Unconfigured Ad

Collapse

Flaps på dobbelt dekkere

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Se på tegningen til denne hjemmesiden så dere forstår bedre, form på vingene har ikke noe å si, bare hvordan flapsen er konstruert. http://www.dulacaircraft.dk/html/fowler.htm

Fant i internettet om An-2 om flapsene, den har ikke flowerflaps og her er teksten jeg tok fra internettet:

The An-2 gets the job done thanks to full-span automatic leading-edge slats, full-span flaps on the lower wing, more flaps on the upper wing that work in conjunction with ailerons that droop 14 degrees.
    Kilde:http://home.hiwaay.net/~jlwebs/an2welcome.html

Jens Eirik

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Enig med Olle, så jeg må bare beklage at jeg tidvis spyr ut for mye teori. Saken er at jeg brukte størsteparten av hovedprosjektet til å regne på akkurat dette.

Motorboy: Form på vingen har noe å si. Slots eller slats hjelper på situasjonen, men hvis disse også er full span så endrer de ingenting i forhold til hvor stallen begynner, men de gjør at den intreffer senere. Hvis dere gjør mere research, så vil dere finne at så godt som alle STOL fly har rektangulær vingeplanform. (Stork, twinotter, pilatus porter osv.)
      Om det er fowler flaps eller vanlige såkalte "plain" flaps endrer heller ikke på hvor stallen begynner, men en fowler er generelt sett mer effektiv fordi den forlenger den naturlige kurven til profilet, og øker både arealet og angrepsvinkelen.

Regelen er som jeg sa i forrige innlegg:
      Rektangulær vinge = stabil stall
      Avsmalnet vinge = Slemmere stall

Det finnes unntak fra regelen, og ting som "hjelper" er typisk lav vekt eller washout. Washout betyr at vingen er vridd, slik at vingetippen har lavere angrepsvinkel enn rota. Dette kan enten være innbygd i vingen, eller kan påvirkes med ror/flaps.

Så til xtrem3d: Jeg vil anta ja, men jeg har aldri sett noen prøve å regne på det eksempelet, siden en rektangulær ving er så stabil, og det du beskriver vil være vanskelig å bygge med noe overbevisende styrke.

Bare si fra hvis jeg skal gjøre det enda mer innviklet

Ps. Nei jeg tror heller ikke det er en fowler som sitter på antonoven. Det ser mer ut som en "slotted" flap. Det betyr at den har en glippe i forkant som slipper gjennom luft, og gjør at den "henger med" på høyere angrepsvinkler.

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

pleym..

"Motorboy: Form på vingen har noe å si." Jeg hadde skrevet feil. det skulle være "vingeprofil"...

Jens Eirik

Comment

• -Exlex-
          Forhandler
          • Nov 2003
          • 793

Meget intresant info i denne tråden, men som du sier Olle, mye nybegynnere her , meg selv ikludert, kunne du tenke deg å legge ut en artikkel eller noe her med forklaring på en del fagutrykk innen aero dynamikk, eller vet du om noen god plass jeg kan finne dette?

-Exlex-

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• olle
            • May 2002
            • 708

Takker for tilliten, men lange utredninger er ikke min stil. Fungerer best som brannslukker eller problemløser. Er tilhenger av kjappe og gode resultater.
            Bøker om aerodynamikk kan du fylle flere vegger med. Det lokale biblioteket har eller kan sikkert skaffe flere.
            Elles så er det bare å søke på aerodynamics på f.eks Yahoo så får du opp en uendelig masse om temaet., som dette: http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/bga.html

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Hva hadde skjedd, dersom jeg i en tenkt (veldig hypotetisk selvfølgelig) situasjon hadde montert 4 bal-rorservoer (2 i nedre og 2 i øvre vinge) og latt de gå hver sin vei?
              F.eks. de øverste hadde gått oppover og de på nedre vingen hadde gått nedover
              Vil ikke dette tilsvare crow miks på enkelt dekkere?
              Har en følelse av at det er en viss forskjel på crow miks og det ovenistående, da crow miksen har flaps innerst på vingen og spoilers ytterst (eller er det spoilerons?).
              Synest dette temaet blir mere og mere interesangt med mange seriøst gode innlegg og gode spørsmål. Keep it simple, but not to simple
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• pleym
                • Dec 2001
                • 909

Vingemutteren: spoilerons = balanseror som også brukes som spoilere, og som du antyder så er det spoilerons som brukes i crow mix. Har hørt noen kalle det butterfly mix, men jeg er usikker på om det er det samme, er det noen seilflygere her?
                Ellers finnes det mange kombinasjoner og varianter som jeg ikke vet hva man skal kalle. En kompis av meg som flyr mye seilfly sa en gang at det er ingenting som heter et "sensitivt" seilfly. Derfor gjør man hva man kan for å få skikkelig ror respons, spesielt for øvelser som hang racing (glemmer hva klassen heter). Et resultat av dette er at man også kjører flapsen innerst sammen med balanserorene under vanlig flyging, så da har du både flaperon og spoileron.

Hvis det er noen som lurer på spesielle ord og uttrykk, så foreslår jeg at de spør her på forumet, for det er tydeligvis mange som har peiling på aerodynamikk her, og som kan svare på slike spørsmål.
                Ellers fins det som Olle sier et utall av bøker om emnet, ikke alle er like greie for nybegynnere, men en kompis av meg kjøpte en bok i fjor som het "model arplane aerodynamics" eller noe i den dur. Jeg har selv bladd gjennom boka, og den er lettforståelig samtidig som den ikke forenkler ting ihjel. Hvis det er interessant, så kan jeg sikkert skaffe til veie ISBN nummer.

Comment

• Alfalfa
                  • Jul 2002
                  • 988

Jeg tipper det er denne boka her:

Har lest flere omtaler om den og den er vist meget bra!

ISBN-nummeret er: 1854861905

Måtte bare bestille....

www.tbecheapestbook.com lister opp flere bøker om modellfly som kan være veldig interessante!

Comment

• Mossie69
                    • Apr 2002
                    • 684

Hei,

jeg kommer litt sent inn i denne tråden her ser jeg...

Jeg har prøvd både flaperons og spoilerons på en modell. Forskjellen ligger i muligheten til å kontrollere modellen i lav hastighet og modellens tendens til tip-stall. Tip-stall betyr at en vinge msiter alt løft på vingespissen, noe som resulterer i en flikk til den siden og kan sende modellen i spinn. Modellen vil miste mye høyde før du gjenvinner kontrollen.

Kort fortalt vil en modell med flaperons ha større tendens til tip-stall og mindre respons fra rorene ved lav hastighet. Begge deler er ulemper i lav høyde.

En modell med spoilerons vil ha positiv balanserorskontroll i lav hastighet og mindre tendens til tip-stall.

Hvis du finner ut at du trenger å gå rundt kan du koble ut spoilerons og vingen flyr med en gang. Gjør du det med flaperons risikerer du at vingen er totalt stallet ut, og du går i bakken.

Men jeg er enig med Olle, sett opp modellen med flaperons og/eller spoilerons og test den i stor høyde. Da vet du hvordan den oppfører seg.
                    Anders Valland
                    Trondheim

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

"En Fowler-flaps er hengslet slik at den kan bevege seg bakover og øke vingearealet. Den kan også rotere nedover for å øke camber..."

Dette er definisjonen på Fowlerflapsen. En enkel singelslotted Fowlerflap er nettopp det vi ser et eksempel på på Antonoven, eller hva Motorboy? Faktisk et godt eksempel på hvordan man på enkleste vis kan lage singleslotted Fowlere på et modellfly: bruk Robart hengsler montert slik at hengslesentrum ligger et stykke under profilet! Se på dette bildet f.eks: http://www.glariosa.ch/images/moflgrmo/1040439IMG.JPG og du ser at hengslingen er genialt enkel og gir en flaps som fungerer langt mer effektivt enn en simpel trailingedge-hengslet flaps.

Her sees blant annet ei skisse av en dobbeltslotted Fowler... noen likheter med Antanoven??? http://homepage.mac.com/mikejames/rc...rc_setups.html Se at clouet er henslepunktet!

Med selv denne enkleste Fowlerflapsen øker ikke bare arealet og camber på vingen, men takket være sloten som åpner seg vil større del av luftstrømmen være laminær over bakerste delen av vingen (flapsen) selv ved store angrepsvinkler.

Pleym har allerede nevnt essensen med flaps: øke motstanden, øke løftet i lave hastigheter og svært viktig: lage en kraftig washout på vingen slik at piloten har kontroll over balanserorene (ytterst på vingen) selv om midtre delen av vingen steiler!!! Full strips flaps gjør at brutale tip-staller vil oppstå....

Så hva gjøre på dobbeltdekkere? Antonoven har jo balanseror ytterst på øvervingen for å beholde kontrollen i lave hastigheter mens midten av øvervingen og hele undervingen (som er kortere) kan sette flaps. På en Ultimate f.eks ville jeg aldri lage flaps, hva skal jeg med det??? Skulle det likevel forsøkes ville jeg gått for flaps på den ene vingen, undervingen for eksempel og prøvd dette i praksis. Vil sannsynligvis fungere bedre enn å sette flaps på begge vingene med fullstrips ror.

På mer moderne maskiner ser vi i dag utstrakt bruk av multislotted flaps. 737 har trippleslotted Fowlerflaps, en type som er mye brukt.

Seilfly trenger ikke være spesielt avanserte for å benytte kråkemix på vingene.. men det må være to ror og to servoer til hver vinge. Har brukt det en del selv og mixet rorene slik at både balanseror og flaps jobber som balanseror når det skal gå fort. Ved landing settes flapsdelen kraftig ned samtidig som balanserorene kjøres oppover. Resultatet er stor motstand, lite fart og full kontroll selv om flyet står nesten stille i lufta. Ofte brukes også luftbremser i denne konfigurasjonen, flyet kan parkeres på hangkanten og hoovres ned til landing.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
                        • Nov 2003
                        • 1566

Originally posted by joo
                        Dette er definisjonen på Fowlerflapsen. En enkel singelslotted Fowlerflap er nettopp det vi ser et eksempel på på Antonoven, eller hva Motorboy?
                        Her sees blant annet ei skisse av en dobbeltslotted Fowler... noen likheter med Antanoven???
                        Ikke rot sammen de to typer flapsene i samme flyet AN-2..

Definisjon på slotted flaps: http://naca.larc.nasa.gov/reports/1939/naca-tn-719/

Definisjon på fowler flaps: http://naca.larc.nasa.gov/reports/1938/naca-report-620/

Man kan ikke blande de 2 typer flapsene og Antonov AN-2 har slotted flaps, ikke fowler flaps som ifølge teksten:

First flown on August 31 1947, the An-2 entered production and service the following year. The unusual biplane configuration was chosen for its good takeoff performance, docile low speed handling and excellent climb rates, and the wings were fifted with leading edge slats and double slotted flaps, further improving performance, while power was supplied by a 745kW (1000hp) ASh-62 radial. Soviet production continued through until 1960, by which time a number of variants had been developed, including the base model An-2P, An-2S and -2M crop sprayers, An-2VA water bomber, An-2M floatplane and the An-2ZA high altitude meteorological research aircraft.
                        Teksten kopiert fra denne russisk hjemmesiden for AN-2: http://www.aeronautics.ru/an2.htm

Jens Eirik

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Tja... kanskje det er akkurat rote man skal... i noen tilfeller er to forskjellige ting det samme!
                          En Fowler ER en slotted flaps, men ikke nødvendigvis motsatt..
                          Sjekk http://www.netaxs.com/~mhmyers/Hear_...95.html#fowler og sammenlign igjen...
                          OK så kanskje det er doble sloter på ANtonov`en, ikke så lett å se men Fowler likevel.

Comment

• Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

Originally posted by joo
                            Tja... kanskje det er akkurat rote man skal... i noen tilfeller er to forskjellige ting det samme!
                            En Fowler ER en slotted flaps, men ikke nødvendigvis motsatt..
                            OK så kanskje det er doble sloter på ANtonov`en, ikke så lett å se men Fowler likevel.
                            Her har jeg fått e-mail fra An-2 eierenes flyklubben og her er den.

"Sendt: 29. desember 2003 05:44
                            Emne: Re: AN-2 flaps

Hello Jens...
                            AN-2 does not have Fowler flaps.
                            It has standard flaps on both upper and lower wings.
                            It also has aerodynamically activated slats on the leading edge of upper wing.
                            Ailerons on upper wing will droop when flaps are extended.

I hope this helps..

John
                            ========
                            "

Altså har An-2 ikke fowler flapser som det så ut på bildet http://www.netaxs.com/~mhmyers/Hear_...95.html#fowler . Leddpunktet er ikke på midten, leddet er på ytterste enden av disse bøyde fester på vingen. Leddene er festet direkte på flapsene.

Her er en haug av nærfotoer av An-2 så dere kan se detaljer på flapser.
                            http://home.hiwaay.net/~jlwebs/an2welcome.html

Jens Eirik

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Hauuuuu... hengslinga så jo helt lik ut som den på Fieseler Storch, men så feil kan man ta. Litt vanskelig å se hengslepunktet.
                              Her: http://www.piteraq.dk/flight/storch.html er litt om Storch`en, verdt å merke seg at på den så kom balanserorene ned når flapsen passerte 20 grader setting.
                              Så like, men likevel forskjellige...

Comment

• Motorboy
                                • Nov 2003
                                • 1566

Originally posted by joo
                                Hauuuuu... hengslinga så jo helt lik ut som den på Fieseler Storch, men så feil kan man ta. Litt vanskelig å se hengslepunktet.
                                Her er det bedre forklart på typer av flapsene:

Fieseler har ikke fowler, altså er det slotted flapser.
                                Fowler gjør at den øker vingeareal, det vises ikke på begge An-2 og Fieseler flapsene enten flapsene er nede eller oppe, altså er begge utstyrt med slotted flapser.

litt om Storch`en, verdt å merke seg at på den så kom balanserorene ned når flapsen passerte 20 grader setting.

Det samme gjør An-2 med øvre balanserorene.

Litt vanskelig å se hengslepunktet.

Hengslepunktet er så klar og synlig på An-2. Det samme ville Fieseler ha samme måte med hengsling. Som klart øker ikke arealet når flapsene er satt på.. Det ser du på hvordan Slotted flapser ser ut på bildene.

Jens Eirik

Comment

Working...