Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katana 40 ESM fra Rc-Flight

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg melder meg gladelig for filming ,Bare å sende meg en mail når du er klar Onkel .
    Geir I Walderhaug

    Comment


    • #17
      Når er du klar med modellen din da? Min Katana måtte ha 360 gram blylodd i nesen for å få balansert den. Da hadde jeg en OS 70 Surpass der, og 50 grams servoer i halen. Dvs, det er ikke så veldig viktig å spare vekt på motoren, med mindre du skal ha den veldig, veldig baktung.

      Som jeg skrev om i en annen tråd så sviktet elektronikken i mitt tilfelle, og endte i totalhavari uten at jeg fikk testet noe særlig, men jeg fant i hvert fall ut at dette er et veldig snilt fly, ingen overaskelser for å si det sånn.

      Nå som jeg har fått summet meg litt får jeg mer og mer lyst til å kjøpe en ny, men da vil jeg ikke prøve å spare vekt i nesen ved å kjøpe dyre motorer. Har lest mye bra om ASP/SC her så det blir kansje en 91 4-takt av den typen.

      Vil ihvertfall gratulere med nytt fly! Ser frem til å få se video av det!
      Tore

      www.skalamodellflyklubb.no

      Comment


      • #18
        360 og 50 gram extra vekt?? Nei det kommer ikke på tale...det er nesten en halv kilo!!!!! Da skal jeg heller teipe mottaker batteriet fast inne i cowlingen...Men erfaringer med tidligere 3d fly, så vil jeg nok foretrekke mere baktungt etter hvert..
        Hans P Førde

        Comment


        • #19
          Servoene er vell kanskje ikke ekstra vekt, tror du misforsto litt der. Ville bare påpeke at jeg ikke hadde små servoer i halen. Men flyet ble ganske tungt når det var ferdig balansert. Batteriet lå side om side med tanken. Men som du sier, de skal være baktunge så jeg går ut ifra at det meste at blyet ville blitt fjernet etter hvert.
          Tore

          www.skalamodellflyklubb.no

          Comment


          • #20
            Klart det...sorry las litt feil der...Å fjerne servoene er vel ikke så heldig nei...Men om det skulle balansere ut slik du opplever, så er denne modellen god for en 90 4 takt....Begynner å lure litt, fordi at modellen heter katana40 size, men noen plasser heter den nå plutselig katana 60...Men de ferdige hullene til motorfeste osv passer ikke til 60 size og oppover..Så her blir det noen gjør det selv triks tror jeg...Flyr nok til slutt
            Hans P Førde

            Comment


            • #21
              Det gjør den nok. Med det vingearealet hadde den sikkert tatt av på halv gass med en 40 motor.. Har sett mye på tester av Funtana 40, og denne bruker de stort sett Saito 100 på. Er vell omtrent samme flyet.
              Tore

              www.skalamodellflyklubb.no

              Comment


              • #22
                Hvordan går det Onkel Modellfly? Har du fått prøvd Katanaen?
                Tore

                www.skalamodellflyklubb.no

                Comment


                • #23
                  Jeg har et lite spørsmål til de som har montert og balansert Katana 40. I snuten har jeg satt OS 50 sx, men finner modellen urovekkende baktung. Det skal til over 5-600gr ved firewall for å tippe nesen. Det er mye mer vekt enn jeg har lyst til å legge inn. Med allt montert ligger modellen på ca 2400gr.

                  Jeg har ikke vært maks kreativ ennå i å få vektene helt ut til propellen Men dit kommer de.

                  Etter å ha lest tråden her, så høres det ut som om den skal være baktung. Hva? Det er tydelig skjedd noe siden sist jeg holdt på med modellfly, skal ikke modellen balansere på CG? Hvor mye har jeg eventuellt å gå på.

                  Modellen er ellers klar for jomfrutur
                  ----------------------
                  Emil
                  Phoenix RC
                  ----------------------
                  Super Frontier 40
                  Katana 40

                  Comment


                  • #24
                    Jeg holder på med min nr 2 nå. Modellen er veldig baktung ja. Vet ikke hva motoren din veier, men med standardservoer, OS 70 surpass og batteriet i front måtte jeg inn med 360 gram bly i nesen. Ganske mye, men regner med jeg vil ha den mer baktung etter hvert. Den jeg holder på med nå skal ha en ASP 91 4-takt. Skal bli spennende å se hvordan det går
                    Ellers lykke til med modellen din!
                    Tore

                    www.skalamodellflyklubb.no

                    Comment


                    • #25
                      Baktung Katana 40

                      Har mailet litt med RS-Flight og vurderer å flytte siderors servo inn i modellen. Om denne plasseres helt inn så kan dette påvirke balanseringsproblemet. Skal teste litt.

                      Jeg fikk forøvrig ned dødvekten ganske mye ved å bygge ut et piano-tråd opplegg fra motorbukk. Vektene er avballanseringsvekter fra bilhjul. Så da er jeg nå nede i ca 300gr.
                      ----------------------
                      Emil
                      Phoenix RC
                      ----------------------
                      Super Frontier 40
                      Katana 40

                      Comment


                      • #26
                        Sparer mange gram i front ved å flytte servoen frem ja, men hvis du da vil ha den baktung i ettertid må du vell inn med bly bak. Tror jeg prøver med standardoppsettet først, muligens litt lettere servoer.
                        Tore

                        www.skalamodellflyklubb.no

                        Comment


                        • #27
                          Hei!

                          Jeg har satt servoen til sideroret inn i modellen... har ikke noe bly i nesa...
                          Modellen er litt baktung, men den fløy veldig fint...
                          GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                          sigpic



                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by sub_sonic
                            Hei!

                            Jeg har satt servoen til sideroret inn i modellen... har ikke noe bly i nesa...
                            Modellen er litt baktung, men den fløy veldig fint...
                            Hvor har du CG?
                            Tore

                            www.skalamodellflyklubb.no

                            Comment


                            • #29
                              Den ligger ca. 15mm bak det som står i manualen (99,2mm)
                              GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                              sigpic



                              Comment


                              • #30
                                Da er min ferdig til slutt...Har lyst å bemerke at treverket der servoene til høgde og sideror, med fordel kan forsterskes en tanke...Var litt ivrig med skrujernet og lagde en brist i rammen...Så jeg bare skar ut en ramme av tynn ply og limte utenpå...Ellers har jeg alt utstyr så langt frem så råd er. F.eks batteri under tank...Ble ikke akkurat fremtung, men ikke så baktung jeg kommer til å plusse på vekt..Er igrunn vant med baktunge 3d fly...Vekten ble 2500(full tank) og med sc70 4t motor...Ellers syntes jeg det var en modell som var enkel og grei å montere og ok monterings anvisning...
                                Attached Files
                                Hans P Førde

                                Comment

                                Working...
                                X