mulig at de ikke er så sykelig opptatt av å lansere alle nyheter i Nürenberg som visse andre er

En bra ting med Weatronic opp mot JETI er at med Weatronic kan man kjøre digitalt hele vegen, dvs. at man kan sette Graupner senderen til S-PCM koding og således slipper å gå via PPM-signaleringen. Så vidt meg bekjent er dette ikke mulig med JETI.

En siste lille generelle kommentar; jeg vil anbefale at man velger et system som man føler er på et fornuftig pålitelighetsnivå fremfor å legge for mye vekt på om mottageren koster et par 100-lapper mere eller mindre. En mottager er tross alt VELDIG billig i forhold til de fleste modeller
              www.ofremmi.info

Comment

• _wizard_
                • Nov 2005
                • 224

Hei igjen.

Jeg mener på ingen måte at Jeti er alles velsignelse i 2,4 verdenen for å ha klargjort det. Jeg er klar over at jeg ikke har kjøpt det beste systemet som finnes på markedet da jeg kjøpte Jeti Duplex

Jeg er helt enig med Ola i at det er synd at ikke flere at 2,4 produsentene lager muligheter for å benytte PCM signalet for å oppnå en bedre signalkjede, men dette har sikkert med kostnader å gjøre i og med at PCM er proprietært...

Da jeg skulle gå over til 2,4 Ghz vurderte jeg de fleste systemene, Spectrum, FASST, Jeti, IFS/XPS, Weatronic etc... Kikket kort på "billig systemene" fra kina, men fant fort ut at de bør man ligge unna. Etter litt research fant jeg vel ut at Jeti var det systemet som hadde fått best omtale, kvaliteten så bra ut og de lå i et medium pluss prisleie. Det vil si rimeligere en IFS og Weatronic, men noe dyrere enn Spectrum, omtrent på samme nivå som FASST. I tillegg fikk jeg telemetrifunksjonalitet som jeg satt stor pris på. Jeg benytter ikke så mange muligheter på telemetridelen, men batteriadvarsel fra modellen(flyr for det meste seilfly med 4 eller 5 celler) er genialt. Jeg har ikke blitt reddet selv, men en kompis som hadde litt "dodgy" batterier reddet et glassfiberspett med denne funksjonen.... I tillegg har jeg en mVario. En funksjon som er fin å benytte i treningsfly for termikk. Jeg savner en Jetibox med større skjerm og lyduttak til ørepropp. Det ville vært knall. Ser at flere har laget "egne greier" som funker. Det finnes også overganger fra andre telemetrisystemer til Jeti slik at flere sensorer blir tilgjengelig. Se her: http://www.rcgroups.com/forums/showt...917531&page=91 post 1351 for hva som finnes til UniLog.

Alt i alt så dekker Jeti mitt behov. Det har et fornuftig prisnivå, selv om jeg for all del hadde hatt råd til å kjøpe dyrere greier.

Ser med stor interesse at Graupner har lansert "T" versjoner av MC19 og MC22 med oppgradert firmware som støtter telemetri på IFS systemet, det tyder vel på at IFS har kommet for å bli his Graupner kanskje....Ser at den nå blant annet kan varsle om lav batterispenning i modellen.

Spennende tider
                Med vennlig hilsen
                Baard Lindberg

Comment

Working...