Jeg har nettop kjøpt Black Horse Extra 300s og en Rossi 53. Har lest en del på forumet om viktigheten med kjøling og mengden av denne. Trenger noen tips til utforming av kjølehull i cowlingen min, ønsker at det skal se så pent ut som mulig, gjerne bilder.
Unconfigured Ad
Collapse
Motorcowling Extra 300s
Collapse
X
-
Tags: None
-
God morgen!
Det viktigste å tenke på mhp. kjøling er at det skal masse lust inn, men all den luften skal UT også-Det høres kanskje litt banalt ut, men det er mange som glemmer dette....
En grei tommelfingerregel er at åpning for luft UT skal være dobbelt så stor som åpning for luft INN. Åpningen for luft INN er som regel spikra på de fleste modeller
Nå kjenner jeg ikke til Black Horse sin Extra, men den likner sikkert litt på andre Extraer
I så fall har du to inntak i forkant av cowlingen, og muligens ei lita glippe på undersiden av cowlingen (laget for eksos-uttak e.l.).
Mitt beste tips er å frese ut så mye du synes er "pent" på undersiden. Husk at dette hullet skal være minimum dobbelt så stort i areal som begge hullene forerst i cowlingen til sammen. Hent frem dremelen! -Og husk og lage runde fine utkapp- Da slipper du at cowlingen sprekker opp!
Jeg har en del bilder som viser dette tror jeg, men ikke av Extraen.. (Jeg har faktisk ALDRI eid en!!)
Mvh.
AudunAudun Thinn
Anonyme Dobbeltdekkeroholikere -
Takk for svaret. Ser du kommer fra Vestby, vet du om det er noen mulighet for fortsatt flyging på Årungen? eventuelt andre plasser før Haver er snøfri?
Align T-Rex 450
Fizza elektrofly
JR 9xIIComment
-
Er for tiden i Mandal, men håper Årungen er "flybar" nå til helgen, for jeg har en del ting jeg må få testet før Fagernes 25-28.mars......
Fikk ikke flydd forrige helg grunnet snø, regn og stiv kuling
Vanlige tegnet på at Årungen ikke er flybar er når flere enn en pilot går gjennom isen nær land på en dag..... DA pleier jeg å gi megAudun Thinn
Anonyme DobbeltdekkeroholikereComment
-
Comment
-
Det så da ut som en fortreffelig finish
Her kan man jo se at det er masse luft som går inn, men ikke så mye som forsvinner ut... da kommer det ikke noe inn heller
Du kan trøste deg med at hull under cowlingen ikke er sååå synlig!
Dersom du skal ha en Paulsenpotte inn der, så går det an å lage en in-cowl variant. bare husk på at det skal 25-28cm rør mellom motoren og potta! (Litt mindre dersom det er en masse bend og krumspring).
Blir vidunderet å se på Fagernes?? I så fall gleder jeg megAudun Thinn
Anonyme DobbeltdekkeroholikereComment
-
Finishen virker bra den, men tror ikke jeg skal ut å prøve det i lufta med det første. Jeg er nybegynner og flyr en Araising star trainer, men må ha en modell nr.2 som jeg kan fikle med. Jeg skal fly LENGE med traineren før jeg prøver meg på Extra`n. :PAlign T-Rex 450
Fizza elektrofly
JR 9xIIComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment