Unconfigured Ad

Collapse

Extreme Flight Extra 300 78"

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kristianwest
    • May 2011
    • 1769

    #16
    Da er det som jeg trodde Ikke det at jeg har erfaring med tenninssystemer for bensinmotorer, men ettersom jeg aldri har hørt eller lest om at det kan være et problem med radiostøy var jeg i tvil om sannhetsgehalten i påstanden. Men min "kilde" var temmelig hardnakket på at jeg aldri måtte vurdere fly med bensin. Jeg tror jeg hører på dere - men lar det fortsatt bli en stund til jeg vurderer å kjøpe fly med bensinmotor

    Arne: Det er på en måte godt å lese om krasj på Holmen jeg selv ikke har stått for. Hehe! Sannheten er at jeg til nå ikke har sett et eneste krasj på Holmen som ikke er med meg selv som pilot.... Til nå har jeg en t-rex 600, en prangster, en Extra300 isopor og en micro sbach på samvittigheten. Kanskje jeg rett og slett burde ta hintet.. Hm! (Og så får jeg legge til: misforstå meg rett! Jeg håper alldeles IKKE å se noen krasje! )
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment

    • trowin
      • Nov 2009
      • 1100

      #17
      Du kommer helt sikkert til å se noen kræsj du ikke selv står for snart, jeg hadde et på søndag, sikkert ikke lenge til neste
      Trond Winger, søndagsflyger

      EG MX2 106"
      Ultimate 71"/DLE55
      GB Yak55 2.2M/DLE55

      Comment

      • Tertitten
        • Dec 2007
        • 3014

        #18
        Originally posted by trowin
        Du kommer helt sikkert til å se noen kræsj du ikke selv står for snart, jeg hadde et på søndag, sikkert ikke lenge til neste
        Hva har du brukt opp nå??

        Hadde ett selv jeg også, men det var på MANDAG, skal ikke fly på mandag mer
        Terje Egeberg
        "Opp ska det og det får bare virke"


        38% Carf Sukhoi ZDZ 180
        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
        3DHS slick 89" EME 60.
        3DHS Slick 71"

        Comment

        • trowin
          • Nov 2009
          • 1100

          #19
          Originally posted by Tertitten
          Hva har du brukt opp nå??

          Hadde ett selv jeg også, men det var på MANDAG, skal ikke fly på mandag mer

          Det var den Harrieren jeg har hatt i årevis. Ikke noe stort tap Hva var det du havarerte da??


          Click image for larger version

Name:	IMG_3087.jpg
Views:	2
Size:	214.7 KB
ID:	583140[
          Trond Winger, søndagsflyger

          EG MX2 106"
          Ultimate 71"/DLE55
          GB Yak55 2.2M/DLE55

          Comment

          • arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

            #20
            Godt den ikke var elektrifisert da. Da hadde det jo blitt et vesentlig økonomisk tap i forhold til nå
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment

            • trowin
              • Nov 2009
              • 1100

              #21
              Originally posted by arhennie
              Godt den ikke var elektrifisert da. Da hadde det jo blitt et vesentlig økonomisk tap i forhold til nå

              Ja, de er jo verdt sin vekt i gull
              Trond Winger, søndagsflyger

              EG MX2 106"
              Ultimate 71"/DLE55
              GB Yak55 2.2M/DLE55

              Comment

              • Tertitten
                • Dec 2007
                • 3014

                #22
                Originally posted by arhennie
                Godt den ikke var elektrifisert da. Da hadde det jo blitt et vesentlig økonomisk tap i forhold til nå
                Ja det er helt klart , for da hadde alt brent opp

                Trond: Slich`n, prøvde på torkroll 1 meter over bakken, holdt på¨å treffe meg selv, og nesten i bakken på ryggen før jeg fikk vrengt rundt og buklanda. Resultat, reiv av understell
                Terje Egeberg
                "Opp ska det og det får bare virke"


                38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                3DHS slick 89" EME 60.
                3DHS Slick 71"

                Comment

                • trowin
                  • Nov 2009
                  • 1100

                  #23
                  Hehe, da hadde du litt flaks i uflaksen da, avrevet understell er jo ikke det verste
                  Trond Winger, søndagsflyger

                  EG MX2 106"
                  Ultimate 71"/DLE55
                  GB Yak55 2.2M/DLE55

                  Comment

                  • arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

                    #24
                    En liten oppdatering. Har nå montert motoren på 78 Extra'n. Satte på 22x10 propellen for å teste.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_5781.JPG
Views:	1
Size:	133.9 KB
ID:	583159 Click image for larger version

Name:	IMG_5782.JPG
Views:	1
Size:	136.6 KB
ID:	583158

                    Koblet opp på garasjegulvet med Eagle Tree loggeren min for å måle strøm, spenning og turtall. ESC var ikke festet på flyet i tilfelle bål. Men fikk meg en overraskelse allikevel. Motor skal tåle 55A i 15 sek. Men på Eagle Tree displayet sto det 105A på full gass. Maks effekten var ca 4340W da jeg sjekket loggen etterpå. Det er det samme som 5.9 hestekrefter, eller nesten tilsvarende en DA60. Burde holde på en 30cc maskin det

                    Men må sjekke litt mere skjønner jeg. I følge hva jeg har studert på skulle dette være et ok oppsett. Men tydeligvis ikke. Virker som propellen jeg har valgt er alt for stor. Får prøve en mindre en til å begynne med også måle litt oppe i lufta og se hva det reelle strømtrekket er. Men 105A er det dobbelte av hva jeg bør ligge på så det var mye. Blåste godt da

                    Turtallet viste over 50.000 runder på Eagle Tree loggen så det ble tydeligvis bare tull den målingen der. Min optiske turteller viste ingen verdi. Skal prøve den igjen i morgen og se om den funker bedre i dagslys. Men motoren er på 190kv og spenningen var ca 41,3V på full gass så burde hatt ca 7850 rpm da. Ikke noe mer enn det i allefall. Men jeg må få sjekket hva slags turtall jeg faktisk har.

                    Men et turtall på i underkant av 8000 burde vel ikke være så helt galt på et fly på denne størreslen vel? Hva slags propell og turtall har dere bensin gutta på deres 30-size modeller?
                    Last edited by arhennie; 05-11-11, 19:53. Reason: typo
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment

                    • trowin
                      • Nov 2009
                      • 1100

                      #25
                      Ja den var det skikkelig fart i gitt. På 30cc bruker vi 18-20" propeller, turtall har jeg aldri målt. Så ingen tvil om at dette kommer til å dra skinnet av pølsa
                      Trond Winger, søndagsflyger

                      EG MX2 106"
                      Ultimate 71"/DLE55
                      GB Yak55 2.2M/DLE55

                      Comment

                      • Tipstall
                        • Mar 2010
                        • 197

                        #26
                        Originally posted by arhennie
                        En liten oppdatering. Har nå montert motoren på 78 Extra'n. Satte på 22x10 propellen for å teste.

                        Koblet opp på garasjegulvet med Eagle Tree loggeren min for å måle strøm, spenning og turtall. ESC var ikke festet på flyet i tilfelle bål. Men fikk meg en overraskelse allikevel. Motor skal tåle 55A i 15 sek. Men på Eagle Tree displayet sto det 105A på full gass. Maks effekten var ca 4340W da jeg sjekket loggen etterpå. Det er det samme som 5.9 hestekrefter, eller nesten tilsvarende en DA60. Burde holde på en 30cc maskin det

                        Men må sjekke litt mere skjønner jeg. I følge hva jeg har studert på skulle dette være et ok oppsett. Men tydeligvis ikke. Virker som propellen jeg har valgt er alt for stor. Får prøve en mindre en til å begynne med også måle litt oppe i lufta og se hva det reelle strømtrekket er. Men 105A er det dobbelte av hva jeg bør ligge på så det var mye. Blåste godt da

                        Turtallet viste over 50.000 runder på Eagle Tree loggen så det ble tydeligvis bare tull den målingen der. Min optiske turteller viste ingen verdi. Skal prøve den igjen i morgen og se om den funker bedre i dagslys. Men motoren er på 190kv og spenningen var ca 41,3V på full gass så burde hatt ca 7850 rpm da. Ikke noe mer enn det i allefall. Men jeg må få sjekket hva slags turtall jeg faktisk har.

                        Men et turtall på i underkant av 8000 burde vel ikke være så helt galt på et fly på denne størreslen vel? Hva slags propell og turtall har dere bensin gutta på deres 30-size modeller?
                        Dytta for moro skyld dataene dine inn i denne kalkulatoren: eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller, og den ga 7555 rpm, 99.5 A og omtrent 15 kg skyv på 12s (fulladet). Ca. 5% feil på strømtrekket er vel så nær man kan håpe på å komme... Med en 18x10 påstår kalkulatoren at du skal ende på rundt 55A.
                        Knut

                        Diverse fly; de fleste med propell...

                        Comment

                        • kristianwest
                          • May 2011
                          • 1769

                          #27
                          Ang propellstørrelse: finnes det en formel på hvor mye effekt og strøm som trekkes i forhold til lengde og vridning på propellen?
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment

                          • arhennie
                            • Mar 2008
                            • 4316

                            #28
                            Originally posted by Tipstall
                            Dytta for moro skyld dataene dine inn i denne kalkulatoren: eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller, og den ga 7555 rpm, 99.5 A og omtrent 15 kg skyv på 12s (fulladet). Ca. 5% feil på strømtrekket er vel så nær man kan håpe på å komme... Med en 18x10 påstår kalkulatoren at du skal ende på rundt 55A.
                            Takk for det. Har brukt denne tidligere, men mistet den og har ikke funnet den igjen. Prøvde en del andre jeg fant på nettet tidligere i kveld men ingen virket særlig bra.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment

                            • OTA
                              • Nov 2009
                              • 759

                              #29
                              Tror ikke du skal bekymre deg veldig for det strømtrekket du har målt. Det takler motoren din veldig fint om du ikke er typen som drar full spiker hele flighten. Hacker motorene er ganske konservativt specet og tåler mye mer. Men en 20 x 10 kan nok være å foretrekke i snuten, holder lenge det og du får ned strømtrekket endel

                              Du kommer til å kose deg uansett, fin maskin og fin størrelse. Savner min egen enda........
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment

                              • arhennie
                                • Mar 2008
                                • 4316

                                #30
                                Har sjekket litt rundt nå og basert på enkelte kommentarer jeg har funnet så tror jeg du kan ha rett OTA, at det faktisk kan hende den tåler det. Men det ser ut som jeg har blingset litt når jeg tidligere fant ut at 22x10 var det rette. For det ser ut som det er relativt vanlig å bruke 22x10, men da på 10S. Jeg gir jo ikke full gass hele flighten nei, men sånn jeg ser det nå kan det bli i overkant heftig å fly med. Er jo en 3D maskin dette. Ikke en racer. Men tipper vertikal pullout ville blitt relativt heftig

                                Jeg fant blandt annet en tabell Hacker har laget med anbefalinger til oppsett. Der anbefaler de faktisk min motor til 3D fly på 5,8kg med 22x10 prop på 10S. Tabellen sier da 35V, 68A, 2380W og 5800rpm. De legger seg altså glatt 20% over i sine egne anbefalinger. Dvs egentlig bare 8% over da. Siden effekten er kun 2380W kontra 2200 som den er stemplet med. (På min test i kveld lå jeg 97% over). På samme oppsett gir kalkulatoren 63,5A og 2,1kW.

                                Så ut fra det jeg har funnet ut nå så er det nok 20x10 som er rett valg for mitt oppsett ja. Jfr kalkulatoren skal det gi 64A på normalt batteri (71A på fullt). Altså nesten det samme som Hacker selv anbefaler av belastning. Ca 2,5kW og 7150rpm. Så da blir det å handle en 20x10 propell så starter jeg der til å begynne med.

                                Mulig jeg tar med meg en 21x10 også, og kanskje en 20x12. De to skal gi omtrent samme belastning. Tenker i såfall 20x12 for mer pattern type flyging mens 21x10 er mer tilpasset for 3D. Vet ikke, men artig å teste litt etter hvert tenker jeg.
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...