Unconfigured Ad

Collapse

Limtype som fester karbon støtstang i metallhylse

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HEIN
    • Jun 2005
    • 124

CA vs Epoxy..

Originally posted by tomr
    Hmm, hvorfor ikke ca på karbon?
    Hadde en dårlig erfaring med det på en DLG. Long shot 2.
    Festet da "kroppen=bommen"som er et karbon rør til poden. Den er av glass fiber. Dette løsnet, og vred seg. Olav gjorde nøyaktig den samme erfaring på sin Long shot2. Nå er det to år siden jeg limte på ny med epoxy, det har ikke løsnet så langt.
    Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
    Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Har også veldig dårlig erfaring med å bruke CA til å feste servorammer i carbon vinger. Der hvor vingeskinnet er av carbon. Dette sitter overhodet ikke fast, det griper ikke i carbonet i hele tatt, og vris løs med bare fingerne.

Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Kjøpte en gang en meget bra DVD F3 Building Clinic fra Esprit eller fra Radio Carbone Art som gir mange gode tips og eksempler.
        Et must for de fleste som mekker glidere

CA og metall er som regel en dårlig kombinasjon.

Videre er det et problem med CA at den må ha luft/fuktighet for å herde (inne i ball-linken kan du risikere at du får en herdet forsegling ytterst der det kommer luft til men innerst vil CA'en være flytende, akkurat som flaska med CA - tuppen er alltid tett med det er flytende inni )
        For å kompensere for dette kan du sprøyte "kicker" på stanga og la den "tørke" i noen minutter, men faren her er at du kan risikere at limet herder før du har fått stanga helt inn!
        Bruker alltid CA hvis det er karbon og en eller annen plast/kunststoff kombinasjon som skal limes men aldri når det er metall med i bilde.

Videre er det ekstremt viktig å rense både innsiden av ball-linken og stanga

Puss stanga som nevnt under - lag også noen tverrgående spor med en baufil eller Dremel - disse virker som mothaker.
        Rens innsiden av ball-inken med tynner eller sprit - forstod det slik at du hadde den gjengete utgaven av ball-linken så da slipper du å lage riper/spor inne i denne.

Stikk inn stanga i ball-linken - før du putter inn limet - slik at du ser hvor langt den går inn og merk av dette punktet - da vet du hvor langt du skal presse den inn når limet er på plass.

Når den er limt - la den herde i en dag!

Jeg bruker JB-Weld en 2 komponent epoxy (heter AutoMarine hos Clas-Ohlson, ser at de kun har 4 min utgaven - har du mulighet så bruk den sakte herdene). Har aldri hatt en liming som har løsnet!
        Dette limet er anbefalt på flere av RC forumene

Husk - kun grundig forarbeide og nøyaktighet gir et resultat som er 100%
        og videoen var utrolig bra selv om Paul Naton som kommenterer kan få hvem som helst til å sovne etter 2 minutter
        Last edited by Quadrocopter; 25-11-08, 08:54. Reason: dessverre kun JB-weld 4min hos C-O nå

Comment

• jj
          • Nov 2002
          • 1327

Tror det må være noe dårlig CA ute i felten her!
          Jeg bruker ofte CA til akkurat denne jobben. Kniper lett på hylsa etterpå med en avbiter som sikring.
          Last edited by jj; 25-11-08, 08:00.
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by nixxon
            Har en støtstang.....
            Ball link M2: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1109
            Clevis M2: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1088
            Stengene fulgte med Yak55, men er vel av denne sorten: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6731
            Overså nesten denne informasjonen - jeg har samme YAK som deg og bruker samme type ball-link (er ikke sikker på om de jeg bruker kommer fra Aircraft W. eller HC, men det er samme materiale og type)

Har brukt medium tykk Flash CA med Flash akselerator på alle 4 stagene - preparert stag og ball-links som nevnt i mailen min under.

Dette sitter som om det skulle vært støpt i samme del - prøvde for gøy og dra dem fra hverandre noe som ente opp med at karbon stanga spjæret seg utenfor limepunktet!
            Last edited by Quadrocopter; 25-11-08, 09:40.

Comment

• nixxon
              • Feb 2005
              • 478

Fix ferdig

Nå er stengene ferdige og montert. Måtte redusere diameter på hullet i rorhorn også for å unngå masse slark. Fylte hullet med epoxy og boret opp med korrekt dimensjon, Ø=1,5 mm. (se bilde med boret gjennom hullet). Nå er det ikke mulig å påvise slark i overføringen mellom servohorn - rorflater.

nixxon
              Attached Files
              Last edited by nixxon; 27-11-08, 19:19.

Comment

• Thinnthinn
                • Sep 2002
                • 1172

Det der så jo bra ut!
                Et par ting:
                - Jeg pleier å trimme vekk de delene av servohornet jeg ikke trenger
                - Hvis det er et større fly må du huske på at du får en arm mellom kulelinken og servohornet. Anbefaler da å bruke "heavy duty" servohorn, evnt alu.
                Audun Thinn
                Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• nixxon
                  • Feb 2005
                  • 478

Originally posted by Thinnthinn
                  Det der så jo bra ut!
                  Et par ting:
                  - Jeg pleier å trimme vekk de delene av servohornet jeg ikke trenger
                  - Hvis det er et større fly må du huske på at du får en arm mellom kulelinken og servohornet. Anbefaler da å bruke "heavy duty" servohorn, evnt alu.
                  Jeg er ikke helt 100% ferdig justert. Nå er kulelinken koplet til rorhornets utstikker nr 1, men det er mulig at en av de 5 andre utstikkerne (2-6) gir rett (90') vinkel til støtstangen, slik at jeg kan unngå å bruke trim på radioen. Jeg venter derfor med å kappe overflødige utstikkere til jeg har funnet den riktige utstikkeren. (Dette er nok mest teori og flisespikking).

Det du skriver om "arm mellom kulelinken og servohornet" går vel på at man kan få slark fordi servohornet vrir seg mellom skyv og drag i støtstangen. Håper kreftene ikke er så store at det blir et problem.

Comment

• Thinnthinn
                    • Sep 2002
                    • 1172

Da så

Jupp, enig at man får vekk alt geometrisk ved å bruke de mulighetene man har mekanisk i stedet for å mixe/trimme på radio!

Ja, det er ikke noe problem med vridning av servohorn på små modeller. Tenkte bare jeg skulle nevne det!
                    Få noen bilder av komplett fugl da!
                    Audun Thinn
                    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

Working...