Unconfigured Ad

Collapse

Fly modell til 6S lipo pakker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Originally posted by jijohans
    Har du sjekket dette med frakta? Vet Fedon aircraft som er importør av Sebart i USA hadde problemer med Angel pga. esken var 1" for stor til å sendes med USPS....
    Joo har vel brukt denne modellen med Actro, ligger en tråd her inne på forumet om det...
    Prøv å finn en Actro 24-xxx med noen lunde samme kv som Hacker motoren, og du vil ha et godt utgangspunkt, 25-5 blir nok litt hot på 6S men 24-6 kan se ut til å fungere bra...

http://www.actro.de/de/inhalt/drives_planes.htm
    Du hadde rett angående frakten. Esken blir litt for stort for USPS og da er altarnativet Fed-Ex som skal $300,- i frakt. Kommer nok til å handle fly fra rcpro. Men Sukhoi`en kan sendes over havs og er rimelig og handle over sjøes. Ca 2500-3000,- kr spørs utstyret.

Hacker A50-16S, Actro 24-6 og AXI 4130/16 er det nesten ingen som har inne på lager. Motor valget på modellen er mer avhengi av det jeg finner på markedet. Espirit har en AXI 5220/18 som er på 380kv og 1650W. Etter det jeg har forstått så dette en sterkere motor som passer perfekt i AngelS med 6S eller tar jeg feil??

AXI 55320/18
    Kv (rpm/V) 370
    Max Power (W) 1650W
    Max Amp (15sec) 78A
    Max Efficiency 93%
    Io (No load A) 1.4A
    Rm (Resistance) 0.023Ohm
    Shaft Diameter 8mm
    Gearbox N/A
    Motor Diameter 63mm
    Motor Length 54mm
    Motor Weight 495g
    Built in Fan N/A
    Max Rpm 10,000
    Poles 12
    Case Outrunner
    ESC Timing 22 deg
    ESC Switching Freq. 8-16KHz
    Last edited by retlaw; 07-05-08, 23:24.
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Skyter inn at det kan være en fordel med motor med høyere kv om du skal bruke 6s. Forestill deg en vanlig fuelmotor, den rusler rundt på 9-10000rpm i lufta. En slik 300 å noe kv motor holder bare ca. 7000rpm hvis jeg ikke husker helt feil. Det gir deg mindre spenn i ytelsene. Jeg ville gått for en motor med ca. 500kv hadde jeg vært deg. Det nytter ikke om motoren tåler 2000w om det innebærer at du må sette på en 22x10 propell for å hente ut ytelsen, riktignok satt litt på spissen.
      Last edited by esmel; 25-04-08, 16:15. Reason: feil kv...
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• retlaw
        • Jan 2007
        • 896

Takk Espen, men nå er både fly og motor(hacker A50-16S) på vei fra rcpro. Var vist inne likevel, feil i lagerbeholding (Takk og pris :O)..

Sebart AngelS 50E manualen anbefaler A50-16S og 6S så det kan ikke bli alt for ille

walter@retlaw.no

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Endelig fikk jeg internett tilbake... fælt å ha feil på linja i flere dager

Jeg bruker en Actro 24-4 som har kV på 570. Bra til 5S. Til 6S bør nok kV være lavere, så 24-5 (kV 435) eller 24-6 (kV 365) kan begge passe. Jeg hadde valgt 24-5.
          Den Hackeren som er anbefalt, på 6S, har kV på 380.
          Jijohans har rett mht at den 10-pola er en heli-motor. Var noen på RCG som hadde kjøpt den ved en feiltagelse, og det fungerte heller dårlig.

Den nevnte AXIen kan nok brukes, men den er grusomt tung. Av de tre valgene mener jeg at Actroen har best kvalitet, effektivitet og belastbarhet samtidig som den faktisk er den letteste. Eneste ulempen er at de ferdige mutrene i firewallen ikke passer.

Esmel har delvis rett med tanke på kV, men nå er 7000RPM med en E-propell nok. Dessuten: jeg laster inn drøyt 1kW med så liten propell som 14x10. Prøvde 16x10, og da var jeg på 1500W. Motor og batterier takler det, men jeg trenger ikke sånn rå ytelse
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Originally posted by joo
            Esmel har delvis rett med tanke på kV, men nå er 7000RPM med en E-propell nok. Dessuten: jeg laster inn drøyt 1kW med så liten propell som 14x10. Prøvde 16x10, og da var jeg på 1500W. Motor og batterier takler det, men jeg trenger ikke sånn rå ytelse
            Vel... jeg syntes ikke 7000rpm med en 17-17x10 apc e var nok til min fliton extra 330. Det manglet liksom den siste dærten med krefter. Med en axi 4130/16 målte jeg 1200watt med en 17x10 apc e. Rpm var som sagt 7000 å noe. Med 17x10 hovret det greit men var ingen rakett ut av hover. Med 16x10 ble det rett og slett litt for tamt til å hovre med. Den største ulempen med dette oppsettet var propellen... så store apc e propeller flexer en del og de liker seg ikke spesielt godt under denne belastningen.

Nå er det ikke veldig mange rpm om å gjøre mellom 6s og 500kv og 5s og 570kv så at du følte du hadde mye krefter tror jeg deg på. Det jeg derimot har mindre tro på er motorer med mindre enn 400kv sammen med 6s. I en acro/3d maskin vil jeg nok som sagt på det sterkeste anbefale opp mot 500kv.

Vel vel, folk får gjøre som de vil. Efaringer på dette feltet er i stor grad subjektiv så dere får ta det for det det er - en brukererfaring.
            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• jijohans
              • Dec 2005
              • 1169

Originally posted by esmel
              Vel... jeg syntes ikke 7000rpm med en 17-17x10 apc e var nok til min fliton extra 330. Det manglet liksom den siste dærten med krefter. Med en axi 4130/16 målte jeg 1200watt med en 17x10 apc e. Rpm var som sagt 7000 å noe. Med 17x10 hovret det greit men var ingen rakett ut av hover. Med 16x10 ble det rett og slett litt for tamt til å hovre med. Den største ulempen med dette oppsettet var propellen... så store apc e propeller flexer en del og de liker seg ikke spesielt godt under denne belastningen.

Nå er det ikke veldig mange rpm om å gjøre mellom 6s og 500kv og 5s og 570kv så at du følte du hadde mye krefter tror jeg deg på. Det jeg derimot har mindre tro på er motorer med mindre enn 400kv sammen med 6s. I en acro/3d maskin vil jeg nok som sagt på det sterkeste anbefale opp mot 500kv.

Vel vel, folk får gjøre som de vil. Efaringer på dette feltet er i stor grad subjektiv så dere får ta det for det det er - en brukererfaring.
              Etter å ha sett filmern på Sebart er jeg helt uenig at Hacker motoren på 6S gir for lite krefter..
              Bedre å kunne fly i 10min + med nok power enn å lande etter 5min pga. enormt strømtrekk...
              Skal jeg fly noe skikkeligt overmotorisert har jeg et par hotlinere liggende..
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Bruker-erfaringer skal man ikke kimse av esmel, det er real life

Lurer bare på om du kan ha lastet din AXI med så mange ampere (57?) at du har mister svært mye av effektiviteten i motoren? Dermed får du ikke så mange av de 1200Wattene til propellen.
                Om jeg hadde satt opp for å røske ut av hover hadde jeg kanskje blitt skuffet jeg også? Men til uendelige vertikaler etc er det knall. Sluttet med mye og lav hovring siden det i blant gir kort levetid på modellene syntes jeg...

Helt enig mht APC-E-propellene. Men så lenge man ikke skal ha mer enn 15-16" diameter får dem et slags godkjent fra meg.

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

Originally posted by joo
                  Bruker-erfaringer skal man ikke kimse av esmel, det er real life

Lurer bare på om du kan ha lastet din AXI med så mange ampere (57?) at du har mister svært mye av effektiviteten i motoren? Dermed får du ikke så mange av de 1200Wattene til propellen.
                  Om jeg hadde satt opp for å røske ut av hover hadde jeg kanskje blitt skuffet jeg også? Men til uendelige vertikaler etc er det knall. Sluttet med mye og lav hovring siden det i blant gir kort levetid på modellene syntes jeg...

Helt enig mht APC-E-propellene. Men så lenge man ikke skal ha mer enn 15-16" diameter får dem et slags godkjent fra meg.
                  Jeg prøvde flere ulike propeller og det ble rett og slett ikke nok rpm til at den fungerte særlig godt. Det ble en slik mellomting som hverken var fugl eller fisk.
                  Strømtrekket du nevner stemmer med målingene.
                  Hva mener du jeg kunne gjort for å ikke trekke så mye amp og samtidig sitte igjen med nok statisk thrust? Jeg prøvde som sagt flere propeller med ulik diameter og pitch. Økt pitch gav ønsket hastighet men tok knekken på statisk thrust, økt diameter tok knekken på farta men gav greit med thrust. Det ble et kompromi jeg ikke syntes fungerte 100% optimalt, men langt fra utilfredsstillende bare så det er sagt.

På modeller i denne størrelsen er det normalt med 14-15" diameter og kanskje 6" i pitch, slik rundt regnet. Turtallet er ca. 10000 i lufta. Med en 380kv motor ender du på rundt 7000rpm. Om du går opp i pitch så vil du hente inn igjen noe av "forspranget" men jeg mener det gir for lite fleksibilitet / sprang mellom thrust og hastighet. Jeg satt å regnet en del på pitchspeed eller hva det heter når jeg eksperimenterte med propeller for å sammenligne tall og egne erfaringer, dette satte jeg opp i mot målingene med e-loggeren og fant vel ut at 17x10 var det beste kompromiet.

16x12 gav tilfredstillende med hastighet men på lav hastighet fikk jeg inntrykk av at den i stor grad bare pisket lufta.

Den største ulempen med så lavt turtall det her er snakk om er at en må fly med stikka svært langt fremme for å kunne holde jevnt grei fart, mener jeg da.
                  Dette med fart er jo også subjektivt. Det er ikke sikkert det hadde blitt noe bedre av en motor med høyere kv men på et fly med lav luftmotstand tror jeg ikke det gjør noe om en går ned til 14-15" propell med normal pitch og heller kjører på litt høyere turtall. Jeg tror det ikke nødvendigvis vil dra så mye mer strøm med en motor med høyere kv bare en setter på en propell som er egnet. En må huske på at en ikke kan få i pose å sekk når det gjelder elektro. Enten får du lang flytid og lav ytelse eller så får du kortere flytid og lavere ytelse. En løsning som gir lavt strømtrekk og greit med fart uten å gi full gass mener jeg ville være det optimale, samtidig som en kan henge litt i propellen med dertil høyere strømtrekk dersom en ønsker det.

Jaja, mye om en lite sak.
                  Bare noen betraktinger jeg har gjort meg og jeg lytter gjerne til andres erfaringer (men jeg har litt gitt opp å bedømme ytelse ut i fra videoer med noen av de beste pilotene i verden... )
                  Espen Melby

Comment

• retlaw
                    • Jan 2007
                    • 896

Da ble jomfruturen gjenomført og dere skulle ha vist hvor mye skrytt jeg fikk for modellen på stripa idag . Er vant til å fly en super slank F3A modell og savnet litt fart denne. Kan hende at den manglende motor lyden spilte meg et lite puss, uvant og vemlig å ikke høre modellen.
                    Selv med halve utslag var modellen gøy og gleder meg til å prøve den med full utslag.
                    Eneste jeg ble litt små skuffet over var det pyste hale hjulet som ble bøy før modellen kom i lufta og har lagd en liten bulk på den myke balsa sideroret. Hjul canopyene er finne men tålte vist ikke en litt små humpete stripe dem heller. Nå er hjul canopy og halehjul borte. Nye større hjul og sansyneligvis en skidd løsning på sideroreret er satt på må handles lista.

Hvor langt flytid for dere med pakkene deres med normalt gass bruk og med hard gass bruk?

walter@retlaw.no

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Så kjapt ferdig?
                      Flyr safe 10 minutter på timeren, og da går det mye i looper, quban eights, firkanter etc.
                      Lyden kan selvsagt lure deg, og du trenger ikke alleverdens speed men thrust til å gå vertikalt. Problemet blir mer å bremse vertikalene nedover syntes jeg.

Anbefalte rorutslag er dobbelt så store som det du trenger til pattern, jeg bruker knapt halvparten av anbefalt. Men hver sin smak

PS: Halehjul og hjulkåper lever i beste velgående på min modell, selv om jeg flyr fra gressbaner.

Comment

• larshkj
                        • Nov 2005
                        • 535

Originally posted by retlaw
                        Nye større hjul og sansyneligvis en skidd løsning på sideroreret er satt på må handles lista.
                        Jeg bygger Angelen nå, og har tenkt å bruke dette halehjulet:
                        Tower Hobbies carries an expansive collection of RC cars, RC airplanes, RC boats, model trains, sot cars, and supplies for all hobbyists.

Lars
                        Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                        Jets of Norway
                        Nittedal modellflyklubb

Comment

• retlaw
                          • Jan 2007
                          • 896

Originally posted by larshkj
                          Jeg bygger Angelen nå, og har tenkt å bruke dette halehjulet:
                          Tower Hobbies carries an expansive collection of RC cars, RC airplanes, RC boats, model trains, sot cars, and supplies for all hobbyists.

Lars
                          Hehe.. Litt morsomt at du foreslår den for den kjøpte jeg til modellen hos SmallSize/Oslo idag. Den funker utmerket med et 40mm hjul . Gikk for den versjonen som tåler 4 - 10 kg.
                          Har nå satt på 75mm hjul (selv om orginal hjulene på 55mm funket godt nok) og fjernet hjul cowligene. Vekten på dem nye hjulene er likt dem gamle med cowling.
                          Stripa vår er litt humpete for tiden og må valsses, men nå kan jeg trygt lande på åkeren om behov og slipper dessuten å beskymre meg for at landings understellet skal hekte seg opp som igjen kan vippe flyet. Kanskje leke litt med "touch and go"

Har flydd akro med timeren i 7 min. Flydde 5 batteri pakker igår og puttet inn 2500, 2900, 3100, 3100 og 4100. Siste nevte var batteri som ble brukt til å sette opp modellen og gjenomføre jomfruturen (med litt høyt thottel utslag). Idag flydde jeg mye penere og holder på å lade batteriene. Er spent på hvor mye jeg putter inn i dem..

Det skal nevnes at jeg har slitt litt med å trime modellen ordentlig og litt gjenstår til en helt vindstille dag. Den trekker bitte litt mot høyre yaw og når jeg endelig har klart å trimme den inn så trekker den motsatt vei. Enten er den veldig følsom for fin trimming eller så har jeg dritet meg ut under monteringen.
                          Nå er alle modellene håndlagde og ingen er lagd helt perfekt. På min så er det et lite gap på ca.1mm mellom ving og kropp foran på høyreving etter at jeg har skrudd den sammen. Det hullet hvor vingebolten festes kunne ha vært laget 0,5 - 1 mm lenger inn i kroppen.
                          Den andre feilen er at den ene balanseroret er litt skjevt slik den ene kortsiden ligger ca. 1mm i overkant av vingekant og mens motsatt side ligger ca. 1mm i underkant av vingekant.

Totalt vurderering og inntrykk er at modellen er kjempe lett flydd og stabilt i alle posisjoner. Den liker seg best og ytter best ved halvt gass horisontalt. AngelS 50 oppfører seg og kan sammenligndes med den fine rosa Extra 300 some er flagskipet i realflight G4. Er kjempe fornøyd med modellen og jeg kan trygg anbefale den videre
                          Attached Files
                          Last edited by retlaw; 09-05-08, 00:04.

walter@retlaw.no

Comment

• larshkj
                            • Nov 2005
                            • 535

Hvordan balanserte din med 5000 pakkene? Måtte du ha batteripakka helt inntil vingerøret?
                            Jeg skal også fly min modell med T-Rex 600 pakkene
                            Lars Henrik Kjølberg

Klubber:
                            Jets of Norway
                            Nittedal modellflyklubb

Comment

• retlaw
                              • Jan 2007
                              • 896

Med mine FP EVO25 4900 legger jeg dem så langt bak som jeg kommer, berører så vidt den tversgående bjelken ovenfor vingerøret. Den fine med den tversgående bjelken er at den plassert akkurat der CG er, så jeg har pleid å løfte modellen forsiktig med kun to finger under den bjelken for å dobbelt sjekke, og der har den ligget i perfekt vater.

Har forsatt ikke prøvd modellen med mine FP EVO25 5000 pakker. Disse er litt lavere og mer avlange, dem veier litt mer så med dem må du nok helt inn til vingerøret da disse vil gå under den tversgåendebjelken vil jeg tro.

walter@retlaw.no

Comment

• larshkj
                                • Nov 2005
                                • 535

Takk for svar
                                Lars Henrik Kjølberg

Klubber:
                                Jets of Norway
                                Nittedal modellflyklubb

Comment