Unconfigured Ad

Collapse

Flaps på dobbelt dekkere

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Flaps på dobbelt dekkere

Inspirert av alt som går for seg på vinterprosjekter har jeg bestemt meg for å ta frem min (ubygde) MFA Golden Hawk 40 i ARC versjon. Denne har dog balanseror kun på nederste vinge, har vurdert å bygge balanseror på øverste vinge (det er veldigt lett på denne, bare å slave med støtstenger fra nedre balanseror), da jeg har hørt den er litt tam på balanserorene. Men så kom den store ideen, å bygge en av vingene som stripeflaps i steden for balanseror. Spørsmålet er, hvilken vinge på en dobbeldekker er det best å ha flaps, øvre eller nedre?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!
  • Tore Kvarme
    • Dec 2002
    • 71

Flaps på dobbelt dekkere

Hei holder faktisk akkurat på å bygge det flyet jeg har også vurdert å sette på flaps på den. vingen har jo veldig store ror så jeg trur ikke jeg skal sette på dobbelt opp med balanseror oppe og nede i første omgang men jeg får se.

Comment

• Thinnthinn
      • Sep 2002
      • 1172

Hallo!
      Riktignok flyr jeg Ultimate, men kan jo komme med min erfaring på den...
      Jeg har flaprons på CG Ultimaten, og det får ned landingshastigheten BETRAKTELIG!! Man må bare huske på å mikse inn høyderor med flaps-funksjonen..
      Vær da obs på at modellen tilsynelatende flikker lettere
      Atter et tips: Sjekk utslagene på bal.ror servoene slik at de ikke går i endestopp i "flaps-modus"... Da får man dårlig med bal. ror, samt "knurrende" servoer...

Det blir jo også ekstra morro når man mikser inn flaps på høderoret i acro-modus...

Mvh.
      Sir Crashalot
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Skjønner problematikken Thinnthinn, men jeg hadde tenkt å satse på balanseror på den ene vingen og flaps på den andre. Men vilken hvor
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Comment

• olle
          • May 2002
          • 708

Poenget med flaps og balanseror er at man endrer angrepsvinkelen på vingen. Hvis man da endrer vinkelen kun på ene vingen, så blir virkningen normalt nok mindre. Da må man tvinge med seg den andre vingen som egentlig vil fly rett fram.
          Så, flaps er liten vits å ha bare på ene vingen. Balanseror på kun ene vingen (vanligvis øverste) fører til at modellen blir treg i roll. Sikkert ikke så dumt hvis man er uerfaren.

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

Føler jeg kan mye om dette her, men jeg vet ikke hvor god jeg er til å forklare det.
            Flaperons er generelt en dårlig idé på akrofly, siden de har avsmalnede vinger. Det man oppnår da er at man med full span balanseror fører vingen nærmere stall enn den var, og slike vinger staller sjeldent pent. Med semispan balanseror oppnår du å tilføre vingen "wash in", noe som forværrer situasjonen over. Derfor vil flyet "flikke" lettere, som thinthin sier.

En flap har som regel to funksjoner, den er en løftforsterker, og en brems. Til landing er det oftest som brems vi trenger den. En normal separat flap dekker som regel midten av vingen. Dette gjør at når du slår den ned så øker du angrepsvinkelen der, og øker vingens "wash out". Dette gjør at vingen blir snillere i stall, og du kan trekke så mye høyderor du vil uten at du greier å trekke den forbi stall, istedet får du bare større gjennomsynk.

Det samme oppnår du på et fly uten flaps med å bruke spoilerons. Det betyr at du kjører balanserorene opp i stedet for ned. Dette gjør som med flaps, at du øker effektiv "wash out" på vingen, og modellen flikker ikke. Det vil si, med full span bal-ror så flikker den kanskje senere.

Et praktisk eksempel hvor disse tingene brukes i kombinasjon, er på de heftigste RC seilflyene. Der kjører man gjerne flaps ned, og balanseror opp samtidig. Dette kalles crow mix.

Så til det aktuelle eksemplet: Koble rorene sammen, og legg inn spoileron mix.

Comment

• Tore Kvarme
              • Dec 2002
              • 71

Flaps på dobbelt dekkere

Det er ikke et Symetrisk profil på flyet. jeg hari hvertfall lagt inn flaps både negativt og positivt.

Comment

• olle
                • May 2002
                • 708

Om et fly blir ustabilt ved bruk av fulle balanseror som flaps avhenger av en rekke faktorer som vil føre alt for langt å komme inn på her. Vil bare nevne at sannsynligvis klodens mest stabile dobbeldekker, Antonov AN2, har fulle balanseror på både øvre og nedre vinge, og begge benyttes som flaps. http://www.acf.clara.net/scale/scale...W/antonov.html . Dette biplanet er kjent for å lande baklengs bare med en frisk bris (liten kuling) i mot, og det er de store doble flapsene som bidrar til. Så særlige flikketendenser kan det ikke ha. Noen som kan hoste opp en modell av denne arbeidshesten?

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Ok, så her går vi altså for sammenkoblede balanseror (oppe og nede) med det vanlige 2 servoers oppsettet med mulighet til Flaprons eller spoilerrons. Er fortsatt ikke helt sikker på dette med spoilerrons, så vidt jeg husker så bryter (minsker) en løftet av vingen når balanserorene går oppover (spesielt med stripe balanseror som på denne). Jeg skal lese igjennom postene engang til før jeg spørr mere.
                  Jeg tror stabiliteten på Antonoven skyldes det at den øvre vingen har betraktelig større vingespenn enn den nedre. Hadde begge vingene vært like store så hadde den nokk ikke hvært spesielt stabil. Stiligt fly, litt av det samme som Pilatus Turbo Porter (stygg pen og med dette udfinerbare interesange som gjør at en ikke glemmer det).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Tror folket skal studere den Antonov`en litt mer før dere anbefaler å bruke full span balanseror som flaps! Det er faktisk Fowler-flaps på den avbildede maskinen... Samme konstruksjonen som f.eks Fieseler Storch har.
                    Når Fowler-rorene settes ned vil dem være separert fra selve vingen sånn at der er stor luftgjennomstrømming i spalten! Blir en ganske annen aerodynamikk enn med flaperons......
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Alfalfa
                      • Jul 2002
                      • 988

Så på min Goldberg Ultimate 10-300 så anbefaler dere at jeg mikser bal-rorene til å gå oppover ved landing for å få ned farten?? (spoilerons).
                      Eller har jeg misforstått 180° her??

Hva hadde skjedd, dersom jeg i en tenkt (veldig hypotetisk selvfølgelig) situasjon hadde montert 4 bal-rorservoer (2 i nedre og 2 i øvre vinge) og latt de gå hver sin vei?
                      F.eks. de øverste hadde gått oppover og de på nedre vingen hadde gått nedover... Eller omvendt... Ble bare litt nysgjerrig...

Mulig jeg bare hadde minsket løftet og økt farten mot terra firm, men...

Comment

• pleym
                        • Dec 2001
                        • 909

Det trenger ikke gjøres mer komplisert enn dette:
                        En rektangulær vinge staller fra rota og utover. Det vil si at når du gradvis øker angrepsvinkel, så staller den innerst ved flykroppen først, og så brer det seg gradvis utover. Derfor blir ikke antonoven spesielt ustabil med full span flap, fordi det ikke endrer på wash in eller wash out, og vingen staller dermed fortsatt fra rota først.

Når du begynner å avsmalne en ving, så flytter stallen seg utover. Dette henger sammen med at du nærmer deg, og passerer noe som ligner elliptisk lastfordeling. En vinge som har perfekt elliptisk lastfordeling (noe du bare får til teoretisk) vil stalle på hele spennet samtidig, og får det vi vil kalle en "skarp" stall. Forbi dette punktet begynner vi å få "tip stall", og det er da fly begynner å flikke. Egentlig skjer dette lenge før du når elliptisk lastfordeling, fordi vi ikke klerer å lage vingen så nøyaktig at ting skjer på begge sider av flyet samtidig. Ting som forværrer situasjonen er wash in som jeg sa, og for en ving som tipstaller naturlig, så vil også full span flap være ille.
                        Det er altså ikke avgjørende om profilet er symmetrisk eller ikke.
                        Dette er ikke noe jeg finner på, dere kan slå det opp i enhver oppegående aerodynamikk bok.

Spoilerons høres merkelig ut, men det er meget effektivt. Det minker løftet, noe du kompenserer for ved å fly med høyere angrepsvinkel, som igjen lar deg fly saktere enn du normalt kan.

Comment

• Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

Legg merke til An-2 på fotoene har slatser på framkanten av øvre hovedvingene , disse slatser tvinger luftstrømmer til å gå over vingene istedenfor å tape løft ve full flaps, så stalling blir mindre, derfor kunne den lande med lav hastighet. og stabilitet på dobbeldekker oppnås bedre ved ha større angrepsvinkel på øvre vinge enn nedre vinge, det vil si at du har en modellfly bygd som dobbeldekker, så skal den ha 1.5 grader på nedre vinge og 3 grader på øvre vinge. Da øvre vinge skal løfte mere enn nedre vinge for å oppnå stabilitet, så kanskje derfor An-2 har slatser på øvre vinge pga større angrepsvinkel enn nedre vinge ved full flaps.

Jeg har hatt stor modellfly med flapser, en ulempe med at så sakte den flyr så stopper all rorvirkning at jeg ikke kunne styre den enda den fløy, så det var bare å gi gass for å få rorvirkning tilbake.

Jens Eirik

Comment

• olle
                            • May 2002
                            • 708

Tror ikke det nytter å dra en diskusjon om dette alt for høyt. Har selv mer enn nok utd./erfaring i aerodynamikk fra forsvaret + flere tiår med fly/modellfly, men prøver bevisst å holde innleggene på et nivå som majoriteten av forumet forstår. Har inntrykk av at det er mange uerfarne som søker råd. Fowlerflaps finnes på en rekke fly, også mikrofly og kan utmerket monteres på modellfly også.
                            Men for som sagt, ikke å vikle seg inn i høytsvevende utredninger, så er det enklere å vise til eksempler. Carosel er ett eksempel på en akromodell som flyr utmerket med hele balanseror som flaperons uten flikktendenser. Det enkleste og billigste er bare å prøve det ut (først i stor høyde) på modellen det gjelder. Det koster bare en ekstra servo, hvis man likevel har radio som takler dette.

Comment

• xtrem3D
                              • Sep 2003
                              • 34

En rektangulær vinge staller fra rota og utover.
                              Når du begynner å avsmalne en ving, så flytter stallen seg utover.
                              Betyr det at hvis jeg lager en vinge som er smal på midten og bred ytterst, så blir den veldig stabil?

Eivind

Comment

Working...