Announcement

Collapse
No announcement yet.

spektrum radio -Hvilken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spektrum radio -Hvilken?

    Det må nok bli en spektrum radio på meg. den minste, 5 "et eller annet" hopper jeg over. det bli 6 eller 7 "et eller annet. den skal brukes hovedsaklig til små modellfly, parkzone ol. men den må også kunne brukes til trex 250 og 450. hva er egentlig forskjellen på 6... og 7... hva bør jeg velge?

    futaba sine 2.4 anlegg har forskjellig "koding" for usa europa og asia. er det noe lignende på spektrum sine radioer?

    thor
    Last edited by GTI20; 30-01-11, 19:51.

  • #2
    Originally posted by thor_no View Post
    Det må nok bli en spektrum radio på meg. den minste, 5 "et eller annet" hopper jeg over. det bli 6 eller 7 "et eller annet. den skal brukes hovedsaklig til små modellfly, parkzone ol. men den må også kunne brukes til trex 250 og 450. hva er egentlig forskjellen på 6... og 7... hva bør jeg velge?

    futaba sine 2.4 anlegg har forskjellig "koding" for usa europa og asia. er det noe lignende på spektrum sine radioer?

    thor
    Nei det er ingen koding i Spektrum verdenen (det eneste du kan komme borti er at amerikanske modeller ikke har CE merking men dette har ikke noe med kompatibilitet å gjøre)

    Hvis du ikke ønsker å gå for en DX8 så hadde jeg trålt diverse bruktmarkeder etter en DX7 (disse ligger på en rundt 1500.- nå om dagen)
    Styr unna DX6i og resten av de små "plast" radioene - med disse møter du veggen veldig fort og må ut å lette etter en ny og større radio...

    Comment


    • #3
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Nei det er ingen koding i Spektrum verdenen (det eneste du kan komme borti er at amerikanske modeller ikke har CE merking men dette har ikke noe med kompatibilitet å gjøre)

      Hvis du ikke ønsker å gå for en DX8 så hadde jeg trålt diverse bruktmarkeder etter en DX7 (disse ligger på en rundt 1500.- nå om dagen)
      Styr unna DX6i og resten av de små "plast" radioene - med disse møter du veggen veldig fort og må ut å lette etter en ny og større radio...
      dx8 er vel fort en del dyrere. hva har jeg å hente på en dx8 kontra dx7?

      Comment


      • #4
        Jeg har nettopp byttet fra DX6i til DX7, hovedsaklig for å få minne til flere fly. I tillegg har den flere justerings- og miksemuligheter og selvfølgelig en ekstra kanal. Jeg hadde i utgangspunktet klart meg med en DX6i da jeg flyr slike fly du nevner, men jeg råder deg til å se om du kan få tak i en brukt DX7 nå som de går for 1500 for det er en bedre radio enn DX6i. Jeg var ekstra heldig og fikk en for 1000 med lipo, kan hende det dukker opp flere slike.

        Comment


        • #5
          Originally posted by thor_no View Post
          dx8 er vel fort en del dyrere. hva har jeg å hente på en dx8 kontra dx7?
          Elefun selger dx8 til 3000-3500 kr. Jeg har begge, så kan jo skrive hva jeg opplever som de største forskjellene:
          Enklere å programmere, både fordi softwaren er bedre, og fordi det er mer behagelig å raskere å navigere med scrollehjulet.
          Bakbelyst skjerm.
          Throttle-aktivert timer, med vibrasjon.
          Funksjon for minnekort, for backup eller overføring av modeller, og oppdatering av software.
          Mye bedre grep.
          Kan justere stikkene bare ved å ta ut gummipropper på baksiden.
          Innebygd støtte for lipo-batteri, hvis du vil oppgradere etterhvert.


          Det som irriterer meg med den, er varsel-alarmen som slår inn når jeg glemmer å slå den av! Den er hyperaktiv. Meny-valglyden syns jeg også kan bli litt skrikende noen ganger, men det er pirk.

          Var skeptisk i starten, og forventa å få en radio med bugs og feil som jeg måtte sende inn til Horizon, men så langt så fungerer den bra. Og nevnte jeg at den er utrolig lett å programmere? Satte opp 2 helikoptre med governor og gyro og alt på en kveld og et par kaffekopper. Jammen virka det perfekt ute i felten dagen etterpå også
          Honeybee CP 2

          Comment


          • #6
            skulle gjerne hørt om forskjellene på dx8 kontra dx7, når det gjelder størrelse. følelsen av radioen er jo alfa omega. det at den har bedre grep er jo en ting. er den tykkere og bredere enn dx7, eller er dette likt?
            dx7

            Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
            Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
            Løten MFK
            Stay Frosty

            Comment


            • #7
              Kyrre - du som kjøpte min gamle Dx7? Glemte å ta av avstandsstykket, så om du ikke bruker den tar jeg den gjerne i retur..

              Etter litt "modifisering" begynner jeg å like min Dx8 godt. Synes egentlig Dx7 var vel så grei å programmere, men det er helt klart kjappere og greiere å sette opp ymse saker..

              Min kom uten "rattling" på Throttlestikka, så hele skiten måtte åpnes for å stramme en spenne. Stikkene som følger med er 6kantede, og i mine øyne "og hender" helt J... å bruke. Løsningen ble å bytte til noen gode, gamle runde fra en Futaba radio som jeg har liggendes. Samt, det skal vel egentlig ikke være noen issue lenger, men balansepunktet på min minner om min gamle sender - dog uten avstandsstykke - som gjør at den ligger litt dumt.

              Men, alt i alt sitter DX8 mye bedre i hendene, bra display, kjapp prog., fine features samt en generellt bedre kvalitetsfølelse en Dx7. Telemetri er fint, men må innrømme at jeg fortsatt ikke har fått rota meg til å bruke det enda..

              Om det er verdt prisforskjell?

              Kommer ann på hva du flyr, og hva du prioriterer. Hadde jeg skulle valgt en "ny" god første eller andre radio hadde jeg kjøpt meg en brukt Dx7.

              Er ikke budsjettet så stramt, så hadde jeg gått for en Dx8 - som sikkert vil følge deg i mange år.
              Last edited by alflovvold; 31-01-11, 15:05.
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • #8
                takker for inspill. ut fra hva jeg ser her blir det nok en dx7. den ser ut til å ha samme programerings løsningen som min 35mhz jr radio har, noe som gjør ting litt lettere. det du får ekstra ved å kjøpe en dx8 ser jeg er noe jeg aldri vil komme til å bruke uansett. har en kompis som reiser til thailand i morgen. han skulle se litt etter en til meg der så får vi se.....

                Comment

                Working...
                X