Announcement

Collapse
No announcement yet.

Må man programmere servoer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Må man programmere servoer?

    Hei!

    Har satt inn servo ene i stor extran min nå, 2 stk per balanseror, har lest på nettet at noen programmerer dem, er dette noe man MÅ gjøre??

  • #2
    Ja det mener jeg. Visst ikke jobber ikke servoene likt og du brenner dem kjapt.
    Det er ikke vanskelig. Jeg laget en video ved bruk av futaba msa-10 programerer. Men det er veldig bra bruksanvisninger på de forskjellige.

    Comment


    • #3
      jeg har ikke gjort det på yaken min, men må da være pinlig nøyaktig med like lengder på støtstenger og att vinkler er like osv. begynner å få noen turer med den nå og ikke hatt noen problemer så langt
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Problemet er at jeg ikke har noen programeringsutstyr....

        Comment


        • #5
          hvilke servoer er det du har? Jeg mener att hvis du kobler opp og prøver forsiktig så vil du se om servoene ikke går likt evt. høre det også.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Futabas msa-10 er en liten boks mindre enn en fyrtikkeske som du må ha i flyet. Den samkjører alle 4 servoene og 1 kabel går ut igjen til kanal 1 på mottaker. Fåes hos rcpro for ca 500,-...........tror jeg det var.

            Comment


            • #7
              Her ser du oppkopplingen også:

              Comment


              • #8
                Hvis du har en litt avansert radio (jeg aner ikke hvilken du har) med nok kanaler (en pr servo), så kan dette programmeres der også på endel av de.
                Ola G Bråten -77
                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                3DHS Slick 89" Q80-8m
                Jeti DS-16

                Comment


                • #9
                  Jeg har Hitec 5955TG, på alle ror, jeg må vel sette 2 slike på sideror og...

                  Comment


                  • #10
                    [QUOTE=anders e;319720]Her ser du oppkopplingen også:

                    Kjempebra video!

                    Men skal den boksen stå fast i flyet? Og alle balanseror servoene stå fast på den boksen? Hvordan blir det med strømtrekket da?

                    Comment


                    • #11
                      Ja den skal stå fast i flyet.
                      Ja strømtrekket ja..... ikke noe problem. Det er hysteri ............bruker heller ikke powerbox på noe fordi jeg vet at mottakerene tåler det.
                      Jeg brukte sånn i EF-125'' extran som jeg snaprollet siderorshorn og et balorhorn ut av rorene flere ganger. Har en på 42% ultimaten min og en i den nye EF-extran. Aldri hatt et feilslag. Futaba lager ikke noe drit

                      Men for all del, jeg skal ikke fortelle hva som er best, men dette funker

                      Comment


                      • #12
                        Den lille boksen der var jo genial Anders
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by anders e View Post
                          Ja den skal stå fast i flyet.
                          Ja strømtrekket ja..... ikke noe problem. Det er hysteri ............bruker heller ikke powerbox på noe fordi jeg vet at mottakerene tåler det.
                          Jeg brukte sånn i EF-125'' extran som jeg snaprollet siderorshorn og et balorhorn ut av rorene flere ganger. Har en på 42% ultimaten min og en i den nye EF-extran. Aldri hatt et feilslag. Futaba lager ikke noe drit

                          Men for all del, jeg skal ikke fortelle hva som er best, men dette funker
                          Sier du det ja, har altid blitt fortalt at man må ha powerboks på store fly... Men aldri tenkt noe på det selv egentlig.. Er med powerboks på dette storflyet og... Er helst for sikkerhetens skyld jeg vil ha powerboks, da vet jeg at jeg har 2 svære batterier med strøm..

                          Men jeg skal prøve å montere uten den boksen først, så får jeg vurdere om jeg trenger å sette inn, må man så må man!

                          Comment


                          • #14
                            med powerboks så er det bare enda flere ting som kan ryke. er min mening. i 33% yaken min har jeg 2 stk 3300mah nimh og en batshare. hvis hvis det ene batteriet skulle feile så blir det automatisk kuttet ut. og den fordeler strømtrekket på de to batteriene så når jeg skal lade så går det nesten nøyaktig like mye inn på hvert av batteriene.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              hvilken mottaker bruker du? Jeg skal bruke spektrum.

                              Comment

                              Working...
                              X