Lønner det seg å legge til den ekstra servoen i ready for å få flapperon? det blir tross alt 40-50 gram tyngre...
Unconfigured Ad
Collapse
Ready med flapperon.
Collapse
X
-
Det går bra uten
Har hatt 2 servoer i min ready helt siden jeg fikk den. Har ikke hatt mixemuliget for flaperon inntil nå nylig. Flaperon er absolutt ingen nødvendighet, men det er utrolig hvor sakte du kan få redyen til å gå med litt flaperon utslag. Dessuten så tør jeg påstå at du får bedre og raskere utslag med 2 vinge servoer.Torgeir K. Haugstad -
Har eksperimentert litt med dette (hovedsaklig på Jupiter), problemet med flapron er at flyet blir mere ustabilt (lettere for å flikke) under landing med store flaps utslag. Det kan vere gøy å leke seg med men har egentlig liten praktisk nytte i Ready`n (untatt at de kan virke som brems under innflygning i vindstille vær).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
En ting til er at hastigheten på ror utslaget ofte er litt tregere med to enn en sevo (baserer dette på mine forsøk med 2 HS-85BB servoer kontra en HS-422 servo), tror det har noe med større strøm trekk å gjøre. I alle fall så var min Jupiter raskere i rollen med en servo enn med to (med like utslag) selv om jeg ventet meg det motsatte (snakker her om fly med små balanseror som Ready og Jupiter).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Jeg har flaperons på min Jupiter, men kan ikke si jeg helt ser poenget med mindre du flyr mye med flottører på vann. På min Jupiter hjelper ikke flaperons mye på landingshastigheten, men flyet kommer ned med LITT høyere nese enn til vanlig. Dersom du ikke har to servoer i vingen din i dag, tror jeg ikke jeg hadde giddet å sette i en til hvis du ikke har store problemer med landingene dine!-anders
Crash & CarryComment
-
Originally posted by VingemutterenEn ting til er at hastigheten på ror utslaget ofte er litt tregere med to enn en sevo (baserer dette på mine forsøk med 2 HS-85BB servoer kontra en HS-422 servo), tror det har noe med større strøm trekk å gjøre. I alle fall så var min Jupiter raskere i rollen med en servo enn med to (med like utslag) selv om jeg ventet meg det motsatte (snakker her om fly med små balanseror som Ready og Jupiter).Bygger bedre enn jeg flyr...
ARF? Nei takk!Comment
-
Nå var du ikke snill.
Dager og dager, den skal jo vere raskere en HS-422.
Uansett her er data på begge to så får samenlikne selv.
HS-422 Deluxe (bare måtte ha med den betegnelsen)
0,20sec/60grader hved 4,8v og 3,1kg-cm og en vekt på 45,5g.
(0,17sec/60grader hved 6,0v og 3,7kg-cm).
HS-85BB+
0,16sec/60grader hved 4,8v og 3,0kg-cm og en vekt på 19,2g.
(0,14sec/60grader hved 6,0v og 3,5kg-cm).
Så HS-85BB servoene burde vere raskere en en HS-422 (opplevde ikke strømtrekket som alarmerende på noen måte). spesielt merklig siden balanse rorene gikk fint på den vingen.
Nå noen gode ideer hvorfor?Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Har aldrigt hatt problemer med HS-422 heller (grunnen til at jeg prøvde HS-85BB var for å få raskere balanserorsutslag samtidigt men at jeg barberte bort 5-6g fra totalvekten på flyet, problemet var jo det at det ikke ble raskere utslag, heller tvert imot).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Flaperon
Heihie..Ikke vits å surre her, du snakker om 50 gram, det er ingen ting, jeg har hatt flaperon på readyen siden første start. Er et must særlig vis du flyr med floats. Skikkelig deilig å komme inn for landing med fulle flaps, det går såååååååå sakte.hehe
Selv har jeg hatt en last på nesten 2 kilo vedsiden av selve flyvekten, så ikke vær redd for det.Lars NorbergComment
-
Surrer ikke, min Jupiter var alt for tung med all den lakken jeg hadde på (3170g flyklar tørr) klarte til slutt å barbere meg ned på 3050g. Når vi snakker om fotører snakker vi egentlig om noe annet for da er der en stor pendelvekt under flyet som motvirker tipstaling. Kan tenke meg at det hjalp godt med flaprons da. Forøvrigt så er det bare å sette inn to servoer om en vil å prøve selv, da det er den greiste måten å finne ut om det er noe for en selv.
Og Lars, med 2kg overvekt trenger du minst fulle flaps og gjerne en fallskjerm i tillegg for å komme hel ned.Vi flyr på en stripe som er ca 80m lang og trenger ikke flaprons normalt sett, hvor lang stripe flyr du på?
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Stripe
Flyr på en stripe som er rundt 100 meter, er ikke sikkert, men slik min er nå er den hellakkert og har en SC 52 i snuten. FLyr som en drøm, vekten jeg hadde på var bomber,hehe. Måtte jo prøve det. Biler finner du på www.modellhobby.tkLars NorbergComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment