Announcement

Collapse
No announcement yet.

Heli-radio med telemetri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Litt merkelig det og. Om samarbeidet med Spektrum er brutt, hvordan kan det da fortsette der borte? Får vel bare vente å se vel
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #17
      Interessant diskusjon dette, og det er tydelig at det er folk her med betydelig kompetanse på dette området også. Vil det bli flere ledninger og flere mottakere/satelitter med JR XG8 enn med Hitec Aurora 9ch?

      Comment


      • #18
        De to løsningene er i prinsipp like. Forskjellen er at med på en JR full-range mottaker får du satelitten i tillegg. Hitec er uten satelitt. Men jeg tror Hitec har en egen duppeditt for telemetri. Kan ikke se at JR har egne telemetri enheter. Men det kan være Hitec har støtte for mer telemtri. De har i allefall masse forskjellige sensorer man kan få kjøpt. Kan være noe du bør sjekke der avhengig av hva slags målinger du er ute etter.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #19
          Originally posted by arhennie View Post
          Litt merkelig det og. Om samarbeidet med Spektrum er brutt, hvordan kan det da fortsette der borte? Får vel bare vente å se vel
          Merkelig er vel bare forbokstaven. Jeg innrømmer gjerne en gang til at jeg er forvirret. En annen ting som er frustrerende er at jeg ikke tror 100 prosent på noe av det jeg leser om JR - verken her eller der. Men - jeg konstaterer at det ikke er radiosystemene mine som skyld i at jeg krasjer
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #20
            JR i USA er Horizon og Horizon eier Spektrum!
            De er vel begge (Horizon / JR) så kåte på å selge at dette ikke er noe hinder

            Originally posted by kristianwest View Post
            DSMX I belive.

            JR har også to nettsider - en for det amerikanske markedet, og en for resten (Japan Remote Control CO.,Ltd).

            Radioene på den amerikanske siden (www.jrradios.com) har DSM2 og DSMX.
            Originally posted by arhennie View Post
            Litt merkelig det og. Om samarbeidet med Spektrum er brutt, hvordan kan det da fortsette der borte? Får vel bare vente å se vel

            Comment


            • #21
              JR sitt modul har en innebygget saltetitt mottaker i tillegg til telemetri sender delen.

              Men det er ikke her utfordringen med tilkobling til FBL enheter ligger.

              Alle produsenter som har satellitter eller telemetri enheter bruker mer eller mindre samme metode å kommunisere på - en synkron eller asynkron serie kommunikasjon.
              Denne kommunikasjonen foregår på en "fysisk" standardisert måte som gjør det enkelt for de fleste å koble seg til, MEN selv om den fysiske tilkoblingen er lik så operer hver produsent med en proprietær protokoll på hvordan dataene er organisert og hvordan de overføres mellom de forskjellige enhetene.
              Spektrum sin protokoll ble "cracked" for flere år siden av noen multikopter hardware geeks og ligger nå "åpen" ute på nettet.
              Dette er grunnen til at noen FBL produsenter har tatt denne i bruk.

              Den dagen Futaba, JR og andre frigir sin protokoll spesifikasjon vil det være en enkel sak å gjøre en rask Firmware versjon som støtter de forskjellige enhetene.
              Det er ingen krav til at det skal være en saltetitt koblet til (dette er bare noe som har kommet siden det var en enkel å grei løsning) - det eneste man trenger en en liten 3-4 leder kabel mellom mottaker og FBL enhet.

              Men hva som skjer vil tiden vise........

              Comment


              • #22
                ser at posten jeg plukket fra er oppdatert med rettelse om at dmss sats er fullverdige satelitter. my bad.

                DMSS satellite support?

                Comment


                • #23
                  Det må jeg hylle!

                  Da er usikkerheten tilbake til normalt nivå - og den handler om hvor vidt DMSS blir en standard som vil utvikle seg og leve lenge.
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #24
                    Tja, for meg ser det ut til at det fortsatt spekuleres. Ulrich fra V-stabi virket ikke yber-optimistisk. Men så fort disse hackerne får sett på saken så får vi vel snart se om det er muligheter.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by arhennie View Post
                      Tja, for meg ser det ut til at det fortsatt spekuleres. Ulrich fra V-stabi virket ikke yber-optimistisk. Men så fort disse hackerne får sett på saken så får vi vel snart se om det er muligheter.
                      Før noen geeks gidder å gjøre noe "reveres engineering" så må det være et volum og utbredelse av produktet slik det er med DSM2, p.d.d. er de andre standardene til sammenlikning omtrent ikke tilstedeværende så å håpe på "hjelp" fra community'en er relativt urealistisk.
                      Videre er det en risikosport for produsenter å basere seg på denne måten å jobbe på siden man ikke har noe som helt kontroll på endringer gjort av eieren (DSM2 -> DSMX)

                      Det er vel en større sannsynlighet for at f.eks Vbar og andre vil forhandle om å få lisensiert protokollen - siden dette koster penger vil man høyest sannsynlig ikke velge rubbel og bit av det som finnes der ute men gå for et par standarder.....


                      Alt dette er OT så det er kanskje på tide og komme tilbake til trådstarter sitt ønske om å finne en heliradio med telemetri!
                      Last edited by Quadrocopter; 12-09-11, 08:30.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Quadrocopter View Post


                        Alt dette er OT så det er kanskje på tide og komme tilbake til trådstarter sitt ønske om å finne en heliradio med telemetri!
                        Og i den forbindelse er JR fortsatt et alternativ. På side fem i denne katalogen står det mer.

                        Når det er sagt har dette vært en av de mer interessant diskusjonene på en stund, OT eller ei
                        Last edited by kristianwest; 12-09-11, 09:20.
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by kristianwest View Post
                          DSMX I belive.

                          JR har også to nettsider - en for det amerikanske markedet, og en for resten (Japan Remote Control CO.,Ltd).

                          Radioene på den amerikanske siden (www.jrradios.com) har DSM2 og DSMX.
                          På USA sidene er det kun de "gamle" 11X og 12X som kom ut som DSM2 i utgangspunktet. Diise har kanskje fått en oppgradering for å støtte telemtri på DSMX. Jeg vet ikke. Slik jeg forstår vil min gamle DSX9 på DSM2 fungere like herlig på DSMX. (Selvsagt da fortsatt uten telemtri).

                          Så jeg er fortsatt ikke overbevist om at DSM2/DSMX blir videreført på JR i USA. For de to nye XG7 og XG8 som er rene DMSS radioer finnes ikke i JR sitt sortiment på USA siden. Jeg kan og kjøpe DSX11 med DSM2. elefun har på lager de. Så med unntak av telemtri så har ikke amerikanarane tilgang på noe som ikke vi har...

                          PS!
                          Når det gjelder OT eller ikke så har vel trådstarter fått svar på alle spørsmål så da kan vel tråden ta den retningen den vil.
                          Last edited by arhennie; 12-09-11, 10:18.
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #28
                            For meg framstår dette mer som strategiske, og kanskje også juridiske og avtalemessige, konsekvenser av at JR og Spektrum har skilt lag.

                            Teori: DMSS er JR sin proprietære teknologi og framstår som en konkurrent til Spektrum, mens Horizon i USA ikke vil ødelegge sitt eget marked ved å introdusere konkurrenten DMSS når de allerede har grepet på forbrukerne med DSM2/DSMX. De vil derfor ikke selge DMSS-utstyr over there.

                            Dete blir jo bare spekulasjon, selvsagt.

                            Og vi har tilgang til alle standardene, mens amerikanerne ikke har tilgang til DMSS. I alle fall ikke ennå. Kanskje JR må finne seg en ny USA-distributør for å komme på markedet med nye teknologier?
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

                            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                            — Neil Armstrong

                            Comment

                            Working...
                            X