Unconfigured Ad

Collapse

Spektrum DSM2 - 10 eller 100mW

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sap_2000
    • Sep 2003
    • 524

Spektrum DSM2 - 10 eller 100mW

Originally posted by Quadrocopter
    Her i Europa hvor du skal bruke radioen så sender Spektrum (DSM2) med 10mW og er innenfor alt som er av regler og lover.
    I USA sender de med 100mW noe som gir en 20dBi sterkere signal (dette er også innen for reglene i USA men ulovlig i Europa)
    Kan du vise til noe offisiel informasjon som bekrefter at Spektrum (DSM2) sender med 10mW i Europa?
    Jeg spør fordi dette er noe man hører fra "alle" kanter, men har aldri sett noe som bekrefter eller underbygger det.

Jeg har flydd med Amerikansk 12x. Byttet så til Europeisk CE godkjent utagve, og får omtrent like mange/ få "fades" ila. en typisk flytur med samme flyet (prøvd flere) på samme sted.
    Dette er med jetmodeller som til tider er relativt langt unna senderen, så om det med 100 vs 10 mW skulle stemme, så ville jeg tro det skulle være godt synlig på flight log'en. Det er det ikke hos meg.

Jeg har hørt (understreker hørt da jeg ikke har giddet og grave i det selv) at det som skiller lovlig sendereffekt (og CE merket) ikke er frekvenshopping som "alle" sier, men derimot frekvensskanning slik som Spektrum gjør før den velger 2 ledige kanaler. Dette for og ikke sende ut blindt med høy effekt på frekvenser som er optatt som strengt tatt er det som teller for og ikke forstyrre andre.

Kjøpte meg et telemetrisystem fra JetCat. Denne sender på én fast frekvens som blir bestemt når man binder mottager til sender. Der gikk det helt klart frem at den sendte på 10mW i Europa. Det er et eget valg i menyen som lar deg sette opp effekten om man bor utenfor Europa, men dette står bare beskrevet i de ikke-europeiske manualene.

Uansett, så hadde det vært særdeles interessant og sett dokumentasjon på at Spektrum (DSM2) sender på 10mW i Europa.
    Mvh. Ståle
    http://www.jetsofnorway.no/
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by sap_2000
    Kan du vise til noe offisiel informasjon som bekrefter at Spektrum (DSM2) sender med 10mW i Europa.....
    Dette har vært diskutert opp og ned til det kjedsommelige her på forumet tidligere.

Det enkleste er å sjekke bakerst i Spektrum DXnn manualen, der ser du at de modellene som selges i Europa er i samsvar med de Europeiske direktiver for sending i 2.4GHz båndet - direktivet som er viktig er EN 300-328 v1.7.1

The objects of declaration described above are in conformity with the requirements of the specifications listed
    below, following the provisions of the European R&TTE directive 1999/5/EC:
    EN 60950:2001 Safety
    EN 300-328 v1.7.1 ERM requirements for wideband transmission systems operating in
    the 2.4GHz ISM band
    EN 301 489-1 v.1.6.1 General EMC requirements for Radio equipment
    EN 301 489-17 v.1.2.1
    Der står det en mengde informasjon om "begrensninger" ved bruk av DSSS og
    under paragraf "4.3.1 Maximum transmit power" finner du felgende tekst
    4.3.1.1 Definition
    The maximum transmit power is defined as the maximum isotropic radiated power of the equipment.
    4.3.1.2 Limit
    The equivalent isotropic radiated power (e.i.r.p.) shall be equal to or less than -10 dBW (100 mW). This limit shall
    apply for any combination of power level and intended antenna assembly.
    4.3.2 Maximum e.i.r.p. spectral density
    4.3.2.1 Definition
    The maximum e.i.r.p. spectral density is defined as the highest e.i.r.p. level in Watts per Hertz generated by the
    transmitter within the power envelope.
    4.3.2.2 Limit
    For wide band modulations other then FHSS (e.g. DSSS, OFDM, etc.), the maximum e.i.r.p. spectral density is limited
    to 10 mW per MHz.
    Spektrum DSM2 skal være DSSS

Hvis ikke dette holder så kan du ta med en US radio på et treff/stevne så skal jeg ta med spektrum analysatoren slik at du kan se at denne sender med kraftigere signal ut på antenna.
    Har ikke lenger en US utgave av DSM2 sender så jeg gidder ikke bruke noe ekstra tid her å nå på noe jeg har vist mange ganger tidligere til "tvilere"
    Last edited by Quadrocopter; 09-11-10, 13:57. Reason: Fikk med det som manglet i kapittel 4.3.1.

Comment

• sap_2000
      • Sep 2003
      • 524

Siden du utvilsomt har mer peiling enn meg, så ta en kikk på de følgene linker.

1: Test av DX7. Ser for meg ut som den passerte testen (side 2)?? Utgangseffekten var målt til 87 mW (s7).

2: Uttalelse fra PT om at ZigBee teknologi (aner ikke hva det er):
      Ut fra dette konkluderer PT med at ZigBee teknologien er i henhold til EN 300 328, og at man dermed teoretisk kan ha en utstrålt effekt på 100 mW e.i.r.p, avhengig av båndbredden man benytter. Siden ZigBee-teknologien benytter modulasjonsformen DSSS (Direct Sequence Spread Spectrum) er det viktig at man tar særlig hensyn til setningen: For andre bredbåndsmodulasjoner enn FHSS, er maksimal tillatt e.i.r.p. tetthet 10 mW/MHz. Om man for eksempel benytter en båndbredde på 2 MHz, vil maksimal tillatt utstrålt effekt være 20 mW e.i.r.p.

3: PDF fra Spektrum:
      How Spektrumcomplies with European Standard EN 300 328
      Mvh. Ståle

Comment

• sap_2000
        • Sep 2003
        • 524

Her var et testdokument til: http://www.google.no/url?sa=t&source...E-ghQmna6yZchA
        Last edited by sap_2000; 28-10-10, 01:35.
        Mvh. Ståle

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Det tyske test dokument var interessant - skal gå dypere inn i det ved anledning.

Skal se om jeg tok noen screenshoot av da vi testet 4 radioer (Fut. FASST, DM9 US modul, DM9 CE modul, DX7 CE) hvor man helt tydelig ser at DM9 US og FASST sender med om trent samme effekt mens DM9 CE og DX7 CD ligger godt under.

Men nå begynner denne tråden å bli veldig OT så jeg flytter de siste innleggene over i en egen tråd for å ikke kuppe tråden til TS helt.

Comment

• sap_2000
            • Sep 2003
            • 524

For og summe opp litt så er det her 2 uavhengige tester som sier at Spektrum DX7 har utgangseffekt på 100 mW (målt 87 i den ene) og er i henhold til EN 300-328 normen.
            Linken til Spektrum hvor de redgjør for hvordan Spektrum er i henhold til samme norm har masse fine bilder av resultatet fra en spektumanalyserer, men det blir litt for teknisk for meg.

Virker som sakens kjerne er som PT sier i sitatet over at: "For andre bredbåndsmodulasjoner enn FHSS, er maksimal tillatt e.i.r.p. tetthet 10 mW/MHz. "
            Det kan da virke som Spektrum bruker stor nok seperasjon mellom de 2 kanalene det sendes på slik at 100mW er lovlig på DSSS om seperasjonen er stor nok??

Så, når 2 uavhengige tester sier at DX7 er i henholdt til EN 300-328 normen med en utgangseffekt på 100mW til tross for DSSS er det mer enn godt nok for meg.
            Uansett. Det bekrefter også det Probuild i UK gjorde med og og få testet og CE godkjent en ikke-Europeisk JR 12x. Den ble testet og gikk rett gjennom.

Min erfaring fra Amerikansk og så Europeisk 12x er også at den Europeiske ikke har flere "fades" på en flytur med samme fly enn den Amerikanske hadde. Noe som burde vært tilfelle om den sendte på 1:10 av effekten.

Det med 10mW på CE merket Spektrum i Europa, bør vel vel da kanskje legges på hylla for godt?

Jeg måtte hvertfall bite i eple og kjøpe meg ny 12x til nesten dobble prisen hvor eneste forskjellen er at det står "MacGregor" på den og har et CE-merke.
            I mine øyne er ikke CE annet enn bråkrati og et europeisk importvern som late Europeiske importører nyter meget godt av.
            Last edited by sap_2000; 28-10-10, 17:01.
            Mvh. Ståle

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Det tyske testdokumentet viser at det tester mot 100mW og at DSM2 "står over" tiden for 38 kanal hopp og dermed havner inn under frekvens hopping kravene.

Men jeg fikke "lånet" et DM9 modul fra USA som ikke er CE merket og satt opp to radioer med samme konfigurasjon hvor den ene har en DM9 CE (blå) utgave og den andre har en DM9 US (rød) utgave.
              Hvis du ser på den øverste kurven så ser du en markant forskjell i gjennomsnittlig feltstyrke mellom US og CE versjonen
              Videre ser i grafen under at data tettheten er veldig forskjellig.

Click image for larger version

Name:	DSM2.JPG
Views:	1
Size:	121.5 KB
ID:	573526
              Beklager skriften men det er ikke så lett å få til skjønnskrift med musa

Det viser at det er vesentlig forskjell mellom Spektrum sendere som selges i EU kontra over i USA og definitivt ikke noe byråkrati!

Har noen kompiser i USA som kjenner noen i det tekniske miljøet hos Spektrum i USA - skal sende en mail til dem for å høre om de kan finne ut noe mer.
              Last edited by Quadrocopter; 09-11-10, 13:57.

Comment

• andersh
                • Apr 2003
                • 1734

Quad har sikkert mye mer kunskap om dette enn meg, men jeg mener det har vært en situasjon tidligere hvor både DSM og Spektrum hadde problemer med lovverket fordi de ikke egentlig frekvenshopper på en slik måte at de kommer innunder tillatelsen til å sende på 100mw. Likevel har begge deler alltid sendt på 100mw, også i norge, fordi de har markedsført og argumentert for at det er frekvenshopping. Spesielt var det mye diskusjoner rundt dette på Spektrum som man VET ikke hopper, men finner seg 2 kanaler som den holder på.
                Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

Working...