Unconfigured Ad

Collapse

Hvorfor er enkelte så ufattelig klysete på flyplassen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Hvorfor er enkelte så ufattelig klysete på flyplassen?

Jeg snakker om de få (heldigvis) som har selv dyre modeller, dyre sendere, og dyr elektronikk, som snakker nedsettende når de ser billigere modeller/elektronikk. Møtte en her for litt siden, og det var ikke noe på min heli som var bra. Servoer, esc eller batterier (for de hadde han ikke hørt om). Jeg flyr en Trex 450 SE og anser dette som ett habilt merke.
    Selv bilen min klarte vedkommende å kommentere, at det var så rotete med ledninger i motorrommet (av alle ting)

Må si respekten for vedkommende ble null, rimelig fort.

Jeg aksepterer at folk bruker titusenvis av kroner på flyet eller flyene sine, men behandle de som ikke bruker så mye penger på hobbien på riktig måte.

En annen opplevelse som jeg har i den kategorien. En som kom bort, så på helien, flyene våre (var to), vi hadde forholdsvis billige fly, og han sa at de var fine, greie å fly osv. Bare gode kommentarer.

Han setter en gang en koselig samtale med oss om våres fly og helier. Etter en stund drar han frem en diger doning han har brukt x antall titusener. Dette gjør vedkommende uten å komme med "Dere tror kanskje dere har fine fly, men se på mitt!" Han monterer flyet og vi snakker om hans fly, på folkelig vis. Han sier kun prisen på komponentene når vi spør om det, ikke ellers. Og når vi spurte om bensin motoren hans, så kom han med bra svar, uten å være nedlatende.

Sistemann, er slike jeg setter stor pris på, første mann kan reise til ......... .
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • torgust
    • Aug 2005
    • 842

Hehe. Slikt er desverre som oftest et uttrykk for dårlig selvtillit så det ville jeg tatt helt med ro og heller latt være å snakke med vedkommende for fremtiden.
    Om du føler at du må snakke med dem kan du se på deg selv som en frivillig støttekontakt som ofrer deg for de svakerestilte i samfunnet

Personlig har jeg ikke tid til å bruke opp livet mitt på slike folk, og sover godt om natta om jeg overser dem

Sistnevnte er et eksempel til etterfølgelse. Slike skulle vi hatt fler av

Det nytter ikke å kjøpe seg til, eller kreve, respekt av andre. Respekt er noe man må gjøre seg fortjent til...
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

Jeg synes at inlegget til spitmk16, burde skrives ut og henges opp på infotavlene på modllflyplasser og i klubblokaler, slik at de som tilsvarer beskrivelsen kan kjenne seg igjen.
      Heldigvis er de en sjelden rase i modellflymiljøet.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Pettesh
        • Aug 2008
        • 38

Disse som blir beskrevet i det første innlegget er vel de som aldri nådde så langt opp å få sitte i en ekte cockpit på et helikopter/fly. Det nærmeste de kommer drømmen om en pilotkarriere er å investere halve forumen i modellfly

Comment

• Lumbajack
          • May 2002
          • 635

Man kan se på slike folk på mange måter. Det sørgelige er at dette er en personlighet de innehar. Det har sjelden noen sammenheng med hva de uttaler seg om.
          Han hadde sansynligvis uttalt seg på samme måten om han hadde sett inn i vedskjulet ditt eller i verktøykassa for den del.
          De går rundt og trur at verden må hjelpes til å forstå, etter deres syn, hva som er det rette. Denne egenskapen kombinert med at de er sosialt utviklingshemmet fører til slike episoder som du har vert utsatt for.
          I motsetning til psykisk utviklingshemmede, som gir deg energi og livsglede suger disse livsgleden ut av deg. De innhear evnen til og sette deg kraftig ut hvis du ikke sanser de fort nok og klarer og sette opp en gard.

Ignorering er et godt våpen mot slike...som egentlig er litt synd.
          De er som regel venneløse men skjønner selv ikke hvorfor.

Man kan godt velge og bli støttekontakt, slik som torgust foreslår, men vær obs på at dette kan være utrolig slitsomt.

Får du de på to-mannshånd så kan det i gitte tilfeller åpenbare seg en trivelig person inni der et sted
          Mvh

Olav Lund

Comment

• Sniper
            • Nov 2005
            • 1386

Slike folk finnes desverre omtrent i enhver modellflyklubb. Ingen tvil om at det er dårlig selvtillit og usikkerhet som ligger bak.

En kamerat (som har flydd i 23 år) og jeg dro til Vestfold for å kjøpe et jetfly av det som viste seg å være tidenes mest arrogante drittsekk. Etter å ha gitt uttrykk for at dette var en dyr hobby (vet det, holdt på i maaange år), og at det ikke var rom for "bajaser" (vi er stødige familiefolk og levende opptatt av sikkerhet begge to) kunne han allernådigst vise oss flyet hadde lagt ut for salg på rcmarkedet.

Hvis min kamerat skulle kjøpe flyet kunne han starte det. Hvis ikke, så ville han ikke starte det (!!!)

Jeg har et yrke som har lært meg å lese personer og personligheter, og jeg kunne sagt masse om denne personligheten, men velger å avstå. Det ble selvfølgelig ingen handel.

Det som er synd er at slike folk har en tendens til å få andre til å føle ubehag, og i verste fall skremme nybegynnere vekk. Ellers tar jeg Karl H på ordet og skal henge opp første post på veggen i klubbhuset, selv om det er bra miljø i klubben jeg tilhører.
            Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• ehaga
              • Feb 2005
              • 1173

Artig, men også trist å lese slike innlegg.

Her i helgen tok jeg meg en tur på Bogstad vannet for å fly litt trex. Lenge siden jeg hadde vært i luften, så det ble litt rot før jeg fant ut av hvilken modell jeg skulle bruke (!!!!). Men i allefall, jeg kom meg opp og fløy litt pent rundt. Men på grunn av kulden (-10 eller noe slikt) ble det ikke lange turen og jeg fant ut at det ikke var noe gøy. Det ble mer hyggelig prat en flyging den dagen.

Men i allefall, det går ikke lang tid før folk kommer bort. Det var kjempe fint vær og veldig (altfor) mange tilskuere. Noen var hyggelige og ikke minst interessert, mens andre var mindre hyggelige.

En kar kommer bort og er veldig frempå, uten å hilse starter han på følgende måte :

X spør : "TØFT - Skal du ikke fly, skal du ikke fly. JEG vil se at du flyr"
              Jeg svarer : "Det var så fryktelig kaldt ... jeg for se om jeg tar en tur til ..."

X spør : "Jammen - du MÅ fly. Jeg vil se at du flyr. KAN DU IKKE FLY. JEG TROR IKKE DU KAN FLY". osv, osv.

Jeg snur ryggen til han for å visuelt fortelle han at jeg ikke synes dette var noe trivelig. Etter en stund så tar han forsåvidt "hintet" og vi ender opp med å komme inn i en mer normal samtale.

Jeg velger å tro at man kan "oppdra" disse folkene til å ha "sosiale ferdigheter" nok til å kunne ferdes blandt folk. Men hvorvidt hver enkelt gidder å gjøre det for en selv vurdere.
              - Erik -

------------------------------------------
              Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• nixxon
                • Feb 2005
                • 478

Originally posted by ehaga
                Artig, men også trist å lese slike innlegg.

Her i helgen tok jeg meg en tur på Bogstad vannet for å fly litt trex. Lenge siden jeg hadde vært i luften, så det ble litt rot før jeg fant ut av hvilken modell jeg skulle bruke (!!!!). Men i allefall, jeg kom meg opp og fløy litt pent rundt. Men på grunn av kulden (-10 eller noe slikt) ble det ikke lange turen og jeg fant ut at det ikke var noe gøy. Det ble mer hyggelig prat en flyging den dagen.

Men i allefall, det går ikke lang tid før folk kommer bort. Det var kjempe fint vær og veldig (altfor) mange tilskuere. Noen var hyggelige og ikke minst interessert, mens andre var mindre hyggelige.

En kar kommer bort og er veldig frempå, uten å hilse starter han på følgende måte :

X spør : "TØFT - Skal du ikke fly, skal du ikke fly. JEG vil se at du flyr"
                Jeg svarer : "Det var så fryktelig kaldt ... jeg for se om jeg tar en tur til ..."

X spør : "Jammen - du MÅ fly. Jeg vil se at du flyr. KAN DU IKKE FLY. JEG TROR IKKE DU KAN FLY". osv, osv.

Jeg snur ryggen til han for å visuelt fortelle han at jeg ikke synes dette var noe trivelig. Etter en stund så tar han forsåvidt "hintet" og vi ender opp med å komme inn i en mer normal samtale.

Jeg velger å tro at man kan "oppdra" disse folkene til å ha "sosiale ferdigheter" nok til å kunne ferdes blandt folk. Men hvorvidt hver enkelt gidder å gjøre det for en selv vurdere.
                Høres ut som denne X var en frekk, liten pjokk på 7-8 år...

Comment

• Java
                  • Jun 2004
                  • 168

Jeg fikk høre det av en kar i en modellflybutikk (han jobbet ikke der) at modellfly ikke er for hvem som helst da jeg skulle kjøpe mitt aller første fly. Hørtes ut som at han akkurat hadde lært å fly siden han stod å la ut om flyturene sine som om han var den første som hadde flydd i verden. Ikke akkurat noe koslig start på hobbyen, men jeg bestilte et på nettet bare for å prøve. Har ikke angret på det i vært fall.
                  Last edited by Java; 08-01-09, 16:07.

Comment

• obelix
                    • Mar 2004
                    • 471

[QUOTE=ehaga

Jeg velger å tro at man kan "oppdra" disse folkene til å ha "sosiale ferdigheter" nok til å kunne ferdes blandt folk. Men hvorvidt hver enkelt gidder å gjøre det for en selv vurdere.[/QUOTE]

likte den tror dette er en god måte å fortelle folk på at vi ikke tillater sånn oppførsel, men det triste i det hele er jo etter mitt syn da er at det forekommer sånn på en hobbyplass der man skal dra for å kose seg, samværet er lissom 80% av hobyen spør du meg så vi er best tjent med å få alle med på et positivt stripemiljø, for ikke glem en mann kan velte en hel klubb....
                    Nå har vi hvertfall streng policy når det gjelder sånn på vår stripe da trivsel står som 1 prio.
                    Må nesten lege til slutt at vi ikke har noe stress på vår stripe bare masse hyggelige folk..

Tor
                    Oi en perfekt landing

Comment

• -GAS-
                      • Jun 2007
                      • 1323

Dette er en knalltråd! syns den burde klistres!

Jeg har opplevd dette selv og syns det blir ubehagelig å være der man skal kose seg med hobbyen sin. Jeg har stilt meg spørsmålet flere ganger.... holder vi egentlig på med samme hobby? Jeg blir mere og mere sikker på at det er sant det som blir nevnt her. Nemlig at det er folk med mindreverdighetskomleks som klarer å forsure miljøet vårt. Dette finner man i alle "småsamfunn" også i hobbyen vår desverre.

Som sakt så har jeg opplevd dette jeg og, flere ganger faktisk. Etter at jeg begynte med jet så har jeg også merket at dette går andre veien. Man blir på en måte gjort narr av fordi man bruker mere penger enn gjenomsnittet på modellfly, noen har den oppfattningen at man driver med jet for å bruke mest penger! Her tror jeg det er misunnelsen som slår inn for fullt hos noen. Det blir nevnt respekt her, det er ufattelig sørgelig at det er folk som tror at de kan kjøpe seg til dette..... det er kun noe man kan opparbeide seg med hyggelige og hjelpsomme manerer spør du meg.

Noen har glemt hvordan det faktisk var å stå der som nybegynner med en 40size trainer som ikke vil virke og at man ikke sjønte hvorfor. Uansett så mener jeg at man skal kose seg på det stadie man er på, da trenger man flykompiser som man kan utveksle erfaringer med rett og slett. Det viktigste med denne hobbyen syns jeg er det sosiale, noen er dårligere på dette enn andre og faller litt ut bakveien. Til slutt står de der alene og forsto ikke hvorfor og hva, og noen av de mener jo faktisk at det er alle andre det er noe feil med.....

Jeg er helt for måten til Erik her, snu ryggen til.... jeg veit at det funker... beklageligvis..
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

Comment

• Guest

#12 Unapproved
                        Det skulle nesten vært sånn at alle medlemer og/eller nyregistrerte på forumet skulle lest dette(ikke noe vondt ment).
                        Vet godt hva dere mener jeg også.

Comment

• jeeeeeeright
                          • Mar 2008
                          • 1052

Jeg er helt enig i at det finnes klyser i stort sett hver eneste klubb og sikkert i alle samfunnsgrupper i hele landet, men synes allikevel det er på sin plass å poengtere at modellflygere flest er vanvittig sjenerøse mennesker!
                          Har selv stått for ikke så veldig lenge siden blandt 6-7 helt fremmede mennesker med en 46-size modell som jeg ikke fikk til å funke...
                          De kom bort til meg. Tok kontakt, og hjalp meg igang sånn helt uten videre. Et par av disse menneskene har etter hvert blitt ganske gode venner tilogmed.

Jeg farter ganske mye rundt i forbindelse med jobben, og som regel har jeg med et lite fly i hytta på lastebilen hvis jeg vet jeg skal stoppe i nærheten av en modellflystripe. Jeg har aldri opplevd å bli avvist eller ignorert når jeg kommer bort for å kikke, og overalt hvor jeg har vært blir jeg spurt om jeg bare kommer for å titte eller er interessert i hobbyen. Når jeg da forteller at jeg har et fly liggende i bilen blir jeg alltid invitert til å ta en tur på stripa dems.

Dette er ganske unikt for denne hobbyen (tror jeg), da nordmenn generelt er et veldig innesluttet og sjenert folkeslag det er vanskelig å komme i kontakt med.
                          Remi A. Sørensen - 94877903
                          Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Karmann
                            Moderator
                            • Oct 2006
                            • 735

Sånne folk tror jeg man finner i de fleste miljøer, desverre.
                            Jeg driver, og har drevet i mange år, med gamle folkevogner. Jeg husker veldig godt første gangen jeg kom med nyoppussa Boble på mitt første VW treff for 26 år siden. Jeg var 18 år og stolt som en hane over den flotte bilen jeg hadde klart å bygd sammen på et minimalt budsjett. Da er det ikke hyggelig når du blir møtt av overkritiske personer som renner over av negativitet om hvor dårlig jobb du har gjort og hvor dårlige deler du har brukt
                            Det er nesten rart at jeg ikke solgte bilen og begynte med frimerker isteden etter den trøkken der.

Heldigvis har jeg nå etter min gjenoppstandelse i RC miljøet ikke møtt slike snørrhovne drittsekker. I min klubb er det bare hyggelige folk!
                            Mvh
                            Morten Aase

Comment

• Jan_Petter
                              • Jan 2006
                              • 900

I en verden med så mye elendighet må jeg si at modellflystripa er et av de hyggeligste stedene jeg kan tenke meg.

Selvfølgelig finnes det en og annen arrogant primadonna, men de hører jammen med til unntakene.

Og, vi lar vel ikke disse tullingene ødelegge dagen.

"...se forbi det du ser..."
                              http://www.phoenix-rc.org/
                              http://www.glamdalrck.net
                              http://www.scalewarbird.org/
                              ---------------------------------------------------
                              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

Working...