Announcement

Collapse
No announcement yet.

Må man programmere servoer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    På mange av pb'ene kan man justere servone, kan man ikke? Visst du likevel skal bruke den mener jeg.

    Comment


    • #17
      Ja jeg ble nå veldig usikker, hvis dere mener det går bra uten så ser jeg ingen vits i å bruke den...

      Comment


      • #18
        Jeg bruker futaba 6014, men hva tyor bruker må han svare for
        Når jeg sa at jeg vet at mottakeren tåler det er det futaba sine jeg mente. Har ikke sjekket andre

        Comment


        • #19
          På min Extra 35%, bruker jeg: 1 stk life 4200
          1 stk life 2300
          1 stk:Boma bryter,http://xxlrc.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_ id=22]Intelliswitch Version 2 [BRC-IS2A] - kr.800,- : XXLRC.no, Velkommen til vår nettbutikk[/url]
          denne tar imot 2 batterier og legger så 2 batteriledninger til motageren. Ingen regulator. 6,6 rett i motager. 1 batteriledning i kanal 1 med ykabel, og 1 batteriledning i kanal 7. dette for å fordele strømtrekket litt over flere kontakter.

          Jeg bruker 2stk Hitec 7965 i hvær vinge. Disse er koblet i hvær sin Equalizer Smart-Fly Equalizer II - elefun.no - Radiostyrt hobby 1 til hvær vinge.
          Disse bruker jeg for at det er veldig mye enklere å sette opp balangserorene når det blir brukt 2 servoer.
          Tidligere brukte jeg å gjøre jobben "mekanisk" funka det også, men mye arbeid, og fikk aldri ned strømtrekke like bra som med dette utstyret. Men det går å gjøre det mekanisk bare man er nøye med stenger ,avstander og endepunktjustering på radioen.(Har behov for mange kanaler og mixere)
          Med Equalitzer har du behov for kun 2 kanaler.

          På en annen modell bruker jeg Plate Smart-Fly PowerSystem Eq6 Plus - elefun.no - Radiostyrt hobby Denne sitter det Equalitzer innbygd i. Funker greit det også og det blir litt ryddig i maskinen.
          Men jeg er mest tillhenger av minst mulig duppeditter som kan gå galt, så jeg er vel mest komfortabel med det enkleste oppsettet.

          Extran har noen hundre turer nå uten noe problem med elektronikken, og denne er "godt brukt"
          Terje Egeberg
          "Opp ska det og det får bare virke"


          38% Carf Sukhoi ZDZ 180
          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
          3DHS slick 89" EME 60.
          3DHS Slick 71"

          Comment


          • #20
            på yaken har jeg 2 stk 6,0V 3300mAh - Bronto RX Pack - Ni-Mh - elefun.no - Radiostyrt hobby som er koblet til en Smart-Fly BatShareHD - elefun.no - Radiostyrt hobby via hver sin bryter. den er så koblet rett i mottakeren.

            på ballanserorene har jeg 2stk powerhd 9110 på pr. ror. de to som sitter på samme ror er koblet til en y-kabel. slik att jeg bruker 2 kanaler på mottakeren til ballanseror.

            på høyderor har jeg en powerhd 9110 pr. ror som går til hver sin kanal på mottakeren.

            standard servoer på gass og choke.

            en powerhd 9110 på sideror. den på sideroret skal byttes ut fordi den er for svak.

            mottakeren er en wfly 9kanaler. og har aldri hatt noen problemer med dette oppsettet. Og det begynner å bli en del turer med flyet nå.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #21
              Jeg monterte i går inn servoer til balanseror på min TT Jak 33%. Koblet de sammen med Y kabel og satte på signal før jeg monterte på saagene. Når jeg nå kjører roret fra ende til ende er det ikke noen antydning til at de ikke jobber helt likt. Brukte samme metoden da jeg monterte servoer på balanserorene på Cap en min som også har to servoer pr balanseror og heller ikke der er det noen som helst antydning til at de ikke jobber likt. Tror kansje det har gått litt inflasjon i alskens slaks bokser for og kompensere for dålig mekanisk hantverk.
              Click image for larger version

Name:	2012-06-13-019.jpg
Views:	1
Size:	23.5 KB
ID:	589214
              Click image for larger version

Name:	2012-06-13-020.jpg
Views:	1
Size:	18.2 KB
ID:	589215
              Ble nu noen dåloge bilder sort bakgrunn taklet mobilen min dålig.
              Kommer forøvrig til og bruke to 6,6 V LiFe batterier på 2600 mAt med separate brytere til radioen og et 4,8 V 2000 mAt NiMh batteri til tenningen. Og den eneste boksen utenom mottakeren i dette flyet blir en cilswitch.

              Comment


              • #22
                Originally posted by bardp View Post
                Tror kansje det har gått litt inflasjon i alskens slaks bokser for og kompensere for dålig mekanisk hantverk.
                Ser enkelte måler strømtrekket når de justerer inn denne balanseringen av servoene. Har sett fllere skrive/si de har flere ampere strømtrekk i servoen uten å engang høre at servoen(e) jobber/knurrer.. Dvs at de jobber imot hverande og en har da mindre kraft til å flytte roret enn en optimalt sett kunne hatt.

                Hvor betydningsfullt det er, kan vi sikkert diskutere ut hele uka, men poenget mitt er at dette med servo balansering med flere på samme ror, ikke er noe som kommer ut av det blå, fordi vi elsker å bruke penger på bokser (feilkilder) som i tilegg gjør flyet tyngre.

                Jeg for min del velger iallefall å gjøre dette skikkelig. Jeg har balanserings mulighet i radioen, så jeg slipper en slik boks. Men det er vel akkurat samme jobb som blir gjort.
                Ola G Bråten -77
                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                3DHS Slick 89" Q80-8m
                Jeti DS-16

                Comment


                • #23
                  i min neste modell blir det og bruke powerbox,og jeg driter i om den veier 100 gr
                  Ronny Andreassen
                  Sunndal/Vinnu
                  Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                  3DHs 33" EPP
                  JR 9303 2,4

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by ronnynorge View Post
                    i min neste modell blir det og bruke powerbox,og jeg driter i om den veier 100 gr
                    Jøss, det sier han som sverget til y-kabel og programering Hva har skjedd??

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by anders e View Post
                      Jøss, det sier han som sverget til y-kabel og programering Hva har skjedd??
                      Han har sikkert blitt fornuftig

                      Til dere som mener PB er noe tull, les dere opp litt på dette...
                      Last edited by Kenolang; 14-06-12, 13:54.
                      EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                      EF Yak-54. 110"
                      EF MXS 83"
                      GB Yak-55 2,2m

                      Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                      Takk til:
                      Autopartner.se
                      http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                      Comment


                      • #26
                        Powerbox er ikke tull, men det er oppskrytt Det er vel et par her inne nå som har kverket noen servoer fordi den har streiket ....og for noen år siden datt det ned fly i 60 000- 70 000 kroners klassen fordi powerbox og batterier ikke funket sammen
                        Så.......det er for og bakdeler og smaken er som baken........delt i to
                        Jeg har god og lang (les maaaaaaaange flighter) erfaring uten pb, men sier ikke til folk at min løsning er bedre enn noe annet.
                        Om man vil bruke pb eller ikke er det samme for meg, man må gjøre det man selv føler er trygt
                        Last edited by anders e; 14-06-12, 15:01.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by anders e View Post
                          Jøss, det sier han som sverget til y-kabel og programering Hva har skjedd??
                          Vil ikke si jeg sverger til det,hadde bare ikke råd når handlet slicken Samt at Håvard har samme oppsett,funket greit der så hvorfor ikke prøve. Hadde jeg valgt i dag hadde jeg nok handlet PB,da ror på Slick er sykt store og får blowback i highspeed rolls.Mistenker servoer får for lite strøm med y-kabel....
                          Ronny Andreassen
                          Sunndal/Vinnu
                          Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                          3DHs 33" EPP
                          JR 9303 2,4

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by anders e View Post
                            Powerbox er ikke tull, men det er oppskrytt Det er vel et par her inne nå som har kverket noen servoer fordi den har streiket ....og for noen år siden datt det ned fly i 60 000- 70 000 kroners klassen fordi powerbox og batterier ikke funket sammen
                            Så.......det er for og bakdeler og smaken er som baken........delt i to
                            Jeg har god og lang (les maaaaaaaange flighter) erfaring uten pb, men sier ikke til folk at min løsning er bedre enn noe annet.
                            Om man vil bruke pb eller ikke er det samme for meg, man må gjøre det man selv føler er trygt
                            Hadde PB og de type batterier vært prøvd ut før sammen?
                            Ronny Andreassen
                            Sunndal/Vinnu
                            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                            3DHs 33" EPP
                            JR 9303 2,4

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by ronnynorge View Post
                              Hadde PB og de type batterier vært prøvd ut før sammen?
                              Ja det tror jeg, men tror ikke alle hadde fått med seg det .......det var bare et eksempel som ble tatt opp av eagle på forumet for noen år siden. Leter du så finner du Det var ikke han som brukte det. Men som sagt er jeg ikke motstander av pb......bare erter litt av og til

                              Ja pb har mange fine funksjoner uten tvil, men folk må få bestemme selv om de vil bruke eller ikke. Jeg viste bare frem min måte å gjøre det på tidligere i tråden.
                              Jeg syns det er bortkastede penger på mine modeller når jeg har flydd i alle år uten, men dette gjelder meg, mine meninger og mine fly


                              Eksempel nr 2:
                              På fagernes fløy jeg ultimaten min strømtom fordi jeg var uoppmerksom og gjerne ville ha den siste massehucken.
                              Men jeg takker flaksen for at jeg ikke hadde powerboks med killswitch da, for da hadde motoren stoppet og flyet hadde vært vrak. Jeg klarte å lande/redde flyet, men det ble en lang gåtur

                              MEN.......hadde jeg fått fullt strømkutt, ja da hadde det plutselig blitt et skikkelig problem for meg andre veien

                              Sorry for ot, men jeg vil bare fortelle min erfaring selv om jeg er langt fra noen ekspert. Men har noen tusen turer da

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by ronnynorge View Post
                                Vil ikke si jeg sverger til det,hadde bare ikke råd når handlet slicken Samt at Håvard har samme oppsett,funket greit der så hvorfor ikke prøve. Hadde jeg valgt i dag hadde jeg nok handlet PB,da ror på Slick er sykt store og får blowback i highspeed rolls.Mistenker servoer får for lite strøm med y-kabel....
                                Jeg bare kødda, men det skjønte du.
                                Men artig å høre hvorfor du går for pb nå.

                                Comment

                                Working...
                                X