Unconfigured Ad

Collapse

ASP .30 firetakt er slitsom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shrek
    • May 2007
    • 441

ASP .30 firetakt er slitsom

Noen klagde på kjedelige og repetivive diskusjoner her.

Hva med en brainstorm på et problem jeg har. ASP sin minste firetaktsmotor, 0.26, 0.30 eller noe sånt. Ca 5 cc.

Jeg får den til å gå fint, men etter litt flyging så vil den ikke gå på full gass. Trottler ned til litt over halv og den kommer seg igjen.

Den er veldig følsom på dysenåla. Det ble bedre etter at jeg polerte nåla (bort med all sort-eloksering, og et lite aluminium-fragment hadde tom satt seg fast på nåla bare for å gjøre det helt umulig å få stabil instilling. Dette er blitt bedre, men allikevel så mister den kraften ganske fort etter takeoff ved full gass.

Landinger for å justere nåla har gitt variable resultater, spesielt ettersom modellen stort sett ender opp med nose-dive. Stort sett ser det ut til at man mister effekt uansett hvordan man stiller nåla. Rikt eller tynt...

Motoren er riktignok knapt innkjørt og innkjøringen var ikke den beste, men allikevel.

Modellen er en bi-fly 25, og tanken er ganske høyt plassert (men allikevel litt lavt i forhold til dysa) Det kan da ikke være så kritisk.

Leste nettopp om hvordan størknet castor kan gi problemer fordi den blir klissete ved varm motor (måtte visst det for 20 år siden når jeg plagdes som verst med slikt)
    Kan det være at den bør rengjøres i frostvæske? Nye motoren, og alt... Kanskje den har ligget på hylla i 3 år...

Jeg trenger ikke noen tips om at OS er resepten på problemfritt motorhold. Jeg er klar over det. Derfor kjøpte jeg en OS FS 40 samtidig. Men jeg ville gi ASP en sjanse. Har hatt mye gøy med billige ASP før.

Noen tips?

Ah. Fuel er standard firetakt fra SmallSize (JP Gordon eller noe sånt?)
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf
  • Jøllsrud
    • Oct 2007
    • 469

Jeg har aldri hatt ASP 4-takt selv, men veit mange sier de skal kjøres inn ganske lenge før de er greie å ha med å gjøre. Så funker kanskje å ta tia til hjelp?

Comment

• -GAS-
      • Jun 2007
      • 1323

Ahh.... enda en som sliter med denne motoren! Jeg har hatt tre sånne, da SC30fs (samme motor) Alle tre gikk kjempefint til de ble innkjørt, den tredje motoren har jeg fortsatt og har bestemt meg for at jeg skal få den til. Motorene mine har oppført seg helt merkverdig.... kan gå så fint på tomgang, mellomregister og fullt turtall... helt til den bestemmer seg for å si BRRRRRAHHHH og bare bråstopper. Høres ut som den fortenner altfor mye.

Jeg tror at problemet kan ligge i for mye kompresjon siden de blir verre etter at de har blitt innkjørt, dette var et problem mange av SC motorene hadde i sin barndom. Da kjøpte vi en eller to toppakninger og de-kompa motorene, gikk som noen klokker etterpå. Alternativet kan være fuel med mindre nitro, men småmotorene liker jo litt nitro for å holde en stabil gange.

Jeg har ikke noe fly til motoren min nå, så det eneste rådet jeg kan gi er å få tak i en pakning eller to og se hva som skjer. Hvis du vil prøve dette så husk å justere ventilene etterpå
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

Comment

• Shrek
        • May 2007
        • 441

Originally posted by Christen
        Ahh.... enda en som sliter med denne motoren! Jeg har hatt tre sånne, da SC30fs (samme motor) Alle tre gikk kjempefint til de ble innkjørt, den tredje motoren har jeg fortsatt og har bestemt meg for at jeg skal få den til.
        Takk for de trøstende ord! Det virker fornuftig, det er egentlig rart jeg ikke tenkte på det. (Men jeg var plaget med ventilene ei stund, siden låsemutteren på den ene ventilen løsnet og falt av på en av de tidlige turene (Og ja, den var hakkemat når den ble tatt ut derfra))

Jeg har sendt en forespørsel til elefun som leverte motoren. Kanskje de har noen tips til fuel/plugg kombo som virker. Har egentlig pensjonert flyet, siden det er så vakkert som pynt i stua og jeg ikke har hjerte til å skade det, men jeg tror jeg må få motoren til å gå ordentlig først før jeg er fornøyd...

Noen tips til en passende dobbeldekker ARF til denne motoren?
        MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
        MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

Comment

• Genic
          • Aug 2005
          • 329

Tiger Moth?

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Har ikke kjenskap til akuratt den motorn. men en sc80 4t. den hadde det md å plutselig bråstoppe i lufta. men med en litt større propell som da gir litt mre svinghjulseffekt ble den bra. uten at jeg kan si om det hjelper. men kan jo være vert å prøve
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• Shrek
              • May 2007
              • 441

Fant noe info her:

http://www.rcuniverse.com/forum/m_70...tm.htm#7063820

"Two-stroke glow engines are funny creatures when it comes to compression ratios.

Most ASP (Asian) engines were designed to run well on 0 to 5% nitromethane. These engines already come with fairly high compression right out of the box.

Because of the left over combustion products remaining in the two-stroke's cylinder after a power stroke, the new charge is diluted, lowering its octane rating, so to speak. This can lead to preignition if the nitro is too high, the prop load is too great, the glow plug is too hot or the compression ratio is too high. This is unlike a four-stroke glow engine which has a mostly fresh charge to work with. Not that this does not happen with a four-stroke glow engine, it does, but usually at a bit higher compression ratio than that which is best for the equivalent two-stroke glow engine.

In 1966 I was stationed at Luke AFB in Arizona, USA. I had just purchased a new Enya .29 TV (just had to have that pretty engine) that came with a high compression cylinder head. My roots were some small glow engines, but mostly automotive engines as I worked as a mechanic before joining the USAF. The first thing that I did was pop the low compression head off and plop the high compression head on. After all, that's what we did with the old flathead Ford V-8 engines when we wanted more power.

To add insult to injur, I proceeded to burn-in (not break-in) my Enya with a fresh gallon of Fox Missile Mist. You should have heard and smelled the awful protests by the engine. Oddly enough (back then) the compression did not increased as I ran the engine, but instead it decreased rather rapidly. It wasn't until a good while later that I learned that I had ruined my brand new engine by over compressing it and then running 25% nitro fuel through it. Fortunately, I replaced the piston and cylinder with new units and it ran just fine afterward a good break-in burning Fox Super Fuel (5% nitro/25% castor oil lube). Live and learn. <G>

Ed Cregger "

Comment

• -GAS-
                • Jun 2007
                • 1323

Originally posted by Genic
                Jeg har bygd en sånn for en kompis (rød og sølv) var den, det er et av de bedre arf settene jeg har vært borti

Ser ut som at den misstanken jeg hadde til for mye komp er en realitet, fuel med mindre nitro og kaldere plugg er et ikke tema for denne motoren så jeg tipper at en eller to pakninger vil gjøre susen jeg.
                Christen
                http://jetsofnorway.com/

Comment

• opa
                  • Jan 2007
                  • 717

har nesten samme problemet med min o.s. fl-70. men når jeg ruser den på bakken går den som ei klokke, men med en gang hjulene tar av fra bakken (er ikke tull) så detter den ned ganske mye på turtall, den går bra i lufta på tomgang/halv gass, hvis jeg holder full gass når jeg tar blender roll ol. så begynner motoren og "hoppe" på throttle blir nesten sånn: iiiiooooooiiiiiioooooiiiiiiooooooiiiiiiooo, mens jeg tumbler, tar den u av manøveren og den stopper og "hoppe"... snåle greier
                  Joakim L. T. 94-Modell
                  ---------------------------------------------------
                  Aeroworks - Extra 300
                  Extreme Flight - Yak 54E Profile
                  Crrc-Pro GF26I
                  EG - Yak 54 26cc
                  Kyosho - Edge 540 .50
                  C Goldberg - Cub med flottører
                  OMP - Katana V2

those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

Comment

Working...