Unconfigured Ad

Collapse

Hvor finner jeg 9 pin computer connector?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _marius
    • Jun 2004
    • 271

Hvor finner jeg 9 pin computer connector?

Leter etter noe tilsvarende på bildet. Foreløpig har jeg kun klart å søke fram butikker i USA som selger dette i løsvekt. Noen som vet om noe nærmere?

Skal bruke disse til overgangen mellom vinge og flykropp i et nytt fly jeg planlegger. På den måten slipper man lett unna rigging og kobling mellom servoer.
    Attached Files
    Marius
  • sjaa
    • Feb 2006
    • 601

Det er også et godt alternativ å bruke 6pin MPX kontakter til dette.
    Mange som selge disse i norge.

Skal du ha 9pins har jeg hørt at man bør kjøpe "gold plated" da en del av de billigere kan være av litt ymse kvalitet.
    Last edited by sjaa; 07-09-07, 07:28.
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

9-pin som på bildet kan f.eks. kjøpes på Clas Ohlson

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Jeg foretrekker 5 og 6-pin MPX connectorer. 6-pin som sjaa linka, men også de flate 5-pins sakene som er svært enkle å koble sammen.
        Der jeg har D-Sub HD (9-pin) bruker jeg IKKE typen som loddes, men skyte-typen og tilhørende verktøy. Har skutt på noen 1000 D-Duber, og nekter å bruke andre enn den som Elfa leverer, noen billige saker er skikkelig ræl. Men det gjelder bruk på utstyr der man er avhengig av at kontaktene sitter skikkelig sammen, bak på uniter i rack. På en modell vil kontaktene ikke kunne løsne hvis begge er fast monterte...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• ehaga
          • Feb 2005
          • 1173

Du kan nok gå til en hvilken som helst databutikk.
          - Erik -

------------------------------------------
          Logo 600SX + 6003D
          Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• _marius
            • Jun 2004
            • 271

Takk for svar! Nå skal jeg nok finne noe. På nettsidene til diverse norske bedrifter (komplett, clas ohlson elkjøp osv) fant jeg kun datakabler og ikke selve pluggene.

Så at pluggene kostet under 0,5 $ i USA, men til gjengjeld var frakten 10-20 $. I Norge koster vel pluggen 20 $, men så blir frakten gratis hvis man henter selv.

Tror det er en del spennende her også: http://www1.conrad.de/scripts/wgate/...&scrwidth=1280

...men det blir jo håpløst når man ikke vet hvilke ord man skal bruke til søking! Får finne en ordbok.
            Marius

Comment

• _marius
              • Jun 2004
              • 271

Bonusspørsmål - hvordan lodder man?

Ehm...Jeg har ikke brukt slike plugger før så jeg har ikke helt kontroll.

En servo ledning består av tre ledninger - f.eks gul, rød og sort. Lys har vel to ledninger.

En 9 pin computer connector har 9 pinner som på bildet.

* Betyr det at pluggen kan ta i mot 3 servoer ( 3x3 ledninger)?

* Hva hvis jeg skal ha 2-3 servoer i en vinge (flaps, balanse og navigasjonslys), landingslys og navigasjonslys? Bruker jeg da en 15 pin computer connector?
              Flapsservo: 3 ledninger
              Balanseservo: 3 ledninger
              Landingslys: 2 ledninger
              Servo for å betjene landingslys (viktig å kunne vippe dette opp og ned i vingen!!): 3 ledninger
              Navigasjonslys: 2 ledninger

* Er det bare å velge hvilke pins man lodder på så lenge man lodder tilsvarende på female og male pluggen? F. eks gul kabel på pin 1, rød kabel på pin 2 og sort kabel på pin 3 osv.
              Attached Files
              Marius

Comment

• rofla
                • Nov 2006
                • 170

Du klarer deg med 9-pins til alt det. + og jord er felles for alle 3 servoer, så du trenger bare 5 pinner til 3 servoer. Da har du 4 igjen til lys (som sannsynligvis også har enten + eller - felles?)

Comment

• _marius
                  • Jun 2004
                  • 271

Ok! Elektronikk er ikke min sterke side så her er jeg på tynn is!

Venter på en 1:5 Howard DGA 15 fra Don Smith plans. Kjedelig å gjøre dette feil når tiden kommer.

Er det noen som har nærbilder av en slik kobling som viser dette med pluss, minus og jord?
                  Marius

Comment

• rofla
                    • Nov 2006
                    • 170

Du kan legge de forskjellige lederne som du vil, bare du gjør det likt på alle(pass på speilvendingen av hun og hann). Normalt på datakontakter er at jord (-) ligger på pin 1. Signaljord ligger på pin 7 på RS232. Dette trenger du ikke å ta hensyn til, bare du kobler alle likt. Lykke til.

Mvh
                    Rolf

Comment

Working...