Unconfigured Ad

Collapse

Fly eller Bygge?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Fly eller Bygge?

Nå om vinteren er det jo byggesesong, men noen liker å bygge hele året.
    Før de er ferdige med det første flyet (helikopteret) har de allerede begynt
    på ett nytt. Så kommer de ut på stripa en kjelden gang tar opp det vakre flyet som de har bygget på så lenge, lar det stå en stund føt de tar av, så alle kan beundre mesterverket, så fyller de tanken, berer forsiktig flyet ut på stripa, tar av, flyr noen runder over stripa for så å lande og pusse det vakkre flyet i en time til det glinnser, så pakker man det forsiktig inn i maddrasser og trekk, og alt som måtte være for å beskytte flyet.
    Derretter tar de turen hjem for å begynne med ett nytt prosjekt.

PS. Jeg mener for all del ikke å henge ut noen.

Det jeg egentlig vill fram til er hva dere liker best: Bygge eller Fly?
    Jeg for min del liker klart best å fly, kjøper helst ARF, men det kan ofte være morro å sitte med en eske full av små deler som sakte, men sikkert blir ett fly!
    2
    Bygge
    0.00%
    0
    Fly
    100.00%
    2
    Begge deler
    0.00%
    0
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Får svare som Ole Brum - ja takk begge deler.

Bygging er spennende og det er en god følelse å få det ferdig og prøve det ut i luften. Men uansett så synes jeg flyging er enda bedre - det er her du utvikler ferdigheter og kan få adrenalinkicket som du ikke får med å bygge.

Jeg tror at modellhobby er "i vinden" igjen på grunn av ARF. Flyklar på ca 10 timer er noe selv en stresset arbeidstaker/familiemann kan greie i motsetning til 100 timer som du må stjele fra fritiden som allerede er mer en fullsatt.

Det andre er at ikke alle har ett hobbyrom, slik at et byggeprosjekt ikke uten videre kan ligge fremme til du får lyst til å lime igjen.

Konklusjonen må bli at bygge er bra men å fly er best.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Ordentlig byggesett er gøy! Nettopp startet med en ny flishaug
      Og nettopp hengt en flyklar PT-19 på veggen, ferdig bygd med radio og ny motor i. Blir neppe fløyet på lenge...
      Flere flishauger (byggesett) i skapet som jeg gleder meg til å bygge sammen og trekke.
      4 hele flyklare fly som er i drift står nede i gangen, og et par elektromodeller er ferdige til vinterbruk.

Ja, bygge masse nu og så fly og fly og fly fra februar og utover. Og holde i orden dem som brukes.

Som med MC er det godt at det er sesong og ikkesesong, hver tid sin del av hobbyen.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

Kan dette være noe for den som liker å bygge, men ikke for lenge: http://no.rcmodeller.net/content.asp?showAdvId=155

Hadde en Super Hots for noen år tilbake. Uvanlig enkel og kjapp å bygge.

Comment

• Godseieren
          • Apr 2003
          • 296

Enig med Ole Brum og Superstar40,begge deler.Det fine med ARF er å se et flott fly i butikken og vite at hvis jeg kjøper det kan jeg ha det i luften neste helg. Men ingenting er som å komme på stripa med et fly du har lagt sjela di i,med ordentlig finish og det hele,og ta en jomfrutur som avsluttes med en silkemyk landing.Det gir en helt annen følelse enn å komme med en ARF.Men ikke alle er like flinke til å bygge, eller liker å bygge, eller har tid.Da er en ARF perfekt! Selv hardbarka selvbyggere tyr til ARF hvis de kræsjer kronjuvelen midtsommers, og står der uten fly!
          Ja takk, begge deler!
          Mvh
          Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Flue
            • Oct 2003
            • 902

Jeg må si meg enig der. Det er en HELT annen følelse å komme med ett fly som du har bygget ut av "flishauger" enn et ARF, jeg føler også at man da tar bedre vare på flyet. På ARF gjør det liksom ikke så mye hvis jeg kommer til å få en liten rift i trekket eller en liten bulk.
            Men når man først har blitt så glad i ett fly man har lagt hele sin sjel i bygge er det også litt vanskelig å selge det.
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

olle: tenker du på Hots?? Har sett èn Hots i lufta, og den var som ei rusa humle. OK, var nok eieren som ikke beherska sakene, men utrolig åssen inntrykk det gjør: skal aldri ha en hots.
              Godseieren: jomfrutur med silkemyk landing? Har du så lite førstetursskjelving at du kan silkelande??? Hauuuu

Det rare er at dem som er aller mest glad i å bygge (skalafolket) ofte ikke behersker stikkene noe særlig.. eller kanskje det ikke er så rart?

Comment

• olle
                • May 2002
                • 708

Har sett èn Hots i lufta, og den var som ei rusa humle. OK, var nok eieren som ikke beherska sakene
                Sikker på at det var modellen og ikke piloten som var rusa? Hadde ikke stukket nesa for langt ned i donken da? Han måtte jo være full i både hode,bein og begge arma for å ikke mestre den.
                Hadde som sagt en Super Hots rundt -90 (forrige århundre) og den fløy som en kanin med blylodd i rompa. Dvs dønn stabil men likevel utrolig skvetten (responsiv). Var eier nr.2 og solgte den videre til neste etter en stund. Hvor den ble av vet jeg ikke, men hvis den fortsatt eksisterer og jeg kommer over den, hadde jeg gladelig kjøpt den tilbake i dag.
                Hotsserien som består av en rekke spesielle modeller fra rundt meteren til nesten 2,5 m konstruert av Dan Santich tidl. redaktør av RCM og sjefdesigner for en av de store USA leverandørene (husker ikke hvem).
                Dette er hva de mener på www.rcuniverse.com (ser ut som alle er enige):
                Today SuperHots kits (60 sized) go for high dollars whenever they come available and many people who've flown them swear by them as the best sport plane ever.

Comment

• Godseieren
                  • Apr 2003
                  • 296

Godseieren: jomfrutur med silkemyk landing? Har du så lite førstetursskjelving at du kan silkelande??? Hauuuu
                  OK.Jeg skal innrømme at det bare har hent EN gang(Goldberg Ultimate),men gøy var det!
                  Mvh
                  Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Joda olle, tror ikke flyveren var særlig flink, har hørt mye skryt om hotsene Typisk mer rorutslag enn bra..?

Høres bra ut det der Godseieren!! Holder nemlig på med en Goldberg Ultimate nu, en vinge og haleflatene er ferdige. I kveld er nok den andre vingen ferdig spantet håper jeg. Et fly jeg har gledet meg til i mange år.

Bygger et annet fly på stua samtidig, når deler står til tørk på Ultimaten hopper jeg over på det andre prosjektet. Skal ikke mangle fly til våren..

Comment

• MicroMac
                      • Jan 2003
                      • 632

Originally posted by Godseieren
                      OK.Jeg skal innrømme at det bare har hent EN gang(Goldberg Ultimate),men gøy var det!
                      Jomfruturer er felslege saker ja. Enten det er nybygg ARF kjøpt brukt eller etter store reperasjoner. Blodpumpa har omtrent samme turtall som motoren, bena er som gele, og hadde jeg fått ett garnnøste og ett par strikkepinner i henda så hadde genseren vært ferdig på noen få minutter.Når endelig modellen har truffet moder jord igjen på den eller eller andre måten....så bør helst kaffekoppen gripes med begge hender for ikke og søle over ett større område
                      mvh MM

Comment

• Vingemutteren
                        • Jul 2002
                        • 2421

En liten ting med Ultimaten (for ett hærligt fly forresten, er skikkelig misunnelig ) Husk at når du drar av gassen så stopper flyet nesten opp i lufta så ha power på helt til du er klar til å sette hjula nepå. Hvis ikke får du fort testet styrken på understellet.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Joda Vingemutteren, skal nok ta det litt piano til jeg ser hvordan fuglen flyr. I byggeanvisningen står det forresten at den bremser mye på grunn av stort frontareal, men at den likevel seiler bedre enn en del andre dobbeltdekkere. Lurer på hvordan skjelven skal være foran jomfruturen med den??
                          Dette er faktisk min første "ordentlige" dobbeltdekker på tross av at det nærmer seg byggnummer 60 for min del Flyr den så bra som jeg hører så mange andre skryter av og som jeg har sett selv så er det rart at den ikke er å få tak i lenger... har jo en legendestatus skjønner jeg.

Comment

• affa
                            Administrator
                            • Jul 2002
                            • 5877

Har min liggende treferdig, tror aldri jeg blir ferdig med den. Kanskje jeg skal la den ligge så den får skikkelig legendestatus ?

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Selge affa, selge???

Comment

Working...