Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg bruker DX6i. Den har vel ikke noe feil. Men det rett, det kan jo være en annen komponent som svikter. Kan for eksempel en regulator svikte, og gi mer strøm ut enn mottagerne tåler?
Dette er irriterende for meg, og det hadde vært interessant og funnet ut hva som var skjedd med mottagerne.
Vennlig Hilsen
Arne Husby
Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.
En regulator kan ikke gi ut mer strøm en mottakeren tåler. Den kan derimot gi ut høyre spenning en mottakeren tåler men da må du minst 4s batteripakke for og få det til.
Ifølge dataene fungerer AR-600 ved et stort spenningsområde, "Voltage Range: 3.5-9.6V", men likevel tar den nok kvelden hvis man kobler til et 3S batteri direkte.
Når en BEC-krets i regulatoren går i stykker kan ett av to skje; enten blir det brudd i kretsen og det går 0V til mottakeren, eller så blir det innvendig kortslutning mellom inngang og utgang og da går det full battrispenning til mottakeren.
Jeg ville nok koblet til et voltmeter og kontrollert spenningen fra BEC før jeg prøvde med en annen mottaker. Det billigste universalinstrumentet (under 100,-) på Biltema er bra nok til det bruket.
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Om det i det hele tatt er relevant så har jeg en Spektrum 6100 mottaker som må "startes opp" flere ganger før den våkner til liv, men den har vært med på litt av hvert og mangler til og med begge antennene. Når den først får kontakt så holder den den så lenge den får strøm.
Dette er visst smittsomt. RedCon DSM2 test-mottakeren min sluttet plutselig å virke. Jeg har hørt om det før og da har det vært bare å binde mottakeren (Spektrum-system) på nytt. Kanskje det skyldes gnistringen idet man kobler til batteriet.
Prøvde å binde mottakeren på nytt og mottakeren blinker raskt som den skal før "bind"-knappen på senderen holdes inne mens senderen skrus på. RedCon mottakeren ser ut til å binde og motoren piper normalt, men lyset i mottakeren kommer ikke på konstant, det bare slokker. Ingen kanaler virker. Trodde først jeg hadde fått tak i et defekt batteri, men det er OK.
Nå har jeg gjort binde-prossessen 3 ganger men ikke h... om det funker igjen.
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Jeg skal ikke bruke den regulatoren mer, før jeg har fått målt spenning ut.
Ikke for å være etterpå-klok, men vi kunne jo ha sjekket spenningen på møtet i Flystua i går hvis vi hadde tenkt på det og tatt med mottaker, ESC, batteri og voltmeter.
Min erfaring er å kun bruke mottakere som begynner med tallet 7 og over på kostbare modeller. AR500 har jeg hatt problemer med - den feiler pga. variasjoner i spenning og har for dårlige interne kretser. (ble droppet av Spektrum for et år siden - masse å finne på Google), AR6110 etc. er for veike men AR7000 og over har vært 100%. Dette har med konstruksjonen å gjøre. 5- og 6serien har i realiteten kun en intern mottakerkrets med en switch som velger hvilen antenne den "lytter" på. AR6xxx med satelitt gjør at det i praksis er 2 rx'er på jobb. Fra AR7000 og oppover er det 2 interne mottakere, og med en satelitt på denne har man i praksis 3 rx'er på jobb.
Her kommer forskjellen på Orange og Spektrum inn. Selv 9ch Orange har bare en mottakerkrets, og trenger sårt satellitter for full dekning all over. Kanskje ikke viktig hvis du flyr foamy eller balsa, men veldig viktig hvis det er en karbonmodell du har i lufta!
Jeg har tatt sjangsen med en AR6255 i en karbonmodell og så langt virker det bra. Jeg har også testet range på en Orange 9ch med satellitt til 47 meter (lange skritt) med redusert styrke fra min DX8 - noe som er veldig bra.
Det som er viktig er å ikke spare på kronene når man skal bestykke dyre modeller. AR7000 er den beste jeg har prøvd ( har 4 stk og tilsammen over 1000 flights uten feil ) og DSMX-versjonen skal være enda bedre, så trenger du 7 kanaler eller færre og er redd for modellen din er dette en god forsikring!
Har nå testet den nye 7 kanaleren til Orange og den ser meget lovende ut med en satelit. Skal fly to modeller med den nå i helga så da får jeg også kjøre en skikkelig avstandatest. Settet flyet på biltaket og kjører utover isen til gutungen ikke lener fåt kontaktmed flyet og vi har mange killometer og gå på.
AR600 motakkeren som "dør og dør"...
Som omtalt tidligere i tården er AR600 som fulgte med RadianPro'n (kjøpt Aug2011), ikke helt til å stole på, etter en tur innom SmalSize fikk jeg med ny ESC og lykke til, da de ikke hadde tiltro til at mottakeren selv var problemet, da den til stadighet mister "bind" forbindelsen mot min DX7.
Testet i times vis på "hobbyrommet" voltmeter på servo utgang viste 5,0v konstant, selv med full gass og over tid..
Hele kvelden virka alt normalt på hobby bordet, men ute på stripa i dag ville ikke RX gi noe liv... (3 pip i motor) nå jeg koble på batteriet (3s) men det kom aldri noen kviterings tone fra motor når RX var i synk.
RX LED = off...
Prøvde å bundle opp flere ganger men null rekasjon (kun blinkene LED på RX når bind pluggen sto satt inn på bnd/data porten).
Gikk hjem med "strøm på" og målte, alt ok med spenning osv.. Prøvde å bundle på nytt, samme resultat...
Koblet da fra ESC og koblet inn et "RX batteri" fra annen glow modell, rett på RX'n uten ESC var det heller ikke mulig å få liv i AR600.. Så da ble jeg lettet om at det i allefall ikke var ESC som er problemet.
* satt opp en helt ny "modell #7" på DX7 helt blankt oppsett, og prøvde å bundle = virka heller ikke...
Gikk da bort til en "lekemodell" til 6åringen, og bundle denne opp ok på sekunder mot DX7, på same "modell" ok.
Tok da sønnens DX5e og prøvde denne opp mot AR600, bundla direkte ok alt virket ok. Av og på med ESC strøm noen ganger og fortsatt alt ok..
Tok da fram igjen DX7 og bundlet denne tilbake til "modellen" og da virka AR600 normalt igjen...
* Hva kan dette bety? Kan en AR600 få problemer og "låse seg" for å bundle opp mot en sender?
Ettersom når jeg byttet til annen TX virka alt ok, også når jeg gikk tilbake igjen ...
Er det noen av dere andre som har opplevd noe liknende?, burte jeg tørre å benytte denne AR600 eller klage videre for å få en ny RX som man "stoler på"...
Audun Johnsrud Nittedal - HMFK
* Flyr divserse planker og noen visper. En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.
Den hadde jeg ikke turt å bruke! Smallsize har vel en garanti på disse mottagerne. Det eneste er at man må vel overbevise personalet at noe er galt. For det blir sikkert lys i mottageren din, hvis de kobler til et batteri for å sjekke.
Vennlig Hilsen
Arne Husby
Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.
Den hadde jeg ikke turt å bruke! Smallsize har vel en garanti på disse mottagerne. Det eneste er at man må vel overbevise personalet at noe er galt. For det blir sikkert lys i mottageren din, hvis de kobler til et batteri for å sjekke.
Da jeg var innom dem sist (2 uker siden) sa de at feil raten var nærmest ingen på disse mot RX'ene så tiltroen til at noe var "galt" er ikke speiselt sterk.
Men når man kobler et normalt 4cellers godt "RX batteri" (5,2v målt) direkte til AR600'n og kun har koblet på servoene (ikke noe ESC & motor++) og den fortsatt ikke vil synce opp mot TX er det jo noe galt.
LED = blinker raskt for å indikere bind plugg tilkoblet og venter på "handshakingen" mellom TX.
---
Har en kompis, som har en gammel Radian (1 utgave) som vi opplevde noe tilsvarende rart mot en litt sliten DX5, her virka alt ok men fikk ikke Throtle kanalen til å virke, mens når han "lynket opp mot min DX7 virka flyet normalt.. Her ble løsningen at vi kjøpte en ny DX6i og da gikk bindingen ok..
---
Uansett, en RX som har vist så mye "hash" sender jeg aldri opp i lufta igjen... så det er vel bare å mase litt på SS, men problemet er at de flere ganger jeg har vært innom ikke har "utvalget" av RXer, og sist jeg skulle erstatte en AR6100 (park) med en AR500 eller AR600 til min lille deltavinge (464gram) måtte jeg kjøpe en AR6210x (til dobbelt pris) da dette var det minste full range dee hadde inn...
Tidligere i tråden er det snakket litt om "antall kretser" i RX for parallele mottak av link, her litt negativ omtale av 61xx seriene, er det noen som vet om dette også gjelder 6210x med satellit ?
Audun Johnsrud Nittedal - HMFK
* Flyr divserse planker og noen visper. En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.
RX LED = off...
Gikk hjem med "strøm på" og målte, alt ok med spenning osv.. Prøvde å bundle på nytt, samme resultat...
Koblet da fra ESC og koblet inn et "RX batteri" fra annen glow modell, rett på RX'n uten ESC var det heller ikke mulig å få liv i AR600.. Så da ble jeg lettet om at det i allefall ikke var ESC som er problemet.
* satt opp en helt ny "modell #7" på DX7 helt blankt oppsett, og prøvde å bundle = virka heller ikke...
Gikk da bort til en "lekemodell" til 6åringen, og bundle denne opp ok på sekunder mot DX7, på same "modell" ok.
Tok da sønnens DX5e og prøvde denne opp mot AR600, bundla direkte ok alt virket ok. Av og på med ESC strøm noen ganger og fortsatt alt ok..
Tok da fram igjen DX7 og bundlet denne tilbake til "modellen" og da virka AR600 normalt igjen...
* Hva kan dette bety? Kan en AR600 få problemer og "låse seg" for å bundle opp mot en sender?
Ettersom når jeg byttet til annen TX virka alt ok, også når jeg gikk tilbake igjen ...
Er det noen av dere andre som har opplevd noe liknende?, burte jeg tørre å benytte denne AR600 eller klage videre for å få en ny RX som man "stoler på"...
Når LED på mottakeren ikke lyser betyr det at den ikke gjenkjenner koden fra senderen - eller husker ikke koden.
Dette kan være en bug (feil) i programmet eller en feil i hukommelsesdelen. Har opplevd at dette kan skje på flere fabrikater idet det gnistrer når man kobler til batteriet i flyet.
Det kan virke som om Dx5e sender ut en 'reset' kommando som mangler i Dx7 programmet.
Ettersom problemet bare oppstår idet batteriet i flyet kobles til ville jeg ikke vær redd for å fly med kombinasjonen.
Foreslår at du tar med alt til SmallSize neste gang og lar dem prøve selv.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment