hei og hopp! har en carl goldberg piper j3 cub som jeg har "problemer" med. får at den skal fly rett, må jeg ha ganske mye bal. ror trim, noe jeg ikke liker helt. er det noen metoder for og utgjevne dette?
Unconfigured Ad
Collapse
balanserortrim?
Collapse
X
-
balanserortrim?
Joakim L. T. 94-Modell
---------------------------------------------------
Aeroworks - Extra 300
Extreme Flight - Yak 54E Profile
Crrc-Pro GF26I
EG - Yak 54 26cc
Kyosho - Edge 540 .50
C Goldberg - Cub med flottører
OMP - Katana V2
those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at allTags: None -
er ikke det som er problemetvar dårlig forklart av meg! men balanserorene står i ganske mye utslag for at den skal fly rett, og jeg vil helst at balanserorene skal gå i flush med vingen
Joakim L. T. 94-Modell
Aeroworks - Extra 300
Crrc-Pro GF26I
EG - Yak 54 26cc
Kyosho - Edge 540 .50
OMP - Katana V2
those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at allComment
-
kan kroppen eller vinga være noe skeiv ?
jeg har en liten stik som må ha litt bal ror for og fly beint men der ser jeg på trekke at det er skeivt på vingen.
eller kan den være litt tyngre på ene sida ? potte som stikker langt ut eller noe ?MvH Marius LeirdalComment
-
Hei på deg.
Dette kan nok være to ting. Det ene kan være hoved vingen som er litt vridd.
Dette kan du kontrolere ved å måle innfals vinkelen på vær vinge halvdel.
Eller kan det være sideroret som er litt skjevt montert( mest sansynlig)
Derfor må du kompansere med litt balanseror den ene veien.
Når jeg tenker meg om, kan det selvsagt også være dreiemomentet på motor/propell.
Her er det bare å begynne å sjekk de forskjellige tingene.
MVH GeirComment
-
Sikkert vingen som er skjeiv. Er det strykebetrekning på den, er det bare å sette vingen mellom beina å vri å varme samtidig.Comment
-
takk for mange fine svar! det er nok kansje det at potta stikker ganske langt uthar lagt 20 gram bly i ene vingetippen og får prøve igjen snart
men hvor mye kan det skade? det er så ikke at hvis jeg tar av med bal. ror i flush så letter det ene hjulet og det andre er fortsatt i bakken:0 har en JR 9x og den trimmet jeg helt ut og enda rolla flyet. men kan prøve en tur med bly og se om det blir bedre, så kan jeg prøve og vri vingen etter detJoakim L. T. 94-Modell
Aeroworks - Extra 300
Crrc-Pro GF26I
EG - Yak 54 26cc
Kyosho - Edge 540 .50
OMP - Katana V2
those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at allComment
-
skeiv vinge
Hei
Tipper det er vingen din som er vridd, tror ikke det finnes så tung potte i hele verden(som passer din motor) som gjør at du må ha "masse" bal.ror trim.
mvh
ChristianLast edited by The banned; 30-12-08, 19:27.Mvh.
Christian
Jets Of NorwayComment
-
Vridd vinge.
Vingen din er garrantert vridd, feil sideror får ikke cub`n til å rolle. Heller ikke om den er litt sidetung.
Forslag: om du har øyemålet i orden så setter du flyet på bordet. Gå bak flyet å sikt på vingen, når det er så mye trim som skal til som du sier, så er det godt synlig at vingen er vridd. Cub`n skal også ha wash-out. Dvs. at vingen skal være vridd negativt ut mot tippene.
Dette er ganske greit å få til med å vri vingen mens du føner bort de skrukkene som blir i trekket. Da skal du vri vingen opp i bakkant. For å finjustere dette legger du vingen på bordet med den ene halvdelen av vingen utenfor. Når midten på vingen ligger plant på bordet så burde det være ca 5mm fra bordet og opp til bakant på vingen helt ytterst, det blir vel i enden på balanserorene.
Håper du sjønte hva jeg menteLast edited by -GAS-; 31-12-08, 02:06.Christen
http://jetsofnorway.com/Comment
-
Hei!
Hadde samme problemet på min Pilatus Turbo Porter (se bilde). Så mye trim trengtes for å fly rett.Den ville kun mot venstre. Ble også fortalt at vingen kunne være vridd. Men tenkte mer på at motoren kunne være problemet. Den skal peke noen grader mot høyre. Jeg vrei den så den pekte 3-4 grader mot høyre og testet maskina etterpå. Null trim på balanserorene var nødvendig. Kun et par tre knepp på sideror trengtes. Ta å sjekk at motoren peker synlig mot høyre. Gjør den ikke det,prøv å vri den litt og test flyet. Tror du vil bli positivt overrasket.Stig-Arne Isaksen
Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edfComment
-
som jeg skrev så sa jeg f.eks... mange måter å løse dette på. som en annen en sa her kan det være at motoren ikke står i riktig vinkel i forhold til trekket den har..Lower, Lower, oops.
Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.Comment
-
Så det dere sier er altså at et fly vil begynne å rolle når man går ut av en loop fra full throttle til tomgang.....?Christen
http://jetsofnorway.com/Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment