Unconfigured Ad

Collapse

Min "første" radio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hauk74
    • Jan 2012
    • 8

Min "første" radio

Nå er det 20 år siden jeg lekte meg sist med rc utstyr. å det har nok skjedd en del som jeg ikke har fått helt med meg. jeg har kjøpt noe sån billig flypakke greier. ser ut så radio motaker system er ustabilt, så siden jeg har lyst å drive litt med denne hobbyen kunne jeg tenke meg å kjøpe en stabil billig ok radio som jeg kan fly fly med. kanskje heli om noen år. siden jeg vet det finnes mye kunnskap inne på forumet her tenkte jeg å prøve å få litt hjelp.
    men er det slik som før at en hadde krystaller å satte i mottaker? for jeg tenkte jo at om jeg hadde en fjernkontroll kunne jeg evt bruke den på flere fly med å kjøpe motaker og krystaller?
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

I dag bruker de fleste 2,4GhZ og da trenger en ikke tenke på frekvens sender og mottaker parres og så er det bare og fly. Du kan ha så mange mottakere du bare vill til same sender. Hva en så velger blir vel mest en smakssak det meste på markedet fungerer vel ok.
    Jeg har valgt en slik JR DSX9 DSM2 9ch Radio med backlight - elefun.no - Radiostyrt hobby
    Fordi den er enkel og programmere og en får billige mottakere til den HobbyKing R/C Hobby Store : OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz Receiver (w/ Sat Port)
    HobbyKing R/C Hobby Store : OrangeRx R710 Spektrum DSM2 Compatible 7Ch w/Failsafe
    Elless kan en jo kjøpe en slik WFly WFT09II 9CH 2.4GHz - ThrottleStore.Com
    Mye radio for pengene men ikke riktig like enkel og programmere.
    Her er det bare et spørsmål om hva man liker og hvor mye en ønsker og legge i det. En kan jo være opmerksom på prisen på mottakere de er dyre til enkelte radioer.

Comment

• surpass
      • Apr 2007
      • 833

Høres ut som du vil ha en radio du kan utvikle deg med etterhvert som du avanserer. Da er f.eks futaba 8fg fin, vet om flere som er knallfornøyd med den. Ellers så har du jo spectrum dx8 også. Bare for å nevne noen. Idag så er 35mhz så og si helt utdatert. Er 2,4 ghz som gjelder. Da slipper du krystaller og ulempene som hører med. Som du sier så har det utvilket seg noe enormt. Det er veldig mange radioer å anbefale, men litt vanskelig uten å vite hvilken prisklasse du hadde sett for deg. I prisklassen 3-5000 får du veldig mye greit. I prisklassen opp til 3000 så er det vel klassikere som futaba 7c osv som gjelder. Lykke til

Comment

• kristianwest
        • May 2011
        • 1769

Spektrum DX7. Spektrum DX8, JR XG7, JR XG8.
        Et par futaba-radioer er nevnt, du har superbillige 9-kanalers radioer å få på HobbyKing, du har wFly og HiTec.

Skal du fly heli etter hvert bør du i alle fall velge en radio med minst sju kanaler.
        Kristian Westgård
        Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

Comment

• Aviator
          • Mar 2005
          • 601

Futaba 8FG så har du en knall bra radio. Veldig go i handa og.
          Men en ting som du kanskje burde tenke på e å kjøpe samme radioen som noen i klubben din (hvis du e medlem i en klubb da), E litt lettere å få hjelp til programering. Men Futaba e veldig grei å få til.
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

Graupner sin nye Hott serie er også et bra valg. Mottakere til Graupner er ganske greit priset. I Heli miljøet så er det stort sett Spectrum, Jr og Futaba som gjelder og i Seilfly er det vel Multiplex og Graupner som er de store. I F3A miljøet så er det Futaba og Graupner som er de toneangivende. For hobbyflygere så er det nesten ett fett hva man velger, men personlig så ville jeg ha styrt unna de billigste og ukjente merkene. 2 andre bra merker men som ikke har vært så toneangivende de siste årene er Hitec og Sanwa ( i USA selges de som Airtronic).

Anbefaler deg å kjenne på radioene du har lyst på før du kjøper, slik at du føler deg vel med senderen. Både hvordan den ligger i hånden og hvordan bryterne er plassert.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• thor_no
              • Feb 2009
              • 296

det finnes mange små og greie fly på markedet (BNF - bind and fly) som er flyklare rett ut av boksen. disse er beregnet til å bindes mot spektrum sitt system. spektrum dx7 har en oversiktlig og grei meny på stort display og ville vært mitt valg...

Comment

• bardp
                • Nov 2010
                • 2473

Disse BNF flyene bainer fint også mot min JR DSX9 DSM2 9ch Radio.

Comment

• AudunJ
                  • Jun 2011
                  • 543

Selv har Jeg siste åra vært spektrum dx7 bruker i vel 6 år og denne.radio virker.fortsatt veldig.bra.
                  Men de har.også en lillebror DX6 Men denne har Litt begrenset antall mix i forhold, nå kommer Ny utgave av 7 som har telemetri tilsvarende DX8 Men Litt.billigere.

Har også en DX5 Men denne er kun kjøpt.inn som trailer radio til 6åringen som flyr.VIA.kabel mot.min 7er.
                  Når Det gjelder utvalget av bnf fly som er bare koble opp mot.senderen.din om.du har en.jr eller spektrum er.jo en fin anledning.til.cine.fly.som.er.billige.og.ofte.muli gheter.for.reserve deler osv...

Prisen avgjør som.flere andre har kommentert, Men.en.god.radio er en.av.hoved pilarene i hobbyen. Alt annet kan.jo feile.og.gå i.bakken... med andre.ord...
                  Audun Johnsrud
                  Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
                  En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

• thor_no
                    • Feb 2009
                    • 296

dx7 er vesentlig lettere å få satt opp en dx6 derfor er dx7 førstevalget. dx6 er er vel en del billigere og er vel også et alternativ. om jr radioene kan bindes opp mot bnf fly er det også et godt alternativ vil jeg tro.

Comment

• Arcteryxxx
                      • Nov 2010
                      • 1070

DX6 er en gammel og ganske håpløs radio (DSM). Den dere mener er sikkert DX6i (DSM2 og nå siste året også DSMX). Jeg har en DSM2 versjon av denne ( går for ca tusenlappen fra kjente webshops på kontinentet ). Helt grei begynnerradio og kan sammenlignes med Futaba 6EX i funksjonalitet men er lettere å programmere ( og har model match som gjør at det er umulig å sende opp en modell med radioen innstilt på en annen ). 10 modeller i minnet og kun 2 frie mixer er en begrensning, men BnF går så det griner bortsett fra på deltavinger (Stryker) hvor man må bytte om et par kontakter på RX. DX8 (som jeg bruker nå) er en fabelaktig radio, og noe jeg vil anbefale. Eneste svakheten jeg kan fortelle om er at den mangler funksjonalitet for seilfly (spaker for crow etc.) og dette er grunnen til at den nye DX18 som kommer snart står på handlelista mi. Som nybegynnerradio innenfor Spektrum vil jeg foreslå DX7s (som er navnet på DX8 "light"). Samme ergonomi og funksjonalitet (nesten) og til en del hundrelapper lavere pris. Konklusjon: budsjettradio med kun grunnleggende funksjonalitet og mulighet for BnF: DX6i. Hvis du vil ha en radio å vokse med: DX7s. Hvis du er ambisiøs: DX8. Hvis du er ambisiøs og også skal fly seilfly: JR 9503 / DSX9, JR X11 eller vent til DX18 kommer.
                      Har hørt om andre merker men har ikke brydd meg om det
                      Last edited by Arcteryxxx; 07-02-12, 22:27.
                      I hangaren:

SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

Comment

• spacewalker
                        • Dec 2006
                        • 144

Jeg kan varmt anbefale Graupner HoTT. MX 16 skulle være et godt alternativ, med et godt utvalg i telemetri utstyr. Noe du velger før eller siden? Grei programmering, ikke minst. Oppdatering via nett ++ Greie priser. Uansett, bruk litt mer penger på radio enn du hadde tenkt, det lønner seg i lengden. Velger du pultradio er Graupner MC 22 noe du har i veldig mange år.
                        Fly well-make my day!

Comment

• ArneH
                          • Dec 2009
                          • 1562

Jeg oppdaget fort at det ble litt lite plass med bare 10 modeller på min DXI6. Ellers er det en grei og billig radio.
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• alflovvold
                            • Sep 2009
                            • 5527

"Bare 10modeller.." ?! Du har blitt hardcore Arne! Hehe

DX8 er bankers, billig og bra. Futaba8FG er også fin. My 2cents.

ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

Comment

• ArneH
                              • Dec 2009
                              • 1562

"Bare 10modeller.." ?! Du har blitt hardcore Arne! Hehe
                              Det er nok ikke alle som er i like god stand. Så en liten opprydding må til. Men ellers tror jeg dette må være en av de bedre nybegynnerradioene. Lav pris og grei å bruke.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

Working...