Announcement

Collapse
No announcement yet.

Må man programmere servoer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    He he! Ble fort noen innlegg nå
    Smaken er som baken som du sier.
    For min del så hadde jeg vraka 110" Yaken min uten PB, den resatte seg etter en kortslutning, og jeg fikk tilbake kontrollen. Dette kunne vært vanskelig om kortslutn skjedde i mottaker.
    En annen GOD grunn er at de fleste PB sørger for at servoer får samme spenning, uansett hvor lange servokabler en har. Det er jo greit at like servoer oppfører seg likt
    Flere PBer har servo synkronisering også, så da slipper en da andre boksene du bruker.
    Kunne ramset opp hele manualen, for jeg ser stort sett fordeler ved å bruke PB.
    Men så klart,idiotsikkert er det jo ikke.
    EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
    EF Yak-54. 110"
    EF MXS 83"
    GB Yak-55 2,2m

    Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
    Takk til:
    Autopartner.se
    http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

    Comment


    • #32
      Måtte ta en liten test på strømtrekket på servoene for og se om de jobbet mot værandre. Først målte jeg strømmen til begge servoene og mottakeren med roret i alle posisjoner. Deretter tok jeg løs servohornet på den ene servoen slik at den gikk fritt og utførtr målingene på nytt. Det var da ingen forskjell. Da her jeg vondt for og se hva en eller annen boks skulle kunne bidta med. Har muligheten til og ha en kanal til hvær servo på mottakeren men ser ikke hva jeg skulle oppnå med det da de ikke trekker mer en 5A når jeg holder fast roret og drar fult utslag. 5A er jo ikke noe problem i en 15cm lang Y kabel, og dette er jo trosalt 16 kg servoer slik at sjangsen for en slik belastning under flyging er vel heller liten. Så min konklusjon er at så lenge fly og servoer ikke er montert skjeft og skakt har ialefall ikke jeg behov for noen bokser.
      Click image for larger version

Name:	2012-06-14-021.jpg
Views:	1
Size:	55.9 KB
ID:	589229
      Click image for larger version

Name:	2012-06-14-022.jpg
Views:	1
Size:	76.0 KB
ID:	589230
      Click image for larger version

Name:	2012-06-14-023.jpg
Views:	1
Size:	82.9 KB
ID:	589231

      Comment


      • #33
        Originally posted by ronnynorge View Post
        Vil ikke si jeg sverger til det,hadde bare ikke råd når handlet slicken Samt at Håvard har samme oppsett,funket greit der så hvorfor ikke prøve. Hadde jeg valgt i dag hadde jeg nok handlet PB,da ror på Slick er sykt store og får blowback i highspeed rolls.Mistenker servoer får for lite strøm med y-kabel....
        Siden du bruker powersafe mottaker, så er jeg helt overbevist om at den ikke skaper spenningsfallet du her snakker om. Spenningsfallet du har bakover til servoene via ledningene er garantert større enn internt i powersafe`n.. (lange tynne ledninger)

        Fordelen med powerbox, er vel at den kan såvidt jeg har forstått koble ut en servo som er brent/kortsluttet, og gi deg kontroll over resten av flyet igjen etterpå. Men da forutsetter det at du har høyde nok til å rekke en reboot på mottaker

        For de som har andre radiosystem som ikke har powersafe mottakere slik vi har til DSM2, ser jeg helt klart fordelen med PB. Da får en jo f.eks dual battery mulighet, som de trolig ikke har ifra før uten ekstra utstyr eksternt.

        Er det flere fordeler med PB jeg ikke vet om, så setter jeg pris på om noen kan fortelle om det
        Ola G Bråten -77
        Sunndal flyklubb avd. Modellfly
        Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
        3DHS Slick 89" Q80-8m
        Jeti DS-16

        Comment


        • #34
          Helt uenig,men det kan vi ta på stripa i morra så det ikke blir mere OT her

          Originally posted by OlaGB View Post
          Siden du bruker powersafe mottaker, så er jeg helt overbevist om at den ikke skaper spenningsfallet du her snakker om. Spenningsfallet du har bakover til servoene via ledningene er garantert større enn internt i powersafe`n.. (lange tynne ledninger)

          Fordelen med powerbox, er vel at den kan såvidt jeg har forstått koble ut en servo som er brent/kortsluttet, og gi deg kontroll over resten av flyet igjen etterpå. Men da forutsetter det at du har høyde nok til å rekke en reboot på mottaker

          For de som har andre radiosystem som ikke har powersafe mottakere slik vi har til DSM2, ser jeg helt klart fordelen med PB. Da får en jo f.eks dual battery mulighet, som de trolig ikke har ifra før uten ekstra utstyr eksternt.

          Er det flere fordeler med PB jeg ikke vet om, så setter jeg pris på om noen kan fortelle om det
          Ronny Andreassen
          Sunndal/Vinnu
          Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
          3DHs 33" EPP
          JR 9303 2,4

          Comment


          • #35
            Men hvis man har et ror som forandrer seg mye utover i vingen, og kanskje servoene heller ikke sitter linet opp på samme måte, så blir det vel rimelig vrient å få til dette 100% bare mekanisk?
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

            Comment


            • #36
              hvis rorhornene sitter montert så festet til støtstanga kommer midt i hengslingslinjen. og servoene er plassert så støtstengene kommer 90 grader inn på rorhornet så er det ikke noe problem.

              om roret smaler mot enden på vingen for eks. så er bevegelsen langs hengslingen den samme.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #37
                Skal det først programmeres bør det vel gjøres i servoene eller senderen. Andre måter fører til ekstra feilkilder, vekt og sikkert mer forsinkelser.

                Originally posted by Kenolang View Post
                En annen GOD grunn er at de fleste PB sørger for at servoer får samme spenning, uansett hvor lange servokabler en har. Det er jo greit at like servoer oppfører seg likt
                Hvordan får de til det? Er det egen remote sense kabling frem til servoene?
                Fred Larssen

                Comment


                • #38
                  Originally posted by flarssen View Post
                  Skal det først programmeres bør det vel gjøres i servoene eller senderen. Andre måter fører til ekstra feilkilder, vekt og sikkert mer forsinkelser.


                  Hvordan får de til det? Er det egen remote sense kabling frem til servoene?
                  Du programmerer servoer med PB.

                  DPSI RV Mini 5 Magic - Product description
                  Fully redundant power and servo management system of the latest generation. Current distribution of 5 receiver channels to 8 servos (additional servos directly connectable to the receiver).

                  Integrated servo matching for built-in V-cables. Simple programming of the servo settings with a small magnet - no PC and no external programming unit necessary.

                  Up to 50A peak current load for optimal servo power. Failsafe electronical power switches with the proven pin switch actuator - the switching is not influenced by a micro controller (CSHC).

                  Regulated output voltage for the use of all battery types. DVS - Selectable Dual Voltage Supply for discrete receiver and servo voltage provisioning: Receiver voltage switchable between 5.2V and 5.9V, servo voltage switchable between 5.9V and 7.4V.

                  LowDropOut regulators for minimum dissipation loss and maximum power. Protection of the receiver against the so-called "dynamo effect".

                  APP - Advanced Push-Pull servo pulse amplification - ideal for 2.4GHz applications. HFIB - High Frequency Interference Blocking rejects interference from long servo cables.

                  IVM - Intelligent Voltage Monitoring with integrated status and alarm display. Easily programmable for all battery types: NiCd, NiMH, Li-Ion, Li-Po or LiFePo4. Optical and acoustical error indication . High grade ABS housing.
                  EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                  EF Yak-54. 110"
                  EF MXS 83"
                  GB Yak-55 2,2m

                  Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                  Takk til:
                  Autopartner.se
                  http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Kenolang View Post
                    Du programmerer servoer med PB.
                    Du programmerer servo balansen med PB ja..

                    Det flarsen trolig mente, var at PB kan neppe kompensere for spenningstapet i lengdeforskjellen på ledningene, uten å ha senseledning frem til servoen..
                    En teori jeg og støtter. Men den sørger nok for lik spenning UT til servoene ja, men noe mer enn det har den ingen forutsetninger for å klare. Eneste måte å kunne klare dette på må være å måle mA strømtrekk, noe som forandrer seg veldig med forskjellig last på servoen, så det kan ikke relateres til spenningstap uansett.

                    Jeg og Ronny diskuterte tydeligvis to forkjellige ting isted, så den avsporingen er uansett ferdig..
                    Ola G Bråten -77
                    Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                    Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                    3DHS Slick 89" Q80-8m
                    Jeti DS-16

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by OlaGB View Post
                      Du programmerer servo balansen med PB ja..

                      Det flarsen trolig mente, var at PB kan neppe kompensere for spenningstapet i lengdeforskjellen på ledningene, uten å ha senseledning frem til servoen..
                      En teori jeg og støtter. Men den sørger nok for lik spenning UT til servoene ja, men noe mer enn det har den ingen forutsetninger for å klare. Eneste måte å kunne klare dette på må være å måle mA strømtrekk, noe som forandrer seg veldig med forskjellig last på servoen, så det kan ikke relateres til spenningstap uansett.

                      Jeg og Ronny diskuterte tydeligvis to forkjellige ting isted, så den avsporingen er uansett ferdig..
                      Jo.
                      Ved å måle impedansen i ledningen så kompenserer den for spenningstap i ledningene. Dvs at den gir 6,2V ut om spenningstapet er beregnet til 0,2V. Spenningstapet forandrer seg også med strømtrekket(naturligvis), og da er den ment til å kompensere dette slik at servoer har tilnærmet lik spenning hele tiden.
                      Om man merker dette i praksis, kan sikkert diskuteres til vi blir grønne alle mann

                      Jeg for min del er skeptisk til å kjøre hele strømtrekket gjennom mottaker, men ser noen gjør det og er fornøyd med det.
                      EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                      EF Yak-54. 110"
                      EF MXS 83"
                      GB Yak-55 2,2m

                      Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                      Takk til:
                      Autopartner.se
                      http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by ronnynorge View Post
                        Helt uenig,men det kan vi ta på stripa i morra så det ikke blir mere OT her
                        Flaskehalsen din er i tilfelle Y-kobblingen. Det kan lett omgås med å lage en "X-kobbling" som stjeler strøm i fra en ledig kanal eller en kanal som er i bruk, med lavt strømmtrekk, f.eks. throttle eller røykkanal.
                        EF 60" Edge. Torque.
                        EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                        3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                        CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                        Multiplex FunCub XL on floats.
                        Jeti DS-16

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Kenolang View Post
                          Jo.
                          Ved å måle impedansen i ledningen så kompenserer den for spenningstap i ledningene. Dvs at den gir 6,2V ut om spenningstapet er beregnet til 0,2V. Spenningstapet forandrer seg også med strømtrekket(naturligvis), og da er den ment til å kompensere dette slik at servoer har tilnærmet lik spenning hele tiden.
                          Om man merker dette i praksis, kan sikkert diskuteres til vi blir grønne alle mann

                          Jeg for min del er skeptisk til å kjøre hele strømtrekket gjennom mottaker, men ser noen gjør det og er fornøyd med det.
                          Kan du linke til noe ifra leverandør/produsent som bekrefter at powerbox utfører resistanse (som jeg antar du mener her) måling, og kompenserer utspenning basert på dette?

                          Om den måler med f.eks 1A strømtrekk, så blir dette noe sånt som 0.1v drop på 3m ledning (+/- tur/retur). ved 10A, så er det snakk om bortimot 1v drop.

                          Skal PB kompensere for dette, så må den regulere volt i forhold til strømtrekket, basert på en linjær kurve bestemt av resistans utmålingen av ledningene.. Dette er ikke en rent lite avansert krets, så om den har dette blir jeg imponert. Men jeg vil se det står skrevet fra produsent før jeg tror på det.

                          Ps. Jeg kverrulerer ikke for å kverrulere. Men når man skriver sånne ting så bastant, så bør en iallefall ha facts å slå ibordet med..
                          Som sagt, har den en slik krets, blir jeg veldig imponert, og skal faktisk vurdere powerbox til 104" min.
                          Ola G Bråten -77
                          Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                          Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                          3DHS Slick 89" Q80-8m
                          Jeti DS-16

                          Comment


                          • #43
                            En annen ting er at for at dåsen skal kunne måle resistansen i ledningene må de jo være kortsluttet i enden.

                            Comment


                            • #44
                              Det er noe jeg har lurt på også; At Powerboxene sørger for optimal spenning til alle servoer og kompenserer for lange ledninger har jeg hørt og det høres jo fantastisk ut. Men jeg har ikke forstått eller sett hvordan de evt. kan gjøre det.
                              Futaba T8FG-S
                              Noen planker og noen visper

                              Comment


                              • #45
                                bump... Noen som har facts å slå i bordet med?!
                                Futaba T8FG-S
                                Noen planker og noen visper

                                Comment

                                Working...
                                X