Announcement

Collapse
No announcement yet.

Assan 2.4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvis det var Spektrum tilfellene nede hos dere du referer så forsto jeg det slik at det ble brukt bl.a Ar6100 short range og verken denne eller AR6200 gir deg mulighet til å få de påkrevde 3.1 cm antenne ut av kroppen.
    Husk har du bare deler av antenna utenfor så kan det ha samme virkning som om hele antenna ligger inne i kroppen!

    Husk også at det kun er den ene av de to kablene som kommer ut av mottakeren som er antenne, den andre er kun jordplanet - så selv om du har en antenne delvis ut på hver side så vil det være radioskygge når den delen som er antenne peker vekk fra deg (ligger i skyggen av kroppen) selv om den andre grå kable kommer ut på din side!

    De fleste problemer med 2.4GHz (samme hvilken produsent) og karbon har sin opprinnelse i feil monteringer av mottaker!

    Fler og fler modeller kommer med 2.4 ready kropper (området der senderen ligger er støpt i kevlar isteden for karbon) noe som forenkler mottaker monteringen drastisk.
    Men har du en full karbon utgave så er det klart en fordel å ha en mottaker med 2 aktive antenner og at antenne kabelen er lang nok slik at den kan legges slik at hele antennedelen (3.1cm) kommer ut av flyet på en mest mulig optimal plass.

    Flyr men det som finnes av Long-Range Spektrum mottakere i karbon kropper (også 7 stk ar 6250 som Spektrum har tilbakekalt) og aldri hatt noe symptom som kan minne om 2.4GHz problemer!

    Den eneste gangen jeg har hatt trøbbel var da jeg sendte en DLG i bakken fra 150 meter - brukte da som nevnt over en AR6100 Short-Range Rx som var montert slik at kun 2-3 av antenna kom ut av karbon kroppen - katastrofe....


    Hadde jeg hatt en stor Jet modell eller et stort IMAC e.l. med mage interne deler som kan skape skjerming/støy så hadde jeg nok valgt en mottakersystem som har mulighet til å koble på en satellitt eller flere for å være 100% sikker på at man får optimale mottakings forhold.
    Last edited by Quadrocopter; 17-07-10, 20:53. Reason: Det vanlige...

    Comment


    • #17
      tenkte både på de tilfellene som har vært i klubben og på de utallige tråder på andre forum ang disse mottakerne.. samt det faktum at spectrum har tilbakekalt en eller to mottakertyper. skal selvsagt ikke utelukke at mye sikkert er brukerfeil, men vil nå uansett høre hva folk her som bruker dette har av erfaringer, før jeg drar mine egne konklusjoner basert på den info jeg får samlet sammen.
      grunnen til at jeg lurer er at jeg har en eclipse7 som jeg vurderer å gnu ett eller annet billig men FUNGERENDE 2.4ghz system i. Alle mine viktige fly blir selvsagt å fly på futaba'n, men små ting o.l. som jeg ikke har eller gidder å putte dyre mottakere i tenkte jeg å bruke noe slikt til.

      Comment


      • #18
        Bruk Assan - de har et hack modul som passer inn i de fleste Tx'ene og har billige bra små mottakere.

        Comment


        • #19
          Jeg har sett at Assan har en kondensator som skal brukes på mottagerne. er det noe man må bruke?
          Når er det eventuelt et poeng å bruke det?

          Comment


          • #20
            Kondensatoren koples til for å fjerne mottakerstøy fra motor/esc

            Men dette er mest aktuelt på AM/FM
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #21
              Originally posted by xilian View Post
              Kondensatoren koples til for å fjerne mottakerstøy fra motor/esc

              Men dette er mest aktuelt på AM/FM
              Men hvorfor har Assan det da? det er jo 2.4GHz system.

              Comment


              • #22
                Kondensator var i bruk hos flere aktører i markedet men har i senere tid blitt mindre aktuellt.

                Årsaken til at man brukte kondensator var at tidligere mottakere ikke likte at tilførsel spenningen falt under ca 3,8-4V, falt spenningen under dette så rebootet microcontrolleren inne i mottakere (brounout) og det kunne ta flere sekunder før den var tilbake i "normal" modus... noe som selvfølgelig var fatalt.
                Grunnen til at spenningen dropper kommer som regel av overgang til digitale servoer som trekker mye mer strøm + gamle batteripakker som har vært med fra tidenes morgen.....

                Satt man inn en kondensator så vill denne "kompensere" glatte ut de korte spennings droppene som kunne dukke opp når de digitale servoene begynte å bevege på seg.

                Det ble mye støy rundt dette da en del av de som har holdt på i gamet i mange år og vokst opp med analoge mottaker skiftet til 2.4GHz å byttet til digitale servoer i flyet uten å gjøre noe med selve Rx- batteripakka, resultatet ble som det måtte - mange fly i bakken og uttalelser som "2.4GHz er noe dritt" haglet....

                Heldigvis har man i senere tid blitt mer bevist hvor viktig det er med ordentlige Rx-batteripakker/BEC i fly med moderne servoer og elektronikk, videre har produsentene av nyere 2.4 GHz Rx designet dem slik de tåler en vesentlig lavere spenning og at de reboot'en er vesentlig raskere, dermed er problemet vesentlig mindre i dag.

                Hvorfor Assan anbefaler en kondis får du spør flarssen om.
                Last edited by Quadrocopter; 19-07-10, 00:31. Reason: Glemte å nevene hensikten med kondisen.....

                Comment


                • #23
                  Assan fungerer som nevnt tidligere ned til 2.7v, så kondensatoren har ingen effekt siden servoene slutter å fungere lenge før mottageren. Men det er nå slik i denne verden at når noen først har hørt at dem MÅ HA noe, så vil dem ha det om det trengs eller ikke...

                  Comment


                  • #24
                    Det skulle ikke være noe problem å bruke Assan i et fly med bensinmotor?(med tanke på el tennings anleg).
                    Eller andre fly uavhengig av type motor som sitter i flyet?
                    Last edited by danny007; 19-07-10, 21:48.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by ChristianAustenå View Post
                      grunnen til at jeg lurer er at jeg har en eclipse7 som jeg vurderer å gnu ett eller annet billig men FUNGERENDE 2.4ghz system i.
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Bruk Assan - de har et hack modul som passer inn i de fleste Tx'ene og har billige bra små mottakere.
                      Har akkurat satt inn et "hack" modul i en Optic6 for å unngå at antenna havner bak senderen. Det var tynn kabling på batterisiden og den til modulen så jeg valgte å lodde to drop-kabler rett på printkortet, en for batteri/ladekontakt og en for modulen. Printet i baklokket med modulkontakt, antennefeste og batterikontakt fjernet jeg. Laget ny kabling for batteri og lading samt en utsparing i baklokket for antennekontakten på modulen. Borret hull til lysdioden i lokket til den gamle 35 MHz modulen. Dette brukes nå til å dekke over modulen. 2.4GHz antenna er festet v.h.a. en gummigjennomføring som passer i den kanten som er støpt i kassehalvdelene for å støtte 35MHz antenna.
                      Attached Files
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #26
                        ser det er en gammel tråd men rett tema for meg.

                        jeg fikk i posten i dag ett assan x8 2.4GHZ modul for jr X3810 samt en 6 og en 7 kanalt mottaker.
                        disse mottakerne hadde 2 små lednings antenner. ca 3 cm lange hver.

                        jeg fly f3x seilfly med karbon kropp og glassfiber kon over elektronikken.
                        hvordan kan jeg montere disse mottakerne slik at det er trygt og bruke dem?
                        antennene er så korte at det ikke lar seg gjøre og føre dem ut av kroppen. eller ikke med nese kon som trees over..

                        på denne modulen så er 2.4ghz antenna festet i modulen. er det noe problem og bruke antenne og radio inni en slik radio vott ? tenker på blokkering for friluft til antenna
                        MvH Marius Leirdal

                        Comment


                        • #27
                          Det finnes jo versjoner av disse mottagerene med "lange" antenner som kan føres ut av kroppen, men om snuta er glassfiber skal det gå bra med de korte. Bare få stumpene lengst mulig bort fra karbon og evt. metall.
                          En vott av stoff vil ikke blokkere signalet, såfremt den ikke er vevd av karbon . Største ulempen med antennen bak på senderen er at det kan bli for mye press på antennefestet/kontakten. Det kan lønne seg å feste noe rundt med dobbelsidig tape som stikker lengre ut bak en selve antenna.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #28
                            ok. jeg får slipe litt i i lakken på Race M nesa og se om det er carbon akkurat runt der mottakeren blir. det er carbon lenger bak ved vingefestet for der har jeg reparert selv engang.

                            ang antenna så bestillte jeg med en ekstra antenne med ledning på. så jeg fester den opppe der for metall antenna har vert før og fører kabelen ned til modulen

                            det blirvanskelig og føre antenne ut av denne kroppen her pga den har en hel nese kon som en trer av og på
                            MvH Marius Leirdal

                            Comment

                            Working...
                            X