Announcement

Collapse
No announcement yet.

EF Extra 104" VS Krill Extra 330SC 35%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EF Extra 104" VS Krill Extra 330SC 35%

    He he!
    Som den Fanboyen jeg er så tenkte jeg å lage en ny vri, sammenligner her min øyesten 104" EF Extra med Krill sin Extra 330SC 35%. Begge med DA-120 og canister fra Kina
    EFn har jeg flydd i snart ett år nå, og mine tanker om den er "sky high"!
    Hva med Krillen, den må jo bare være bedre siden den koster det dobbelte! ?

    Dette er bare en start, men bilder og film kommer etterhvert. Ja har god deal på EF, men er ærlig om synspunkter(tro hva du vil)....

    Førsteinntrykk etter å ha flydd Krillen 2 turer(og EF sin ca 74,5)
    Ganske like modeller, men EF Extraen tracker bedre i KE....
    Det morsomme med EF Extraen er at den forandrer karakter etter hvor du har CG, fremtung som på skinner, baktung rå i 3D og samtidig retningsstabil... Tracker uansett meget bra i KE...
    Krillen har jeg så lang bare flydd baktung, en smule,... Rå i harrier, som en depron-modell. Treigere i waterfall(litt mindre utslag enn EFn). Krillen flyr endel raskere, faktisk så vil jeg tippe 30-40km/t raskere på full gass.
    En skulle tro at Krillen var mer responsiv, men merker foreløpig ingen forskjell, begge modellene er "døde" når du drar i stikka... Kompositt VS balsa med mye karbon....
    Håpte at jeg skulle se lyset med Krillen, men gjorde desverre ikke det... Håper jeg gjør det snart..
    Mere kommer...................
    EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
    EF Yak-54. 110"
    EF MXS 83"
    GB Yak-55 2,2m

    Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
    Takk til:
    Autopartner.se
    http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

  • #2
    Interessant! Når du har 15 turer på krillen bør du kunne si med sikkerhet hva du liker best. Artig tråd..............

    Comment


    • #3
      Artig å lese om dette ja! Alt til sitt bruk kanskje?

      Slik jeg ser det sammenligner du Krillèn med den beste 100cc`n i balsa/carbon på markedet, som jeg er helt sikker på flyr knall. EXP serien til EF er veldig fin, denne er sikkert i samme "ånd".

      Ellers så er prisen for EF sin 104" på 9500,- ink.frakt/mva for de fleste av oss mot da Krill sin Extra330sc 35% på 14000,- ink.frakt/mva.

      Man havner riktignok fort på 15lapper inkl. litt Seecraft/Spoton hardware samt spinner.

      Langt fra dobbel pris, men joda - dyrt nok for de fleste av oss!

      Noen ting jeg synes er en fordel med compositte vs. balsa er bla.annet

      - Holdbarhet
      - Kvalitetsfølelse
      - Mulighet for unike skjema/farger (kan man riktignok på Pilot-settene, men litt ekstra pes/pris mm.)
      - Mer "ordentlig" fly kontra treleke-versjonen
      - I dette tilfellet ( Extra33SC ) relativt nær fullsize-forbildet " fairings støpt sammen med kropp, smart utlufting under motor mm. "
      - Pocket hinging àlla fullscale
      - Mtp. røykolje er dette langt mer holdbart kontra plast-trekk
      - Ingen rynker i trekk etter en dag på stripa
      - Kjøp av enkelt-deler er relativt kjapt og greit

      Noen ting som riktignok er en bakdel er bla. annet

      - Pris
      - Leveringstid
      - Potensielt mer jobb å fikse opp ved uhell, vanskelig å få like "fint" igjen
      - Noe mer jobb mtp. oppsett/montering
      - .... lite hardware inkludert, samt pris&pris?

      Sånn jeg ser det er nok en tremodell mer egnet som en ren "hucke" modell, mens om man kanskje vil kombinere
      litt hucking med freestyle / F3M / Imac ville jeg definitivt kjørt en compositte modell, dvs. Krill.

      Men dette er jo en smakssak! Og ja, pris-sak. Disse er ikke gratis, så man må veie litt for og imot.

      Jeg har løst det litt slik at jeg leker meg ekstra lavt samt lærer meg nye ting med EF sine fantastiske 48" EXP modeller, samt EPP/Depron stasj.
      Så blir det litt mer freestyle samt F3M på tidlig stadie med store bensinmodeller.

      Smak&behag samt hva som funker for den enkelte!

      Men, blir artig å lese og se litt hvordan dette funker for deg Kenneth - du flyr jo rimelig hardt og lavt, så ha kamera klart!

      Last edited by alflovvold; 08-07-13, 13:14.
      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

      Comment


      • #4
        Endelig kom det litt tilbakemelding

        Har ventet på at en av disse modellenene som Syver og jeg hentet hjem, og som ettervert ble videresolgt, skulle få luft under vingene igjen
        Tror det er rett rundt hjørne med den andre også( om den ikke ble luftet i helga?)
        Blir interessant å følge denne tråden videre.

        Har du flydd EF`n etter at du fløy Krillen?
        Jeg hadde også sånn passe inntrykk etter de første turene, tok så ett par turer med gamle pilotextran, og så tilbake til Krillen, og da begynte ting å sitte litt bedre. Jeg merket da hvor mye mer presis og kjappere Krillen var.
        Jeg hadde vel ca 35-40 turer med min, men ble aldri helt komfortabel med den. Men nå skal det sies at min flystil er jo langt fra det som denne modellen fortjener. Derfor blir det artig å se etterhvert hvordan en som kjører i ett helt annet tempo og øvelser, blir fornøyd. Ganske sikker på at du kommer til å få noen positive turer etterhvert, men den krever nok litt mer enn 2 turer
        Det er jo to forskjellige fly med "imac utslag" og max utslag. Fra ren og fin og til "sinsyk depronmodell"

        Stå på!!
        Terje Egeberg
        "Opp ska det og det får bare virke"


        38% Carf Sukhoi ZDZ 180
        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
        3DHS slick 89" EME 60.
        3DHS Slick 71"

        Comment


        • #5
          Slik jeg ser det så har du oppsummert dette meget bra Alf

          Fikk 3 turer til med Krillen i dag, koser meg jeg Vingene bøyer seg endel på denne også fant jeg ut, hehe!
          Har det for meg at Krillen har større vingebelastning enn EFn, men skal for en gangs skyld veie begge for å sammenligne.
          Har bestemt meg for å fly Krillen endel turer før jeg tar frem EFn igjen, men tror jeg har fått meg to modeller som ikke blir solgt.
          Det eneste som irriterer meg med Krillen er hvordan den tracker i KE, men skal justere CG å håpe på at det løser seg, den er nok litt baktung... Trekker mot understellet og det er jo typisk baktung modell. Det som er, er at EFn er bedre der selv om den er flydd like baktung.
          Vingeservoer skal også byttes ut på begge modeller, 2 stk. 7955 er ikke nok på full gass, begge roller som ei kråke... Disse blir erstattet av 2 stk. 7950, så da har jeg ca. 20kg. mer per ror..
          EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
          EF Yak-54. 110"
          EF MXS 83"
          GB Yak-55 2,2m

          Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
          Takk til:
          Autopartner.se
          http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

          Comment


          • #6
            Jeg slipper såvidt unna med 2stk TG på Krill Yakèn min, denne har nok et par hakk større ror..
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #7
              Da ble det film. Litt rotete flyging fra 3. turen med Krillen
              EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
              EF Yak-54. 110"
              EF MXS 83"
              GB Yak-55 2,2m

              Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
              Takk til:
              Autopartner.se
              http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

              Comment


              • #8
                nice!

                Men røyk??
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Røyken kommer etterhvert

                  Må legge inn mer sidetrekk på motoren og differensiere balanseror, slik at den går dit jeg vil og roller rett.
                  Første gang jeg møter på dette problemet...
                  Diff av ror skal gå greit, men for å fikse sidetrekket så må tankene ut... Ahhhhh, pain!
                  EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                  EF Yak-54. 110"
                  EF MXS 83"
                  GB Yak-55 2,2m

                  Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                  Takk til:
                  Autopartner.se
                  http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                  Comment

                  Working...
                  X