Unconfigured Ad

Collapse

Ready med flapperon.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niklas
    • Sep 2003
    • 899

Ready med flapperon.

Lønner det seg å legge til den ekstra servoen i ready for å få flapperon? det blir tross alt 40-50 gram tyngre...
  • torgeir
    • Oct 2003
    • 398

Det går bra uten

Har hatt 2 servoer i min ready helt siden jeg fikk den. Har ikke hatt mixemuliget for flaperon inntil nå nylig. Flaperon er absolutt ingen nødvendighet, men det er utrolig hvor sakte du kan få redyen til å gå med litt flaperon utslag. Dessuten så tør jeg påstå at du får bedre og raskere utslag med 2 vinge servoer.
    Torgeir K. Haugstad

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Har eksperimentert litt med dette (hovedsaklig på Jupiter), problemet med flapron er at flyet blir mere ustabilt (lettere for å flikke) under landing med store flaps utslag. Det kan vere gøy å leke seg med men har egentlig liten praktisk nytte i Ready`n (untatt at de kan virke som brems under innflygning i vindstille vær).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

En ting til er at hastigheten på ror utslaget ofte er litt tregere med to enn en sevo (baserer dette på mine forsøk med 2 HS-85BB servoer kontra en HS-422 servo), tror det har noe med større strøm trekk å gjøre. I alle fall så var min Jupiter raskere i rollen med en servo enn med to (med like utslag) selv om jeg ventet meg det motsatte (snakker her om fly med små balanseror som Ready og Jupiter).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Anders
          • Sep 2003
          • 19

Jeg har flaperons på min Jupiter, men kan ikke si jeg helt ser poenget med mindre du flyr mye med flottører på vann. På min Jupiter hjelper ikke flaperons mye på landingshastigheten, men flyet kommer ned med LITT høyere nese enn til vanlig. Dersom du ikke har to servoer i vingen din i dag, tror jeg ikke jeg hadde giddet å sette i en til hvis du ikke har store problemer med landingene dine!
          -anders

Crash & Carry

Comment

• Kråka
            • Mar 2004
            • 199

Originally posted by Vingemutteren
            En ting til er at hastigheten på ror utslaget ofte er litt tregere med to enn en sevo (baserer dette på mine forsøk med 2 HS-85BB servoer kontra en HS-422 servo), tror det har noe med større strøm trekk å gjøre. I alle fall så var min Jupiter raskere i rollen med en servo enn med to (med like utslag) selv om jeg ventet meg det motsatte (snakker her om fly med små balanseror som Ready og Jupiter).
            Er ikke hastigheten på HS85 oppgitt i dager? Er nok heller hvilke servoer du bruker framfor antallet som teller... Hvis strømtrekk/spenningstap er så høyt at servoer går merkbart tregere, bør modellen forbli på bakken...
            Bygger bedre enn jeg flyr...
            ARF? Nei takk!

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Nå var du ikke snill.

Dager og dager, den skal jo vere raskere en HS-422.
              Uansett her er data på begge to så får samenlikne selv.

HS-422 Deluxe (bare måtte ha med den betegnelsen )
              0,20sec/60grader hved 4,8v og 3,1kg-cm og en vekt på 45,5g.
              (0,17sec/60grader hved 6,0v og 3,7kg-cm).

HS-85BB+
              0,16sec/60grader hved 4,8v og 3,0kg-cm og en vekt på 19,2g.
              (0,14sec/60grader hved 6,0v og 3,5kg-cm).

Så HS-85BB servoene burde vere raskere en en HS-422 (opplevde ikke strømtrekket som alarmerende på noen måte). spesielt merklig siden balanse rorene gikk fint på den vingen.

Nå noen gode ideer hvorfor?
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Anders
                • Sep 2003
                • 19

Har ikke noe problemer med hastigheten med 2 stk Futaba 3001 på Jupiteren. Bruker disse servoene rund baut på flyet og har aldri hatt noen som helst problemer. De er med andre ord billige og greie!
                -anders

Crash & Carry

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Har aldrigt hatt problemer med HS-422 heller (grunnen til at jeg prøvde HS-85BB var for å få raskere balanserorsutslag samtidigt men at jeg barberte bort 5-6g fra totalvekten på flyet, problemet var jo det at det ikke ble raskere utslag, heller tvert imot).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Lars N
                    Moderator
                    • Apr 2002
                    • 2891

Flaperon

Heihie..Ikke vits å surre her, du snakker om 50 gram, det er ingen ting, jeg har hatt flaperon på readyen siden første start. Er et must særlig vis du flyr med floats. Skikkelig deilig å komme inn for landing med fulle flaps, det går såååååååå sakte.hehe
                    Selv har jeg hatt en last på nesten 2 kilo vedsiden av selve flyvekten, så ikke vær redd for det.
                    Lars Norberg

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Surrer ikke, min Jupiter var alt for tung med all den lakken jeg hadde på (3170g flyklar tørr) klarte til slutt å barbere meg ned på 3050g. Når vi snakker om fotører snakker vi egentlig om noe annet for da er der en stor pendelvekt under flyet som motvirker tipstaling. Kan tenke meg at det hjalp godt med flaprons da. Forøvrigt så er det bare å sette inn to servoer om en vil å prøve selv, da det er den greiste måten å finne ut om det er noe for en selv.
                      Og Lars, med 2kg overvekt trenger du minst fulle flaps og gjerne en fallskjerm i tillegg for å komme hel ned. Vi flyr på en stripe som er ca 80m lang og trenger ikke flaprons normalt sett, hvor lang stripe flyr du på?
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Lars N
                        Moderator
                        • Apr 2002
                        • 2891

Stripe

Flyr på en stripe som er rundt 100 meter, er ikke sikkert, men slik min er nå er den hellakkert og har en SC 52 i snuten. FLyr som en drøm, vekten jeg hadde på var bomber,hehe. Måtte jo prøve det. Biler finner du på www.modellhobby.tk
                        Lars Norberg

Comment

• Niklas
                          • Sep 2003
                          • 899

Takk for tipsene, jeg tror jeg prøver når jeg har fått 3810-en.

Niklas

Comment

• Niklas
                            • Sep 2003
                            • 899

2 kilo , var det vassbomber?

Comment

• Lars N
                              Moderator
                              • Apr 2002
                              • 2891

vasssbomber???

Nope var ikke det, de var llaget av ned dreid nylon med tennhetter og svartkrutt...det er skikkelige saker det
                              Lars Norberg

Comment

Working...