Unconfigured Ad

Collapse

balanserortrim?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • opa
    • Jan 2007
    • 717

    #1

    balanserortrim?

    hei og hopp! har en carl goldberg piper j3 cub som jeg har "problemer" med. får at den skal fly rett, må jeg ha ganske mye bal. ror trim, noe jeg ikke liker helt. er det noen metoder for og utgjevne dette?
    Joakim L. T. 94-Modell
    ---------------------------------------------------
    Aeroworks - Extra 300
    Extreme Flight - Yak 54E Profile
    Crrc-Pro GF26I
    EG - Yak 54 26cc
    Kyosho - Edge 540 .50
    C Goldberg - Cub med flottører
    OMP - Katana V2

    those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all
  • audifrik
    • Mar 2008
    • 497

    #2
    enten justere rorhorn så de blir mere riktig, eller bruke sub trim f.eks.
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

    Comment

    • opa
      • Jan 2007
      • 717

      #3
      er ikke det som er problemet var dårlig forklart av meg! men balanserorene står i ganske mye utslag for at den skal fly rett, og jeg vil helst at balanserorene skal gå i flush med vingen
      Joakim L. T. 94-Modell
      ---------------------------------------------------
      Aeroworks - Extra 300
      Extreme Flight - Yak 54E Profile
      Crrc-Pro GF26I
      EG - Yak 54 26cc
      Kyosho - Edge 540 .50
      C Goldberg - Cub med flottører
      OMP - Katana V2

      those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

      Comment

      • Margarus
        • Aug 2008
        • 322

        #4
        kan kroppen eller vinga være noe skeiv ?
        jeg har en liten stik som må ha litt bal ror for og fly beint men der ser jeg på trekke at det er skeivt på vingen.

        eller kan den være litt tyngre på ene sida ? potte som stikker langt ut eller noe ?
        MvH Marius Leirdal

        Comment

        • RC ludde
          • May 2006
          • 36

          #5
          Hei på deg.
          Dette kan nok være to ting. Det ene kan være hoved vingen som er litt vridd.
          Dette kan du kontrolere ved å måle innfals vinkelen på vær vinge halvdel.
          Eller kan det være sideroret som er litt skjevt montert( mest sansynlig)
          Derfor må du kompansere med litt balanseror den ene veien.
          Når jeg tenker meg om, kan det selvsagt også være dreiemomentet på motor/propell.
          Her er det bare å begynne å sjekk de forskjellige tingene.

          MVH Geir

          Comment

          • peppern75
            • Jun 2006
            • 671

            #6
            Sikkert vingen som er skjeiv. Er det strykebetrekning på den, er det bare å sette vingen mellom beina å vri å varme samtidig.
            Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

            Per Nilsen
            Spikkestad

            Comment

            • audifrik
              • Mar 2008
              • 497

              #7
              enten tyngre på ene siden, ellers må det være noe med vingen som de andre her nevner
              Lower, Lower, oops.
              Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

              Comment

              • opa
                • Jan 2007
                • 717

                #8
                takk for mange fine svar! det er nok kansje det at potta stikker ganske langt ut har lagt 20 gram bly i ene vingetippen og får prøve igjen snart

                men hvor mye kan det skade? det er så ikke at hvis jeg tar av med bal. ror i flush så letter det ene hjulet og det andre er fortsatt i bakken:0 har en JR 9x og den trimmet jeg helt ut og enda rolla flyet. men kan prøve en tur med bly og se om det blir bedre, så kan jeg prøve og vri vingen etter det
                Joakim L. T. 94-Modell
                ---------------------------------------------------
                Aeroworks - Extra 300
                Extreme Flight - Yak 54E Profile
                Crrc-Pro GF26I
                EG - Yak 54 26cc
                Kyosho - Edge 540 .50
                C Goldberg - Cub med flottører
                OMP - Katana V2

                those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

                Comment

                • audifrik
                  • Mar 2008
                  • 497

                  #9
                  balanser modellen før du tar av. løft i front og bak og balanser slik. da ser du hvor mye i ubalanse modellen kan være.
                  Lower, Lower, oops.
                  Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

                  Comment

                  • The banned
                    • Jun 2007
                    • 177

                    #10
                    skeiv vinge

                    Hei
                    Tipper det er vingen din som er vridd, tror ikke det finnes så tung potte i hele verden(som passer din motor) som gjør at du må ha "masse" bal.ror trim.

                    mvh
                    Christian
                    Last edited by The banned; 30-12-08, 19:27.
                    Mvh.
                    Christian

                    Jets Of Norway

                    Comment

                    • -GAS-
                      • Jun 2007
                      • 1323

                      #11
                      Vridd vinge.

                      Vingen din er garrantert vridd, feil sideror får ikke cub`n til å rolle. Heller ikke om den er litt sidetung.

                      Forslag: om du har øyemålet i orden så setter du flyet på bordet. Gå bak flyet å sikt på vingen, når det er så mye trim som skal til som du sier, så er det godt synlig at vingen er vridd. Cub`n skal også ha wash-out. Dvs. at vingen skal være vridd negativt ut mot tippene.

                      Dette er ganske greit å få til med å vri vingen mens du føner bort de skrukkene som blir i trekket. Da skal du vri vingen opp i bakkant. For å finjustere dette legger du vingen på bordet med den ene halvdelen av vingen utenfor. Når midten på vingen ligger plant på bordet så burde det være ca 5mm fra bordet og opp til bakant på vingen helt ytterst, det blir vel i enden på balanserorene.

                      Håper du sjønte hva jeg mente
                      Last edited by -GAS-; 31-12-08, 02:06.
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment

                      • nixxon
                        • Feb 2005
                        • 478

                        #12
                        Originally posted by audifrik
                        enten justere rorhorn så de blir mere riktig, eller bruke sub trim f.eks.
                        Subtrim skal vel egentlig bare brukes for å få rett vinkel (90') mellom servohorn og støtstang. (ikke for å nullstille vanlig trim)

                        Comment

                        • P-51D_OLD_CROW
                          • Oct 2006
                          • 840

                          #13
                          Originally posted by opa
                          hei og hopp! har en carl goldberg piper j3 cub som jeg har "problemer" med. får at den skal fly rett, må jeg ha ganske mye bal. ror trim, noe jeg ikke liker helt. er det noen metoder for og utgjevne dette?


                          Hei!

                          Hadde samme problemet på min Pilatus Turbo Porter (se bilde). Så mye trim trengtes for å fly rett.Den ville kun mot venstre. Ble også fortalt at vingen kunne være vridd. Men tenkte mer på at motoren kunne være problemet. Den skal peke noen grader mot høyre. Jeg vrei den så den pekte 3-4 grader mot høyre og testet maskina etterpå. Null trim på balanserorene var nødvendig. Kun et par tre knepp på sideror trengtes. Ta å sjekk at motoren peker synlig mot høyre. Gjør den ikke det,prøv å vri den litt og test flyet. Tror du vil bli positivt overrasket.
                          Attached Files
                          Stig-Arne Isaksen

                          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                          Comment

                          • audifrik
                            • Mar 2008
                            • 497

                            #14
                            Originally posted by nixxon
                            Subtrim skal vel egentlig bare brukes for å få rett vinkel (90') mellom servohorn og støtstang. (ikke for å nullstille vanlig trim)
                            som jeg skrev så sa jeg f.eks... mange måter å løse dette på. som en annen en sa her kan det være at motoren ikke står i riktig vinkel i forhold til trekket den har..
                            Lower, Lower, oops.
                            Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

                            Comment

                            • -GAS-
                              • Jun 2007
                              • 1323

                              #15
                              Så det dere sier er altså at et fly vil begynne å rolle når man går ut av en loop fra full throttle til tomgang.....?
                              Christen
                              http://jetsofnorway.com/

                              Comment

                              Working...