Unconfigured Ad

Collapse

Motorcowling Extra 300s

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Extra 300s
    • Mar 2004
    • 274

    #1

    Motorcowling Extra 300s

    Jeg har nettop kjøpt Black Horse Extra 300s og en Rossi 53. Har lest en del på forumet om viktigheten med kjøling og mengden av denne. Trenger noen tips til utforming av kjølehull i cowlingen min, ønsker at det skal se så pent ut som mulig, gjerne bilder.
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII
  • Thinnthinn
    • Sep 2002
    • 1172

    #2
    God morgen!
    Det viktigste å tenke på mhp. kjøling er at det skal masse lust inn, men all den luften skal UT også -Det høres kanskje litt banalt ut, men det er mange som glemmer dette....
    En grei tommelfingerregel er at åpning for luft UT skal være dobbelt så stor som åpning for luft INN. Åpningen for luft INN er som regel spikra på de fleste modeller
    Nå kjenner jeg ikke til Black Horse sin Extra, men den likner sikkert litt på andre Extraer
    I så fall har du to inntak i forkant av cowlingen, og muligens ei lita glippe på undersiden av cowlingen (laget for eksos-uttak e.l.).
    Mitt beste tips er å frese ut så mye du synes er "pent" på undersiden. Husk at dette hullet skal være minimum dobbelt så stort i areal som begge hullene forerst i cowlingen til sammen. Hent frem dremelen! -Og husk og lage runde fine utkapp - Da slipper du at cowlingen sprekker opp!

    Jeg har en del bilder som viser dette tror jeg, men ikke av Extraen.. (Jeg har faktisk ALDRI eid en!!)

    Mvh.
    Audun
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

    Comment

    • Extra 300s
      • Mar 2004
      • 274

      #3
      Takk for svaret . Ser du kommer fra Vestby, vet du om det er noen mulighet for fortsatt flyging på Årungen? eventuelt andre plasser før Haver er snøfri?
      Align T-Rex 450
      Fizza elektrofly
      JR 9xII

      Comment

      • Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

        #4
        Er for tiden i Mandal, men håper Årungen er "flybar" nå til helgen, for jeg har en del ting jeg må få testet før Fagernes 25-28.mars......
        Fikk ikke flydd forrige helg grunnet snø, regn og stiv kuling

        Vanlige tegnet på at Årungen ikke er flybar er når flere enn en pilot går gjennom isen nær land på en dag..... DA pleier jeg å gi meg
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment

        • Extra 300s
          • Mar 2004
          • 274

          #5
          Her er bilde av cowlingen min, skal montere en 53 Rossi med paulsen potte, må vel ta vekk en del av cowlingen da.
          Attached Files
          Align T-Rex 450
          Fizza elektrofly
          JR 9xII

          Comment

          • Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

            #6
            Det så da ut som en fortreffelig finish
            Her kan man jo se at det er masse luft som går inn, men ikke så mye som forsvinner ut... da kommer det ikke noe inn heller
            Du kan trøste deg med at hull under cowlingen ikke er sååå synlig!

            Dersom du skal ha en Paulsenpotte inn der, så går det an å lage en in-cowl variant. bare husk på at det skal 25-28cm rør mellom motoren og potta! (Litt mindre dersom det er en masse bend og krumspring).

            Blir vidunderet å se på Fagernes?? I så fall gleder jeg meg
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment

            • Extra 300s
              • Mar 2004
              • 274

              #7
              Finishen virker bra den, men tror ikke jeg skal ut å prøve det i lufta med det første. Jeg er nybegynner og flyr en Araising star trainer, men må ha en modell nr.2 som jeg kan fikle med. Jeg skal fly LENGE med traineren før jeg prøver meg på Extra`n. :P
              Align T-Rex 450
              Fizza elektrofly
              JR 9xII

              Comment

              Working...