Unconfigured Ad

Collapse

Balansering av fly i lengderettning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LarsO
    • Dec 2007
    • 1273

Balansering av fly i lengderettning

Hvor viktig er det å få flyet balansert i lengderetning?
    Dvs. når halehjulet står nedi bordet og jeg bruker en fingertupp på spinneren og løfter nesen på flyet opp, tipper det sakte men sikkert hver gang til den ene siden, i dette tilfellet siden potten er montert.
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Det er litt avhengig av hva flyet skal brukes til. Er det en pattern kjerre bør flyet balanseres begge veier, for at øvelsene skal bli mest mulig perfekte. For en trainer så er ikke dette så viktig men selfølgelig også å anbefale der.

Man vil oppleve at flyet "tracker" mye bedre når det er skikkelig balansert begge veier, veldig godt synlig når man foretar vertikale øvelser som blandt annet loop.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• LarsO
      • Dec 2007
      • 1273

Det gjelder en Sundowner 50 fra Hangar 9.
      "Tracker i en loop" dvs. at det kanskje vil se ut som om jeg gir litt balanseror?

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Originally posted by Lars Odland
        Det gjelder en Sundowner 50 fra Hangar 9.
        "Tracker i en loop" dvs. at det kanskje vil se ut som om jeg gir litt balanseror?
        Ja. riktig, er nok smart å balansere denne veien også, det er noen ganger litt mer vrient å få til skikkelig. Er liksom litt vanskelig å få "pendel" effekt sideveis når man holder i spinner og sideror.

Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Siden motoren er vinklet til ene siden vil det sikkert ikke gi et riktig bilde av balansen når man holder etter tuppen på spinneren fordi tubppen da normalt vil være på siden.

Comment

• LarsO
            • Dec 2007
            • 1273

Originally posted by tahustvedt
            Siden motoren er vinklet til ene siden vil det sikkert ikke gi et riktig bilde av balansen når man holder etter tuppen på spinneren fordi tubppen da normalt vil være på siden.
            Tuppen på spinneren er da i senter av flyet sett forran.
            Eller mener du at siden motoren henger over på den ene siden blir det værre å finne balansen?
            Last edited by LarsO; 02-09-08, 17:38.

Comment

• JanFredrik
              • Sep 2006
              • 491

Originally posted by Lars Odland
              Tuppen på spinneren er da i senter av flyet sett forran.
              Vil tippe at han mener at den ikke er helt i senter grunnet høyretrekket du skal ha på motoren.
              Jan Fredrik Bjordal
              www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Ja. De aller fleste fly har høyretrekk som plasserer propelleren ca. i midten, og da havner tuppen på spinneren noen mm til siden.

Comment

• LarsO
                  • Dec 2007
                  • 1273

Ok, ser den.
                  Hvordan kan jeg da balansere riktig et slikt fly, av med alt og finne senter i brannveggen eller skulle jeg visst vinklngen av motor slik at jeg kunne regnet meg fram til dette?
                  Må vel ta hensyn til motorens overveiende vekt på den ene siden.
                  Last edited by LarsO; 02-09-08, 17:53.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Sist brukte jeg en vekt og målte vekten på hver vingetipp når flyet hviler på vingetippene. Fikk 7 g forskjell på min 1/8 F-16.

Comment

• LarsO
                      • Dec 2007
                      • 1273

Ahh, ja sef.
                      Da får du jo den relative vektfordelingen. Dette må prøves,
                      101 for deg og særdeles nyttig info. for meg, takk.

Comment

• keiko78
                        • May 2007
                        • 133

Vet ikke om det er jeg som er treg i dag,men den fremgangsmåten skjønte jeg ikke...
                        Har du en tipp på vekta og en på bakken??
                        Stefan Strand

Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Finn noe å sette vekta på så det blir høyt nok til å holde vingetippen oppe, og noe som er like høyt til andre vingetippen. Deretter bytter du om på de. Pass på at både vekta og støtta står under samme punkt på vingetippene. Med rette vinger står flyet sånn, men på min F-16 som har sweepback-vinger måtte jeg støtte opp under nesa også.

Comment

• keiko78
                            • May 2007
                            • 133

Takker og bukker,da skal dette gjøres på extra'n som er under sammensetting
                            Stefan Strand

Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

Comment

Working...