Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extreme Flight Extra 300 78"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Extreme Flight Extra 300 78"

    Jeg har så smått begynt å sette sammen en EF Extra 78" og tenkte å legge ut litt bilder og litt. Har hatt denne liggende i esken siden i sommer en gang. Kjøpt fra RCpro. Jeg har lillebroren 48" fra før av som jeg er veldig fornøyd med og er spent på denne nå.

    Click image for larger version

Name:	Hobby_20111029_038.JPG
Views:	1
Size:	91.1 KB
ID:	630133 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111029_039.JPG
Views:	1
Size:	113.7 KB
ID:	630132

    Bilde av 48'en
    Click image for larger version

Name:	Hobby_20110727_073.JPG
Views:	2
Size:	99.9 KB
ID:	630134
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Valgte Hitec HS-7985MG på alle ror. Søkte de opp her inne og så de fikk skryt. Manualen anbefaler 120oz/in som minimum. Det skal bli ca. 8,6kg/cm. Disse jeg har valgt er 12,4kg så burde være tilstrekkelig.

    Click image for larger version

Name:	Hobby_20111029_043.JPG
Views:	1
Size:	76.8 KB
ID:	583109

    Har fundert masse frem og tilbake på valg av motor og batterier. 12S eller 10S. Flyet er bygget for 8S eller 10S. Valget falt til slutt på en Hacker A60-18M som burde være passe for 12S oppsett. Den blir litt tyngre en 10S motorene jeg tittet på, men ser ut som Hacker generelt er litt tyngre.
    Men 12S 3300 ble litt lettere enn tilsvarende (4000 10S) så håper ikke det blir så ille. Jeg synes 12S er mer anvendbart. Det var derfor jeg valgte det. Power messig skal det ikke bli noe bedre eller dårligere enn noe annet.

    Click image for larger version

Name:	Hobby_20111029_042.JPG
Views:	1
Size:	84.3 KB
ID:	583110

    Ellers skal jeg bruke en HobbyWing 120HV. Heller ikke blandt de letteste, men hadde den liggende så da så. Propell er en Xoar 22x10. Tror det er omtrent hva de bruker på disse. Istedet for mottakerbatteri setter jeg inn en CC BECpro. Sparer masse vekt, også hater jeg å måtte passe på å lade mottakerbatterier. Kobler BEC til kun ett av batteriene så den vil leve på kun 6S (selv om den fint skal tåle 12).

    Click image for larger version

Name:	EF78_002.JPG
Views:	2
Size:	92.6 KB
ID:	583111
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Hensling av ror og sånn har jeg alltid synes er kjedelig. Denne var det pinne hengsler på (har jeg aldri montert før) og det ble ikke artigere av den grunn nei. Men fikk limt inn alle pinner og rorhorn i går kveld.

      Click image for larger version

Name:	IMG_5768.JPG
Views:	1
Size:	77.5 KB
ID:	583123

      I dag limte jeg rorene til kropp, vinger og stab. Det gikk fort og greit. Monterte halehjulet også mens jeg holdt på bak der.

      Click image for larger version

Name:	IMG_5769.JPG
Views:	1
Size:	110.4 KB
ID:	583124 Click image for larger version

Name:	IMG_5774.JPG
Views:	1
Size:	89.1 KB
ID:	583125

      Avtagbare staber er fint da. Satser på jeg slippe å ta de av og på hele tiden da. Men fint å ha muligheten, samt at liming av stab er en pirkejobb jeg er glad for å slippe.

      Click image for larger version

Name:	IMG_5778.JPG
Views:	1
Size:	138.7 KB
ID:	583122 Click image for larger version

Name:	IMG_5777.JPG
Views:	1
Size:	136.8 KB
ID:	583126
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Dette blir bra Arne. Kan vi forvente lav inverted over isen i vinter?
        Trond Winger, søndagsflyger

        EG MX2 106"
        Ultimate 71"/DLE55
        GB Yak55 2.2M/DLE55

        Comment


        • #5
          Fint og stort fly, Arne! Nå har du alle Extraene fra 48" - 78"? Artig å lese detaljerte byggeposter forresten - det er utrolig mye å lære. Det kan nesten ikke bli for detaljert!
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Originally posted by trowin View Post
            Dette blir bra Arne. Kan vi forvente lav inverted over isen i vinter?
            Kan hende det he-he. For se om jeg får opparbeidet meg fly skills nok til det da. Men skal jeg holde på med sånn spor i snøen flyging som i fjor har jeg egen redskap til det. Ny stab, finne og ror til "spormaskinen" kom forøvrig i posten i dag
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Originally posted by kristianwest View Post
              Fint og stort fly, Arne! Nå har du alle Extraene fra 48" - 78"? Artig å lese detaljerte byggeposter forresten - det er utrolig mye å lære. Det kan nesten ikke bli for detaljert!
              Det finnes vel 58" og 70" i mellom der. Hadde 58" inntil ganske nylig, men har bare 48 og 78 nå.
              Noen detaljert byggeblogg blir det nok ikke. Affa har allerede gjort det på denne modellen for lenge siden. Men å poste litt bilder og litt tenkte jeg. Er artig det
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Fin og ryddig tråd mister..

                Denne er RÅ!!!! Fantastisk fin modell, kan både flys kjapt med bra tracking egenskaper, super skarpe snaps samt beinsolid i 3D øvelser - både rolig og av den mer hissige varianten. Den er nok enda bedre med elektro oppsett, mitt 30cc oppsett er ganske dødt - men til gjengjeld er den veldig lett og fin.

                Du kjører hakket sprekere servoer enn meg, jeg kjører 10,5kg HitecHV servoer, og det funker fin-fint enn så lenge.

                Og jo. Helt enig ang. liming av ror/hengsler. Kjeeedelig.. limte disse på GB Yaken min ikveld, deilig å bli ferdig med de.. Rart nok er denne 30cc modellen omtrent like stor som 50cc GB Yaken, EF modellene er grove i størrelse.

                Få noen til å filme maiden da - alltid artig å se!
                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment


                • #9
                  Bra tråd
                  Gled deg til å teste denne, på rolige dager finnes det nok ikke noe bedre 2m maskin
                  Henger meg på det Alf skrev.
                  Har sikkert 100 turer med min nå, og det er bare piloten som setter begrensningene.
                  EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                  EF Yak-54. 110"
                  EF MXS 83"
                  GB Yak-55 2,2m

                  Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                  Takk til:
                  Autopartner.se
                  http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                  Comment


                  • #10
                    Bra du har kommet i gang med denne nå. Gleder meg til å se den

                    Comment


                    • #11
                      Takk for oppmuntrende ord gutta. Gleder meg selv også. Har hatt et tre slike "store modeller" tidligere men det har liksom ikke blitt noe greie på. Har vel knapt bikket 10 flighter med de 50cc flyene jeg har hatt, og det var bare sorgen de fleste av de. Men har trua på denne og gleder meg veldig til å prøve den. Får håpe jeg får litt hjelp så vi kan få filmet maiden da.

                      Men mangler fortsatt litt utstyr så på tross av at det egentlig er lite jobb å ferdigstille en sånn så er den ikke klar med det første. Også har jeg ikke batterier til den ennå. Det er vel største bakdelen med elektro. Man må kjøpe all "bensinen" på forhånd. Greit nok på små modeller men litt større kost på dette her.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Du har vel bare forsøkt en gang med en 50cc, og den motoren var vel ikke god? Synd du fikk trøbbel på første forsøket.
                        Slich`n min med DLE 55 er noe av det mest reale jeg har hatt, starter å går som ei klokke. meeeget lettstartet og bra respons.
                        Det er jo mere respons i en heftig elektro,men som du sier skal du ha en elektro i 50cc klassen begynner "bensina" å bli dyr.

                        Du får prøve deg på ei 100 kjerre i stede, så kanskje du blir omvent du også. Men det er vel ikke lett å få ei gammal bikje til å sitte. LoL

                        Flott modell, men med feil lukt
                        Terje Egeberg
                        "Opp ska det og det får bare virke"


                        38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                        3DHS slick 89" EME 60.
                        3DHS Slick 71"

                        Comment


                        • #13
                          Ække'no gæærnt med elektro vel
                          Men et spørsmål angående bensinmotorer: Jeg har hørt de kan komme i skade for å skape så mye signalstøy at man får ustabil radiolink. Er det riktig, eller er det bare ondsinnede rykter? Noen som har hatt problemer med det?
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tertitten View Post
                            Du har vel bare forsøkt en gang med en 50cc, og den motoren var vel ikke god? Synd du fikk trøbbel på første forsøket.
                            Slich`n min med DLE 55 er noe av det mest reale jeg har hatt, starter å går som ei klokke. meeeget lettstartet og bra respons.
                            Det er jo mere respons i en heftig elektro,men som du sier skal du ha en elektro i 50cc klassen begynner "bensina" å bli dyr.

                            Du får prøve deg på ei 100 kjerre i stede, så kanskje du blir omvent du også. Men det er vel ikke lett å få ei gammal bikje til å sitte. LoL

                            Flott modell, men med feil lukt
                            Har faktisk hatt 3 slike. Byttet til meg en 30% SD Yak med DA50 i påsken 2010 etter å blitt inspirert nok av aktiviteten vi hadde på Randsfjorden det året. Den var knallfin men fikk et kort liv pga overmodig pilot. Gikk i pløya på Holmen en dag i mai. Fikk etter hvert tak i ny kropp av samme slag, men hadde tatt livet av tenninga til DA'n i kræsjen og endte opp med DLE55 i denne. Motoren funket fint det lille jeg prøvde, men var ikke helt fornøyd med selve flyet. Så hadde bare noen få flighter før jeg fant ut jeg skulle flytte alt utstyret over i Pilot Extra'n. Trøbbelet der kjenner du jo til, og det er fortsatt et mysterium for meg hva jeg gjorde galt der.

                            Click image for larger version

Name:	Yak-01.jpg
Views:	1
Size:	47.0 KB
ID:	583128 Click image for larger version

Name:	Yak-02.JPG
Views:	1
Size:	166.8 KB
ID:	583127

                            Det kan godt hende jeg prøver meg på en bensinare igjen. Kanskje 100 kjerre til og med. Skal aldri si aldri. Men akkurat nå føler jeg vel at de blir litt store. Regner med jeg skal få mere enn nok storfly følelse med 78'en.

                            Kristian; det var kanskje sånn før i væla. Men med 2.4 og separat strømforsyning til tenning så har jeg ikke hørt at det er noe tema. Ikke med 35 heller om man tenker litt på plassering av duppeditter.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kristianwest View Post
                              Ække'no gæærnt med elektro vel
                              Men et spørsmål angående bensinmotorer: Jeg har hørt de kan komme i skade for å skape så mye signalstøy at man får ustabil radiolink. Er det riktig, eller er det bare ondsinnede rykter? Noen som har hatt problemer med det?
                              Gamle rykter som forsåvidt er riktig om du flyr på 35mhz. Spesielt om du hadde motor med magnettenning.
                              Men om man plasserte komponentene langt fra hverandre ble det aldri noe tull.
                              På 2.4 gjør jeg nå alt galt i følge den gammle ''skolen'' ang monteringa uten problemer Ser manualen til mitt nye fly har også gjort det.

                              Comment

                              Working...
                              X