Unconfigured Ad

Collapse

Kvaliteten på compositemodeller

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hanza
    • Jun 2006
    • 160

    #1

    Kvaliteten på compositemodeller

    For en tid siden gjikk jeg til innkjøp av en otop 3d fra extreme composite, flyet såg veldig flott ut både utvendig å innvendig, det gikk også veldi greit å montere flyet. Flyet ble satt opp med bare servoer i 59 serien fra hitec og Os140rx med cf pipe på gummidempere og nosering. Resultatet ble vel noe av det beste jeg har fløyet selv om jeg måtte trimme litt på balanseror. At man må trimme balanseror på en slik modell synes jeg er litt rart siden de blir omtalt som noe av det ypperste markede har å tilby..
    Etter å ha flydd ca 15-20 turer bynte jeg å like flyveegenskapene enda bedre, jeg var sist gang å fløy på forje søndag og da jeg skulle starte opp for tur nr 3 den dagen kjente jeg at motoren var løs, jeg tok så av cowlingen for å se hva som hadde skjedd. Det var ikke mototbukken som var løs men hele brannveggen, limfugen som såg så fin og flott ut hadde sprukket rundt hele skroget. Noe slik har jeg aldri opplevd før på mine tidligere modeller av balsa og finer og de har heller ikke vært priviligert med gummidemping på motorfeste.
    Dette er en relativt liten modell som i dag koster 7000kr i norge og da forventer jeg virkelig at kvaliteten skal være bedre enn dette..
    Er det andre som har opplevd lignende ting, eller er det bare meg det er noe galt med???
    MC 22s
    Toplight standard
    Tragi 603 custum
    Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
    Raptor 50v2. Os hyper
    Seb-art katana 30
    taxi 2400 on floats. roto 35vi
    extreme composite Otop 3D. Os 140rx
    Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
    C-arf Superextra 3,1. 3w 150
    _____________________________
    Hans-Are Jenssen
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

    #2
    Originally posted by hanza
    For en tid siden gjikk jeg til innkjøp av en otop 3d fra extreme composite, flyet såg veldig flott ut både utvendig å innvendig, det gikk også veldi greit å montere flyet. Flyet ble satt opp med bare servoer i 59 serien fra hitec og Os140rx med cf pipe på gummidempere og nosering. Resultatet ble vel noe av det beste jeg har fløyet selv om jeg måtte trimme litt på balanseror. At man må trimme balanseror på en slik modell synes jeg er litt rart siden de blir omtalt som noe av det ypperste markede har å tilby..
    Etter å ha flydd ca 15-20 turer bynte jeg å like flyveegenskapene enda bedre, jeg var sist gang å fløy på forje søndag og da jeg skulle starte opp for tur nr 3 den dagen kjente jeg at motoren var løs, jeg tok så av cowlingen for å se hva som hadde skjedd. Det var ikke mototbukken som var løs men hele brannveggen, limfugen som såg så fin og flott ut hadde sprukket rundt hele skroget. Noe slik har jeg aldri opplevd før på mine tidligere modeller av balsa og finer og de har heller ikke vært priviligert med gummidemping på motorfeste.
    Dette er en relativt liten modell som i dag koster 7000kr i norge og da forventer jeg virkelig at kvaliteten skal være bedre enn dette..
    Er det andre som har opplevd lignende ting, eller er det bare meg det er noe galt med???

    Hei

    Det at du må trimme balanseror er ikke helt unormalt. Har du sjekket "angle of incidence" på hovedvingen? (om monteringsvinkelen mellom de er like). F.eks hvis det er en bitte liten skjevhet her så vil modellen rolle. Kan sjekkes med incidence meter fra f.eks robart. Det er IKKE en selvfølge at støpte modeller er helt rette! Det samme p.g.a momentet som oppstår i propellen din som roterer mot høyre(sett bakfra), vil prøve å rolle modellen mot venstre.
    En "secondary effect" av at luftstrømmen fra propellen treffer sideroret er også roll mot venstre, "primary effect" er at nesa på flyet blir dyttet ut til venstre.
    Kanskje dette hjalp noe!
    Høres litt rart ut md brannveggen din, tror kanskje du har vært en av de uheldige! Kjenner en som har flydd denne modellen flere hundre turer uten noe å klage på!

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment

    • hanza
      • Jun 2006
      • 160

      #3
      Hei. Joda, å Måttte trimme litt balanseror er vel ikkje så mye å rope høyt for, jeg innbilte meg bare at vinkler og grader mellon motor vinger og hale var korrekte, firewallen er jo ferdig innsatt(limt) så motorposisjon blir jo etter den, hvist det ikke er meningen at man må finjustere her også.
      Det var selfølgelig dette med firewallen som overrasket meg mest, som sagt er flyet bare fløyet 15-20 turer, den har aldri hatt noe som minner om en hard landing, i tillegg er motorbukk gummidempet. Likevel kommer firewallen ramlende ut. Håper vel egentli det er som OJ sier, at jeg har vært en av de uheldige. Sett bort fra dette er jeg veldig godt fornøyd med modellen.
      MC 22s
      Toplight standard
      Tragi 603 custum
      Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
      Raptor 50v2. Os hyper
      Seb-art katana 30
      taxi 2400 on floats. roto 35vi
      extreme composite Otop 3D. Os 140rx
      Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
      C-arf Superextra 3,1. 3w 150
      _____________________________
      Hans-Are Jenssen

      Comment

      • olle
        • May 2002
        • 708

        #4
        At en slik modell ikke flyr "hands off" er helt normalt, hvis man er kresen.
        Oppsettet på modellen betyr mye. Det kommer helt an på hvilken motor og propell som er montert.
        Angrepsvinkelen på hovedvingen er normalt satt korrekt fra fabrikken. Samme gjelder vinkelen på "bakvingen". Da din tydeligvis er en 3D utgave. Men som det sies, du har intet å tape på å sjekke om høyre og venstre side er satt helt likt.
        På F3A utgavene er dette normalt justerbart, hvor kravene til presisjon er langt høyere. Slik at den enkelte kan sette opp modellen slik man liker at den skal være.
        Når det gjelder gummidempede motorfester, så kan disse virke mot sin hensikt, hvis de er for myke. Da rister motoren egentlig mer enn ved fast montasje. Disse ristningene kan utmerket da bli så kraftige at hele modellen faller fra hverandre.
        En annen ting, som jeg alltid har vært tilhenger av. En modell som helt eller delvis er satt sammen av andre, private folk eller produsenter, bør ettergåes og sjekkes av en selv så langt det er mulig. Der mennesker er involvert, kan det alltids gjøres feil.

        olle

        olle

        Comment

        • hanza
          • Jun 2006
          • 160

          #5
          Det at den ikke flyr snorbeint uten trim har jeg akseptert og kan leve med det.
          Tviler veldig sterkt på at gummidempingen er for myk, synes tvert i mot den kjennes veldig stiv ut men den demper mye mer enn uten demping. Når det gjelder limingen i denne modellen ser den jo nermest perfekt ut, det er jevne fine limfuger i hele modellen, jeg tror heller at limtypen som er brukt er i sprøeste laget.
          Nå som jeg skal lime den fast igjen Lurer litt på hva slags lim som er det beste til formålet? kommer jo dårlig til for rubbe overflatene så epoxy er vel ikke et alternativ, selv synes jeg at medium lynlim+litt kikcer sitter godt på glassfiber men vil jo helst ha noe som er litt elastisk. en i klubben har brukt en del Teck 7 til lignende formål og det ser ut til å funke bra..
          MC 22s
          Toplight standard
          Tragi 603 custum
          Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
          Raptor 50v2. Os hyper
          Seb-art katana 30
          taxi 2400 on floats. roto 35vi
          extreme composite Otop 3D. Os 140rx
          Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
          C-arf Superextra 3,1. 3w 150
          _____________________________
          Hans-Are Jenssen

          Comment

          • HEIN
            • Jun 2005
            • 124

            #6
            Bare for å oppklare en liten ting: Angrepsvinkelen på hovedvingen er normalt satt korrekt fra fabrikken.??? Nei.. angrepsvinkel er noe du får når du gir høderor,evnt. dykkror i invert flight. "angle of incidence" er den riktige betegnelsen på den faste innfestnings vinkel mellom vinge og stabb.
            Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
            Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

            Comment

            • olle
              • May 2002
              • 708

              #7
              Greit med litt korreks
              Prøver bare å gjøre ting lett forståelig for "hvermannsen", og ikke slå rundt meg med fagbenevnelser.
              Hadde vært greit om man hadde et forståelig norsk ord for "angle of incidence".
              Tror ikke modellene flyr noe bedre om vi henger de full av faguttrykk som ikke alle skjønner.
              Innfallsvinkel. Er det et dekkende norsk ord for dette?

              Tror nok du er inne på rett spor her. Det kan nettopp være manglende rubbing som har ført til at veggen har løsnet. Tviler på at limtypen er feil. De har sikkert produsert noen modeller med samme type lim
              Så det er nok ingen vei utenom. Vil du ha limen til å sitte, så er det bare å rive opp limflaten, uansett hvor vanskelig det måtte være å komme til.

              olle

              Comment

              • william123
                • May 2005
                • 2330

                #8
                Originally posted by olle
                Greit med litt korreks
                Prøver bare å gjøre ting lett forståelig for "hvermannsen", og ikke slå rundt meg med fagbenevnelser.
                Hadde vært greit om man hadde et forståelig norsk ord for "angle of incidence".
                Tror ikke modellene flyr noe bedre om vi henger de full av faguttrykk som ikke alle skjønner.
                Innfallsvinkel. Er det et dekkende norsk ord for dette?
                Er det ikke dette som på norsk kalles monteringsvinkelen?
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment

                • ERJ
                  • Aug 2007
                  • 935

                  #9
                  Litt oppklaring i begrepene...

                  Et vingeprofils angrepsvinkel er vinkelen målt mellom profilets nullvinkel og den vinkel
                  man beregner at det samme profil får i den omkringliggende luftstrøm for det fly eller
                  modell dette gjelder.

                  Profilets monteringsvinkel måles i forhold til flyets (Skrogets) senterlinje. Ved montering
                  taes det hensyn til beste angrepsvinkel. (Optimalisering)

                  På en ARF, ARC eller hos et byggesett er dette satt fra fabrikken og derfor noe en
                  ikke behøver tenke så mye på. Med mindre den aktuelle produsent har misset for
                  ille slik at dette kan gå ut over flyegenskapene.

                  Som regel ligger angrepsvinkel for semisymetriske og symetriske profiler på rundt
                  1.5 - 2.5 grader avhengig av flytype.

                  Profilets nullvinkel går fra sentrum av profilets forkant og ut i sentrum av bakkant.

                  Et flatbunnet profil har i utgangspunktet angrepsvinkel innebygd slik at monteringsvinkel
                  nullstilles i forhold til flyets senterline. I.e. profilet underside.

                  Mvh Einar - alt dette og mere til finner dere i boka Modellfly som fåes på NAK-Shop...
                  eller der finner det på Wikipedia...
                  Last edited by ERJ; 02-05-08, 00:05.

                  Comment

                  • Sniper
                    • Nov 2005
                    • 1386

                    #10
                    Vet det er nevnt, men jeg henger meg allikevel litt på det med gummidemping. Hadde en gummidempet motorbukk til en YS 120 AC. Pga gummidempingen ble vibrasjonene så kraftige at flyet holdt på å riste i filler (på enkelte turtallsområder). Tok den av, og problemet var løst!
                    Geir


                    3D plane - 1D brain

                    Comment

                    • oistein
                      Moderator
                      • Apr 2006
                      • 681

                      #11
                      Originally posted by hanza
                      Det at den ikke flyr snorbeint uten trim har jeg akseptert og kan leve med det.
                      Tviler veldig sterkt på at gummidempingen er for myk, synes tvert i mot den kjennes veldig stiv ut men den demper mye mer enn uten demping. Når det gjelder limingen i denne modellen ser den jo nermest perfekt ut, det er jevne fine limfuger i hele modellen, jeg tror heller at limtypen som er brukt er i sprøeste laget.
                      Nå som jeg skal lime den fast igjen Lurer litt på hva slags lim som er det beste til formålet? kommer jo dårlig til for rubbe overflatene så epoxy er vel ikke et alternativ, selv synes jeg at medium lynlim+litt kikcer sitter godt på glassfiber men vil jo helst ha noe som er litt elastisk. en i klubben har brukt en del Teck 7 til lignende formål og det ser ut til å funke bra..
                      Loctite Hysol er utmerket til å lime alle typer epoxy matrialet.

                      Comment

                      • hanza
                        • Jun 2006
                        • 160

                        #12
                        Originally posted by oistein
                        Loctite Hysol er utmerket til å lime alle typer epoxy matrialet.
                        Akkurat. Er loctite hysol tynt eller tyktflytende og er det noe man får kjøpt på vanlige maskin eller byggforretninger???
                        MC 22s
                        Toplight standard
                        Tragi 603 custum
                        Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
                        Raptor 50v2. Os hyper
                        Seb-art katana 30
                        taxi 2400 on floats. roto 35vi
                        extreme composite Otop 3D. Os 140rx
                        Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
                        C-arf Superextra 3,1. 3w 150
                        _____________________________
                        Hans-Are Jenssen

                        Comment

                        • jijohans
                          • Dec 2005
                          • 1169

                          #13
                          Originally posted by hanza
                          Akkurat. Er loctite hysol tynt eller tyktflytende og er det noe man får kjøpt på vanlige maskin eller byggforretninger???
                          Det har jeg liggende... Men fåes kjøpt hos: http://dreamworksrc.com/catalog/index.php?cPath=65_110 blant annet..
                          Er tixotropiert, slik at det ikke renner, ligger der du plasserer det...

                          Hysol 9462 is white, Vpoxy is clear
                          Hysol 9462 is totally thixotropic - i.e. it will not run or sag. Vpoxy is slightly less thixotropic - thus it may penetrate some materials better.
                          Hysol 9462 initial setup time is about 3 hours at 75°F. Vpoxy initial setup time is about 1 hour at 75°F.
                          Technical data on the strength properties of both glues render them about the same.
                          Hysol 9462 and/or Vpoxy are Aerospace grade adhesives and the strongest epoxy based glues available to the modeler.
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment

                          Working...