Unconfigured Ad

Collapse

Feste propell til motoren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvid
    • Nov 2006
    • 1547

det er ikke alle motorer som har slik kile. Mange har konisk tilpassing. Du nevnte i ett tidlig innlegg at hullet i propellen er større enn diametern på akslingen. Kansje dette er problemet? Hullet i propellen må ikke være vesentlig større enn akslingen. Da blir det håpløst og sentrere proppen også. Prøv en propell med mindre hull.........
    Alternativt som en annen nevnte her. Kanskje du har brukt opp gjengene, att bosset (altså) godset er for tynt på proppen. Da må du bruke en skive til, som den andre nevnte
    Last edited by arvid; 12-12-08, 22:51.

Comment

• Pettesh
      • Aug 2008
      • 38

Hullet er ikke ekstremt mye større. Akslingen har to forskjellige høyder. Først glir den litt innpå, på neste høyde må jeg bruke litt kraft for å presse propellen helt inn.

Comment

• Pettesh
        • Aug 2008
        • 38

Det funker når jeg snurrer propellen samme vei som klokka. Trodde det var motsatt?

Comment

• ErlendM
          • Jun 2006
          • 631

Originally posted by Pettesh
          Det funker når jeg snurrer propellen samme vei som klokka. Trodde det var motsatt?
          Bare få å få det fastslått: Roterer medbringeren sammen med propellen, eller er det bare propellen som roterer? Rett rotasjonsretning er forøvrig MOT klokka når du ser motoren forfra.
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• Pettesh
            • Aug 2008
            • 38

Medbringeren roterer, ja. Roterer jeg motsatt vei av klokka sett forfra er det bare propellen som roterer.

Comment

• ErlendM
              • Jun 2006
              • 631

Medbringeren roterer, ja. Roterer jeg motsatt vei av klokka sett forfra er det bare propellen som roterer.
              Medbringeren skal være festet til akslingen på en slik måte at den skal rotere sammen med motoren - uansett hvilken veg du roterer propellen. Du skal videre kunne kjenne kompresjonen i motoren, med mindre pluggen er tatt ut eller ikke skrudd til skikkelig. Om medbringeren roterer uten at veivakslingen følger med betyr det at medbringeren ikke er låst til veivakslingen på rett vis. Men da vil mutteren som holder propellen stå i ro mens du roterer propellen, gjør den det betyr det i hvert fall at medbringeren er løs.

Om propellen roterer uten at medbringeren roterer er ikke propellen festet skikkelig. Da vil heller ikke mutteren foran propellen rotere. Du er da nødt til å få strammet mutteren mer. Går ikke det må du sjekke propellen din, evt. gjengene på mutteren og akslingen. Aller helst ville jeg tatt med motoren bort til noen som har litt mer kunnskap og fått de til å sjekke motoren din og propellen.
              Erlend Moen

Comment

• Pettesh
                • Aug 2008
                • 38

Har fått festa propellen, men med en gang motoren starter så løsner muttern. Ser liksom ikke helt hva som kan være feil. Har festet det akkurat likedan som det er gjort på andre fly.

Comment

• ErlendM
                  • Jun 2006
                  • 631

Har fått festa propellen, men med en gang motoren starter så løsner muttern. Ser liksom ikke helt hva som kan være feil. Har festet det akkurat likedan som det er gjort på andre fly.
                  Nå sier ikke profilen din noe om hvor du bor i landet, men det er sikkert noen i nærheten du kan oppsøke for å få litt hjelp her (det var også et hint om å oppdatere profilen din ).

Ut fra det du sier over her så antar jeg at du har flere motorer, slik at du trekker til mutteren like hardt som på den/de andre? Om du ikke har andre motorer så må du bruke ganske mye kraft for at det skal sitte. Om du bruker el-starter så har jeg opplevd selv at den har "skrudd" løs mutteren og propellen med mindre jeg fester den skikkelig. Jeg har med godt hell langt en sprengskive mellom mutteren og skiva på en motor jeg hadde som var vanskelig, det kan være verdt en forsøk.
                  Erlend Moen

Comment

• yak
                    • Mar 2008
                    • 302

hva slags motor er det ,som du plages med

Comment

• yak
                      • Mar 2008
                      • 302

hvis det er en supertigre motor så mangler du en messing kon , som skal først inn på akslingen og så skal medbringer skiva over den der etter propellen ,svart stor skive og mutter. glemte den lille skiven , som skal først på aksling,så messing konen og de andre delen etter det
                      er temmelig sikker på at du mangler denne konen selv om det er et annet motor merke

Comment

• ErlendM
                        • Jun 2006
                        • 631

Hvordan gikk det med denne saken?
                        Erlend Moen

Comment

• Pettesh
                          • Aug 2008
                          • 38

Det ble greit. Skifta mutteren. Tror det var noe med gjengene Nå er det bare å vente på godværet!

Comment

Working...