Unconfigured Ad

Collapse

Open Source Remote Control

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Biplan
    • Apr 2008
    • 903

Originally posted by lpriis
    kommer nok ikke til salgs for det er utprøvd.Dette er jo akkurat slik et radio SKAL vere med software for en hver smak
    Kan vi samle 10 stykker til en felles bestilling sparer vi 6 %. 100 stk er vel litt optimistisk, men gir 10% rabatt. Eventuell ekstra frakt innenlands for å få senderne fram til alle kommer vel i tillegg hvis de ikke kan levere til 10 forkjellige adresser.

Men det ser ut som om vi må bli enige om en felles utstyrspakke knapper (shoulder module) og modulholder (RF compartment). Jeg kunne tenke meg basic left shoulder module og basic right shoulder module (fire brytere på hver side).
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

Originally posted by jonny
      Jeg hadde ikke tiltrodd modellene mine til ett ukjendt produkt som ikke har fått seg ett rykte enda.
      Hvis alle tenkte sånn, så hadde vi fortsatt brukt disse..
      WORLD ENGINES EXPERT 10 radio control transmitter vintage 4 channel dual rate | eBay
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

Comment

• Biplan
        • Apr 2008
        • 903

Det som jeg tror er største fremskrittet med denne senderen er stikkene. "Digitally encoded & Actuated Sticks" tror jeg innebærer at det ikke er pot.metere (som vi vet enkelte produsenter har hatt problemer med), men magnet-følere (vanligvis hall-sensorer) som registrerer at man beveger stikka og gir pulser til mikroprossessoren.

Hall-sensorer bruker vi i dag på (nesten) alle volumkontroller på forsterkere og radioer med fjærnkontroll. De fleste moderne dieselbiler med elektronisk innsprøytning (common rail) bruker også hall-sensorer i gasspedalen. Min 2000 Th!nk elbil har også en slik gasspedal.

Elektroniske tenningsanlegg og speedometeret i moderne biler bruker også denne typen sensor.
        Last edited by Biplan; 24-03-12, 23:59.
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by Biplan
          Det som jeg tror er største fremskrittet med denne senderen er stikkene. "Digitally encoded & Actuated Sticks" .....
          Grunnen til at de store produsentene har brukt / bruker vanlig potmetere er for å få en vesentlig høyere oppløsning en hva en optisk løsning med "hullskive" kan genere

Bilde over viser det optiske konseptet (skiva er vesentlig mer fin hullet i virkeligheten)
          Hvis man skulle hatt samme oppløsning så måtte hullsiva være så stor at den ikke ville ha passet inn i radioen

På encodere brukt f.eks i volumkontrollere brukes en endeløs rotasjon slik at man kan gjøre flere 360gradres rotasjoner for å øke oppløsningen - dette er ikke mulig i en sender.

Jeg regner med at grunnen til at de har valgt denne typen givere er for å forenkle designet - det er vesentlig billigere og enklere å lese av noen pulser enn å dekode en analog verdi.
          Last edited by Quadrocopter; 27-03-12, 11:05.

Comment

• Biplan
            • Apr 2008
            • 903

Optisk løsning er jo antikt! Det ble brukt på det første fabrikklagde elektroniske tenningsanlegget (Piranha) jeg monterte på 70-tallet. Det trengte nesten årlig rengjøring av linser funket bare i 10 år. GM har brukt magnetsensor til tenningsanlegget siden 74.

Comment

• jonny
              • Sep 2010
              • 710

Originally posted by bad scientist
              Hvis alle tenkte sånn, så hadde vi fortsatt brukt disse..
              WORLD ENGINES EXPERT 10 radio control transmitter vintage 4 channel dual rate | eBay
              Sant nok. Noen må være "test piloter" for alle nye systemer.
              Foretrekker selv å lese litt erfaringer fra andre brukere før jeg invisterer i Noe slikt.
              Spørs også hva slags type modell og flygestil det skal brukes til. Jeg hadde ikke villet vært for nært noen som tester ut dette systemet med nær 3d på ett 90 size heli.
              Fly eller heli på lang avstand derimot.
              Fet radio og open-source er knall det, men dreambox er basert på linux, Har open source og gikk igjennom mange software versjoner før software var stabilt når det kom.
              Dreambox Har nok Ganske mye mer avansert software, men likevel.

Sent from my HTC Desire
              Last edited by jonny; 25-03-12, 19:14.
              ---------------------------------------------
              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
              Mikado logo 600 3D Vbar
              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• jotto
                • Jul 2007
                • 3060

Open source-prosjekter foregår som regel etter "alle som drikker store mengder cola og spiser grandis kan bidra"-prinsippet, med dertil manglende kvalitetskontroll. Tror ikke jeg har lyst til å være prøvekanin.

Ideen er jo morsom da.

Sent from my mobile phone -- I apologize for any spelling errors
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• 2Can
                  • Jun 2006
                  • 75

Tror nok det er mange som har noe å bidra med, på tross av (eller på grunn av?) grandis-og-cola-diett...
                  Jeg tviler litt på at hvemsomhelst kan forandre koding og funksjon, for så å implementere det hos alle sluttbrukerne uten noen form for kvalitetskontroll.
                  Fordelene med open source, er jo at det plutselig finnes en god del flere (og ganske sikkert kompetente) folk som kan hjelpe med både debugging og videreutvikling.

Dessuten, så liker jeg tanken på at det er Linux OG at det går an å bruke forskjellige PPM-moduler...

Comment

• jonny
                    • Sep 2010
                    • 710

Nja. Helt fritt vilt er det vel ikke. Du må være medlem av utviklerteamet for å endre kilde-kode treet.
                    Men fordelen med open-source er att alle har rett til å laste ned kildekoden og granske/modifisere det etter eget ønske.
                    Derved blir også kildekoden gransket av flere, og de kan da sende inn forslag til rettelser eller endringer som administratorene av kildekode treet kan vurdere om skal implementeres.
                    Har jeg valget mellom to likeverdige produkter velger jeg som regel alltid det som er open source.
                    Dels pga att jeg liker å ha muligheten til å granske og endre hvis jeg vil, og dels fordi ett populært open source produkt med mange brukere kan ha en lengre levetid og utviklingsperiode.
                    Mens ett normalt produkt stopper å utvikle seg på ett tidspunkt pga firmaet vil ikke bruke penger på å forbedre gamle produkter, men vil heller få brukerene over på den siste dingsen de selger.

Likevel ville jeg hørt rapporter fra folk som bruker systemet før jeg bestilte noe sånt.
                    Er greit å få vite hvor mye og hvilken bugs som er i det først.
                    ---------------------------------------------
                    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                    Mikado logo 600 3D Vbar
                    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• Biplan
                      • Apr 2008
                      • 903

Originally posted by Quadrocopter
                      Grunnen til at de store produsentene har brukt / bruker vanlig potmetere er for å få en vesentlig høyere oppløsning en hva en optisk løsning med "hullskive" kan genere
                      Stilte spørsmålet om oppløsning (resolution) på OSRC forumet http://www.gizmoforyou.net/forum/vie...9&p=2421#p2421
                      og fikk til svar at de bruker samme oppløsning som andre produsenter (i hvertfall er det slik jeg jeg tolker det noe komplisserte svaret).

OSRC unngår dermed analog-til-digital omvandleren, som kan være ulineær og spennings- og temperatur-avhengig.
                      Last edited by Biplan; 28-03-12, 19:00.

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by Biplan
                        Stilte spørsmålet om oppløsning (resolution) på OSRC forumet Gizmo For You Forum - View topic - Stick resolution
                        og fikk til svar at de bruker samme oppløsning som andre produsenter (i hvertfall er det slik jeg jeg tolker det noe komplisserte svaret).

OSRC unngår dermed analog-til-digital omvandleren, som kan være ulineær og spennings- og temperatur-avhengig.

Ble litt forb... nå - skreiv inn et langt svar - når jeg trykket "legg til svar" så var jeg logget ut - logget på igjen men svaret var vekk..... crap.

Skal prøve å oppsummere:

stikke bevegelse vinkelen er vel 45 grader
                        det gir 512 steg på en 1024 steg encoder med 4:1 gear ( hadde vært interessant å få mer info om dette gearet...)

512 steg er veldig lite på en ny radio - de fleste som kommer ut i dag opererer med 2048 steg!
                        Noe av dette kan sikkert fikses med en annen gear utveksling

Mine stikker er ca 45-50 mm lange, dette gir en bevegelse på ca 40 mm over 45 grader, er oppløsningen 512 steg så havner man opp i ca 0,08mm / steg går man til 1024 så blir det ca 0,04mm/steg

En heli pilot vil neppe være fornøyd med 0,08 mm/steg - regner med at man må opp i 1024 steg eller mer for å få de fornøyd.

At man ikke får denne høye oppløsning ut av vanlige analoge pot er "bull shit", det er ikke pot'en men selve oppløsningen på AD converteren som bestemmer dette og den er normalt 10 eller 12 bit som gir en oppløsning på 1024 til 4096 steg.

Men jeg er enig med deg i at man fjerner er del feilkilder med å bruke en encoder fremfor en analog løsning, men at fordelen som gizmo dueden nevner er å reduserer friksjon for å la stikka bevege seg mer fritt synes jeg høres søkt ut
                        Last edited by Quadrocopter; 28-03-12, 20:43. Reason: wqerwr4wqr

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

min wfly har 4096 og det er med vanlige potmeter mens de fleste produsenter har vel 2048 nå.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

Comment

• bad scientist
                            • Oct 2006
                            • 1506

Originally posted by tyor
                            min wfly har 4096 og det er med vanlige potmeter mens de fleste produsenter har vel 2048 nå.
                            At du tør å bruke sånt udokumentert kinacrap som ikke er grundig prøvd ut av alle i hele verden er over min forstand!!!!
                            Ganske fornøyd med min wfly selv, forøvrig

Som gammel gitarist, så hadde jeg engang en Morley Wahwah pedal. Problemet med vanlige wahwah`er er at potmeteret fort blir slitt, og det forringer lydkvaliteten og tilfører masse skurring. Morley løste det ved å bytte ut pot-meteret med en transparent skive med gravis mere soting, og en led og lysmåler på hver side. Det funka det, og en slik pedal tar langt merer juling enn en tx...
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

Comment

• rcmodeller
                              Forhandler
                              • Jun 2003
                              • 374

Originally posted by tyor
                              Udoc china crap??? WFly er vel snart mer dokumentert i vesten enn annet crap; som nesten alt er made in china.

Du skal være rimelig bra orientert for å merke noen forskjell på 4096 og 2048.

WFly har også redusert til 2048; da 4096 kun var av teoretisk interesse for 99,98% av brukerene.

En produsent lever ikke av 0,02%. Altså; produksjonsvaluta ut av vinduet. Så enkelt.
                              Last edited by rcmodeller; 28-03-12, 21:00.

Comment

• Quadrocopter
                                Moderator
                                • Aug 2007
                                • 6357

Originally posted by bad scientist
                                Som gammel gitarist, så hadde jeg engang en Morley Wahwah pedal. Problemet med vanlige wahwah`er er at potmeteret fort blir slitt, og det forringer lydkvaliteten og tilfører masse skurring. Morley løste det ved å bytte ut pot-meteret med en transparent skive med gravis mere soting, og en led og lysmåler på hver side. Det funka det, og en slik pedal tar langt merer juling enn en tx...
                                Helt klart - det er dette som er svakheten med potmeter selv om moderne keramiske pot holder en god del lenger en de gamle karbon utgavene.
                                Det er en grunn til at det finnes rep sett med nye pot til enkelte topp modell radioer.

Comment

Working...