Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radio; Forklaring til innstillinger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Her er et bilde av hvordan det normalt ser ut:

    Click image for larger version

Name:	1-CIMG0169.jpg
Views:	1
Size:	47.1 KB
ID:	598488

    Skru av servo-hornene, plasser servoene slik de skal være (står symmetrisk) og monter hornene på igjen.
    Det som er viktig er at servoen er "sentrert" når du gjør dette, med sentrering menes at den roterende akslingen (med taggene) har posisjonert seg riktig - normalt er dette i midt posisjonen (d.v.s. at servoarmen kan bevege seg like langt begge retninger)
    Sentringen av servoene skjer "automatisk" når radioen er satt opp riktig og servoene kobles til mottaker.
    Last edited by Quadrocopter; 25-02-13, 20:54.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Quadrocopter View Post



      Skru av servo-hornene, plasser servoene slik de skal være (står symmetrisk) og moter hornene på igjen.
      Det som er viktig er at servoen er "sentrert" når du gjør dette, med sentrering menes at den roterende akslingen (med taggene) har posisjonert seg riktig - normalt er dette i midt posisjonen (d.v.s. at servoarmen kan bevege seg like langt begge retninger)
      Sentringen av servoene skjer "automatisk" når radioen er satt opp riktig og servoene kobles til mottaker.
      Sentrering har vært OK hele tida, begge servohorn peker mot sine tilhørende vingetupper. So far so good, MEN begge rorflater beveger seg symetrisk opp/ned som ett høyderor.

      Fikk nå ett tips om at Y-kabelen jeg har kanskje ikke er helt egnet. Kabelen kommer fra ett ARTF
      STM Discovery Trainer ARTF - elefun.no - Radiostyrt hobby
      så muligens denne kabelen er spesialtilpasset dette flyet, eller flyet har egne koblinger utenfor min kontroll??
      Jeg kontakter Elefun som jeg også har handlet utstyret fra for assistanse o.l. og evt. ny kabel...

      Comment


      • #18
        Originally posted by Lundskråge View Post
        Sentrering har vært OK hele tida, begge servohorn peker mot sine tilhørende vingetupper. So far so good, MEN begge rorflater beveger seg symetrisk opp/ned som ett høyderor.

        Fikk nå ett tips om at Y-kabelen jeg har kanskje ikke er helt egnet. Kabelen kommer fra ett ARTF
        STM Discovery Trainer ARTF - elefun.no - Radiostyrt hobby
        så muligens denne kabelen er spesialtilpasset dette flyet, eller flyet har egne koblinger utenfor min kontroll??
        Jeg kontakter Elefun som jeg også har handlet utstyret fra for assistanse o.l. og evt. ny kabel...
        Dette setter du opp i radioen (når du har 2 kanaler) Du reverserer den en kanalen.
        Bruker du en kanal og har Y-kabel så må du montere servoene usymmetrisk slik at de går hver sin vei (nytt Hull). Det finnes noen gadgets som reverserer den ene kanalen i en Y-splitt med jeg vil ikke anbefale disse.

        Anbefaler å bruke 2 kanaler på balanser rorene - dermed kan du mikse og trimme dem individuelt
        Last edited by Quadrocopter; 25-02-13, 21:02.

        Comment


        • #19
          Servoene er nå koblet opp på rett måte, og alt er vel. Kom i kontakt med en lokal RC kar som fixet saken på null komma svisj...
          Elefun foreslo en Y til 130kr. Det som ble dagens løsning og gratis: Kutta ut Yen og kobla rorene på en kanal hver, og resten skjønner dere vel.......
          Takker alle som har bidratt i tråden

          Comment


          • #20
            Re: Radio; Forklaring til innstillinger?

            Alltid genialt med lokalkunnskap
            Lykke til videre
            Geir Dyrdal
            Scale Warbirds of Norway

            Comment

            Working...
            X