Unconfigured Ad

Collapse

Kamerafly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Kamerafly?

Etter å ha blitt spurt om å ta bilder av hus og områder fra overraskende mange i nærområdet leter jeg nå etter følgende fly:
    * Et fly som kan løfte ca 1,5 kg ekstra vekt under buken uten at det går veldig mye ut over flyegenskapene.
    * Gjerne elektro pusher-konfigurasjon for minimalt med vibrasjoner og problemer med propellen i linsen.
    * Må fly SAKTE!
    *Utseende bryr jeg meg ikke om på dette, trenger ikke engang se ut som et fly, bare det funker til formålet som altså er å ta bilder og video fra luften.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb
  • Trolllet
    • Apr 2008
    • 167

Du er klar over at det er strengt forbudt å gjøre opptak fra lufta uten særskilt godkjenning?

Det er ikke nok med sikkerhetsklarering fra Forsvaret. Det er NSM som gir denne klareringen. Jeg har selv jobbet med min egen klarering i over ett år nå.

Du har en millitær installasjon i nærheten, og blir du tatt for ulovlige opptak kommer nok reaksjonene fra myndighetene tenker jeg.

Comment

• jeeeeeeright
      • Mar 2008
      • 1052

Men i alle dager...
      Er dette fakta?
      Kan jeg ikke feste et digitalkamera eller en camcorder under magen på et modellfly med begrenset rekkevidde og flytid og ta bilder over privat grunn (blir selvsagt noe annet om jeg drar flyet opp til 1000-1500 meter og tar høyoppløste bilder av radaranlegget på Himmeltinden)?

Brukte jo mobitelefonen festet med gummistrikk på Wilgaen min i fjor sommer...
      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Trolllet
        • Apr 2008
        • 167

Ikke lovlig okkesom............

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Nå skal det vel ikke så mye til for å få den godkjenninga heller såvidt jeg har fått høre.

Eller så kan man gjøre som alle andre, og late som ingen ting. Skulle overraske meg stort om politiet velger å bruke store ressurser på å jakte på folk som tar bilder av seg selv eller sin egen eiendom fra lufta.

Comment

• ErlendM
            • Jun 2006
            • 631

Det er sikkert tilfelle - men det er nok noe som henger igjen etter den kalde krigen.
            Et slikt forbud har jo ingen hensikt og er helt umulig for myndighetene å håndheve overhodet. Og hva er vitsen? Med Google Earth, Gule Sider og mange kommuers egne karttjenester kan du jo zoome inn på forsvarsinstallasjoner og andre viktige samfunnsinteresser alt du måtte ønske.

Et søk på Gule Sider på "Regjeringskvartalet" gir deg følgende flotte bilde:

http://www.gulesider.no/kart/index.c...=a_10000000089

Tilsvarende søk på adressen i Google Earth gir også plassering av mange departementer og direktorater jeg ikke engang spurte om - de bare dukket opp på bildet.

Bergenskart.no gir deg flotte flyfoto av marinebasen på Haakonsvern.

Hvem som helst kan med letthet utstyre modellfly med videokamera og ta sylskarpe bilder av hva de måtte ønske - uten at myndighetene har noen som helst sjanse til å stoppe dem. Ta et søk på YOuTube og se hvor mange filmer tatt fra modellfly du finner fra Norge. Ikke så rent få.

Loven finnes sikkert - men det er nok en av mange lover som er moden for pensjonering og som ikke henger med i tiden.
            Erlend Moen
            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• Trolllet
              • Apr 2008
              • 167

Godkjenningen er en god del strengere enn å bli sikkerhetsklarert til hemmelig hos Forsvaret. Tro meg. Jeg har vært gjennom begge deler. Prosessen frem til godkjenning er heller ikke lik hos de to godkjenningsinstansene.
              Erlend M: Google og Gule sider er retusjert. Det blir ikke dine foto og video.

Loven ble sist oppdatert i 1997, så jeg tror ikke den er så veldig gammel i forhold til mange andre lover vi har. Men for all del du velger selv hvilke lover du vil følge og ikke følge. Du bryter f.eks. fartsgrensen med bilen på eget ansvar...
              Last edited by Trolllet; 03-04-08, 10:09.

Comment

• ErlendM
                • Jun 2006
                • 631

Originally posted by Trolllet
                Erlend M: Google og Gule sider er retusjert. Det blir ikke dine foto og video.
                Bildet jeg viste til fra Regjeringskvartalet er ikke retusjert. Bildet av Haakonsvern som finnes på Bergenskart.no er på ingen måter retusjert. Her ligger det marinefartøy på rekke og rad. Bildet av Ørland Hovedflystasjon fra Google Earth er sylskarpt - sammen med litt lokal rekognosering er det lett å finne ting der også. Det vil ikke være noe problem for de som har urent mel i posen å bruke disse nettbaserte kartene til planlegging av ulovligheter.

Jeg ser jo at loven finnes, selv om den kan oppfattes litt vagt på enkelte punkter.

Det står: "Det er forbudt for enhver å ta luftfotografier eller gjøre opptak med luftbårne sensorsystemer av områder, anlegg eller objekter hvor Forsvarets overkommando har fastsatt restriksjoner for slik fotografering mv. ". Altså: Det er ikke forbudt å filme overalt - kun der hvor FO har bestemt (hvor er det?).

Andre interessante ting er at det er forbudt å foreta opptak fra luften med sensorsystemer som f.eks. måler infrarød stråling og magnetfelter. Dette brukes jo av de fleste større elektrisitetsverk innimellom for å finne feil på høyspentlinjer. De flyr da lavt over linjene med helikopter med IR-kamera, varmesøkende kamera og sensorer som oppfanger radiobølger fra dårlige isolatorer mm. Dette er da heller ikke lov - i utgangspunktet.

Jeg synes dette var så interessant at jeg sendte en mail til FO for å få en reaksjon derfra på hvordan de forholder seg til realitetene i dag. Skal bli spennende å se hva de svarer - om de svarer.
                Erlend Moen
                Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Du må poste et evt svar her hvis/når du får det. Ellers har jeg nettopp snakket med teknisk etat og Avinor lokalt, og så lenge jeg holdt meg langt unna (ikke nærmere spelifisert) den lokale flyplassen var det ingen begrensninger hos dem om hvor man kunne eller ikke kunne drive med både modellflyging og fotografering.

Er det noen som har forslag til et fly jeg da eventuelt kan gjøre meg til kjeltring med da?
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Trolllet
                    • Apr 2008
                    • 167

Sikkert en god ide å kontakte FO. Skal bli spennende å høre hva de svarer.

Men jeg tror der må kontakte NSM (nasjonal sikkerhetsmyndighet) for å få et godt svar. Det er ikke Avinor, kommunen eller FO som forvalter den gjeldende loven

Comment

• jeeeeeeright
                      • Mar 2008
                      • 1052

Dette er jo helt sinnsykt!
                      De har faktisk en egen person hos NSM som forvalter dette. Han satt dessverre i et møte fram til klokken 15.00, men har fått direktenummer (67 86 41 54) som han kan kontaktes på hvis det er flere som vil ha denne tillatelsen.

Mangler bare forslag til fly nå. Ser ut til at tillatelsen kan gå i boks

Her er en webside med forkalringer og søknadssjema:
                      Last edited by jeeeeeeright; 03-04-08, 13:01. Reason: satte inn tips om webside
                      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• opa
                        • Jan 2007
                        • 717

snåle greier, men

multiplex har et film/bildefly: http://www.modelspot.com/mpx/movie.htm
                        Last edited by opa; 03-04-08, 13:54.
                        Joakim L. T. 94-Modell
                        ---------------------------------------------------
                        Aeroworks - Extra 300
                        Extreme Flight - Yak 54E Profile
                        Crrc-Pro GF26I
                        EG - Yak 54 26cc
                        Kyosho - Edge 540 .50
                        C Goldberg - Cub med flottører
                        OMP - Katana V2

those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

Comment

• jab
                          • May 2007
                          • 407

Det er også ulovlig å bryte fartsgrensen, sykle uten hjelm, kaste søppel/sneiper i gaten og fise på bussen. Så lenge du ikke driver kommersielt og holder deg langt unna flyplasser og militære soner, så har nok politiet andre ting å ta seg til som er viktigere.

Comment

• jeeeeeeright
                            • Mar 2008
                            • 1052

Du har nok rett i det, men siden jeg er delvis tilknyttet forsvaret og dermed allerede sikkerhetsklarert har jeg fått midlertidig godkjenning (med begrenset varighet fram til 01050 pr telefon, og søknad om tillatelse for 5 år er avsendt.
                            Selv om neppe noen ville brydd seg er det greit å ha papirene i orden.

Det er vel en grunn til at de fleste som flyr modellfly har en forsikring (gjerne inkludert i en medlemskontigent) istedenfor å la det skure og gå siden man liker å tro at man har kontroll.

PS Er det ulovlig å fise på bussen???
                            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• elektrodude
                              • Sep 2006
                              • 1342

Multiplex Easystar er også eit fly som VELDIG mange bruker som kamera fly,inklusiv meg
                              virker nesten som 90% av FPV flygere bruker Easystar, om man søker på FPV på youtube eller Vimeo.com
                              Alt som kan fjernstyres.
                              ---------------------------------------------
                              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                              Steinar Kvarme.

Comment

Working...